W201 M111 Kompressor + Turbo

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Noin sitä vaan saa alle puoleen hintaan kennoja kotiin kun tilaa maapallon toiselta puolelta, eikä keskisuomesta.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3969
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

Sergey kirjoitti:Noin sitä vaan saa alle puoleen hintaan kennoja kotiin kun tilaa maapallon toiselta puolelta, eikä keskisuomesta.
Niinpä. Tuntuu, että katteet on täällä Suomessa tosi kovia tai sitten ostohinnat ovat pielessä.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3969
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

Uuden välijäähdyttimen sovittelun yhteydessä otin pakosarjan pois. Sarja oli murtunut turbon laipan alta ja oli lähes poikki. Onko tällaisesta kokemusta muilla? Johtuukohan lämpöliikeistä, moottorin tärinästä vai mistä? Halkeama on voinut saada alkusa hitsisaumasta?

Kuva
Kuva
Kuva

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
vilpel
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 130
Liittynyt: Pe 12.11.2004 18:09

Viesti Kirjoittaja vilpel »

Oliko ahdin tuettu koneeseen? onko pakoputkessa "värinänvaimennin"? Omani kesti aikanaan sen parivuatta halkeilematta, eikä ollu mitenkään tuettu, saumakaan ei ollu noin hyvää...
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3969
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

vilpel kirjoitti:Oliko ahdin tuettu koneeseen? onko pakoputkessa "värinänvaimennin"? Omani kesti aikanaan sen parivuatta halkeilematta, eikä ollu mitenkään tuettu, saumakaan ei ollu noin hyvää...
Ei ollut tukia ja pakoputki on jäykkää mallia. Luulin, että sarja kestäisi sellaisenaan pienen turbon, joka tukeutuu myös downpipeen. Täytyy miettiä uudelleen noita pakopuolen rakenteita nyt, kun sarja on korjattavana.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
PeteP
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 115
Liittynyt: Ke 17.11.2004 16:29
Paikkakunta: Keski-pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja PeteP »

Ah oma 260E turpotusrojekti oottanu aloitusta jo toistavuotta :P .....
Viimeksi muokannut PeteP, Su 03.08.2008 12:08. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
PeteP
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 115
Liittynyt: Ke 17.11.2004 16:29
Paikkakunta: Keski-pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja PeteP »

kynsi kirjoitti:KE-jetin turboistamisesta on herännyt keskustelua, joten ajatteli kantaa oman korteni kekoon. Asiaa olen miettinyt jo pidemmän aikaa, mutta käytännön kokeilut ovat vielä testivaiheessa (olleet jo pitkään).


Teoriassa maksimi virtaumaa suuttimille per läpän avautuma tavoitellaksemme on puututtava alakammiopaineeseen.

Alakammiopainetta voidaan ohjata sähkösuuttimella joka päästää ke-jetin rungossa olevan sokean tulpan tulppaamasta reijästä painetta paineensäätimen jälkeiseen paluuputkeen. Alakammiopaine laskee-polttoainetta saadaan enemmän.

Sähkösuutinta ohjaamaan vaikkapa edullinen finboost laite. Ns Suomalainen biggy pakki.
www.nettivaraosa.com/viewPart.php?id_part=604519
Viimeksi muokannut PeteP, Su 03.08.2008 12:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
kynsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: La 18.11.2006 18:12
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja kynsi »

Ja tokihan tuolla voi ruiskia suuttimilla suoraan bensaa koneeseen.
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3969
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

kynsi kirjoitti:Ja tokihan tuolla voi ruiskia suuttimilla suoraan bensaa koneeseen.
Juuri niin. Tosin jos laittaa lisäsuuttimet tai vaihtaa suuttimet, voi myös laittaa täydellisen ohjelmoitavan ruiskun. Tuo KE-Jetin huijaaminen olisi aika lähellä alkuperäistä ajatusta tässä projektissa.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
juu-zo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 819
Liittynyt: Ke 14.05.2008 09:27
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

