Autom. Vito Värisee! 2000 rpm ja nopeus tiellä 85km/h
Autom. Vito Värisee! 2000 rpm ja nopeus tiellä 85km/h
Lähtökohdat:
-Vito 112CDI automaatti
-Vm. 2000
-Tasainen ajo maantiellä nopeus 85km/h (värisee vähemmän 100km/h tuntumassa)
-Kierrokset 2000 (2500)
-yleensä pientä harmitonta värinää, joskus tuntuu täristävän kunnolla(voimakas)
-Värinä lakkaa (tai sitä ei tunne) kiihdyttäessä ja hidastaessa
-samoin värinä lakkaa nostaessa kierrokset 3500rpm pienemmällä vaihteella ja sama nopeus 85km
-renkaat tasapainoitettu (kesärenkailla sama värinä)
-Autolla ajettu vähän 130tkm
Itsellä tulee mieleen polttoainesyöttö, automaatin turbiini, jakopää.
En tiedä mistä aloittaa.
Nyt kaivataan kokemusta ja osaamista, Kiitos!
Mielellään kokemusta siitä miten oireet kehittyvät
-Vito 112CDI automaatti
-Vm. 2000
-Tasainen ajo maantiellä nopeus 85km/h (värisee vähemmän 100km/h tuntumassa)
-Kierrokset 2000 (2500)
-yleensä pientä harmitonta värinää, joskus tuntuu täristävän kunnolla(voimakas)
-Värinä lakkaa (tai sitä ei tunne) kiihdyttäessä ja hidastaessa
-samoin värinä lakkaa nostaessa kierrokset 3500rpm pienemmällä vaihteella ja sama nopeus 85km
-renkaat tasapainoitettu (kesärenkailla sama värinä)
-Autolla ajettu vähän 130tkm
Itsellä tulee mieleen polttoainesyöttö, automaatin turbiini, jakopää.
En tiedä mistä aloittaa.
Nyt kaivataan kokemusta ja osaamista, Kiitos!
Mielellään kokemusta siitä miten oireet kehittyvät
Viimeksi muokannut mhaho, Ti 15.01.2008 14:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
Oireet viittaa turbiiniin. Kannattaa käyttää glykolitestissä. Minun autossa turbiinin vika ilmeni ikäänkuin rengastärinänä kiihdyttäessä.
Ajopelit:
Yamaha XJ900, -90
Suzuki T500 Titan, Japanin Jawa, -73 museorekisterissä
Honda CB 350, -72, cafe racer
MB, ML. -05, 320 CDI, automaatti, emännän auto
MB, ML, -09, 320 CDI, automaatti, omassa käytössä
MB, ML, -05, 320 CDI automaatti, vara-auto
MB 124 -88 300 CE Coupe Automatic, pukeilla ja otan käyttöön kun pääsen eläkkeelle 2024.
Yamaha RD400 vm-78, historic race kilpapyörä, museorekisterissä.
Mehtuuauto Chevrolet Fleetside Silverado -89 Pick Up, 4*4 Aut., 6,2 L V8 Detroit Diesel
Vene,Bella 7501 , Volvo Penta DuoProp 130 hv meridiesel sisäperämoottori
FORD 3600 traktori, vm 75
Yamaha XJ900, -90
Suzuki T500 Titan, Japanin Jawa, -73 museorekisterissä
Honda CB 350, -72, cafe racer
MB, ML. -05, 320 CDI, automaatti, emännän auto
MB, ML, -09, 320 CDI, automaatti, omassa käytössä
MB, ML, -05, 320 CDI automaatti, vara-auto
MB 124 -88 300 CE Coupe Automatic, pukeilla ja otan käyttöön kun pääsen eläkkeelle 2024.
Yamaha RD400 vm-78, historic race kilpapyörä, museorekisterissä.
Mehtuuauto Chevrolet Fleetside Silverado -89 Pick Up, 4*4 Aut., 6,2 L V8 Detroit Diesel
Vene,Bella 7501 , Volvo Penta DuoProp 130 hv meridiesel sisäperämoottori
FORD 3600 traktori, vm 75
Taitaa nuo Viton turbiinit olla kulutustavaraa ilman glygoliakin. Ainakin Siekkisellä oli niitä laatikollinen lähdössä korjattavaksi Kaarinaan vai mihin ne nyt menivätkään, sieltä suunnalta voisi kanssa kysellä onko tuo se oire.kttopar kirjoitti:Oireet viittaa turbiiniin. Kannattaa käyttää glykolitestissä. Minun autossa turbiinin vika ilmeni ikäänkuin rengastärinänä kiihdyttäessä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
No Vitossa (112 cdi 110 td jne) ei ainakaan koskaan ole ollut kardaaniongelmiasooppa kirjoitti:Eikös vitossa / sprintterissä ole ollut kardaani ongelmiakin? Ainakin appiukko niitä töikseen vaihtelee alle 100tkm ajettuihin autoihin eli se siitä mersun laadusta.


