W201 puhallin kuoli?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
MikkoS
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 43
Liittynyt: Ma 22.10.2007 20:35
Paikkakunta: Kerava

W201 puhallin kuoli?

Viesti Kirjoittaja MikkoS »

Eilen aamulla kun olin duuniin lähdössä täräytin auton tulille ja menin laseja raapimaan, kun palasin autoon ihmettelin että mitäs helvata kun ei puhalla ilmaa ollenkaan. Siirsin sisätilanpuhaltimen nupin max-asentoon(oli II-asennossa) ja alkoi toimimaan, toimi vielä duunista palatessakin. Tänään sitten läksin aamukuudelta treeneihin ja puhallin ei sano enää mitään vaikka missä asennossa veivaisi?Sulakkeet on ehjät.

Mikäli hiilet on loppu tuntuu kummalta että loppuvat kuin seinään, mutta aion ne kuitenkin tarkastaa, ja siihen tarvitsen apua. Missä siis sijaitsee sisätilanpuhaltimen moottori -89 w201 dieselissä, ja tuleeko mieleen mikä muu voisi aiheuttaa puhaltimen toimimattomuuden?
W201 -87 190D
Avatar
sooppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1164
Liittynyt: Ke 16.06.2004 18:51
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja sooppa »

Puhallin sijaitsee ulkopuolella tuulilasin alareunassa niiden muovien alla. Aika helppo homma vaihtaa uusi.
Hiilet siitä on loppu tai jotain, saman teki tuo mun volsu, ensin toimi pätkien sitten simahti koko laitos.
vw golf variant -97,vw vento -96.
iwax
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Pe 24.12.2004 06:35
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja iwax »

Itselläni on sellainen ongelma, että jäähdytysnesteet valuvat auton sisälle, jolloin autosta tulee käytännössä kaasukammio. Oletan, että puhaltimen kenno on halki. Tarvitsisi vaan tietää, että mistä moinen laite mahtaa löytyä. Olen purkanut jo tarpeelliset pahvit tieltä, mutta en kykene paikallistamaan kennoa. Auto on W123 300D.
mikko1981
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 486
Liittynyt: Ti 31.08.2004 13:02
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja mikko1981 »

mitähän tarkoittaa kaikki tarpeelliset pahvit?
edesmennyt
W201
iwax
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Pe 24.12.2004 06:35
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja iwax »

mikko1981 kirjoitti:mitähän tarkoittaa kaikki tarpeelliset pahvit?
Matkustajan jalkatilasta purettu "potkupahvi" ja keskikonsolin kyljestä pahvi, jotta näkee sinne sisälle.

// Yritän ottaa tänään kuvan kyseisestä vehkeestä, jos joku osaisi sen perusteella sanoa, missä kenno sijaitsee.
Viimeksi muokannut iwax, Ke 28.11.2007 08:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
oheimala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: Pe 31.10.2003 22:21
Paikkakunta: Parainen

Viesti Kirjoittaja oheimala »

W124:ni kävi just saman lailla, puhallin sippasi (laakeri hirtti kiinni). Eikun huoltoon, ja kerrottiin ihan samat sanat: "Puhallin sijaitsee ulkopuolella tuulilasin alareunassa niiden muovien alla. Aika helppo homma vaihtaa uusi. Tosta se lähtee helposti, sisään tuulilasinpyyhkijän alta..."

Ja kilin veet. Mokkulaa ei saanutkaan kyseisessä mallissa pois sitä kautta. Pakko oli ottaa koko kojelauta ja konsolit pois, ihan kaikki! Kävin itse kattomassa ja totta se oli. Uusi puhallinmoottori maksoi kymppejä, mutta koko homma reippaat puolitoista tonnia... :evil:

Opinpahan, että samasta korimallista on eri toteutusversioita.
Nyk. S210 200T Kompressor
Ex. W124 300TD
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

w201:ssa ainakin saa sen puhaltimen pois siältä konehuaneen pualelta. pyyhkimen moottorin joutuu irrottaan ja jotain ritilöitä siitä edestä, muuten melko helppo homma.
W201 250DT 20V
w201 190E
Pena
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 409
Liittynyt: Su 08.02.2004 15:36

Viesti Kirjoittaja Pena »

oheimala kirjoitti:W124:ni kävi just saman lailla, puhallin sippasi (laakeri hirtti kiinni). Eikun huoltoon, ja kerrottiin ihan samat sanat: "Puhallin sijaitsee ulkopuolella tuulilasin alareunassa niiden muovien alla. Aika helppo homma vaihtaa uusi. Tosta se lähtee helposti, sisään tuulilasinpyyhkijän alta..."

