W201 M111 Kompressor + Turbo
Paljonko nyt on puristussuhde ja kuinka suuri on sytytyksen maksimiennakko? Pysyykö ilman lämpötila kurissa välijäähyn kanssa?
tomant
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
Minä jouduin pudottamaan sytytystä myöhemmälle nakutuksen vuoksi. Omassa ei 8 asteen pudotus (max. ennakko noin 17 astetta) vielä riittänyt vakiopuristuksella. Mulla ei ole cooleria ja lämpötila nousee ainakin 40 astetta kompressorissa kevyenkin ahtopaineen myötä. Coolerin jälkeinen lämpötila olisi mielnkiintoinen tieto. Jos lämpötila ei pysy kurissa lienee pakko pudottaa sytytysennakkoa.laineracing kirjoitti:vakio puristussuhde,sytkää en oo ees kattonu enkä koskenu,lämpötilaa en oo mitannu coolerin kanssa...
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Tilasin sytytysboxin Jaycarilta ja osat tulivat Australiasta , en ole vielä ehtinyt laskea nippeleitä. Kokoonpano on vuorossa myöhemmin, mahdollisesti joulun tienoilla.
Jäähdytin vaihtuu alkuperäisestä Saab 9000-mallin vastaavaan, jossa lämpökytkimellä ohjattu sähköpuhallin. Kuvassa vanha ja uusi jäähdytin flekteineen. Saabin jäähdyttimen kennon mitat ovat 500 x 400 x 36. Letkujen kanssa on vielä pieniä virityksiä tiedossa.

Tässä sovittelen Fordin välijäähyä (Transit Connect) konehuoneeseen. Kennon mitat ovat: pituus (virtaussuunnassa) 340, leveys 135 ja paksuus 75. Jäähy siirtyy vielä pari senttiä eteenpäin ja alaspäin. Se saattaa muuttua vielä vesijäähdytteiseksi.

tomant
Jäähdytin vaihtuu alkuperäisestä Saab 9000-mallin vastaavaan, jossa lämpökytkimellä ohjattu sähköpuhallin. Kuvassa vanha ja uusi jäähdytin flekteineen. Saabin jäähdyttimen kennon mitat ovat 500 x 400 x 36. Letkujen kanssa on vielä pieniä virityksiä tiedossa.

