Voihan vito....

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Tervetuloa kerhoon :lol:

Kuva

Kyllä sä tarviit siihen ne turbon männät ja nekin mielellään käsiteltynä. oikeastaan erittäin hyvä jollei tarvitse aivan yksin keksiä kaikkea, kun ei kuitenkaan osaa :cry:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Black One
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Pe 30.11.2007 11:17
Paikkakunta: Piikkiö

Viesti Kirjoittaja Black One »

Tervehdys.
Laitan kysymykseni tähän topikkiin kun täällä informaatiota löytyy..

Webasto lopetti yhteistyön hetki sitten, ensin se ei lähtenyt kellosta päälle kunnolla ja ns. paukutteli putkessa? Ja nyt ei lähde ollenkaan päälle edes auton käydessä. Mistä vikaa kannattaisi ruveta hakemaan? Joku sanoi kiertovesipumpun ryytyminen estäisi kellonkanssa käymisen muttakun ei toimi mistään niin onko siellä omia naftasuotimia vielä jossain esim.
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Viton webastosta ei minulla ole kokemusta kun sellaista ei omassa ole.
Mutta lähteekö kiertovesipumppu pyörimään kun lämmittimen kytkee päälle? Sen pitäisi lähteä surisemaan heti. Vesipumppu kun on rikki niin vesi ei kierrä, lämmitin ylikuumenee ja kytkeytyy pois. Pari kertaa yrittää ja jos lämmitin kytkeytyy pois samasta syystä niin menee vika tilaan eikä ala toimimaan ennen kuin vikamuisti on nollattu(sulake irti) ja vika korjattu. Voit kokeilla sitä nollausta ja kokeilla uudestaan että lähteekö lämmitin päälle vai uusiiko vika.

Toki siellä voi olla jokin muukin vika, polttoaineen saanti, nokinen palopesä, puhallin, jne. . .
Kannattaa käydä luetuttaa vikakoodit. Niistä selviää että miksi lämmitin on kytkeytynyt pois.
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Tässä viimeaikoina on päähän hiipinyt ajatus isomman turbon vaihdosta. Mitään superturbo vitoa ei ole tarkoitus rakentaa. Väljästä koneesta kun ei sellasta kannata tehdä. Nyt olisi tarkoituksena saada sellainen setti joka herää alle 2000rpm ja tehoja +200hv. OM606 ahdinta on jo kateltu, mutta hieman arveluttaa. Ahtimella max teho varmaan jotain 210hv luokkaa, pakopaineilla xxxx?. Kyseinen ahdin on isoin ahdin mitä viton sarjaan saa suoraan kiinni. Ehkä 210hv olisi ihan hyvä raja. Kytkin ja vauhtipyörä alkaa olla rajoilla, kytkin kun luistaa jo näillä nykyisillä virityksillä. Ja tämänhetkisistä tehoista ei ole mitään hajua, mitä lie :roll: . Sinänsä vähän outoa että kytkin luistaa lähdöissä. Tehoa kun ei kuitenkaan paljoa ole =mitä nyt 6mm pumpusta irti saa.

Toisena vaihtoehtona kävi mielessä että jos pakosarjaan tekisi muutos laipan ja ahtimeksi esim MP 802314. Tällä varmaan pääsee vähän pitemmällekkin. Mutta miten lie laippavirityksen toimivuus :roll: . Olikos foorumilla kukaan sellaista väsännyt?

Omatekoisen pakosarjan kötöstäminen kävi mielessä, mutta taidan jättää tekemättä. Se vaatii aikaa niin paljon jotta tulee hyvä. Mutta jos huipputehoja hakee niin silloin se on pakko tehdä. No nyt ei niitä kuitenkaan haeta.
H.J.I
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Pe 23.09.2005 12:37
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja H.J.I »

:) Nyt on vitoilut vitoiltu ja vaihdoin sprintteri 312d pikkubussiin! Ensimmäinen projekti siinä on sitten muuttaa se "retkeilyautoksi". Muutostyöt rupeaa olemaan loppusuoralla ja perjantaina katsastukseen... :roll:
BMW 530 dA Touring
Belarus 525 Progress 4x4 -84
ex.
Sprinter 312D Bus
Vito 110d
Sprinter 208D
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