Lisää tietoa: www.skg.fi
No itellä ei pahemmin tietoa kun ei paskalle tarvetta, mersun laatu kun loppui c-sarjaan.veskola kirjoitti:No Vitossa (112 cdi 110 td jne) ei ainakaan koskaan ole ollut kardaaniongelmiasooppa kirjoitti:Eikös vitossa / sprintterissä ole ollut kardaani ongelmiakin? Ainakin appiukko niitä töikseen vaihtelee alle 100tkm ajettuihin autoihin eli se siitä mersun laadusta.se kun on etuvetoinen

Appiukon tallissa olis kasa kartaaneja, kaikki alle 100tkm ajetuista joihin takuuseen vaihdettu.
vw golf variant -97,vw vento -96.
Jotenkin minusta kuitenkin tuntuu, että jos sulle lyötäisiin 2008 mallin kutoskoneisen cdi mersun avaimet käteen, niin olisi hymy korvissa ja aika pitkään.sooppa kirjoitti:No itellä ei pahemmin tietoa kun ei paskalle tarvetta, mersun laatu kun loppui c-sarjaan.![]()
Appiukon tallissa olis kasa kartaaneja, kaikki alle 100tkm ajetuista joihin takuuseen vaihdettu.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Tietääkö kukaan miten tiensä päähän tuleva turbiini alkaa oireilla, ja miten se sitten hajoaa ? Omassa (W203 200 CDI) moottori tärisee auton ollessa paikallaan vaihde vapaalla, kun nostaa kierroksia. Alueella 1000 - 1200 kierrosta kone selvästi tärisee. Tuntuu myös ajaessa noilla kierroksilla. Voisiko olla turbiini ? Täriseekä Vitokin myös vapaalla ?
W203CDI
Varmaan niin kauan kunnes eka korjaamoreissu tulis eteen.veskola kirjoitti:Jotenkin minusta kuitenkin tuntuu, että jos sulle lyötäisiin 2008 mallin kutoskoneisen cdi mersun avaimet käteen, niin olisi hymy korvissa ja aika pitkään.sooppa kirjoitti:No itellä ei pahemmin tietoa kun ei paskalle tarvetta, mersun laatu kun loppui c-sarjaan.![]()
Appiukon tallissa olis kasa kartaaneja, kaikki alle 100tkm ajetuista joihin takuuseen vaihdettu.

vw golf variant -97,vw vento -96.
Re: Autom. Vito Värisee! 2000 rpm ja nopeus tiellä 85km/h
Aihe tuntuu kiinnostavan laajemminkin. Hiukan tarvitaan lisää lukijoiden kokemusta ja analyyttistä asennettamhaho kirjoitti:Lähtökohdat:
-Vito 112CDI automaatti
-Vm. 2000
-Tasainen ajo maantiellä nopeus 85km/h (värisee vähemmän 100km/h tuntumassa)
-Kierrokset 2000 (2500)
-yleensä pientä harmitonta värinää, joskus tuntuu täristävän kunnolla(voimakas)
-Värinä lakkaa (tai sitä ei tunne) kiihdyttäessä ja hidastaessa
-samoin värinä lakkaa nostaessa kierrokset 3500rpm pienemmällä vaihteella ja sama nopeus 85km
-renkaat tasapainoitettu (kesärenkailla sama värinä)
-Autolla ajettu vähän 130tkm