Tässä sovittelen Fordin välijäähyä (Transit Connect) konehuoneeseen. Kennon mitat ovat: pituus (virtaussuunnassa) 340, leveys 135 ja paksuus 75. Jäähy siirtyy vielä pari senttiä eteenpäin ja alaspäin. Se saattaa muuttua vielä vesijäähdytteiseksi.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Mikäs vika mersun omassa yhtä leveässä mallissa (vai oliko jopa yli 60cm leveä)? 2.6 litraisessa on kaksi sähköflektiä. Automaattilaatikollisen mallisen kun ottaa niin voi jäähdyttää vaikka turbolta tulevan öljyn siinä samalla hinnalla.tomant kirjoitti: Jäähdytin vaihtuu alkuperäisestä Saab 9000-mallin vastaavaan, jossa lämpökytkimellä ohjattu sähköpuhallin. Kuvassa vanha ja uusi jäähdytin flekteineen. Saabin jäähdyttimen kennon mitat ovat 500 x 400 x 36. Letkujen kanssa on vielä pieniä virityksiä tiedossa.
tomant
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Ei kai Mersun osissa mitään vikaa ole. Ei vain sattunut kohdalle, kun aikoinaan olin tsyylaria etsimässä. Onko siinäkin flektit tsyylarin ja koneen välissä? Tuohon Saabin versioon löytyi 80-asteinen lämpökytkin ja se oli muutenkin sopivan kokoinen.AK47 kirjoitti:Mikäs vika mersun omassa yhtä leveässä mallissa (vai oliko jopa yli 60cm leveä)? 2.6 litraisessa on kaksi sähköflektiä. Automaattilaatikollisen mallisen kun ottaa niin voi jäähdyttää vaikka turbolta tulevan öljyn siinä samalla hinnalla.tomant kirjoitti: Jäähdytin vaihtuu alkuperäisestä Saab 9000-mallin vastaavaan, jossa lämpökytkimellä ohjattu sähköpuhallin. Kuvassa vanha ja uusi jäähdytin flekteineen. Saabin jäähdyttimen kennon mitat ovat 500 x 400 x 36. Letkujen kanssa on vielä pieniä virityksiä tiedossa.
tomant
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Hello,
I am very interested in your modifications, because you used the KE-Jetronic on a blown car.
I am planning to supercharge a M117 E50 engine with KE-Jet (original 265hp, 10:1 compression, knock sensor).
It should get only a smooth pressure of 0,3bar - I think I will be able to achieve about 330-340hp.
Unfortunately the one and only suomi-english translator is gone,
so I do not understand anything you write...
Maybe you can make a short summary of the modifications you have done?
Thanks in advance!
regards from Germany
Rod
I am very interested in your modifications, because you used the KE-Jetronic on a blown car.
I am planning to supercharge a M117 E50 engine with KE-Jet (original 265hp, 10:1 compression, knock sensor).
It should get only a smooth pressure of 0,3bar - I think I will be able to achieve about 330-340hp.
Unfortunately the one and only suomi-english translator is gone,
so I do not understand anything you write...
Maybe you can make a short summary of the modifications you have done?
Thanks in advance!
regards from Germany
Rod
The modifications so far are strictly bolt-on. Here is a short list of the mods:rodion kirjoitti:Hello,
I am very interested in your modifications, because you used the KE-Jetronic on a blown car.
I am planning to supercharge a M117 E50 engine with KE-Jet (original 265hp, 10:1 compression, knock sensor).
It should get only a smooth pressure of 0,3bar - I think I will be able to achieve about 330-340hp.
Unfortunately the one and only suomi-english translator is gone,
so I do not understand anything you write...
Maybe you can make a short summary of the modifications you have done?
Thanks in advance!
regards from Germany
Rod
*TechEdge 2J1 wideband lambda meter, with narrowband simulation
*Amperemeter added in series with EHA for base mixture setting
*Use of cold enrichment injector to enrichen mixture at WOT (doesn't help much)
*Self made 4-2-1 short exhaust manifold from 42,4 x 2,6 elbows (nearly equal length)
*KKK03 turbo with internal wastegate (oil return through block skirt)
*Self made 2,5" downpipe and exhaust pipe and kat removal. Wastegate pipe merges smoothly in downpipe. The second half of the pipe is still original 48 mm with two silencers
*Self made 2" boost pipe to KE-Jet (blow through)
Next on job list:
*Small air-to-air intercooler
*Bigger radiator with electric fan
*Programmable ignition kit (Jaycar / Silicon Chip)
Later on job list:
*2,5" exhaust pipe all the way with one freeflow silencer
*ASD diff with manual lock control (not needed yet ;-)
*Modifying intercooler to water cooling (maybe)
*Saab APC knock control (maybe)
*Laycock-de Normanville overdrive (gear splitter) (maybe)
The KKK03 gives max 0,8...0,9 bar boost with the wastegate but detonation is a problem above 0,4...0,5 bar. I have experienced with different air-fuel-ratios and ignition timings. The AFR doesn't seem to be critical. My lambda is now set mechanically to 0,92 (EHA screw) and electronically to 0,95 (narrowband simulation). Ignition retard (-8 degrees in EZL KAT) and enrichment only gives poor fuel consumption so far, it hasn't cured detonation. The next steps are the intercooler and the programmable ignition. With these I hope to get back to normal consumption at cruise speed and reasonable power without detonation at WOT acceleration.
I try to keep the car street legal as long as possible.
Hope this will help you
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Öljynjäähdytin?
Kesän varalle mietityttää moottorin öljyn lämpötila. Miten öljynjäähdyttimen saa kätevästi liitettyä M102-koneeseen? Löytyykö pienikokoista ryöstölaippaa suodattimen alle, kun siellä on tilaa niukasti?
tomant
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
Joo ohuin laippa mitä oon nähny on ollu 12mm paksu. Tarvikeliike tääl, joka edustaa siis CD Cardic Fixus tms niin niil o sellanen laippa joka o 20mm. Hinnassa ja materiaaleis on kans eroa, toi ohut o alumiinia tyyliin maglite, ja tuo paksumpi tyyliin kiinalainen lelu.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Välijäähdytin ja jäähdytin ovat paikallaan. Tässä muutamia kuvia aiheesta.