H.J.I kirjoitti::) Nyt on vitoilut vitoiltu ja vaihdoin sprintteri 312d pikkubussiin! Ensimmäinen projekti siinä on sitten muuttaa se "retkeilyautoksi". Muutostyöt rupeaa olemaan loppusuoralla ja perjantaina katsastukseen... :roll:
Onneksi olkoon, vähän kateeksi käy :roll:

Niin tuosta ahtimen laipasta. Tottahan se toimii aivan riittävän hyvin, mutta miten ajattelit että se ahdin mahtuu sinne paikalleen, jos se laippa siirtyy 10 mm lähemmäksi tulipeltiä. Koneen ollassa paikallaan jo nyt on tiukkaa saada GT20 paikalleen, ja laipallisen pulttien uuvaaminen on käytännössä mahdotonta. No tietysti ehkä sen saa jos ottaa konekelkan ulos...ja aina ahtimen kanssa puuhastellessa konekelkka sitten ulos :roll:

6 mm tapeilla pitäisi saada 180...200 hp.

Joku ihmetteli sitä pesurin asennusta. Helppohan se on koota auto, ja sitten työntää konekelkka valmiina pakettina paikalleen. Silleen nämä pitäisi remontoidakkin, mutta hitto kun menee pyörän kulmat aina pipariksi.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
teerola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 174
Liittynyt: Ma 23.01.2006 07:42
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teerola »

vito500tkm kirjoitti: Toisena vaihtoehtona kävi mielessä että jos pakosarjaan tekisi muutos laipan ja ahtimeksi esim MP 802314. Tällä varmaan pääsee vähän pitemmällekkin. Mutta miten lie laippavirityksen toimivuus :roll: . Olikos foorumilla kukaan sellaista väsännyt?

Omatekoisen pakosarjan kötöstäminen kävi mielessä, mutta taidan jättää tekemättä. Se vaatii aikaa niin paljon jotta tulee hyvä. Mutta jos huipputehoja hakee niin silloin se on pakko tehdä. No nyt ei niitä kuitenkaan haeta.
Laitoin oman turbon vaihdon laippakiinnityksellä vitoon.
Ei mitään valittamista toimivuudessa.
Liian pieni ahdin tuli vaan laitettua.

Ei se vakiopakosarja kovin kummoinen ole, jos tehoja haluaa ottaa.
*W202 200CDI -00* W124 300TDT -93 (Ex) W124 200D -88 (Ex) W124 300D -90 (Ex) S124 300TE 4matic -89 (Ex) W210 220D -97 (Ex) W638 110D -99 (Ex) W123 300D -82 (Ex)
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Todennäköisesti kkk14(OM 606) ahdin tulee. Aika sitten näyttää onko siitä mitään iloa vai ei. Kyseinen ahdin kun on aika reilusti halvempi vaihtoehto kuin että alkaisi pakosarjaa tekemään ja siihen isoa ahdinta laittamaan. Alkaa jo rahat loppumaan viton kanssa kun joka kuukausi menee tonni varaosiin :D
TDIfreak
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: Pe 23.04.2004 10:35

Viesti Kirjoittaja TDIfreak »

1,8-2 kiloa pakopainetta CDI 2,15 l moottorissa OM606 ahtimella ja 208 hp tehoa. Toimii tosi hyvin, vääntö ei tule liian alhaisille kierroksille ja CDI-Viton vakiokytkin kestää. Saksasta noita ahtimia saa uutena reiluun viiteensataan.
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Saksasta noita ahtimia saa uutena reiluun viiteensataan
Jep, Veholta 3085e :lol: . Ja suomesta käytettynä alle 300e.

Oliko vakio suuttimet cdi:ssä? Rivipumppu koneen pakosarja? Koneen hengitystä muuten parannettu? Vai oliko vain viriohjelma + ahdin sovitettuna cdi:n pakosarjaan?

OM606 ahtimessa ilmeisesti 44/48 siivet?