Kiinostavaa on tietää mitä tapahtuu missäkin vikayhteydessä, kuinka vika kehittyy. Lakkaako Vito kulkematta? Täriseekö lopulta niin, ettei sillä voi ajaa? Miten turbiini vika ilmaantuu, entä vetoakselin vika?
Näyttää ettei ole vetoakseli, koska vetoakselin oireet viittaavat tarvittavaan kuormitukseen (kiihdytys) ja vähän ajettu.
Renkaat on tasapainoitettu ja on kokeiltu toisillakin renkailla (kesä).
Ehkä pitää ostaa uudet renkaat?
Poltoaine, turbiini, jakopään jousi jne sanooko mitään?
Laatu loppui vuonna -85. Viimeseen satakakskolmoseen.sooppa kirjoitti:No itellä ei pahemmin tietoa kun ei paskalle tarvetta, mersun laatu kun loppui c-sarjaan.veskola kirjoitti:No Vitossa (112 cdi 110 td jne) ei ainakaan koskaan ole ollut kardaaniongelmiasooppa kirjoitti:Eikös vitossa / sprintterissä ole ollut kardaani ongelmiakin? Ainakin appiukko niitä töikseen vaihtelee alle 100tkm ajettuihin autoihin eli se siitä mersun laadusta.se kun on etuvetoinen
![]()
Appiukon tallissa olis kasa kartaaneja, kaikki alle 100tkm ajetuista joihin takuuseen vaihdettu.
Vito 112cdi autom. 2001
Osaatko arvata mikä tuli vitoon kun ensin alkoi oireilla ettei startannu kuin N-asennossa ja pariviikkoa myöhemmin parkkipaikalla ei enää tapahtunu mitään kun yritti vaihteita päälle, eli auto ei liiku mihinkään millään vaihteella.
Jossain palstalla vähän vastaavassa epäilit piirikorttia mistähän moinen löytyy ja onko vaikee vaihtaa. Toinen juttu on kyseisessä autossa lämppärin moottori joka meni hiljaiseks,i olen sitä haeskellu että mistä se löytyisi mutta tuloksetta. Ei ole ilmastoinnista paljoa iloa kun ei saa puhallusta päälle. Pitäshän se liikkeellekki kyllä saada
Niin Vitolla on ajettu 385000km ja kysymys on osoitettu veskolalle.
Jossain palstalla vähän vastaavassa epäilit piirikorttia mistähän moinen löytyy ja onko vaikee vaihtaa. Toinen juttu on kyseisessä autossa lämppärin moottori joka meni hiljaiseks,i olen sitä haeskellu että mistä se löytyisi mutta tuloksetta. Ei ole ilmastoinnista paljoa iloa kun ei saa puhallusta päälle. Pitäshän se liikkeellekki kyllä saada

Niin Vitolla on ajettu 385000km ja kysymys on osoitettu veskolalle.

meillä on 2008 315cdi sprintteri, ajettu 150tkm niin tekee ihan samaa mitä ekassa viestissä, mutta kaikkihan tietää noitten automaattilaatikon että hajoo siinä 200tkm paikkeilla... Ainakin tua taksipiireis on lähestulkoon kaikilta hajonnu..
W906 315cdi -08 520tkm ja kovaa mennää 176hp 390nm
Lolvo v70 2.5t
Ex;
S203 270cdiA Avantgarde -05
w124 300d turbotettu
Lolvo v70 2.5t
Ex;
S203 270cdiA Avantgarde -05
w124 300d turbotettu
Onneksi niitä valmistetaan vieläkinsooppa kirjoitti: mersun laatu kun loppui c-sarjaan.![]()

