
cdi moottoreiden kulutuslukemia
ajotietokoneen kulutuslukema
En tiedä moniko on artikkelin lukenut autolehdestä...Lehti testasi autojen ajotietokoneita,en kyllä muista mikä lehti...MB tietsikka on ohjelmoitu "väärin".normaalisti keskikulutusmittari alkaa mittaamaan kulutusta "oikein"eli kylmänä kulutus on suurempi kuin lämpimänä=kulutus laskee ajon myötä.Mersussa mittari toimii väärin päin=tietokoneelle on ohjelmoitu joku lukema,mikä on yleensä annettu keskikulutus ja keskikulutusmittari lähtee laskemaan annetusta arvosta kulutusta ylöspäin,mikä vaikuttaa kulutusmittarin lukemaan huomattavasti=mittari näyttää paljon pienempiä lukemia ainakin lyhyillä matkoilla.Olisko ollu autobild joka testasi?
w204 C-malli. Viimeisin 3500 km menty keskikulutuksella 6,6 ajotietokoneen mukaan. Kaupunkia tuosta ehkä 70%. Moottorina 200 cdi ja tomaatti laatikolla.
Maantiellä jos nollaa mittarin pääsee nelosella alkaviin lukemiin. Autolla on ajettu vasta 8000 km joten kulutus tulee varmaan vielä tippumaan.
Edellinen w203 200 cdi vei pääsääntöisesti 1,5 litraa enemmän. Kaupungissa 8,4 ja maantiellä ei alle 6 litran päässyt millään.

Maantiellä jos nollaa mittarin pääsee nelosella alkaviin lukemiin. Autolla on ajettu vasta 8000 km joten kulutus tulee varmaan vielä tippumaan.
Edellinen w203 200 cdi vei pääsääntöisesti 1,5 litraa enemmän. Kaupungissa 8,4 ja maantiellä ei alle 6 litran päässyt millään.

Re: ajotietokoneen kulutuslukema
Liekö enempiki Essonbaarijuttu tuo ylempi...? Vai missä MB:ssä noin "väärin" on? Itellä on ainaskin 2000-vuoden loppupuolen 320 CDI:ssä juurikin noin, miten tuossa tuo "oikea" tapa menee. Eli kylmänä kun käynnistää parkkipaikalla, niin näyttää aina jotain 11-13 l / 100 km (tämmösiä lukemia nyt ei kyllä millään konstilla sais ellei nyt sitten siirtäis autoa aina talvella kilometri kerrallaan tai radalla ajelis) ja siitä kun lähtee ajelemaan niin kulutus alkaa laskea pikku hiljaa, ellei nyt sitten kaasu pohjassa vaihde pienelle pakotettuna ajele tms.meese kirjoitti:MB tietsikka on ohjelmoitu "väärin".normaalisti keskikulutusmittari alkaa mittaamaan kulutusta "oikein"eli kylmänä kulutus on suurempi kuin lämpimänä=kulutus laskee ajon myötä.Mersussa mittari toimii väärin päin=tietokoneelle on ohjelmoitu joku lukema,mikä on yleensä annettu keskikulutus ja keskikulutusmittari lähtee laskemaan annetusta arvosta kulutusta ylöspäin,mikä vaikuttaa kulutusmittarin lukemaan huomattavasti=mittari näyttää paljon pienempiä lukemia ainakin lyhyillä matkoilla.Olisko ollu autobild joka testasi?
Ei ole ajotietokonetta, jonka virhettä tarviaisi pohtia.
Mutta alla olevasta linkistä löytyy kulutus käppyrää.
Mielestäni nuo hetkelliset ajotietokoneen lukemat voi jättää omaan arvoonsa-.
Vuoden keskikulutus 5.29 l/100km.
http://www.tankkaus.com/graph_kmcons.php?car=15543
Mutta alla olevasta linkistä löytyy kulutus käppyrää.
Mielestäni nuo hetkelliset ajotietokoneen lukemat voi jättää omaan arvoonsa-.
Vuoden keskikulutus 5.29 l/100km.
http://www.tankkaus.com/graph_kmcons.php?car=15543
Re: ajotietokoneen kulutuslukema
Eikö tuo juttu ollut AutoBild-lehdessä ja kyseessä oli kai W211.masaf1 kirjoitti: Liekö enempiki Essonbaarijuttu tuo ylempi...? Vai missä MB:ssä noin "väärin" on? Itellä on ainaskin 2000-vuoden loppupuolen 320 CDI:ssä juurikin noin, miten tuossa tuo "oikea" tapa menee. Eli kylmänä kun käynnistää parkkipaikalla, niin näyttää aina jotain 11-13 l / 100 km (tämmösiä lukemia nyt ei kyllä millään konstilla sais ellei nyt sitten siirtäis autoa aina talvella kilometri kerrallaan tai radalla ajelis) ja siitä kun lähtee ajelemaan niin kulutus alkaa laskea pikku hiljaa, ellei nyt sitten kaasu pohjassa vaihde pienelle pakotettuna ajele tms.
- holisti72
- Vakiokalustoa
- Viestit: 269
- Liittynyt: Ti 24.04.2007 22:00
- Paikkakunta: Maaninka / Siilinjärvi
Ei nyt liity cdi malleihin millään tavalla mut laitan kuitenkin, eilen tankkasin tuon vanhan (87 200d) lankun ja laskin kulutuksen niin tulos oli 5.9l/100km. Ja on ollut nyt työmatka ajossa n.50km/päivä + kylä pyöritykset päälle, varmaan matka ajossa pääsis lähemmäs viittä litraa noissa lukemissa.. Enkä ole ajellut mitenkään säästellen vaan rajoitusten mukaan ja välillä vähän ylikin...
Että ihmeen taloudellisia on nuo vanhemmatkin mersun dieselit.