Elikkäs turbon vaihdon yhteydessä pakoputki vaihtuisi samalla 3", 1,5metriseen versioon. Ulostulo eturenkaan takapuolelta. Imupuoli onkin jo kunnossa. Keulalta 150mm imuputki aem:n suodattimelle (isoin malli), josta 3" putki turbolle. Välijäähdytintä en ainakaan vielä vaihda isompaan. Pumppu pp:lle 7mm hoitoon. Eli näyttäisi sille että vito jää tammikuussa kuukaudeksi pajalle huilimaan. Samalla jos ketjun, vaihdevivuston ja liukuoven sais korjattua. Ja ehkä vähän maalailtuakin, jos aikaa jää. Kukkaa pukkaa. Nii joo ja takapyöränlaakerit, alustan ruostesuojakusen uusinta, istuimien verhoilut, laatikkoöljyt, puupaneeliteipit kojelautaan, sivuikkunan tiivistys, sähköhommia ja jne . . . :lol: ei lopu hommat. Sellanen ero on romulla 124:lla ja romulla vitolla että 124:n tulee korjaamalla kuntoon, vito ei. On tullut tässä huomattua muutamaan kertaan :roll: hyviä pelejä
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

kylkiputkella rupee vaan ruostuttaan sitä kylkee ikävästi :cry: kaikissa jumppereissa ym missä vakkarina semmonen ni ruostuu pelti pois putken takaa isolta alueelta. vitoonhan on helppo vetästä 3" putki taaksekki asti... :)
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

laineracing kirjoitti:kylkiputkella rupee vaan ruostuttaan sitä kylkee ikävästi :cry: kaikissa jumppereissa ym missä vakkarina semmonen ni ruostuu pelti pois putken takaa isolta alueelta. vitoonhan on helppo vetästä 3" putki taaksekki asti... :)
Ei haittaa. Viton kylki kun on nyt jo ruosteessa. Kokeilen kylkiputkella. Näin tulee kokeiltua että paljonko lyhyt suoraputki vaikuttaa kulkupuoleen ja pakopaineisiin. Yksi huono puoli siinä kylkiputkessa kyllä on. Naapurin auto saattaa vaihtaa väriä :lol:
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4765
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

Oliko vakio suuttimet cdi:ssä? Rivipumppu koneen pakosarja? Koneen hengitystä muuten parannettu? Vai oliko vain viriohjelma + ahdin sovitettuna cdi:n pakosarjaan?

AMG,n suuttimet
Se ahdin
Isompi pakoputki
Tehokkaampi pumppu
Imu- ja pakoventtiilien jouset jäykistetty
Vakiopakosarja, vakio cooleri
Ohjelmanmuokkaus, mm. lisää kierroksia, tehon lisäksi.

Jotain tollaista sinä taisi olla.
Kun nämä mesen cdi,t kestää tuota pakopainetta tavattoman huonosti, niin luulisin, että tuostakin vielä lisää lähtisi ihan pakosarjan teolla.
Cdi,ithän kyllä moottorinsa puolesta kestää.
Ja kytkimeen ja vauhtipyöräänkin saa kyllä vahvistusta, niistä ei jää kiinni.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
TDIfreak
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: Pe 23.04.2004 10:35

Viesti Kirjoittaja TDIfreak »

Joo noin ne oli kun tuikku sanoi. Ahtimen laippaa piti muokata että kävi cdi:n vakiosarjaan.

Kokeillaan seuraavaksi poistaa ne suuttimien kuristukset, jos alkaisi soppaa menemään paremmin läpi.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Onkos sulla kuvaa siitä pakopesästä, mahdollisimman yksityiskohtaista, jos sellaisen saisi tänne ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Joo noin ne oli kun tuikku sanoi. Ahtimen laippaa piti muokata että kävi cdi:n vakiosarjaan.
Miksi cdi vitoon on laitettu normi om606 turbo? Miksei isompi vnt?


