cdi moottoreiden kulutuslukemia

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

E320cdi -00 450tkm mittarissa helmikuussa ja nastarenkain (Nokia 5)

Kuva
meese
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Pe 18.04.2008 19:44

ajotietokoneen kulutuslukema

Viesti Kirjoittaja meese »

En tiedä moniko on artikkelin lukenut autolehdestä...Lehti testasi autojen ajotietokoneita,en kyllä muista mikä lehti...MB tietsikka on ohjelmoitu "väärin".normaalisti keskikulutusmittari alkaa mittaamaan kulutusta "oikein"eli kylmänä kulutus on suurempi kuin lämpimänä=kulutus laskee ajon myötä.Mersussa mittari toimii väärin päin=tietokoneelle on ohjelmoitu joku lukema,mikä on yleensä annettu keskikulutus ja keskikulutusmittari lähtee laskemaan annetusta arvosta kulutusta ylöspäin,mikä vaikuttaa kulutusmittarin lukemaan huomattavasti=mittari näyttää paljon pienempiä lukemia ainakin lyhyillä matkoilla.Olisko ollu autobild joka testasi?
close
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: La 01.01.2005 19:29

Viesti Kirjoittaja close »

w204 C-malli. Viimeisin 3500 km menty keskikulutuksella 6,6 ajotietokoneen mukaan. Kaupunkia tuosta ehkä 70%. Moottorina 200 cdi ja tomaatti laatikolla.:D

Maantiellä jos nollaa mittarin pääsee nelosella alkaviin lukemiin. Autolla on ajettu vasta 8000 km joten kulutus tulee varmaan vielä tippumaan.

Edellinen w203 200 cdi vei pääsääntöisesti 1,5 litraa enemmän. Kaupungissa 8,4 ja maantiellä ei alle 6 litran päässyt millään. :?
Avatar
masaf1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: La 29.11.2003 19:13
Paikkakunta: Lohja

Re: ajotietokoneen kulutuslukema

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

meese kirjoitti:MB tietsikka on ohjelmoitu "väärin".normaalisti keskikulutusmittari alkaa mittaamaan kulutusta "oikein"eli kylmänä kulutus on suurempi kuin lämpimänä=kulutus laskee ajon myötä.Mersussa mittari toimii väärin päin=tietokoneelle on ohjelmoitu joku lukema,mikä on yleensä annettu keskikulutus ja keskikulutusmittari lähtee laskemaan annetusta arvosta kulutusta ylöspäin,mikä vaikuttaa kulutusmittarin lukemaan huomattavasti=mittari näyttää paljon pienempiä lukemia ainakin lyhyillä matkoilla.Olisko ollu autobild joka testasi?
Liekö enempiki Essonbaarijuttu tuo ylempi...? Vai missä MB:ssä noin "väärin" on? Itellä on ainaskin 2000-vuoden loppupuolen 320 CDI:ssä juurikin noin, miten tuossa tuo "oikea" tapa menee. Eli kylmänä kun käynnistää parkkipaikalla, niin näyttää aina jotain 11-13 l / 100 km (tämmösiä lukemia nyt ei kyllä millään konstilla sais ellei nyt sitten siirtäis autoa aina talvella kilometri kerrallaan tai radalla ajelis) ja siitä kun lähtee ajelemaan niin kulutus alkaa laskea pikku hiljaa, ellei nyt sitten kaasu pohjassa vaihde pienelle pakotettuna ajele tms.
Avatar
aakkocdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 130
Liittynyt: Pe 21.04.2006 17:06
Paikkakunta: Itä-suomi

Viesti Kirjoittaja aakkocdi »

Ei ole ajotietokonetta, jonka virhettä tarviaisi pohtia.
Mutta alla olevasta linkistä löytyy kulutus käppyrää.
Mielestäni nuo hetkelliset ajotietokoneen lukemat voi jättää omaan arvoonsa-.