Auto tällä hetkellä kilpailevan leirin tuotos. bmw e34 525 tdsa seisonnassa w123 200d
- holisti72
- Vakiokalustoa
- Viestit: 269
- Liittynyt: Ti 24.04.2007 22:00
- Paikkakunta: Maaninka / Siilinjärvi
En väitäkkään että uusi olisi mitenkään huono, totta kai uusi teknologia on pieniruokainen ja varmasti päästöiltä puhtaampi kuin vanha.. Sitä vaan ajattelin että vanhakin auto voi olla taloudellinen, ei ole tarkoitus millään tavalla mollata muita ja toivon ettei kukaan vedä herneitä nenään siitä kommentista....
Auto tällä hetkellä kilpailevan leirin tuotos. bmw e34 525 tdsa seisonnassa w123 200d
- Sami J. E.
- Mersumies
- Viestit: 653
- Liittynyt: Pe 04.04.2003 17:38
- Paikkakunta: Belgia
Re: ajotietokoneen kulutuslukema
Essonbaarilta vaikuttaa. Mulla on E220CDI -01, ja siinä ajotietokone näyttää ensi hetket kylmänä yläkanttiin, siitä alkaa sitten pikkuhiljaa keskikulutus laskea.masaf1 kirjoitti:Liekö enempiki Essonbaarijuttu tuo ylempi...? Vai missä MB:ssä noin "väärin" on? Itellä on ainaskin 2000-vuoden loppupuolen 320 CDI:ssä juurikin noin, miten tuossa tuo "oikea" tapa menee. Eli kylmänä kun käynnistää parkkipaikalla, niin näyttää aina jotain 11-13 l / 100 km (tämmösiä lukemia nyt ei kyllä millään konstilla sais ellei nyt sitten siirtäis autoa aina talvella kilometri kerrallaan tai radalla ajelis) ja siitä kun lähtee ajelemaan niin kulutus alkaa laskea pikku hiljaa, ellei nyt sitten kaasu pohjassa vaihde pienelle pakotettuna ajele tms.meese kirjoitti:MB tietsikka on ohjelmoitu "väärin".normaalisti keskikulutusmittari alkaa mittaamaan kulutusta "oikein"eli kylmänä kulutus on suurempi kuin lämpimänä=kulutus laskee ajon myötä.Mersussa mittari toimii väärin päin=tietokoneelle on ohjelmoitu joku lukema,mikä on yleensä annettu keskikulutus ja keskikulutusmittari lähtee laskemaan annetusta arvosta kulutusta ylöspäin,mikä vaikuttaa kulutusmittarin lukemaan huomattavasti=mittari näyttää paljon pienempiä lukemia ainakin lyhyillä matkoilla.Olisko ollu autobild joka testasi?
"Das Beste oder Nichts."-Gottlieb Daimler 1834-1900
S211 280CDI Avantgarde Sport -09
280E -76 W114
280SE-79
Exät:
W211: E220 CDI -01 Avantgarde
W124: E200 -95
W123: 230, 250
W114/115: 3x200, 230.6
S211 280CDI Avantgarde Sport -09
280E -76 W114
280SE-79
Exät:
W211: E220 CDI -01 Avantgarde
W124: E200 -95
W123: 230, 250
W114/115: 3x200, 230.6
omalla c mallilla vm05 200cdi aut. farmari. ohjelmamuutos tehty.
tankki täyteen ja noin viikko taajama ajoa 800km ja tankki ihan kuiva
aika paljon kyllä vie kaupunki ajolla, tosin meikäläisen ajotyyli on sieltä kehnoimmasta päästä kulutuksen kannalta. emännän ajotyylillä oltais varmaan lähempänä tuhatta kilometriä.
tankki täyteen ja noin viikko taajama ajoa 800km ja tankki ihan kuiva

