W201 M111 Kompressor + Turbo
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
KE-Jetronicin bensapaineen säätimessä on alipaineletku, joka menee imusarjan ja venttiilikopan väliseen letkuun. Pienellä kuormalla ja tyhjäkäynnillä on imusarjassa noin 0,5...0,8 bar alipainetta. Bensapaine on alkuaan noin 5,4 bar ja se pienenee yhtä paljon kuin säätimen sisäinen paine alenee. Tämä toimii ilmeisesti myös käänteisesti lisäten bensapainetta ahtopaineella vapariin verrattuna. Bensapaineen muutos voisi tällöin olla luokkaa -0,8...+0,8 bar omassa kokoonpanossani. Bensapaineen aleneminen alentaa bensan virtausta suuttimiin ja laihentaa seosta kevyellä kuormalla. Vastaavasti bensapaineen lisääminen lisää bensan virtausta suuttimiin ja rikastaa seosta ahtopaineen vallitessa. Onko tästä ilmiöstä kokemusta / mittaustuloksia?
tomant
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
190E sisäkalut vs. 2.3 ja 2.3-16
Malleissa 190E 2.3-16 on eräiden lähteiden mukaan sama kampiakseli ja kiertokanget kuin mallissa 2.3, männät sen sijaan ovat erilaiset. Ovatko kaksilitraisen kampiakseli ja kiertokanget samat kuin mallissa 2.3? Iskunpituus ainakin täsmää ja niissä näyttää olevan samanlaiset runko- ja kiertokangen laakerit.
tomant
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Itellekki on nyt tulossa 2.0 ruiskuun solmu tässä kevään korvilla ennen ku ajokortin antavat..
Pakosarja, turbo ja pikku cooleri ois jo vaatekaapin perällä..
Painekotelon teko ja muitten nippeleitten ostoa ois tiedossa tässä lähiaikoina..
Alla olevassa linkissä ois auto johon solmu tulossa..
http://irc-galleria.net/archive.php?nic ... _id=441756

Pakosarja, turbo ja pikku cooleri ois jo vaatekaapin perällä..

Painekotelon teko ja muitten nippeleitten ostoa ois tiedossa tässä lähiaikoina..
Alla olevassa linkissä ois auto johon solmu tulossa..