Tässä ihan vain esimerkiksi pari topikkia koskien 123:sen tärinöitä,lisää löytyy haulla:pekkaOU kirjoitti:Laatu loppui vuonna -85. Viimeseen satakakskolmoseen.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=56816
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=12360
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=54995
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=54727
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=46369
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=34661
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=35977
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=24285
Re: Vito 112cdi autom. 2001
Tarkisteleppa mitä tapahtuu siellä laatikon puolella olevassa vivussa kun keppiä liikuttaa ohjaamossa, seuraako vipu hyvin liikettä. Siinä on sellainen sähköinen mötikkä, joka välittää tietoa vaihteen asennosta tietokoneelle ja samalla menee mekaaninen "tieto" laatikon sisälle. Vaihtuuko muuten se pieni vihreä valo siinä kepin juuressa ?vikavito kirjoitti:Osaatko arvata mikä tuli vitoon kun ensin alkoi oireilla ettei startannu kuin N-asennossa
- Sähkö liittimien ropaamista, en muista mihin se laatikon kyljestä lähtevä johto menee, mutta sitä voisi koittaa jäljittää.
- Laatikon "tietokone" löytyy pelkääjän jalkatilasta, siitä yläpuolelta. Ropella myös laatikon iso sähköliitin vaikka tuskinpa se tähän vaivaan nyt mitään auttaa.
Raitisilmapuhaltimen vaihtaminen / korjaaminen.
http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/31072005.html
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Vito 112cdi autom. 2001
Kiitos paljon neuvoista enpä olisi tuota puhaltimen moottoria osannu tuolta hakea, täytyy ruveta tutkimaan tilannetta ja tarkistan vaihteiston vihreän valon liikkeen sekä sen mitä tapahtuu siellä kepin alapäässä ja palataan sitten asiaanveskola kirjoitti:Tarkisteleppa mitä tapahtuu siellä laatikon puolella olevassa vivussa kun keppiä liikuttaa ohjaamossa, seuraako vipu hyvin liikettä. Siinä on sellainen sähköinen mötikkä, joka välittää tietoa vaihteen asennosta tietokoneelle ja samalla menee mekaaninen "tieto" laatikon sisälle. Vaihtuuko muuten se pieni vihreä valo siinä kepin juuressa ?vikavito kirjoitti:Osaatko arvata mikä tuli vitoon kun ensin alkoi oireilla ettei startannu kuin N-asennossa
- Sähkö liittimien ropaamista, en muista mihin se laatikon kyljestä lähtevä johto menee, mutta sitä voisi koittaa jäljittää.
- Laatikon "tietokone" löytyy pelkääjän jalkatilasta, siitä yläpuolelta. Ropella myös laatikon iso sähköliitin vaikka tuskinpa se tähän vaivaan nyt mitään auttaa.
Raitisilmapuhaltimen vaihtaminen / korjaaminen.
http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/31072005.html

Re: Vito 112cdi autom. 2001
Kiirettä on pidelly ettei ole joutanut keskittymään vitoon juuri ollenkaan , sen verran pikapikaa tuli katottua että vaihteiston vihreä valo seuraa kyllä vaihdekeppiä moitteetta, sulkeekohan tämä jotain pois ?vikavito kirjoitti:Kiitos paljon neuvoista enpä olisi tuota puhaltimen moottoria osannu tuolta hakea, täytyy ruveta tutkimaan tilannetta ja tarkistan vaihteiston vihreän valon liikkeen sekä sen mitä tapahtuu siellä kepin alapäässä ja palataan sitten asiaanveskola kirjoitti:Tarkisteleppa mitä tapahtuu siellä laatikon puolella olevassa vivussa kun keppiä liikuttaa ohjaamossa, seuraako vipu hyvin liikettä. Siinä on sellainen sähköinen mötikkä, joka välittää tietoa vaihteen asennosta tietokoneelle ja samalla menee mekaaninen "tieto" laatikon sisälle. Vaihtuuko muuten se pieni vihreä valo siinä kepin juuressa ?vikavito kirjoitti:Osaatko arvata mikä tuli vitoon kun ensin alkoi oireilla ettei startannu kuin N-asennossa
- Sähkö liittimien ropaamista, en muista mihin se laatikon kyljestä lähtevä johto menee, mutta sitä voisi koittaa jäljittää.
- Laatikon "tietokone" löytyy pelkääjän jalkatilasta, siitä yläpuolelta. Ropella myös laatikon iso sähköliitin vaikka tuskinpa se tähän vaivaan nyt mitään auttaa.
Raitisilmapuhaltimen vaihtaminen / korjaaminen.
http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/31072005.html




Re: Vito 112cdi autom. 2001
Hommaa pullo öljyä, sitten vain se yläpultti auki kun kone käy (ja laatikko on lämmin) ja truuttaa täyteen kunnes valuu yli (tulee yleensä vaahtoa), sitten siellä on öljyä.
vihreä valo toimii --> tietokone ainakin tietää mikä vaihde pitäisi saada päälle.
Jotenkin taitaa valitettavasti ongelma mennä sinne laatikon sisälle. Se ei saa painetta aikaiseksi tarpeeksi, jolla vaihde laitetaan päälle ?
vihreä valo toimii --> tietokone ainakin tietää mikä vaihde pitäisi saada päälle.
Jotenkin taitaa valitettavasti ongelma mennä sinne laatikon sisälle. Se ei saa painetta aikaiseksi tarpeeksi, jolla vaihde laitetaan päälle ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Vito 112cdi autom. 2001
Onko se sitte niinku laatikko paska ja 5000€veskola kirjoitti:Hommaa pullo öljyä, sitten vain se yläpultti auki kun kone käy (ja laatikko on lämmin) ja truuttaa täyteen kunnes valuu yli (tulee yleensä vaahtoa), sitten siellä on öljyä.
vihreä valo toimii --> tietokone ainakin tietää mikä vaihde pitäisi saada päälle.
Jotenkin taitaa valitettavasti ongelma mennä sinne laatikon sisälle. Se ei saa painetta aikaiseksi tarpeeksi, jolla vaihde laitetaan päälle ?