Katselin että aika hyvän hintaisia nuo megasquirtit. 150€ maksaa tuo paketti. Ajattelin että jos pientä viritystä ajattellin tuohon 2 litraseen koneeseeni. Mietinnässä olisi megasquirt, isommat suuttimet, turbo, ic, paksumpi kannen tiiviste, mahdollisesti mäntien sorvaus matalemmiksi, ahdot 0,8-1 bar. Mitä luulette kestääkö kuinka ja paljonko noilla saataisiin hummia? koneella tällä hetkellä ajettu rapiat 300000 joten samalla tekisin laakerien vaihdon ja muun perushuollon. Entäs tuo 2 litraisen vakio automaatti? Juttua olen kuullut että se kestäisi johonkin 250 hummaan asti tehoja joten eiköhän se tuollaiset piristykset kestä.
W213 E300de 4matic -20
Ex. W204 C180 Cdi -12
Ex. W202 C220 Cdi -99
Ex. MB 190E 1.8 -92

Respect is not given it is taken!
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3969
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

juuzo` kirjoitti:Katselin että aika hyvän hintaisia nuo megasquirtit. 150€ maksaa tuo paketti. Ajattelin että jos pientä viritystä ajattellin tuohon 2 litraseen koneeseeni. Mietinnässä olisi megasquirt, isommat suuttimet, turbo, ic, paksumpi kannen tiiviste, mahdollisesti mäntien sorvaus matalemmiksi, ahdot 0,8-1 bar. Mitä luulette kestääkö kuinka ja paljonko noilla saataisiin hummia? koneella tällä hetkellä ajettu rapiat 300000 joten samalla tekisin laakerien vaihdon ja muun perushuollon. Entäs tuo 2 litraisen vakio automaatti? Juttua olen kuullut että se kestäisi johonkin 250 hummaan asti tehoja joten eiköhän se tuollaiset piristykset kestä.
Kertomasi toimenpiteet eivät ole pieni viritys vaan mittava suunnittelu- ja rakenteluprojekti, joka vie paljon aikaa ja rahaa ja vaatii aiheeseen syventymistä. KE-Jetin vaihtaminen sähköruiskuun ei ole bolt-on homma. Moottorin kestävyys löytyy sopivilla ahtopaine / sytytysennakko / ilmanjäähdytys / polttoaineseos / -yhdistelmillä. En suosittele omien mäntien sorvaamsta, koska se heikentää niitä.

Olen ottanut omastani alkuperäisillä sisäkaluilla hetkellisesti 0,8...0,9 barin paineita ja se on kestänyt. (Ongelmana ovat olleet KE-Jetin ilmamäärämittarin kumikaukalot ja tyhjäkäyntiletkut, jotka eivät tahdo pysyä paikoillaan.) Ahtopaineella 0,8...1,0 bar turbossa voit saada laskennallisesti hieman yli 200 hv tehot, jos painehäviöt ja lämpötilat pysyvät kurissa ja hengitys toimii. Tämä vastaa yli 300 Nm:n vääntömomenttia, jolloin 722.4 automaatti voi olla pulassa, kuten aiemmin tässä säikeessä on kerrottu. Kone tarvinnee jo vahvatekoisemman 722.3 laatikon. Tällaisia tehoja kaksilitraisessa ei ole esitelty tällä foorumilla.

Jos aiot muutoskatsastaa auton, vaatii 200hv teho 16V alustan jarruineen, katso juttu bensaturbojen muutoskatsastuksista.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
juu-zo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 819
Liittynyt: Ke 14.05.2008 09:27
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

tomant kirjoitti:
juuzo` kirjoitti:Katselin että aika hyvän hintaisia nuo megasquirtit. 150€ maksaa tuo paketti. Ajattelin että jos pientä viritystä ajattellin tuohon 2 litraseen koneeseeni. Mietinnässä olisi megasquirt, isommat suuttimet, turbo, ic, paksumpi kannen tiiviste, mahdollisesti mäntien sorvaus matalemmiksi, ahdot 0,8-1 bar. Mitä luulette kestääkö kuinka ja paljonko noilla saataisiin hummia? koneella tällä hetkellä ajettu rapiat 300000 joten samalla tekisin laakerien vaihdon ja muun perushuollon. Entäs tuo 2 litraisen vakio automaatti? Juttua olen kuullut että se kestäisi johonkin 250 hummaan asti tehoja joten eiköhän se tuollaiset piristykset kestä.
Kertomasi toimenpiteet eivät ole pieni viritys vaan mittava suunnittelu- ja rakenteluprojekti, joka vie paljon aikaa ja rahaa ja vaatii aiheeseen syventymistä. KE-Jetin vaihtaminen sähköruiskuun ei ole bolt-on homma. Moottorin kestävyys löytyy sopivilla ahtopaine / sytytysennakko / ilmanjäähdytys / polttoaineseos / -yhdistelmillä. En suosittele omien mäntien sorvaamsta, koska se heikentää niitä.