Vuoden keskikulutus 5.29 l/100km.
http://www.tankkaus.com/graph_kmcons.php?car=15543
barton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 522
Liittynyt: Pe 14.04.2006 13:04
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: ajotietokoneen kulutuslukema

Viesti Kirjoittaja barton »

masaf1 kirjoitti: Liekö enempiki Essonbaarijuttu tuo ylempi...? Vai missä MB:ssä noin "väärin" on? Itellä on ainaskin 2000-vuoden loppupuolen 320 CDI:ssä juurikin noin, miten tuossa tuo "oikea" tapa menee. Eli kylmänä kun käynnistää parkkipaikalla, niin näyttää aina jotain 11-13 l / 100 km (tämmösiä lukemia nyt ei kyllä millään konstilla sais ellei nyt sitten siirtäis autoa aina talvella kilometri kerrallaan tai radalla ajelis) ja siitä kun lähtee ajelemaan niin kulutus alkaa laskea pikku hiljaa, ellei nyt sitten kaasu pohjassa vaihde pienelle pakotettuna ajele tms.
Eikö tuo juttu ollut AutoBild-lehdessä ja kyseessä oli kai W211.
Avatar
holisti72
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 269
Liittynyt: Ti 24.04.2007 22:00
Paikkakunta: Maaninka / Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja holisti72 »

Ei nyt liity cdi malleihin millään tavalla mut laitan kuitenkin, eilen tankkasin tuon vanhan (87 200d) lankun ja laskin kulutuksen niin tulos oli 5.9l/100km. Ja on ollut nyt työmatka ajossa n.50km/päivä + kylä pyöritykset päälle, varmaan matka ajossa pääsis lähemmäs viittä litraa noissa lukemissa.. Enkä ole ajellut mitenkään säästellen vaan rajoitusten mukaan ja välillä vähän ylikin... 8) Että ihmeen taloudellisia on nuo vanhemmatkin mersun dieselit.
Auto tällä hetkellä kilpailevan leirin tuotos. bmw e34 525 tdsa seisonnassa w123 200d
Avatar
masaf1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: La 29.11.2003 19:13
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

Eikös se oo ennemminki niin, että ihmeen taloudellisia on uudet Mersun dieselit, ku tehoa on 3 kertaa enempi ku 200D:ssä mutta kuluttaa silti suunnilleen saman verran :lol:
rei7pir8
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 142
Liittynyt: Su 16.05.2004 20:02

Viesti Kirjoittaja rei7pir8 »

Niin ja painoakin on satoja kiloja enempi! Ei vanhaa 200d voi kovin talouselliseksi nykypäivänä kehua suorituskykyyn nähden!
Toyota Avensis stw 2,0vvtiA -06
MB E320T -94
ex BMW 525iA -91
ex BMW 518i -90
ex BMW 324TD -87
ex Mitsubishi Tredia 1,8 -86
Avatar
holisti72
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 269
Liittynyt: Ti 24.04.2007 22:00
Paikkakunta: Maaninka / Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja holisti72 »

En väitäkkään että uusi olisi mitenkään huono, totta kai uusi teknologia on pieniruokainen ja varmasti päästöiltä puhtaampi kuin vanha.. Sitä vaan ajattelin että vanhakin auto voi olla taloudellinen, ei ole tarkoitus millään tavalla mollata muita ja toivon ettei kukaan vedä herneitä nenään siitä kommentista....
Auto tällä hetkellä kilpailevan leirin tuotos. bmw e34 525 tdsa seisonnassa w123 200d
Avatar
Sami J. E.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 653
Liittynyt: Pe 04.04.2003 17:38
Paikkakunta: Belgia

Re: ajotietokoneen kulutuslukema

Viesti Kirjoittaja Sami J. E. »

masaf1 kirjoitti:
meese kirjoitti:MB tietsikka on ohjelmoitu "väärin".normaalisti keskikulutusmittari alkaa mittaamaan kulutusta "oikein"eli kylmänä kulutus on suurempi kuin lämpimänä=kulutus laskee ajon myötä.Mersussa mittari toimii väärin päin=tietokoneelle on ohjelmoitu joku lukema,mikä on yleensä annettu keskikulutus ja keskikulutusmittari lähtee laskemaan annetusta arvosta kulutusta ylöspäin,mikä vaikuttaa kulutusmittarin lukemaan huomattavasti=mittari näyttää paljon pienempiä lukemia ainakin lyhyillä matkoilla.Olisko ollu autobild joka testasi?
Liekö enempiki Essonbaarijuttu tuo ylempi...? Vai missä MB:ssä noin "väärin" on? Itellä on ainaskin 2000-vuoden loppupuolen 320 CDI:ssä juurikin noin, miten tuossa tuo "oikea" tapa menee. Eli kylmänä kun käynnistää parkkipaikalla, niin näyttää aina jotain 11-13 l / 100 km (tämmösiä lukemia nyt ei kyllä millään konstilla sais ellei nyt sitten siirtäis autoa aina talvella kilometri kerrallaan tai radalla ajelis) ja siitä kun lähtee ajelemaan niin kulutus alkaa laskea pikku hiljaa, ellei nyt sitten kaasu pohjassa vaihde pienelle pakotettuna ajele tms.
Essonbaarilta vaikuttaa. Mulla on E220CDI -01, ja siinä ajotietokone näyttää ensi hetket kylmänä yläkanttiin, siitä alkaa sitten pikkuhiljaa keskikulutus laskea.
"Das Beste oder Nichts."-Gottlieb Daimler 1834-1900
S211 280CDI Avantgarde Sport -09
280E -76 W114
280SE-79
Exät:
W211: E220 CDI -01 Avantgarde
W124: E200 -95
W123: 230, 250
W114/115: 3x200, 230.6
Avatar
maketap
Mersumies
Mersumies
Viestit: 839
Liittynyt: Ke 07.04.2004 14:39
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja maketap »