http://irc-galleria.net/archive.php?nic ... _id=441756
Tervetuloa foorumille, tänne tarvitaankin lisää bensaturboja, kun noi diisselimiehet on niskan päällä ;-) Hieno peli sulla, etuspoileri näyttää olevan tosi matalalla - ettei vaan jäisi töyssyihin kiinni?{janne}}} kirjoitti:Itellekki on nyt tulossa 2.0 ruiskuun solmu tässä kevään korvilla ennen ku ajokortin antavat.. :)
Pakosarja, turbo ja pikku cooleri ois jo vaatekaapin perällä.. :D
Painekotelon teko ja muitten nippeleitten ostoa ois tiedossa tässä lähiaikoina..
Alla olevassa linkissä ois auto johon solmu tulossa.. :)
http://irc-galleria.net/archive.php?nic ... _id=441756
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Se menee huohottimeen, ulkoilmanpaineeseen, kuten tekee noissa kaaviokuvissakin. Kyllä, järjestelmäpaine määräytyy tästä säätimestä, ja jousen lisäksi kalvon toisella puolella vallitsevasta paineesta. Järjestelmäpaineen nosto ei välttämättä lisää syötettävän polttoaineen määrää, koska ilmaläpän ohjauspaine kasvaa, ja vastustaa läpän liikettä.tomant kirjoitti:KE-Jetronicin bensapaineen säätimessä on alipaineletku, joka menee imusarjan ja venttiilikopan väliseen letkuun. Pienellä kuormalla ja tyhjäkäynnillä on imusarjassa noin 0,5...0,8 bar alipainetta. Bensapaine on alkuaan noin 5,4 bar ja se pienenee yhtä paljon kuin säätimen sisäinen paine alenee. Tämä toimii ilmeisesti myös käänteisesti lisäten bensapainetta ahtopaineella vapariin verrattuna. Bensapaineen muutos voisi tällöin olla luokkaa -0,8...+0,8 bar omassa kokoonpanossani. Bensapaineen aleneminen alentaa bensan virtausta suuttimiin ja laihentaa seosta kevyellä kuormalla. Vastaavasti bensapaineen lisääminen lisää bensan virtausta suuttimiin ja rikastaa seosta ahtopaineen vallitessa. Onko tästä ilmiöstä kokemusta / mittaustuloksia?
tomant
Akuperäisessä kuosissaan säädin on tarkoitettu pitämään paine samana imusarjan paineesta riippumatta. Näin siis 300e.
Näiden teossa kannattaa varoa ettei osu runkolaakeripukin kohdalle. Menee lohkovalun vahvikeprofiili rikki.tomant kirjoitti:Tukevalta näyttää pakosarja, luulisi kestävän. Mikä turbo siihen tulee?laineracing kirjoitti:http://s141.photobucket.com/albums/r49/ ... nt=002.jpg
elikkä tästä alotettiiin,touhusin illalla pakosarjan,heitin sen yöks takkaan vähän hekuun ni saa tänään vetästä jyrsillä tasopinnan oikoseks... ens vkloppuna ois tarkotus lätkiä osia paikalleen... öljynpaluun teen ehkä lohkoon kun ei jaksas ottaa öljypohjaaa milläään irti
Teimme myös paluun lohkoon kuvassa olevan etummaisen kolon kohdalle irrottamatta öljypohjaa. Siihen reikä ja jenka ja nippa 16 mm letkulle. Reijän ja kierteet pääsee tekemään, kun irrottaa oikean etupyörän.
tomant
Imusarjan esilämmitys
Kansipahvin vaihto käynnissä. Imusarjan ja kannen välissä oli seuraavannäköinen esilämmitin osanro 102 141 02 44. Tuo laite taatusti heikentää virtauksia pienentämällä virtausalaa. Joskus kuulemma noiden releet jumittuvat ja tyhjentävät akun. Lämmittimen vastus on noin 0,8 ohmia, joten sen lämmitysteho on 12 V jännitteellä noin 180 W ja 13,5 voltilla noin 230 W. Onkohan se välttämätön kesäkelillä / talvella / ylipäätään? Taidan jättää sen pois ja testata kylmäkäyntiä ilman sitä.



tomant



tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Kannesta otettiin tasohionnassa 0,15 mm pois. Venttiilit ja istukat hiottiin, pako-ohjurit ja ohjurien kumit uusittiin.
Imuventtiilien koko on 43 mm ja imukanavan koko on ulkopinnassa 40 mm ja puolen tuuman svyydessä 38 mm. Pakoventtiilien koko on 39 mm ja pakokanavan koko on ulkopinnassa 37 mm ja puolen tuuman syvyydessä 34 mm. Kansi on rakenteeltaan tyypillinen kaksiventtiilinen cross flow.
Jakoketju on kaksirivinen ja ketjun ylempi ohjain pitää poistaa ennen kuin kannen sai nostettua pois.