Olen ottanut omastani alkuperäisillä sisäkaluilla hetkellisesti 0,8...0,9 barin paineita ja se on kestänyt. (Ongelmana ovat olleet KE-Jetin ilmamäärämittarin kumikaukalot ja tyhjäkäyntiletkut, jotka eivät tahdo pysyä paikoillaan.) Ahtopaineella 0,8...1,0 bar turbossa voit saada laskennallisesti hieman yli 200 hv tehot, jos painehäviöt ja lämpötilat pysyvät kurissa ja hengitys toimii. Tämä vastaa yli 300 Nm:n vääntömomenttia, jolloin 722.4 automaatti voi olla pulassa, kuten aiemmin tässä säikeessä on kerrottu. Kone tarvinnee jo vahvatekoisemman 722.3 laatikon. Tällaisia tehoja kaksilitraisessa ei ole esitelty tällä foorumilla.

Jos aiot muutoskatsastaa auton, vaatii 200hv teho 16V alustan jarruineen, katso juttu bensaturbojen muutoskatsastuksista.

tomant
Asia selvä. kuitenkin mielessä olisi tuo ke-jetin korvaaminen megasquirtilla ja turboa haluaisi. Kuinka pienillä muutoksilla sitten jäätäisiin tuohon 160 hv tietämille? olisiko se sitten pelkästään megasquirt ja 0,5-0,6bar ahdot jolloin vakiomännät ja muut sisuskalut kestäisi? näinollen tarvisi siis vain etujarrut ja vakaajatangot vaihtaa.
W213 E300de 4matic -20
Ex. W204 C180 Cdi -12
Ex. W202 C220 Cdi -99
Ex. MB 190E 1.8 -92

Respect is not given it is taken!
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2658
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

juuzo` kirjoitti:
tomant kirjoitti:
juuzo` kirjoitti:Katselin että aika hyvän hintaisia nuo megasquirtit. 150€ maksaa tuo paketti. Ajattelin että jos pientä viritystä ajattellin tuohon 2 litraseen koneeseeni. Mietinnässä olisi megasquirt, isommat suuttimet, turbo, ic, paksumpi kannen tiiviste, mahdollisesti mäntien sorvaus matalemmiksi, ahdot 0,8-1 bar. Mitä luulette kestääkö kuinka ja paljonko noilla saataisiin hummia? koneella tällä hetkellä ajettu rapiat 300000 joten samalla tekisin laakerien vaihdon ja muun perushuollon. Entäs tuo 2 litraisen vakio automaatti? Juttua olen kuullut että se kestäisi johonkin 250 hummaan asti tehoja joten eiköhän se tuollaiset piristykset kestä.
Kertomasi toimenpiteet eivät ole pieni viritys vaan mittava suunnittelu- ja rakenteluprojekti, joka vie paljon aikaa ja rahaa ja vaatii aiheeseen syventymistä. KE-Jetin vaihtaminen sähköruiskuun ei ole bolt-on homma. Moottorin kestävyys löytyy sopivilla ahtopaine / sytytysennakko / ilmanjäähdytys / polttoaineseos / -yhdistelmillä. En suosittele omien mäntien sorvaamsta, koska se heikentää niitä.

Olen ottanut omastani alkuperäisillä sisäkaluilla hetkellisesti 0,8...0,9 barin paineita ja se on kestänyt. (Ongelmana ovat olleet KE-Jetin ilmamäärämittarin kumikaukalot ja tyhjäkäyntiletkut, jotka eivät tahdo pysyä paikoillaan.) Ahtopaineella 0,8...1,0 bar turbossa voit saada laskennallisesti hieman yli 200 hv tehot, jos painehäviöt ja lämpötilat pysyvät kurissa ja hengitys toimii. Tämä vastaa yli 300 Nm:n vääntömomenttia, jolloin 722.4 automaatti voi olla pulassa, kuten aiemmin tässä säikeessä on kerrottu. Kone tarvinnee jo vahvatekoisemman 722.3 laatikon. Tällaisia tehoja kaksilitraisessa ei ole esitelty tällä foorumilla.

