Painekotelo/pakosarja? Tietäjät jelppikee

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Painekotelo/pakosarja? Tietäjät jelppikee

Viesti Kirjoittaja jeemu »

Juu eli viis pyttyiseen tarvisi tehdä paine kotelo imusarjan jatkoksi.
Tarvisi viri velhojen apua (Tuikku?),
Eli mulla ois 606:sen sarja pätkäistynä 605:seen ja ongelman muodostaa
se, etää kolme ensimmäistä sylinteriä on lähekkäin ja kaksi viimeistä kauempana, kuin kolme ensimmäistä. Minkä lainen kotelo olisi paras? Jonkunlainen kanavisto kotelon sisään? Tietynlainen käsitys tietenkin itselläkin on, mutta häiritsee kun nuo 2 syl on kauempana ja voisi tehdä kerralla oikeanlaisen.



Kuva
Viimeksi muokannut jeemu, Ma 03.03.2008 20:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Mulla on ton tyyppinen totetutus OM603:sessa

Painekotelo on vastaavan muotoinen kuin tuo...alkupätkä vain on tehty vapari 603:sen sarjasta.

Tuon ainakin pitäisi olla toimiva ratkaisu

Kuva
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeemu »

Tuo kyllä vaikuttaaa toimivalta ratkaisulta. Täytyy mallailla mahtuuko tuon tyyppinen toteutus omaan kotteroon. Häiritsee vain kun nuo kaks pyttyä on ns kauempana kuin muut. Tosiaan homma vasta aluillaan joten vain taivas ja tila on rajana :D
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeemu »

Taitaapi olla paras tuoda ahtopaine kotelon pohjasta. Eipähän puhalla suoraan mihinkään sylinteriin.
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
nevis
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Ti 29.05.2007 19:44
Paikkakunta: kalajoki

Viesti Kirjoittaja nevis »

Taitaapi olla paras tuoda ahtopaine kotelon pohjasta.
niin. tai sitte jos tekkee tuommosen nii laittaa semmoset pellit että se ohojaa sitä ilimaa nuihin laijimmaisiinki sylintereihin
mb 190 om605 st
hatemi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 183
Liittynyt: Ma 17.04.2006 15:32
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja hatemi »

Lehmann tyylisen imusarjan tomivuutta dieselissä ei ole kukaan tainnut vielä kokeilla. Tärpättipuolella ne kyllä on hyväksi havaittu sillä vielä nykypäivänkin WRC autoissa moisia on.

Täällä muutama malli: http://www.bufkinengineering.com/intake%20manifolds.htm
diipa daapa...
Avatar
Eicca_
Mersumies
Mersumies
Viestit: 730
Liittynyt: Ti 09.05.2006 05:55
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

toihan näyttää melko pätevältä, saa ainakin virtauksen jakautumaan suht tasaisesti joka imutorvelle... :shock: 8)
M-B S124 E300 TDT Sportline(talviunilla keräämässä voimia), w201 rally edition, Audi Typ81TQ, VW T3 DOKA Syncro, VW T3 Bluestar multivan, kasa muita tölkkejä ja muutama ratalelu.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4762
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Foorumilla on ihan kuvien kanssakin kuvia monenlaisista imusarjoista.
Eipähän nuo näytä tehon esteenä olevan......
Tasaisen täytöksen, ainakin riittävän tasaisen näyttäisi saavan, kunhan painekotelo on vaan riittävän tilava, jotta se pystyy sen hommansa hoitamaan,
Parempaan ratkaisuun (=tasaisempi täytös) pyrittäessä pitäisi olla ne imuputket sitten riittävän pitkät, jotta jokainen imutahti sitten aina mahtuisi sinne omaan putkeensa odottamaan, eikä tapahtuisi sitten imutahdin aikana viereisen kanavan "ilmanryöstöä".
Varmaankin tuo hatemin linkin tyyppinen olisi sitten paras, ainaskin korkealta kiertävälle bensamoottorille.

Minä kuitenkin panostaisin enemmän sinne pakopuolelle. Heh.

Käytännössä sen dieselin toimintamukavuuteen (ja tehoon) on helpoin vaikuttaa pakosarja/ahdin - paketin toimivuuteen panostamalla.

Hyvän pakosarjan mallia voit katsella vaikka "rehtijiin talviröntästä".
Aiheuttaa minussa kouristuksia, (ja kateutta).

Vaikkapa turbo-eemeliltä vaan hommaamaan sellaista, jaetulla pakopesällä olevaa ahdinta, joka käy viisipyttyiseen, varmaan sellaisiakin on, tai eemeli tekee.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeemu »

Juu kylllä tuota rehtijiin sarjaa on joskus pällistelty. Kannattaisiko tuo lähtö tehdä kahdella putkella jonka jälkeen yhtyisi yhteen. Laippaan väliseinä niin että se menisi kannen nieluun. Ymmärtääköhän tätäkään höpinää kukaan ? :D . Vai niinkuin yleensä vain levitetään putkea? Onko loppujen lopuksi merkitystä?
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4762
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Ei varmaan ole toiminan kannalta merkitystä.
Levittämällä varmaan huomattavasti helpompi tehdä, varmaan kestävämpikin.