Ja kilin veet. Mokkulaa ei saanutkaan kyseisessä mallissa pois sitä kautta. Pakko oli ottaa koko kojelauta ja konsolit pois, ihan kaikki! Kävin itse kattomassa ja totta se oli. Uusi puhallinmoottori maksoi kymppejä, mutta koko homma reippaat puolitoista tonnia... :evil:

Opinpahan, että samasta korimallista on eri toteutusversioita.
Pari viikkoa sitten vaihdoin puhallinmoottorin 124 koppaseen. Digikuvasin samalla homman. Näin talvella ei kannata muoviosia purkaa ulkona kylmässä tai sitten oltava varovainen ettei säry.
Aikaa moottorin vaihtoon kuluu ihan mukavasti. Jos halvimmalla haluaa selvitä niin entiset puhallinsiivet on otettava entisestä moottrista irti ja istuttaa sitten uuteen mootoriin ja vielä oikeaan syvyyteen akselille. Rapiat 50 euroo maksaa pelkkä moottori. Työtunteja saa kulumaan riehumatta jotain 4 tuntia. Samalla rasvailee tuulilasin pyyhkijän nivelet.

Kojelautaa ei 124 koppasesta tartte puhallinmoottorin takia purkaa. Jos kennon vaihtaa, niin silloin vasta kojelauta poijes.
Avatar
Korjaaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 332
Liittynyt: Ma 26.09.2005 12:44

Viesti Kirjoittaja Korjaaja »

Tuossa minun W124:ssa kun on se kylymäkone, niin siinä voi olla erilainen se puhallinkoppa sisäilman takaisinkierrätyksen vuoksi. Mikäli siitä ei olisi puukolla halkaistu koppaa, ei olisi varmaan ollut muuta tietä mennä vaihtaan moottoria, kuin purkaa koko kojelauta. Leikattu kansi oli sitten siististi sikaflexillä liimattu kiinni.
oheimala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: Pe 31.10.2003 22:21
Paikkakunta: Parainen

Viesti Kirjoittaja oheimala »

Sama täällä, koko puhallin oli pakattu jäähdytys- ja kennoinneen mustaan muovikoppaan, jota ei saa etukautta ulos. Olivat korjaamolla kyllä pohtineet kopan aukisahaamista, mutta eivät uskaltaneet kun eivät tienneet mitä missäkin on sen sisällä.
Nyk. S210 200T Kompressor
Ex. W124 300TD
Vieras001
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2964
Liittynyt: Pe 22.08.2003 12:58

Viesti Kirjoittaja Vieras001 »

..
Viimeksi muokannut Vieras001, Ke 15.04.2009 15:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
kuitsi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1358
Liittynyt: Ke 09.02.2005 16:57
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja kuitsi »

iwax kirjoitti:Itselläni on sellainen ongelma, että jäähdytysnesteet valuvat auton sisälle, jolloin autosta tulee käytännössä kaasukammio. Oletan, että puhaltimen kenno on halki. Tarvitsisi vaan tietää, että mistä moinen laite mahtaa löytyä. Olen purkanut jo tarpeelliset pahvit tieltä, mutta en kykene paikallistamaan kennoa. Auto on W123 300D.
Se kenno on siellä lämmityslaitteen kopan eli niiden mustien muovien sisällä. Muistaakseni kun letkut menevät sille kuskinpuolen sivusta sisään, onko autosi taksimallia eli yksi lämmönsäätö vai matkamallia eli kaksi säätöä?
Avatar
kuitsi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1358
Liittynyt: Ke 09.02.2005 16:57
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja kuitsi »

pera8x kirjoitti:w201:ssa ainakin saa sen puhaltimen pois siältä konehuaneen pualelta. pyyhkimen moottorin joutuu irrottaan ja jotain ritilöitä siitä edestä, muuten melko helppo homma.
Joo siellähän se on w201 mallissa, kotelo nääkyykin kun otat sen "sihdin" pois siitä pyyhkijän alta
Avatar
kuitsi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1358
Liittynyt: Ke 09.02.2005 16:57
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja kuitsi »

KaiM kirjoitti:onneksi ei ole jäädytyskonetta ollu 201:ssä, eikä oo 124:ssa tai kummassakaan 202:ssa :D

noissa karvalakki 201 ja 124 homma on helppo, karvalakki 202 puhallin on vänkärin jalkotilan yläpuolella. Huomattavasti helpommassa paikassa kun edeltäjissä :arrow: kehitys on mennyt eteenpäin 8)
Taakseppäin se on mennyt. 123 mallin puhallin on samassa paikassa :wink:
iwax
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Pe 24.12.2004 06:35
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja iwax »

kuitsi kirjoitti:
iwax kirjoitti:Itselläni on sellainen ongelma, että jäähdytysnesteet valuvat auton sisälle, jolloin autosta tulee käytännössä kaasukammio. Oletan, että puhaltimen kenno on halki. Tarvitsisi vaan tietää, että mistä moinen laite mahtaa löytyä. Olen purkanut jo tarpeelliset pahvit tieltä, mutta en kykene paikallistamaan kennoa. Auto on W123 300D.
Se kenno on siellä lämmityslaitteen kopan eli niiden mustien muovien sisällä. Muistaakseni kun letkut menevät sille kuskinpuolen sivusta sisään, onko autosi taksimallia eli yksi lämmönsäätö vai matkamallia eli kaksi säätöä?
Kaksi rullaa siinä on. Mistäs kohti niitä mustia muoveja kannattaisi alkaa purkamaan, kun en eilen pimeässä kunnolla nähnyt?
Avatar
sooppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1164
Liittynyt: Ke 16.06.2004 18:51
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja sooppa »