On se vaikeeta. Mieli tekisi tehdä pakosarja ja siihen 6.pesällä oleva H1 ja ulkoinen hukkaportti(n.250hv). Järki taas sanoo, käytetty kkk14 ahdin vakiosarjaan(max 220hv). Asentamiseen menee aikaa ja rahaa murto-osa verrattuna ensimmäiseen vaihtoehtoon.

Pitäisi tietää sekin että missä tehossa nyt tällä hetkellä mennään. Pystyykö sitä laskemaan jollain kaavalla suuntaa antavasti. 2200kg painava auto kiihtyy (g-tech luetettavuus?) 0-60mp/h tasan 10s. Paljon teho? Kumpi lähempänä 150hv vai 200hv?

Meinaa nyt että oisko kkk kuitenkin liian pieni? Teho ei kasvaisi merkittävästi nykytilanteeseen verrattuna. Turhaan tulisi sitten kkk laitettua jos siitä ei ole mitään iloa. Kkk:n imu ja pakosiipi 44/48 on kuitenkin isompi verrattuna nykyiseen, mutta pakopesän muoto on mallia pieni, sprintterin ahtimen tyyppinen.


Sekin kiinnostaa että säätääkö pumppupaja 7mm pumpun säädöt täysille, vai joillekkin omille säädöille? Tekeekö ne elementeille jotain omia muokkauksia vai saako ne säätämällä alasyöttöä isommalle?
TDIfreak
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: Pe 23.04.2004 10:35

Viesti Kirjoittaja TDIfreak »

veskola kirjoitti:Onkos sulla kuvaa siitä pakopesästä, mahdollisimman yksityiskohtaista, jos sellaisen saisi tänne ?
Ei ole kuvaa. Fin-Turbo teki siihen vaan uudet reiät jotta se saatiin cdi:n sarjaan kiinni. Ja tämä sarja on sellainen jossa ahdin tulee kauas lohkosta pitkittäin auton pituusakselin suuntaisesti.
TDIfreak
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: Pe 23.04.2004 10:35

Viesti Kirjoittaja TDIfreak »

vito500tkm kirjoitti: Miksi cdi vitoon on laitettu normi om606 turbo? Miksei isompi vnt?
Vakioahdin on hukkaportti GT20 ja haluttiin mahdollisimman helpolla riittävä ahdin AMG suuttimille. Ehkä jos syöttöä saadaan merkittävästi lisää niin iso vnt on harkinnan arvoinen. Tosin silloin pakosarjakin tulisi uusia, vakio ei ole mitenkään tehokkaan näköinen.
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

tämä sarja on sellainen jossa ahdin tulee kauas lohkosta pitkittäin auton pituusakselin suuntaisesti.
Ilmeisesti näin

Vakioahdin on hukkaportti GT20
Jaa, olen sitten käsittänyt väärin että cdi:ssä olisi vnt ahdin.


Kyllä tuolla pakosarjaosastolla vaan aika tiukkaa tekee jotta isompi ahdin mahtuu vakiosarjaan. Laipasta rintapeltiin 15cm. Eli ehkä sen laippavirityksen saa unohtaa.
TDIfreak
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: Pe 23.04.2004 10:35

Viesti Kirjoittaja TDIfreak »

vito500tkm kirjoitti:Ilmeisesti näin

Vakioahdin on hukkaportti GT20
Jaa, olen sitten käsittänyt väärin että cdi:ssä olisi vnt ahdin.
Pakosarja on juuri tuo kuvattu eikä tosiaan kaikissa cdi:ssä ole vnt-ahdinta, ei pakuissa eikä hlöautoissa.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

vito500tkm kirjoitti:Kyllä tuolla pakosarjaosastolla vaan aika tiukkaa tekee jotta isompi ahdin mahtuu vakiosarjaan. Laipasta rintapeltiin 15cm. Eli ehkä sen laippavirityksen saa unohtaa.
Sitähän olen koittanut tolkuttaa. Tarvitseeko sen isomman ahtimen sitten sijaita siinä alkuperäisessä paikassa ? Tuot ihan vain reilusti sen sieltä alas ja eristät putken hyvin.