aika paljon kyllä vie kaupunki ajolla, tosin meikäläisen ajotyyli on sieltä kehnoimmasta päästä kulutuksen kannalta. emännän ajotyylillä oltais varmaan lähempänä tuhatta kilometriä.
MB S w222 lang 500 plug-in hyprid
MB Sprinter 319 2013 pitkä ja korkea
star ver. 9/2014
LYNX xtrim 800etec 2017
entiset------------------------------------------------
MB S w221 lang 320cdi 2009
MB Sprinter 316 2010
MB Vario w668 612d 1999
MB ml w164 320cdi airmatic sport 2006 EGR ja DPF poistettu + lisävoimaa by tuikku
MB sprinter w903 313cdi 2000 raksa autona
VW Tiguan 2.0 TDI track&field 4Motion. vm08
VW caravelle 2.4d vm91 raksa autona
MB s203 200cdi vm05
MB c220 sport-95-
MB 220d w115 ikuinen projekti
opel ascona 2.0 i vm88
toyota corolla 1.6 vm 89
LYNX rave 600 sc 2011
MB Sprinter 319 2013 pitkä ja korkea
star ver. 9/2014
LYNX xtrim 800etec 2017
entiset------------------------------------------------
MB S w221 lang 320cdi 2009
MB Sprinter 316 2010
MB Vario w668 612d 1999
MB ml w164 320cdi airmatic sport 2006 EGR ja DPF poistettu + lisävoimaa by tuikku
MB sprinter w903 313cdi 2000 raksa autona
VW Tiguan 2.0 TDI track&field 4Motion. vm08
VW caravelle 2.4d vm91 raksa autona
MB s203 200cdi vm05
MB c220 sport-95-
MB 220d w115 ikuinen projekti
opel ascona 2.0 i vm88
toyota corolla 1.6 vm 89
LYNX rave 600 sc 2011

C200CDI -02, softa muutettu.
Alle 4 ajattelin ajotietokeen mukaan joku päivä päästä samasen matkan.

En ole seurannut paljon valehtelee, mut nyt on tankattu täytteen ja kilometrit ylhäälä.
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
Olen seurannut W210 / 320CDI kulutusta helmikuun alusta tähän päivään yhteensä 18600 km matkalta. Kilometrit on korjattu 5% mittarivirheellä.
Todelliset kilometrit: 18600 x 0,95 = 17670 km
Tankatut litrat : 1131 L
Todellinen keskikulutus näyttäisi olevan 6,4L / 100 km.
Ajo on pääasiassa 30km työmatkaa ja muutamia pitempiä reissuja sekaan. "Kaupunkiajoa" ei kerry juuri ollenkaan.
Tietokoneesta en ole välittänyt sen kummemmin, pitkänmatkan lukemat siinä näyttää pyörivän välillä 5,2-6,8. Tällä hetkellä resetin jälkeen ajettu 4860 km ja kulutusta siltä matkalta näyttää 6,0 eli aika hyvin näyttäisi pitävän paikkansa tuohon mittarivirheellä korjaamattomaan litroista laskettuun arvoon (6,08L/100km)
Todelliset kilometrit: 18600 x 0,95 = 17670 km
Tankatut litrat : 1131 L
Todellinen keskikulutus näyttäisi olevan 6,4L / 100 km.
Ajo on pääasiassa 30km työmatkaa ja muutamia pitempiä reissuja sekaan. "Kaupunkiajoa" ei kerry juuri ollenkaan.
Tietokoneesta en ole välittänyt sen kummemmin, pitkänmatkan lukemat siinä näyttää pyörivän välillä 5,2-6,8. Tällä hetkellä resetin jälkeen ajettu 4860 km ja kulutusta siltä matkalta näyttää 6,0 eli aika hyvin näyttäisi pitävän paikkansa tuohon mittarivirheellä korjaamattomaan litroista laskettuun arvoon (6,08L/100km)
Aika hyvin. Oma enkka on 4,7 tällä samalla 320CDI-koneella. Tosin ikinä en ole vasiten koittanu pientä lukemaa. Tuo keskinopeus on varmaankin hyvin lähellä sitä taloudellisinta. Ite olen ollut havaitsevinani, että 90 km/h on paras. Ja ihme kyllä nastarenkailla tuntuis saavan pienempiä lukemia, kuin kesärenkailla. Mutta se johtunee siitä, että kesällä on suuremmat nopeudet selkeesti.e320 kirjoitti:E320cdi -00 450tkm mittarissa helmikuussa ja nastarenkain (Nokia 5)
Mutta tankista mitaten 10% on heittoa. Todellinen kulutus on sekalaisessa reippaassa maantieajossa itellä 6,5.
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Päivitetty minimi