Muistaakseni koko se lämmityslaitemohkula pitää avata jotta saa kennon vaihdettua sen sisälle ja tuon mohkulan avaamiseksi pitää saada se pois autosta ja ainakin keskikonsoli pitää poistaa, ehkä myös kojelauta.
Viikonlopun homma.
vw golf variant -97,vw vento -96.
Vieras001
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2964
Liittynyt: Pe 22.08.2003 12:58

Viesti Kirjoittaja Vieras001 »

..
Viimeksi muokannut Vieras001, Ke 15.04.2009 15:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
iwax
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Pe 24.12.2004 06:35
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja iwax »

sooppa kirjoitti:Muistaakseni koko se lämmityslaitemohkula pitää avata jotta saa kennon vaihdettua sen sisälle ja tuon mohkulan avaamiseksi pitää saada se pois autosta ja ainakin keskikonsoli pitää poistaa, ehkä myös kojelauta.
Viikonlopun homma.
No saatana, kun ei kehtais pakkasessa ruveta säätämään. Kiitos silti neuvosta.
Avatar
sooppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1164
Liittynyt: Ke 16.06.2004 18:51
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja sooppa »

Joo tallin vaatii ja mieluusti lämpöisen. Tarkistele nyt ensin onko se tosiaan kenno vai jokin muu esim letku ym.
vw golf variant -97,vw vento -96.
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

No ei ainakaan tuossa mun laitteessa puhaltimen moottori ole pahassa paikassa.
Ilmastointi manuaalinen ja kiertoilmat.

Konehuoneen puolelta muovit ja muut eestä pois ja moottori vaihtoon ja ei varmasti puolentoista tonnin eestä tule laskua.
Näin se toimii 124:ssa.
Mikäli tuntiliksa on tosi korkee.
Ei siinä tarvii tosiaankaan kojetaulua purkaa.
Eri juttu jos meinaa kennot irrottaa ja sitä kautta vaihtaa :lol:

Voisin väittää et moottori lähtee irti puolen tunnin jälkeen jos muistaa tupakin polttaa välillä.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Ja edelleen kiitos "felmitille" kuvista.

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=16067&

Tuolta jos ei homma selviä (124:een) niin mistä sitten :?: :)
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
MikkoS
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 43
Liittynyt: Ma 22.10.2007 20:35
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja MikkoS »

Se ois sitten sunnuntaina purkamista vähän tiedossa kun pitää toi mokkula saada avattua/tsekattua.Mikäli onnistuu voin ottaa kuvia ja väsätä jonkinlaisen ohjeen ton homman suorittamiseen.
W201 -87 190D
Avatar
Fenton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1294
Liittynyt: Ma 17.09.2007 16:52
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

Alkuperäiseen aiheeseen liittyen.. Olikohan se moottori sökö, vai liekö säätövastukset pimenneet? Meinaan vaan, kun ensin hupeni osa nopeuksista, ja vasta sitten loput..
oheimala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: Pe 31.10.2003 22:21
Paikkakunta: Parainen

Viesti Kirjoittaja oheimala »

Manu300cea24 kirjoitti:...
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=16067&

Tuolta jos ei homma selviä (124:een) niin mistä sitten :?: :)
Olipa muuten mainiot ohjeet! - mutta todella erinäköinen murkula löytyi omasta W124:stä :shock: Se oli lähes umpinainen muovirakennelma, josta ei näynyt konehuoneen puoleta vähääkään puhallinta. Kunpa oliskin ollut tuollainen..!
Nyk. S210 200T Kompressor
Ex. W124 300TD
Avatar
lanteri
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: La 20.10.2007 07:59
Paikkakunta: leppävirta

Viesti Kirjoittaja lanteri »

no joo ei siinä mene ku 1,5t on siellä kone huoneessa ei muuta ku muovit irti ja pyyhkiän moottori ja se lämpärinmotori on siinä johdot irti ja kolme ristipääruuvia niin se moottori on kädessä ja siten kaikki takasin :twisted:
Avatar
h3ba
Mersumies
Mersumies
Viestit: 954
Liittynyt: Pe 22.06.2007 12:43
Paikkakunta: Haparanda

Re: W201 puhallin kuoli?

Viesti Kirjoittaja h3ba »

Ei kehdannut tehdä uutta topicia....

Eli potilas on W124.
Ja kysymys on: Mitähän ihmettä tänään tapahtu ku ajelin menemään, yhtäkkiä puhallin vaan sammu sillai PHIIIIIIUUUUUFFFFF... ja hiljasta oli, laitto puhaltimen sitten kuinka kovalle puhallukselle tahansa.

Ja sisäilmankierto-napin valo alko välkkymään, ja välkkyi vaikka sitä nappia siinä yritin painella, mutta ei apua. Mitä tuo tarkoittaa ? 8)
xXx:
MB S210 320CDI Avantgarde -00 Kutikuti by Tapio89
MB S124 300TDT -92
MB C124 300CE 24V Sportline -91
MB W124 300D -93
MB W201 190D -86
Vastaa Viestiin