Nykyisen ymmärrykseni perusteella olisin tosiaan vahvasti pulssipakosarjan kannattaja.
Siis, siinä tärkeää on, että putket laipalle on minimimittaiset, riittävän pienet, putkiparit valittu sytytysjärjestyksen mukaan niin, että kun yhdessä on poisto menossa, niin muissa on jonkinasteinen työ, tai puristus, jolloin toiset pakoventtiilit pysyy väkisellä kiinni ja laipan muotoilulla estetty pakopulssin "kuljeskelu" muualle, kun ainoastaan ahdinta kohden.
Putkien keskinäisistä pituuksista ei välitetä muuten, kunhan kaikki ovat vaan mahdollisimman lyhyitä.
Sijoittamalla ahdin sitten mahdollisimman lähelle "toiminnallista keskikohtaa" saadaan kuitenkin pakosarja pelaamaan hyvin.

Tähän samaan muottiin sitten kuuluisi, että hukkaporttiahdin aina kaksiosaisella pakopesällä.
Boonuksena sitten laipan läppäsysteemillä apua heräämiseen.


Ahtimen toiminnassahan on kaksi "kriittistä" kohtaa.
Toisaalta se heräämisvaihe.
Toisaalta se tehonsieto max kierroksilla.

Pulssipakosarjalla on hiukan suuremmallakin ahtimella ilmeisesti mahdollista saada temppuiltua käyttömukavuutta pienille kierroksille ja pienille kaasupolkimen asennoille tehopuolen kuitenkaan kärsimättä.

Tehopuoleltahan se varmaan pikkuisen teoriassa leikkaa, mutta todelliset erot tulee varmaan niin korkealla, että joku muu kohta on jo lauennut paaaljon aikaisemmin.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeemu »

hatemin linkin tapaisia painekoteloita näyttäisi olevan kaupan Amw:ssä ns rakennus sarjana.
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Avatar
Motormafia
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Ma 26.11.2007 08:58
Paikkakunta: kalajoki

Viesti Kirjoittaja Motormafia »

taitaa ruveta haittaamaan huipputehoa jos rupiaa värkkäämään pirunmoista labyrinttiä painekotelosta,kun taas vertaa imurinsuulake malliin? tietysti iliman saa jakautumaan paremmin.mutta maksaako vaivaa? :roll:
300d
2.3 16v coswortti<--om606
Avatar
kynsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: La 18.11.2006 18:12
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja kynsi »

Tässä audin mallissa on kyetty toteuttamaan oikeankokoinen plenumi erotettuna ahtoputkesta oikeankokoisella pinta-alalla ja muotoilulla että kotelon taajuusvärähtely ei karkaa. Kotelo toimii runnereiden kaikupönttönä helmhotz resonaattorina, ahtimena.
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeemu »

Motormafia kirjoitti:taitaa ruveta haittaamaan huipputehoa jos rupiaa värkkäämään pirunmoista labyrinttiä painekotelosta,kun taas vertaa imurinsuulake malliin? tietysti iliman saa jakautumaan paremmin.mutta maksaako vaivaa? :roll:
no tässä tapauksessa joutuu tekemään kuitenkin sen kotelon. Niin miksi ei samalla vaivalla kunnolla.
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Avatar
Motormafia
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Ma 26.11.2007 08:58
Paikkakunta: kalajoki

Viesti Kirjoittaja Motormafia »

veistä palikat nii törryytetään kasaan :D
300d
2.3 16v coswortti<--om606
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeemu »

Motormafia kirjoitti:veistä palikat nii törryytetään kasaan :D
Juuh täytyy kiikuttaa tinattavaksi kun saa jotain kasaan.
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeemu »

tuikku kirjoitti:.
Ei varmaan ole toiminan kannalta merkitystä.
Levittämällä varmaan huomattavasti helpompi tehdä, varmaan kestävämpikin.

Nykyisen ymmärrykseni perusteella olisin tosiaan vahvasti pulssipakosarjan kannattaja.
Siis, siinä tärkeää on, että putket laipalle on minimimittaiset, riittävän pienet, putkiparit valittu sytytysjärjestyksen mukaan niin, että kun yhdessä on poisto menossa, niin muissa on jonkinasteinen työ, tai puristus, jolloin toiset pakoventtiilit pysyy väkisellä kiinni ja laipan muotoilulla estetty pakopulssin "kuljeskelu" muualle, kun ainoastaan ahdinta kohden.
Putkien keskinäisistä pituuksista ei välitetä muuten, kunhan kaikki ovat vaan mahdollisimman lyhyitä.
Sijoittamalla ahdin sitten mahdollisimman lähelle "toiminnallista keskikohtaa" saadaan kuitenkin pakosarja pelaamaan hyvin.