tomant
Imuventtiilien koko on 43 mm ja imukanavan koko on ulkopinnassa 40 mm ja puolen tuuman svyydessä 38 mm. Pakoventtiilien koko on 39 mm ja pakokanavan koko on ulkopinnassa 37 mm ja puolen tuuman syvyydessä 34 mm. Kansi on rakenteeltaan tyypillinen kaksiventtiilinen cross flow.
Jakoketju on kaksirivinen ja ketjun ylempi ohjain pitää poistaa ennen kuin kannen sai nostettua pois.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Ensimmäisen katkesi noin sentin syvyydessä vahingossa, kun yritin kiertää koko tappia M6 ruuvilla. Piti porata syvempi reikä ja jatkaa kierrettä. Tämän jälkeen tappi lähti helposti ja samoin toinen. Käytin isoja muttereita (reikä noin 10 mm) alla holkkina ja vedin M6 ruuvia kiristämällä aluslevyä ja holkkia vasten ulos.{janne}}} kirjoitti:lähtikö sulla ne yläohjarin tapit suosiolla pois ku ite piti katkasta ne että sain irti.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
niin just. itellä kans katkes just siittä vakio kierteen kohdalta niin katkasin sitte ne sisään ja tekasin uudettomant kirjoitti:Ensimmäisen katkesi noin sentin syvyydessä vahingossa, kun yritin kiertää koko tappia M6 ruuvilla. Piti porata syvempi reikä ja jatkaa kierrettä. Tämän jälkeen tappi lähti helposti ja samoin toinen. Käytin isoja muttereita (reikä noin 10 mm) alla holkkina ja vedin M6 ruuvia kiristämällä aluslevyä ja holkkia vasten ulos.{janne}}} kirjoitti:lähtikö sulla ne yläohjarin tapit suosiolla pois ku ite piti katkasta ne että sain irti.
tomant
Tuosta mosselmanin kitistä.
Kun se asennetaan, tehdäänkö moottorin säädöille yhtään mitään? Seokset yms?
Käsittääksenihän se on ihan bolt-on kitti ja toimii kunhan osaa vaan pultata osat kiini?
Ja mitä kaikkea se kitti sisältää? Läjän putkia, turbon ja coolerin?
Kun se asennetaan, tehdäänkö moottorin säädöille yhtään mitään? Seokset yms?
Käsittääksenihän se on ihan bolt-on kitti ja toimii kunhan osaa vaan pultata osat kiini?
Ja mitä kaikkea se kitti sisältää? Läjän putkia, turbon ja coolerin?
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
http://www.mercedesshop.com/shopforum/s ... p?t=218549Sergey kirjoitti:Tuosta mosselmanin kitistä.
Kun se asennetaan, tehdäänkö moottorin säädöille yhtään mitään? Seokset yms?
Käsittääksenihän se on ihan bolt-on kitti ja toimii kunhan osaa vaan pultata osat kiini?
Ja mitä kaikkea se kitti sisältää? Läjän putkia, turbon ja coolerin?
Täällä asennelleet nuita.
Kannentiivisteen vaihto
Väliaikatietoa kannentiivisteen vaihdosta: Nokka-akseli on ollut yhden hampaan aikaisella eli lähes 20 astetta kampiakselilla. Tämä selittää yläkierroksilla esiintynyttä hengettömyyttä ja on saattanut lisätä myös nakutusalttiutta. Nyt on asia korjattu ja kannen plaanaamisen ja ketjun venymisen myötä on nokka noin 4 kampiakselin astetta myöhäisellä. Toivottavasti kone piristyy säätötoimien myötä.
tomant
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Lopultakin Mersu ajossa taas. Ensin piti tietysti laskea öljyt parkkipaikalle ketjunkiristimen propun kautta ennen kuin uskoin, että senkin tiiviste pitää uusia ;-) Hyvin tuntuu ainakin näin lämpimällä kelillä käynnistyvän ja lämpenevän, vaikka otin imusarjan esilämmitysvastuksen pois.
Voimaa on kohtuullisesti, mutta nakutus ei ole juurikaan vähentynyt. Sytytystä täytyy edelleen pitää N-asennossa ja tarkkailla kaasun käyttöä. Nyt vain odotellaan palikoita kaukomailta, että saa sytytyksen ohjelmoitua.
tomant
Voimaa on kohtuullisesti, mutta nakutus ei ole juurikaan vähentynyt. Sytytystä täytyy edelleen pitää N-asennossa ja tarkkailla kaasun käyttöä. Nyt vain odotellaan palikoita kaukomailta, että saa sytytyksen ohjelmoitua.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Palautin järjestelmään imuilman lämpötila-anturin B17/1 uudelleen. Tämä pudottaa sytytysennakkoa imuilman lämpötilan noustessa. Mersu meni ennen helteitä (noin +16 asteessa) vartin alle 16 sek, joten yksi välitavoite on taas saavutettu. 0-100 km/h menee alle 8 sek, joten oikeaan suuntaan ollaan menossa. Kolmosella edelleen nakutustaipumusta ja sen vuoksi piti keventää. Samoin kolmosella 4700 kierroksen kohdalla esiintyi hengitysvaikeuksia.