Jos joku menny vähemmällä niin kertokaa. Mielestäni tuo on jo vähän mutta paljonko sitten valehtelee (0,5l)?
Mittari nollattu ja ajettu 99% matka-ajoa. Pari ohitusta jolloin nopeus nousi +100km/h
Lukema lastutuksen jälkeen.. ja ennen minimi oli 4.1.
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
Vito 110 cdi, lastutuksen jälkeen kaksi tankillista ajettu ja kulutus ollut ensimmäisellä tankillisella 7,7l ja toisella 8,25. Ensimmäisessä tankillisessa mukana jonkinverran maantietäkin ja toinen tankillinen kokonaan "pätkä"ajoa välillä Jollas-Keskusta(okei, onhan siinä Itäväylääkin), jolla edellisen autoni ajotietokoneen keskinopeus näytti n.37 km/h.
Ennen lastutusta vei jonkin verran enemmän. Ja kaasujalka ei ole niitä kaikkein keveimpiä.
Ennen lastutusta vei jonkin verran enemmän. Ja kaasujalka ei ole niitä kaikkein keveimpiä.
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: Päivitetty minimi
Jos joku menny vähemmällä niin kertokaa. Mielestäni tuo on jo vähän mutta paljonko sitten valehtelee (0,5l)?
Mittari nollattu ja ajettu 99% matka-ajoa. Pari ohitusta jolloin nopeus nousi +100km/h
Lukema lastutuksen jälkeen.. ja ennen minimi oli 4.1.[/quote]
Takana 1 1/2 vuoden ajot vähänvajaa 90000km mistä noin 40000km erilaisia virisofta versioita kokeilen samasa autossa nyt takan, sekaan sopii kaikenlaista ajoa muun muassa 2 puolentoista viikon 5500 km reissua etelämmäs kulutuksia vertailtu tankkamalla ajotietokeneen ilmotamiin lukemiin, vakio softalla pienin ero 0.5l ja suurin 0.8l virisoftalla 0.7l ja 1.0l suomen teillä ajossa mistä noin 75% matkaajoa n rajoitus +5-10kmh tankkamalla lasketu kulutus laskenut noim 1litran, saman suuntaisia juttuja kuulut myös niiltä joille olen ohjelman parametrit naputellut uusiksi
Mittari nollattu ja ajettu 99% matka-ajoa. Pari ohitusta jolloin nopeus nousi +100km/h
Lukema lastutuksen jälkeen.. ja ennen minimi oli 4.1.[/quote]
Takana 1 1/2 vuoden ajot vähänvajaa 90000km mistä noin 40000km erilaisia virisofta versioita kokeilen samasa autossa nyt takan, sekaan sopii kaikenlaista ajoa muun muassa 2 puolentoista viikon 5500 km reissua etelämmäs kulutuksia vertailtu tankkamalla ajotietokeneen ilmotamiin lukemiin, vakio softalla pienin ero 0.5l ja suurin 0.8l virisoftalla 0.7l ja 1.0l suomen teillä ajossa mistä noin 75% matkaajoa n rajoitus +5-10kmh tankkamalla lasketu kulutus laskenut noim 1litran, saman suuntaisia juttuja kuulut myös niiltä joille olen ohjelman parametrit naputellut uusiksi
Moi!
Minulla oli trippimittari pitkään nollaamatta ja sain 9000 km keskikulutukseksi 5,4 l (200cdi, E 2002). Sekalaista ajoa nurkissa ja tien päällä, harvemmin yli 70 km kerralla. (Ohittelua, kiihdyttelyä ja lievää ylinopeutta)
Eli ei voi valittaa
Parhaimmillaan olen päässyt matka-ajossa 4,8:aan. Silloinkin ollut perhe kyydissä ja takakontti täynnä rojua.
Minulla oli trippimittari pitkään nollaamatta ja sain 9000 km keskikulutukseksi 5,4 l (200cdi, E 2002). Sekalaista ajoa nurkissa ja tien päällä, harvemmin yli 70 km kerralla. (Ohittelua, kiihdyttelyä ja lievää ylinopeutta)
Eli ei voi valittaa

Parhaimmillaan olen päässyt matka-ajossa 4,8:aan. Silloinkin ollut perhe kyydissä ja takakontti täynnä rojua.
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)