Jos aiot muutoskatsastaa auton, vaatii 200hv teho 16V alustan jarruineen, katso juttu bensaturbojen muutoskatsastuksista.

tomant
Asia selvä. kuitenkin mielessä olisi tuo ke-jetin korvaaminen megasquirtilla ja turboa haluaisi. Kuinka pienillä muutoksilla sitten jäätäisiin tuohon 160 hv tietämille? olisiko se sitten pelkästään megasquirt ja 0,5-0,6bar ahdot jolloin vakiomännät ja muut sisuskalut kestäisi? näinollen tarvisi siis vain etujarrut ja vakaajatangot vaihtaa.
Ei muuta kun joku kkk26 kiinni ja 0.3-0.4bar painetta niin sulla on 160hp. Paljoa ei tartte megaruuttaakaan ja vakio-osat kestää. Mosselmanin sarjassa paine on jotain 0.4-0.45bar ja tehoa 175hp ja vääntöä vähän alle 250Nm. Mekaruutalla tosin saa ehkä hyvinkin paremman toiminnan ja ehkä pienemmän kulutuksen.

Katsastusasemasta riippuu pitääkö kaikki moottorilta vanteeseen asti vaihtaa 2.6:sen tekniikkaan. Jotkut vaatii laatikon ja perän vaihdettavaksi ja joillekkin riittää alustan ja jarrujen vastaavuus. Epätasa-arvoa mutta parempi niin kuin että jokapaikassa alettais vaatimaan kaiken vaihtamista.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
sunbeam
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 486
Liittynyt: Su 31.10.2004 18:21
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja sunbeam »

Laita megaruutta niin pystyt ohjaamaan sytytystä,niin voi kone pysyä nipussa.
Vakio jakajalla ei pysty hallitsemaan nakutusta vaikka laittais myöhästäviä kalvoja tai rajoittais maksimi ennakoita.
MB290td turbo
MB300sd
MB240
MB190 turbo
MB220 SEb
Sunbeam imp evo yamaha R1
Mitsu lancer evo3
Ex .MB 190 ecoline
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3969
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

sunbeam kirjoitti:Laita megaruutta niin pystyt ohjaamaan sytytystä,niin voi kone pysyä nipussa.
Vakio jakajalla ei pysty hallitsemaan nakutusta vaikka laittais myöhästäviä kalvoja tai rajoittais maksimi ennakoita.
EZL-sytytystä ei tosiaan pysty muokkaamaan. Maksimiennakoita pystyy pudottamaan KAT-mallissa 3. 6 tai 9 astetta oktaanisäädöllä. Imuilman lämpötilan mittausvastuksella pystyy lisäksi pudottamaan ennakoita 1, 5 tai 7 astetta. Nämä ovat vain ensi-apua ja heikentävät vetoa kevyessä ajossa (ilman ahtoja) ja lisäävät kulutusta eikä sytytyskäyriä pysty muokkaamaan. Minulle on tulossa MSD Boost Timing Master 5462, jolla voin säätää myöhennystä ahtopaineen muuttuessa. Toivottavasti se tuo apua nakutusongelmiini.

Mega on taatusti monipuolisesti säädettävissä, mutta saattaa viedä aikansa ennen kuin säädöt seoksille ja sytytykselle löytyvät kakissa olosuhteissa. Esim. käynnistys, lämmityskäyttö ja kiihdytys ovat haasteellisia toiminta-alueita. Megamanualissa on runsaasti säätöparametrejä, joista osa on heitetty aivan lonkalta ilman perusteluja. Täyskaasulla ajettaessa Mega ilmeisesti on paremmin hallittavissa kuin KE-Jetti.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
sunbeam
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 486
Liittynyt: Su 31.10.2004 18:21
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja sunbeam »

Jos ite ei hallitse ruiskunsaatöä niin kannattaa viedä saadettäväksi
esim Car. Sarkkola oy säätää megasqurtteja hämeessä.
Olikohan torstaisin tais olla megapaivä
MB290td turbo
MB300sd
MB240
MB190 turbo
MB220 SEb
Sunbeam imp evo yamaha R1
Mitsu lancer evo3
Ex .MB 190 ecoline
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3969
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

sunbeam kirjoitti:Jos ite ei hallitse ruiskunsaatöä niin kannattaa viedä saadettäväksi
esim Car. Sarkkola oy säätää megasqurtteja hämeessä.
Olikohan torstaisin tais olla megapaivä
Juu, kunhan saa etukäteen tiedon säätämiseen tarvittavasta ajasta ja rahasta. Saattaa mennä toinenkin torstai siihen hommaan, jos ei tyydy summittaisiin säätöihin.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
sunbeam
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 486
Liittynyt: Su 31.10.2004 18:21
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja sunbeam »