Tähän samaan muottiin sitten kuuluisi, että hukkaporttiahdin aina kaksiosaisella pakopesällä.
Boonuksena sitten laipan läppäsysteemillä apua heräämiseen.


Ahtimen toiminnassahan on kaksi "kriittistä" kohtaa.
Toisaalta se heräämisvaihe.
Toisaalta se tehonsieto max kierroksilla.

Pulssipakosarjalla on hiukan suuremmallakin ahtimella ilmeisesti mahdollista saada temppuiltua käyttömukavuutta pienille kierroksille ja pienille kaasupolkimen asennoille tehopuolen kuitenkaan kärsimättä.

Tehopuoleltahan se varmaan pikkuisen teoriassa leikkaa, mutta todelliset erot tulee varmaan niin korkealla, että joku muu kohta on jo lauennut paaaljon aikaisemmin.
Mites tuo pulssi sarja tehdään lyhyillä putkilla? Eikös ne pitäisi olla kuitenkin kohtuu pitkiä, että tuosta olisi hyötyä? Ei taida olla suurta merkitystä onko lyhyillä putkilla tehty sarja syttyjärjestyksen(1, 3 ja 4 samaan. 2, 5 samaan) mukaan vai (1, 2, 3 samaan ja 4, 5 samaan)?
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4762
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

tuikku kirjoitti:.
Siis, siinä tärkeää on, että putket laipalle on minimimittaiset, riittävän pienet, putkiparit valittu sytytysjärjestyksen mukaan niin, että kun yhdessä on poisto menossa, niin muissa on jonkinasteinen työ, tai puristus, jolloin toiset pakoventtiilit pysyy väkisellä kiinni ja laipan muotoilulla estetty pakopulssin "kuljeskelu" muualle, kun ainoastaan ahdinta kohden.
tuikku kirjoitti:Hyvän pakosarjan mallia voit katsella vaikka "rehtijiin talviröntästä".
Aiheuttaa minussa kouristuksia, (ja kateutta).
6- ja 5- pyttyisissä taitaa olla "helppo juttu".
Nelipyttyisissä joutuu tekemään vähän kummallisen mallisen, tai sitten vaan yhdistämään putket suoraan kollektoriin, jonka muotoilulla voi (yrittää) estää toisten sylintereiden häirintää.
Tärkeää olisi siinä yrittää saada pidettyä keskimmäiset erossa ulommista.

Siis pitkien pitää olla lyhyet ja sopivan pienillä putkilla, jotta pulssi säilyy.
Järjestyksellä on merkitystä.
Monissa liemissä keitetty Herlevin/Kivimäen poppoo kait noita tekee ja käsittääkseni ihan kohtihintaan.
Ihan omasta kokemuksesta, niin jos kohtuurahalla saa valmiin, niin eipä kannata itse ainakaan ruveta opettelemaan.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

tuikku kirjoitti:Siis, siinä tärkeää on, että putket laipalle on minimimittaiset, riittävän pienet, putkiparit valittu sytytysjärjestyksen mukaan niin, että kun yhdessä on poisto menossa, niin muissa on jonkinasteinen työ, tai puristus, jolloin toiset pakoventtiilit pysyy väkisellä kiinni ja laipan muotoilulla estetty pakopulssin "kuljeskelu" muualle, kun ainoastaan ahdinta kohden...

...Nelipyttyisissä joutuu tekemään vähän kummallisen mallisen, tai sitten vaan yhdistämään putket suoraan kollektoriin, jonka muotoilulla voi (yrittää) estää toisten sylintereiden häirintää.
Tärkeää olisi siinä yrittää saada pidettyä keskimmäiset erossa ulommista.

Siis pitkien pitää olla lyhyet ja sopivan pienillä putkilla, jotta pulssi säilyy.
Järjestyksellä on merkitystä...
Tuossa on ajatusta. Minusta nelisylinterisessä kannattaa käyttää 4-2-1 -pakosarjaa kahdesta syystä:
1) Yhdistämällä sylinterien 1 ja 4 putket ja vastaavasti sylinterien 2 ja 3 putket saadaan vuorotellen sykkivät pulssit kahteen putkeen. Sama toistuu yhdistämällä näin syntyneet kaksi putkea yhdeksi.
2) Kahden putken yhdistäminen yhteen, jopa samankokoiseen, aiheuttaa vähemmän pinta-alan äkillistä muutosta ja sitä kautta virtausnopeuden äkillistä muutosta kuin neljän putken yhdistäminen yhteen isoon kollektoriin.

Tämä toimii hyvin ala- ja keskikierroksilla eli sillä alueella, missä moottori enimmäkseen toimii. Huipputehoja haettaessa voi päätyä muuhunkin ratkaisuun.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Vastaa Viestiin