Lisäsin polttoaineen painesäätimeen imusarjasta tulevan letkun, joka tuntee alipaineen ja ahtopaineen vaihtelut ja tämän pitäisi vaikuttaa myös seoksiin edullisesti. Ensimmäiset testit tuntuvat lupaavilta ja niitä jatketaan...
Harmittaa, kun en päässyt Alastarolle kokeilemaan ja nyt näyttää Street Slide 14.6. myös menevän sivu suun.
tomant
Lisäsin polttoaineen painesäätimeen imusarjasta tulevan letkun, joka tuntee alipaineen ja ahtopaineen vaihtelut ja tämän pitäisi vaikuttaa myös seoksiin edullisesti. Ensimmäiset testit tuntuvat lupaavilta ja niitä jatketaan...
Harmittaa, kun en päässyt Alastarolle kokeilemaan ja nyt näyttää Street Slide 14.6. myös menevän sivu suun.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Ahtopaineen lisääminen painesäätimeen ei auttanut asiaa, päinvastoin. Tänään vaihdoin polttoaineen suodattimen ja avasin polttoaineen määräjakajan. Määräjakajan tapissa (männässä) oli pientä kiillottumaa, mutta se liikkui hyvin sylinterissään eikä jumitusta esiintynyt. Seuraavaksi pitää tutkia bensanpaineet (systeemipaine ja paine-erot ylä- ja alakammion välillä). Liian korkea systeemipaine voi aiheuttaa määräjakajan männän liikkeen hidastumista tai pysähtymistä ja tätä kautta seoksen laihenemista, koska paine vaikuttaa männän yläpäässä. Liian korkea paine voi johtua viasta painesäätimessä tai tukkeutumasta paluuputkessa. KE-Jetronicin paradoksi on se, että vedon puute voi johtua liian alhaisesta bensanpaineesta tai -syötöstä tai liian korkeasta bensanpaineesta.
tomant
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
KE-jetin turboistamisesta on herännyt keskustelua, joten ajatteli kantaa oman korteni kekoon. Asiaa olen miettinyt jo pidemmän aikaa, mutta käytännön kokeilut ovat vielä testivaiheessa (olleet jo pitkään).
Teoriassa maksimi virtaumaa suuttimille per läpän avautuma tavoitellaksemme on puututtava alakammiopaineeseen.
Alakammiopainetta voidaan ohjata sähkösuuttimella joka päästää ke-jetin rungossa olevan sokean tulpan tulppaamasta reijästä painetta paineensäätimen jälkeiseen paluuputkeen. Alakammiopaine laskee-polttoainetta saadaan enemmän.
Sähkösuutinta ohjaamaan vaikkapa edullinen finboost laite. Ns Suomalainen biggy pakki.
Teoriassa maksimi virtaumaa suuttimille per läpän avautuma tavoitellaksemme on puututtava alakammiopaineeseen.
Alakammiopainetta voidaan ohjata sähkösuuttimella joka päästää ke-jetin rungossa olevan sokean tulpan tulppaamasta reijästä painetta paineensäätimen jälkeiseen paluuputkeen. Alakammiopaine laskee-polttoainetta saadaan enemmän.
Sähkösuutinta ohjaamaan vaikkapa edullinen finboost laite. Ns Suomalainen biggy pakki.
Kuullostaa mielnkiintoiselta. Onko tuosta Finboostista käyttökokemuksia lisäsuuttimien ohjaamisessa?kynsi kirjoitti:KE-jetin turboistamisesta on herännyt keskustelua, joten ajatteli kantaa oman korteni kekoon. Asiaa olen miettinyt jo pidemmän aikaa, mutta käytännön kokeilut ovat vielä testivaiheessa (olleet jo pitkään).
Teoriassa maksimi virtaumaa suuttimille per läpän avautuma tavoitellaksemme on puututtava alakammiopaineeseen.
Alakammiopainetta voidaan ohjata sähkösuuttimella joka päästää ke-jetin rungossa olevan sokean tulpan tulppaamasta reijästä painetta paineensäätimen jälkeiseen paluuputkeen. Alakammiopaine laskee-polttoainetta saadaan enemmän.
Sähkösuutinta ohjaamaan vaikkapa edullinen finboost laite. Ns Suomalainen biggy pakki.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Kalajoen reissun jälkeen tuli cooleri Uudesta Seelannista. Coolerin hinta oli 160 euroa kotiin tuotuna. Tässä kuvia kennon rakenteesta, coolerista päältä ja coolerista takaa. Kennon mitat ovat pituus (virtauksen suunnassa) 320 mm, leveys 300 mm ja paksuus 80 mm. Jäähdytintä täytyy pudottaa, jotta coolerin letkut mahtuvat kulkemaan sen yli. Pakoputki on työn alla ja pakosarjasta löytyi vuoto, mikä pitää tilkitä.


tomant


tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020