Niin tai purat kojelaudan ja paukutat tulipeltiin lisää tilaa :roll:
Lisää tietoa: www.skg.fi
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4765
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Jostain syystä nuo ahtimet pakataan näköjään aina jonkun kannakkeen kohdalle.
Ei tuo vielä niin ahdas paikka ole.
Ja pakosarja on loppujen lopuksi helppo tehdä, kunhan vaan varaa aikaa napluuseen.
Saat siitten suuremmankin ahtimen (jaetulla pakopesällä) paremmin heräämään, kun nykyiset pienet, mikä ei tietenkään niin suuri häpeä oikeastaan ole.

Tuossa on minun autostani kuva vakiosarjan kanssa, jolloin kaikki vielä mahtui ilman väkivaltaa.
Moottoritilan sivulla tilaa alle sentti ja moottorin kannekkeen päällä vähän yli.
Nykyisin onkin sitten jo kriittisiä kohtia pitänyt hiukka uudelleenmuotoilla.

Kuva
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Nyt on om606:n ahdin tulossa, kokeillaan nyt aluksi sitä.
Pienihän se on mutta eteenpäin kuitenkin.

Mielestäni ainoa vaihtoehto omavalmisteiselle pakosarjalle olisi tehdä siitä alkuperäisen kaltainen. Ihan tuon tilanahtauden takia. Vähän niinkuin tuohon tyyliin. Ja voisihan tuota harjoitella jo tuolla kkk ahtimella. Cdi-pakosarjan tyyppinen ratkaisu tuskin hyvä. Rintapellin avarrus on ajankohtainen sitten H1 ahtimella jos sellaista koskaan tulee laitettua. Kovin hirveästi en vitoon viitsi panostaa. Ehkä joskus tulevaisuudessa sitten kun on joku commonrailtyyppinen pirssi alla. Pitää nyt poltella hetki näitä viton kansipahveja :D .

Turbon vaihdon yhteydessä tarkoitus laittaa pakopainemittari ja ehkäpä lämpömittarikin pakolämpöjä mittaamaan. Bebekin lämpömittarit on ilmeisesti myyty loppuun?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ei kai nelisylinterisessä ole niin käyttöä jaetulle sarjalle / pesälle, vai onko muka ?
vito500tkm kirjoitti: Turbon vaihdon yhteydessä tarkoitus laittaa pakopainemittari ja ehkäpä lämpömittarikin pakolämpöjä mittaamaan. Bebekin lämpömittarit on ilmeisesti myyty loppuun?
Kyllä mä luulen, että pelkkä painetieto riittää, kun se paine ja lämpö menee fysiikan lakien mukaan vähän käsikädessä. Se pelkkä painetieto saanee sinut jo tuskailemaan :roll:

Lämpöä on niin helppo mitata väärinkin, etten luottaisi siihen.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Miten pakolämpötilaa mitataan väärin?
Millä kaavalla pakolämpötila lasketaan pakopaineesta?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

vito500tkm kirjoitti:Miten pakolämpötilaa mitataan väärin?
Asentamalla se anturi siten, ettei se mittaa todellista kuumaa vaan jotain muuta.

Ainakin minulle 4 bar ilmaisee paremmin tilanteen kuin 950 astetta.
Lisää tietoa: www.skg.fi
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4765
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Riittävällä ilmaylimäärällä sitä pakolämpöä saa jotenkin pidettyä kurissa.
Siihen taas ei välttämättä tarvi mittaria, katselee vaan, ettei savua tule.
Pakopainettakin taas voi mitata monesta kohden, mikä lie siinä se "oikea" kohta.