Ensivaikutelmat välijäähdyttimestä ovat hyviä. Sytytys on nyt asennossa N eli 6 astetta myöhäisellä ja nakutusta esiintyy vain osakaasulla kiihdyttäessä noin 0,5 barin jälkeen. Välijäähyn ja jäähdyttimen ohjauspellit puuttuvat vielä, mutta se tuntuu toimivan kohtuullisesti näinkin. Lämpömittaria ei ole, mutta turbon puoli tuntuu käsimittauksella lämpimältä ja ruiskun puoli viileältä tyhjäkäynnillä ja noin +2 asteen ulkolämpötilassa. Moottorin veden lämpötila pysyy maantiellä 80 asteen tuntumassa ja paikalla käyttäenkin jäähdyttimen puhallin käy vain hetken kerrallaan.
Ohjelmoitava sytytys odottaa kokoonpanoa ja viritystä. Sen kanssa pitäisi sytytys saada kuntoon ahtopaineen vallitessa.
tomant



Ensivaikutelmat välijäähdyttimestä ovat hyviä. Sytytys on nyt asennossa N eli 6 astetta myöhäisellä ja nakutusta esiintyy vain osakaasulla kiihdyttäessä noin 0,5 barin jälkeen. Välijäähyn ja jäähdyttimen ohjauspellit puuttuvat vielä, mutta se tuntuu toimivan kohtuullisesti näinkin. Lämpömittaria ei ole, mutta turbon puoli tuntuu käsimittauksella lämpimältä ja ruiskun puoli viileältä tyhjäkäynnillä ja noin +2 asteen ulkolämpötilassa. Moottorin veden lämpötila pysyy maantiellä 80 asteen tuntumassa ja paikalla käyttäenkin jäähdyttimen puhallin käy vain hetken kerrallaan.
Ohjelmoitava sytytys odottaa kokoonpanoa ja viritystä. Sen kanssa pitäisi sytytys saada kuntoon ahtopaineen vallitessa.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Juu, Pepsi Max on parasta limua ja pullokin on monikäyttöinen. Ehkä alumiininen tölkki olisi enemmän high-tec ;-)Sergey kirjoitti:Limuputeli toimii huohotinsäiliönä? :)
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Aion johtaa jäähdyttimen yli kulkevan ilmavirran coolerille, en jäähdyttimen läpi kulkevaa. Jäähdyttimen ja coolerin väliin jää pieni rako, johon tulee ilmanohjaimet.sunbeam kirjoitti:Välijäähdyttimen sijoitus paikka on aika erikoinen, meinaatko ohjata jollain ohjain pelleillä jäähdyttimen läpi kulkeneen ilman coolerille ?
Haluan testata, miten se toimii tuossa paikassa.sunbeam kirjoitti:Mikset laittanu kennoa nokalle ?
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Kyllä se huohottaa ihan hyvin, pullon kaulaa on käsitelty puukolla ;-)vilpel kirjoitti:Kai se pullo sitten "huohottaa" hyvin? :!: näyttäs vain olevan letku tungettu pulloon... voi ruveta pidemmissä vedoissa tekeen painetta myllyyn!
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Konepeltiin olisi hyvä laittaa reijät coolerin kohdalle. Siinä kohtaa on alipainetta, joka vetäisi hyvin ilmat coolerin läpi. Pitäisi vain löytää joku siisti ritilä tms.Sergey kirjoitti:Tollanen coolerin sijoitus o tuttu mm. wanhoista Audista ja Toyotasta. Osassa niissä tosin ilman läpivienti on konepellissä.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Väliaikatietoja suorituskyvystä: Kostealla ilmalla +3 asteessa ja ilman kick-downia (vaihtokohdat 5000-5700-5700) Mersu kulki vartin noin 16,38@138,4 ja 0-100 km/h oli noin 8,62. Sytytys on 8 astetta myöhäisellä ja seokset vielä hakusessa. Arvot mitattu Paetronicsin RS-100:sella. Suorituskykyä voi näillä säädöillä verrata 4-vaihteisiin automaatteihin 280E (16,3 Autocar 9.12.1992), 190E-2,6 (16,5 Autocar 22.4.1987) tai 300CE (16,6 Motor 24.10.1987). Ennen turboa oli paras vartti 18,42@124,7 eli kaksi sekuntia on toistaiseksi tipahtanut pois ja ensimmäinen välitavoite on 0,4 s päässä.