Re: Vito 112cdi autom. 2001
voiko öljyn vähyys aiheuttaa tämänvikavito kirjoitti:Onko se sitte niinku laatikko paska ja 5000€veskola kirjoitti:Hommaa pullo öljyä, sitten vain se yläpultti auki kun kone käy (ja laatikko on lämmin) ja truuttaa täyteen kunnes valuu yli (tulee yleensä vaahtoa), sitten siellä on öljyä.
vihreä valo toimii --> tietokone ainakin tietää mikä vaihde pitäisi saada päälle.
Jotenkin taitaa valitettavasti ongelma mennä sinne laatikon sisälle. Se ei saa painetta aikaiseksi tarpeeksi, jolla vaihde laitetaan päälle ?


Re: Vito 112cdi autom. 2001
Ikinä ei saa menemään 5000 € viton laatikkoon kunhan pysyttelee kaukana vehosta ja muista riistoyrityksistä. En osaa sanoa juuta enkä jaata tuosta öljypumpusta, keef tuntee paremmin laatikon sisäisen sielunelämän...kaivanpa tähän öljynlisäys ja tyhjennysproppujen kuvat jostakin mutta löytyy ne yleenä sieltä laatikon kyljestä kun menee makaamaan auton alle, ihan keskelle ja katsee siihen mistä menee keskivetoakseli laatikkoon.
No niin tuonne sain kuvat taas takaisin:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 071#232071
Sinun kuuluu siis laittaa sinne sitä esson täyssynteettistä öljyä, älä sekoita eri laatuja keskenään. (jota myydään myös mersun logolla/pullossa mutta vielä kalliimmalla). Esim peogeot käyttää samaa öljyä, ja sieltä sitä saa.
No niin tuonne sain kuvat taas takaisin:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 071#232071
Sinun kuuluu siis laittaa sinne sitä esson täyssynteettistä öljyä, älä sekoita eri laatuja keskenään. (jota myydään myös mersun logolla/pullossa mutta vielä kalliimmalla). Esim peogeot käyttää samaa öljyä, ja sieltä sitä saa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Vito 112cdi autom. 2001
Pitkästä aikaa kävin kurkkimassa täällä sivuilla, ja syy siihen on kun kävin starttaamassa viton käyntiin ja ihmettelemässä että mikähän sillä on . Huomasin että kaikki mm. peruutusvalot yms. toimivat oikein, P:llä ei starttaa, millään vaihteella ei tapahdu mitään. N asennossa starttaa ja käynnistyy ja kaasua kun painaa niin yrittää lähteä hieman eteenpäin. Pakin kun laitan päälle auton käydessä niin hinatessa taaksepäin Vito juntturoi vastaan, välillä löysäsi ja välillä lukitsi renkaita. Tuli mieleen että onko useampi vaihde päällekkäin? Onkohan tuttuja oireita kellekään.
veskola kirjoitti:Ikinä ei saa menemään 5000 € viton laatikkoon kunhan pysyttelee kaukana vehosta ja muista riistoyrityksistä. En osaa sanoa juuta enkä jaata tuosta öljypumpusta, keef tuntee paremmin laatikon sisäisen sielunelämän...kaivanpa tähän öljynlisäys ja tyhjennysproppujen kuvat jostakin mutta löytyy ne yleenä sieltä laatikon kyljestä kun menee makaamaan auton alle, ihan keskelle ja katsee siihen mistä menee keskivetoakseli laatikkoon.
No niin tuonne sain kuvat taas takaisin:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 071#232071
Sinun kuuluu siis laittaa sinne sitä esson täyssynteettistä öljyä, älä sekoita eri laatuja keskenään. (jota myydään myös mersun logolla/pullossa mutta vielä kalliimmalla). Esim peogeot käyttää samaa öljyä, ja sieltä sitä saa.