omalla c mallilla vm05 200cdi aut. farmari. ohjelmamuutos tehty.
tankki täyteen ja noin viikko taajama ajoa 800km ja tankki ihan kuiva :!:
aika paljon kyllä vie kaupunki ajolla, tosin meikäläisen ajotyyli on sieltä kehnoimmasta päästä kulutuksen kannalta. emännän ajotyylillä oltais varmaan lähempänä tuhatta kilometriä.
MB S w222 lang 500 plug-in hyprid
MB Sprinter 319 2013 pitkä ja korkea
star ver. 9/2014
LYNX xtrim 800etec 2017
entiset------------------------------------------------
MB S w221 lang 320cdi 2009
MB Sprinter 316 2010
MB Vario w668 612d 1999
MB ml w164 320cdi airmatic sport 2006 EGR ja DPF poistettu + lisävoimaa by tuikku
MB sprinter w903 313cdi 2000 raksa autona
VW Tiguan 2.0 TDI track&field 4Motion. vm08
VW caravelle 2.4d vm91 raksa autona
MB s203 200cdi vm05
MB c220 sport-95-
MB 220d w115 ikuinen projekti
opel ascona 2.0 i vm88
toyota corolla 1.6 vm 89
LYNX rave 600 sc 2011
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3003
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

Kuva


C200CDI -02, softa muutettu.

Alle 4 ajattelin ajotietokeen mukaan joku päivä päästä samasen matkan. :)

En ole seurannut paljon valehtelee, mut nyt on tankattu täytteen ja kilometrit ylhäälä.
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
VMK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 64
Liittynyt: Su 22.04.2007 10:34
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja VMK »

Juhannusliikenteessä ajelin 1141 kilometriä tankillisella. Keskikulutus mennessä 5,7 ltr/100 km ja -nopeus 89 km/h. Tulomatkalla vastaavat arvot 5,8 ja 87. Tankista mitattuna todellinen kulutus oli 6,4 ltr/100 km.
Autona w211 e320cdi farkku ja automaatti.
Timo J
Mersumies
Mersumies
Viestit: 898
Liittynyt: Su 06.02.2005 15:09

Viesti Kirjoittaja Timo J »

Olen seurannut W210 / 320CDI kulutusta helmikuun alusta tähän päivään yhteensä 18600 km matkalta. Kilometrit on korjattu 5% mittarivirheellä.

Todelliset kilometrit: 18600 x 0,95 = 17670 km
Tankatut litrat : 1131 L


Todellinen keskikulutus näyttäisi olevan 6,4L / 100 km.

Ajo on pääasiassa 30km työmatkaa ja muutamia pitempiä reissuja sekaan. "Kaupunkiajoa" ei kerry juuri ollenkaan.

Tietokoneesta en ole välittänyt sen kummemmin, pitkänmatkan lukemat siinä näyttää pyörivän välillä 5,2-6,8. Tällä hetkellä resetin jälkeen ajettu 4860 km ja kulutusta siltä matkalta näyttää 6,0 eli aika hyvin näyttäisi pitävän paikkansa tuohon mittarivirheellä korjaamattomaan litroista laskettuun arvoon (6,08L/100km)
APR
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Su 08.06.2008 11:47
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja APR »

Vito 112CDI automaattilaatikolla vie sellaista 9.5l/100km kun tankillisesta n. 30-40% on matka-ajoa.