tomant

tomant
Viimeksi muokannut tomant, Ke 26.12.2007 00:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Juu kahdeksan senttiä tuli tilaa ottamalla ylemmät kiinnikkeet pois. Periaatteessa voisi pudottaa vielä muutaman sentin alemmaksi muuttamalla kiinnikkeitä. Se vaatisi hitsaamista, mihin ei nyt ole mahdollisuutta.sunbeam kirjoitti::oops: katos vaan olet jo pudottanu , toi ryppy putki hämäs tossa jäähdyttäjän päällä
pystyykö pudottaa vielä lisää ?
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Lämpötilan laskeminen 5-10 asteen pakkasille on tuonut mukanaan käynnistysvaikeuksia ja lämmityksen riittämättömyyttä.
Käynnistysvaikeudet johuvat ilmeisesti siitä, että KE-Jetti ei saa tarpeeksi ilmaa käynnistettäessä, kun turbo on esteenä. Nyt joutuu sahaamaan pitkään ennen kuin kone käynnistyy. Tähän voisi auttaa painekoteloon tai paineletkun yhteyteen laitettava läppä, jonka voisi avata ennen käynnistymistä ja joka suljettaisiin, kun kone lähtee käyntiin. Asiaa pitää miettiä lisää, jos käynnistyminen menee vielä vaikeammaksi.
Lämmityspuolella on uusi jäähdytin ja 80 asteen termostaatti liian tehokas yhdistelmä maantienopeuksilla. Vaihdoin termostaatin 88-asteiseksi, mikä toivottavasti riittää. Jos jäähdytin on edelleen liian tehokas, pitää miettiä jäähdytyspinta-alan pienentämistä pahvinpalan tai säleikön avulla talvioloissa.
tomant
Käynnistysvaikeudet johuvat ilmeisesti siitä, että KE-Jetti ei saa tarpeeksi ilmaa käynnistettäessä, kun turbo on esteenä. Nyt joutuu sahaamaan pitkään ennen kuin kone käynnistyy. Tähän voisi auttaa painekoteloon tai paineletkun yhteyteen laitettava läppä, jonka voisi avata ennen käynnistymistä ja joka suljettaisiin, kun kone lähtee käyntiin. Asiaa pitää miettiä lisää, jos käynnistyminen menee vielä vaikeammaksi.
Lämmityspuolella on uusi jäähdytin ja 80 asteen termostaatti liian tehokas yhdistelmä maantienopeuksilla. Vaihdoin termostaatin 88-asteiseksi, mikä toivottavasti riittää. Jos jäähdytin on edelleen liian tehokas, pitää miettiä jäähdytyspinta-alan pienentämistä pahvinpalan tai säleikön avulla talvioloissa.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
Löytyi syy sekä käynnistysvaikeuksiin että jäähdytysongelmiin. Jäähdytysnestettä alkoi mennä koneen läpi höyrynä ja paisuntasäiliöön ilmestyi savua ja kuplia eli kannentiiviste on pettänyt.
Voiko jakoketjun irrottaa nokasta poistamalla nokan hammaspyörän ja ketjunkiristäjän, mutta purkamatta jakopään kantta ja ketjunohjureita? Koneessa pitäisi olla kaksirivinen ketju.
Onko kannentiivisteissä laatueroja ja mistä kannattaisi ostaa tällaiseen alle 1 barin turbokäyttöön riittävä tiiviste?
tomant
Voiko jakoketjun irrottaa nokasta poistamalla nokan hammaspyörän ja ketjunkiristäjän, mutta purkamatta jakopään kantta ja ketjunohjureita? Koneessa pitäisi olla kaksirivinen ketju.
Onko kannentiivisteissä laatueroja ja mistä kannattaisi ostaa tällaiseen alle 1 barin turbokäyttöön riittävä tiiviste?
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020