Jos minä nyt tekisin pakosarjan hukkaportilliselle ahtimelle.
Niin ainakin kuvittelen, että sen täytyisi olla sellainen, jossa jaetun pakopesän toiselle puoliskolle tulee mahdollisimman lyhyet putket pytyistä 1 ja 4, sekä toiselle puolen sitten 2 ja 3.
Riippuu tietenkin sytysjärjestyksestäkin.
Silloin ei pakopulssit pääse mitenkään sotkemaan toisiaan, eikä toisen sylinterin toimintaa, olipa nokan asteet mitä vaan.
Aina kun toisessa parissa on poistotahti, niin toisessa on puristus.
En keksi, miten sen pulssin vielä tehokkaammin ja häiriöttömämmin sinne ahtimen pakosiipeen saisi.
Jokatapauksessa ei ainaskaan huonommin toimi, kun "yksiosainen" pakopesä.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Harmi kun ei tullut pakopainemittaria laitettua sillon kun nykyisen ahtimen laitoin. Olisi mukava tietää mikä se nykyinen tilanne on. Savuahan nyt ei tule. Ainoastaan lähdössä täyskaasulla 1000-2000rpm kohdalla vähän poläyttää. Johtuu siitä kun pumpunkellosta säätö on säädetty isolle/sopivalle. Vanhalla turbollakin saattaa olla vaikutusta. Kaasupohjassa ajossa savua ei kuitenkaan tule. Sinänsä hölmöä nyt lähteä tätä toimivaa pakettia muuttamaan.

Ketjunvaihdossa moottorin ajoitus tulisi toivottavasti taas kohdalleen, nythän on ollut pitkään se tilanne että vanhan kulahtaneen ketjun takia moottorin (nokan) ajotus on pielessä. Loppuis vaan tämä sairaloma niin pääsis sen vaihtamaan ennen kun napsahtaa. Uusista mahdollisista epsanjan hevosista pääsee naatiskelemaan vasta helmikuun lopussa, siihen asti joutuu kärvistelemään apparin penkillä :( .
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Nelisylinterisessä ei pitäisi olla kahta pakoventtiiliä auki yhtäaikaa, vai mitä ?

Toki ne eri sylintereiden putket kannattaa silti pitää omissa rööreissään ahtimelle saakka, no kollektorille eli ahtimen tulolaipalle saakka. Ei sitten pakopulssien heijastelut sekoita mitään.

Vaikka on riittävä ilmaylimäärä, kuten omassa moottorissani on, eli savua ei tule, siellä voi silti olla järkyttävä pakopaine. Jotenkin minulle on luontevampaa ajatella, että paine jakautuu tasaisemmin siihen tilaan, joka on ahdinta ennen, mutta lämpötila voisi olla erilainen eri paikoissa. Anturi on sopivasti katveessa, niin jää näkemättä se miten kuuma kaasu kulkee siellä putken keskivaiheilla. No joo, ei ole kokemusta lämpötilan mittaamisesta, joten en vänkää siitä enempiä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Tänään sainkin ajoluvan takasin niin lähdinkin sitten ensimmäisenä pajalle hermoja lepuuttamaan eli viton vaihteensiirtoa korjaamaan. Ongelma oli se kun vaihdevivusto aina kerran viikkoon levisi kojelaudan sisälle. Vika johtui siitä kun kuvassa oleva osa 104 ei pysynyt mekanismin rungossa kiinni. Tappi toimii akselina nailonkappaleelle 143 joka siirtää vaihdekepin sivusuuntaisen liikkeen vaihteensiirtovaijeriin. Tappi 104 tuli pikkuhiljaa ulospäin kolostaan. Pakkia kytkettäessä mekanismi liikkuu ääriasentoon jolloin löystynyt tappi irtoaa kokonaan kolostaan. Samassa irtoaa osan 104 lisäksi osat 89, 110, 93, 92, 111, 143. Niitä on sitten mukava kaivella kojelaudan sisältä. Nyt kaikki osat on tarkastettu, putsattu, voideltu ja tappi 104 liimattu metalliliimalla koloonsa. Jos se vaikka hetken taas toimisi. Konepeltiä en saannut vieläkään auki, lukko rikki :D Eiköhän se rälläkällä löysää, uusi lukkopeltikin on varalta. Alkaa jakopään rallatus olla sitä luokkaa että kohta napsahtaa.

200D konekkin tuli eilen, ei ole enää kalliita koneita, 60e pajalle toimitettuna. Edellisestä 200D koneesta tulikin lähes kaikki osat käytettyä, osilla sai kasattua kaksi viton konetta kuntoon.

Nyt ootellaan vitoon uutta turboa ja ylivieskaan 7mm elementtejä.
Vastaa Viestiin