70-80% matka-ajoa vei 8.8l/100km.
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

e320 kirjoitti:E320cdi -00 450tkm mittarissa helmikuussa ja nastarenkain (Nokia 5)
Aika hyvin. Oma enkka on 4,7 tällä samalla 320CDI-koneella. Tosin ikinä en ole vasiten koittanu pientä lukemaa. Tuo keskinopeus on varmaankin hyvin lähellä sitä taloudellisinta. Ite olen ollut havaitsevinani, että 90 km/h on paras. Ja ihme kyllä nastarenkailla tuntuis saavan pienempiä lukemia, kuin kesärenkailla. Mutta se johtunee siitä, että kesällä on suuremmat nopeudet selkeesti.

Mutta tankista mitaten 10% on heittoa. Todellinen kulutus on sekalaisessa reippaassa maantieajossa itellä 6,5.
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Avatar
nurmi73
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 281
Liittynyt: Su 23.09.2007 15:55
Paikkakunta: Nummi-pusula

Viesti Kirjoittaja nurmi73 »

Nyt noin tripin 16000 km:n matkalla tietokone näyttäisi lukemaa 6,6..tiedä onko kuinka oikeassa,mutta hyvältä näyttää.
C 30 cdi ////AMG
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3003
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Päivitetty minimi

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

Kuva

Jos joku menny vähemmällä niin kertokaa. Mielestäni tuo on jo vähän mutta paljonko sitten valehtelee (0,5l)?
Mittari nollattu ja ajettu 99% matka-ajoa. Pari ohitusta jolloin nopeus nousi +100km/h

Lukema lastutuksen jälkeen.. ja ennen minimi oli 4.1.
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
PekkaCdi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ke 19.12.2007 22:06
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja PekkaCdi »

Vito 110 cdi, lastutuksen jälkeen kaksi tankillista ajettu ja kulutus ollut ensimmäisellä tankillisella 7,7l ja toisella 8,25. Ensimmäisessä tankillisessa mukana jonkinverran maantietäkin ja toinen tankillinen kokonaan "pätkä"ajoa välillä Jollas-Keskusta(okei, onhan siinä Itäväylääkin), jolla edellisen autoni ajotietokoneen keskinopeus näytti n.37 km/h.
Ennen lastutusta vei jonkin verran enemmän. Ja kaasujalka ei ole niitä kaikkein keveimpiä.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Päivitetty minimi

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Jos joku menny vähemmällä niin kertokaa. Mielestäni tuo on jo vähän mutta paljonko sitten valehtelee (0,5l)?
Mittari nollattu ja ajettu 99% matka-ajoa. Pari ohitusta jolloin nopeus nousi +100km/h

Lukema lastutuksen jälkeen.. ja ennen minimi oli 4.1.[/quote]

Takana 1 1/2 vuoden ajot vähänvajaa 90000km mistä noin 40000km erilaisia virisofta versioita kokeilen samasa autossa nyt takan, sekaan sopii kaikenlaista ajoa muun muassa 2 puolentoista viikon 5500 km reissua etelämmäs kulutuksia vertailtu tankkamalla ajotietokeneen ilmotamiin lukemiin, vakio softalla pienin ero 0.5l ja suurin 0.8l virisoftalla 0.7l ja 1.0l suomen teillä ajossa mistä noin 75% matkaajoa n rajoitus +5-10kmh tankkamalla lasketu kulutus laskenut noim 1litran, saman suuntaisia juttuja kuulut myös niiltä joille olen ohjelman parametrit naputellut uusiksi
Avatar
Timo999
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1039
Liittynyt: Pe 29.08.2003 15:01
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Timo999 »

Moi!

Minulla oli trippimittari pitkään nollaamatta ja sain 9000 km keskikulutukseksi 5,4 l (200cdi, E 2002). Sekalaista ajoa nurkissa ja tien päällä, harvemmin yli 70 km kerralla. (Ohittelua, kiihdyttelyä ja lievää ylinopeutta)
Eli ei voi valittaa :wink:

Parhaimmillaan olen päässyt matka-ajossa 4,8:aan. Silloinkin ollut perhe kyydissä ja takakontti täynnä rojua.
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Avatar
Tctic
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 403
Liittynyt: To 08.06.2006 08:19
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja Tctic »

Maantievoittoista ajoa tankkaamalla mitattuna 1000km matka 5,5L/100km. Ja autona edelleen tuo w202 c200 cdi.

Maantiekulutuksesta näkee sen, että tuo on alitehoinen. Mitä todennäköisimmin lastulla kulutus olisi pienempi.
Ex. S202 cdi -99
Vastaa Viestiin