Ei se paha ole säätää kun osaavat homman,niillä on siinä samassa tiedonkeruu ja vedon jälkeen karttaa korjataa joka kierrosalueelta
Tietysti jos jotain on pielessä antureissa,boksissa,johtosarjasssa,suuttimissa tai muuten autontekniikassa sillon homma venyy tai kaveri lähetään kotio korjaamaan
MB290td turbo
MB300sd
MB240
MB190 turbo
MB220 SEb
Sunbeam imp evo yamaha R1
Mitsu lancer evo3
Ex .MB 190 ecoline
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Ei se paha ole säätää kun osaavat homman,niillä on siinä samassa tiedonkeruu ja vedon jälkeen karttaa korjataa joka kierrosalueelta
Tietysti jos jotain on pielessä antureissa,boksissa,johtosarjasssa,suuttimissa tai muuten autontekniikassa sillon homma venyy tai kaveri lähetään kotio korjaamaan
ihan näin vain huomiona, että jos ruiskun haluaa saada toimimaan tosiaan hyvin, asiaan kuluu päivä jos toinenkin...Itse sen sain huomata kun ajelin Mersun tehtailla jarrupenkkiä, kun haettiin ruiskuun säätöjä...kesti nimittäin kolme vuotta se projekti... 16 tuntia päivässä 6 päivää viikossa...siis sen jälkeen säädöt ovat tosiaan hyvin ja moottori toimii kaikissa olosuheissa oikein.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

EZL-sytytystä ei tosiaan pysty muokkaamaan. Maksimiennakoita pystyy pudottamaan KAT-mallissa 3. 6 tai 9 astetta oktaanisäädöllä. Imuilman lämpötilan mittausvastuksella pystyy lisäksi pudottamaan ennakoita 1, 5 tai 7 astetta. Nämä ovat vain ensi-apua ja heikentävät vetoa kevyessä ajossa (ilman ahtoja) ja lisäävät kulutusta eikä sytytyskäyriä pysty muokkaamaan. Minulle on tulossa MSD Boost Timing Master 5462, jolla voin säätää myöhennystä ahtopaineen muuttuessa. Toivottavasti se tuo apua nakutusongelmiini.
Ihan vain heittona, onko kukaan ole koskaan ruuvannut vanhan turbo Saabin K-jetin jakajaa ahdettuun mersuun paikalleen, siinähän on sama runko, joten muutostyö ei lien hirveä. KE-ei kuitenkaan tarvitse kuin kierrostiedon sytytysjärjestelmästä ja sen saa normaalisti kierrosmittarin lähdöltä...
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Täällä Ahvenanmaalla on yksi harrastaja jolla on turbosaabin K-jet + turbo 230E koneessa kiinni. En ole sen kanssa paljoa jutustellut mutta nähnyt olen ja eipä tuo tosiaan kummallinen värki ole. On se sillä ollut jo 7 vuotta nipussa ja ajaa arkiajoa, muistaakseni sanoi että 0,9 paineilla. Mulla itellä o kans hyllys moinen purkki.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
sunbeam
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 486
Liittynyt: Su 31.10.2004 18:21
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja sunbeam »

En tiedä kuinka kauan siviiliauton ruiskua pitää hieroa,mutta Sarkkolalla menee kahdelta kaverilta noin 4 tuntia jos aloitetaan tyhjästä , se on sama onko turbo vai vapari.
Hintaa säädölle tulee noin 400e.
Kaverilla on hondassa motec ja oltiin sitä rannikolla päin säätämässä
siinä oli valmiina kartta millä se kävi, ei tarvittu kun 5 vetoo ja kaks tuntia ja auto oli säädoissä
MB290td turbo
MB300sd
MB240
MB190 turbo
MB220 SEb
Sunbeam imp evo yamaha R1
Mitsu lancer evo3
Ex .MB 190 ecoline
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

En tiedä kuinka kauan siviiliauton ruiskua pitää hieroa,mutta Sarkkolalla menee kahdelta kaverilta noin 4 tuntia jos aloitetaan tyhjästä , se on sama onko turbo vai vapari.
Hintaa säädölle tulee noin 400e.
Kaverilla on hondassa motec ja oltiin sitä rannikolla päin säätämässä
siinä oli valmiina kartta millä se kävi, ei tarvittu kun 5 vetoo ja kaks tuntia ja auto oli säädoissä
Kysehän on siitä mitä "säädöissä" tarkoittaa. Mikäli pienet toimimattomuudet, kylmäkäynnillä, tyhjäkäyntivaikeudet automaaatin, tai ilmastoinnin kytkemisen kanssa, vaikeat kuumakäynnistykset, kohonnut polttoaineenkulutus, nykiminen tietyllä kierrosaluella, tietyn lämpöisenä yms. näitten kombinaaatiot eivät haittaa...niin silloin se onnistuu nopeastikin.

Kuten sanoin asia on makukysymys. Kilpa- ja harrasteautot joilla ei ole niin tarkaa osakaasulla ajettaessa ovatkin sitten asia erikseen, niihin ei aikaa kulu montakaan tuntia. Itse tarkoitin käyttöautosta, joka toimii varmasti tilanteessa kuin tilanteessa ja mahdollisimman optimaallisella polttoaineen kulutuksella.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
sunbeam
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 486
Liittynyt: Su 31.10.2004 18:21
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja sunbeam »

Ajettiin sitä ennen polttoainesuihkutusta autoilla missä oli kaasuttimet ja virranjakajat, missä oli vaan keskipako ja alipainekalvorasia ennakoiden säätöön!
Ei voitu puhua optimaalisesta seoksesta eikä joka kierrosalueelle oikeasta sytystys ennakosta
Mutta nää on makuasiota , toinen tykkäs ...
MB290td turbo
MB300sd
MB240
MB190 turbo
MB220 SEb
Sunbeam imp evo yamaha R1
Mitsu lancer evo3
Ex .MB 190 ecoline
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Tottakai kaasutinmoottoriin, mikäli kaasuttimet ovat huonot tai väärät saa helposti seosta parannettua... Mutta nyt taitaa olla kyseessä KE-Jetronic, joka ahdettunakin toimii alipainealueella niin optimaallisesti, että sen tason edes saavuttaminen kaikilla alipainealueilla vaatii kuukausien työn, ja silti jäädään kauaksi optimista...tämä on kokeiltu ja mitattu jo riittävän monesti. Topicin aloittajallahan oli tavoitteena (mikäli oikein ymmärsin) pääasiassa hillitty tehonnosto, johon yleensä liittyy se, että auto olisi normaalisti ajettavissa... tällöin Megaruutan asentaminen ja samalle tasolle pääseminen vaatii tosiaan aikaa ja vaivaa.......mutta kun on jo todettu, makunsa kullakin.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

no eihän sitä ruiskua sitten tarvi vaihdellakkaan jos ei kerta tarvetta ollu tehoa enempää siitä saada. hyvinhän se toimii sillä noin 0.5bar/200hp vakionakin.
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3969
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

Operaatio pakosarja - pakoputki - välijäähy - sytytysboksi on siinä vaiheessa, että kolme jäähdytintä on nyt muutamaa letkunsitomista vaille valmiina. Alla muutama kuva teemasta. Pakoputki on 2,5 tuumaa downpipesta asti sisältäen katin ja yhden läpipuhaltavan takavaimentimen. Pakosarja on taas nipussa ja downpipeen pitäisi vielä laittaa joustokappaleita. Sytytykseen tulee seuraavaksi MSD:n Boost Timing Master 5462, jolla pitäisi saada nakutus kuriin. Tilasin BTM:n jenkeistä toissa lauantaina ja hain sen tullipostista viime tiistaina.

Kuva
Kuva
Kuva

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
sunbeam
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 486
Liittynyt: Su 31.10.2004 18:21
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja sunbeam »

Onko toi hopeinen kenno missä on ilmausruuvi päällä,lisä jäähdytys vesikierrossa,olisit laittanu sen keulalle missä se sais kylmempää ilmaa
MB290td turbo
MB300sd
MB240
MB190 turbo
MB220 SEb
Sunbeam imp evo yamaha R1
Mitsu lancer evo3
Ex .MB 190 ecoline
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3969
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

sunbeam kirjoitti:Onko toi hopeinen kenno missä on ilmausruuvi päällä,lisä jäähdytys vesikierrossa,olisit laittanu sen keulalle missä se sais kylmempää ilmaa
Pieni kenno jäähdyttimen takana on automaatin öljynjäähdytin ja sen päällä on lämpömittarin anturi.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

pistän tähän linkin yhteen lyhyeen videoon,on bensamersu mutta ei ke-jetillä.
tuli laitettua cossun loota siihen ni jos vaikka kestäs.

http://s141.photobucket.com/albums/r49/ ... nt=004.flv
Vastaa Viestiin