Voihan vito....

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Ei nyt onnistu sitten millään.
Holset on tapeltu paikalleen, lopulta.
Ahdin vinkuu ja ei ahda kunnolla.
Siipi vika tai kompurapesä vuotaa. Imupuolelta ei kuitenkaan mitään vauriota näy.
Täytyy kerätä hermoja repullinen ja purkaa sitten ahdin pois.


Edit: Turbopajan mielestä ahtimen normaali ääni :roll:
Eipä ole minulla ahtimet aikasemmin vinkuneet.

Max ahdot nousee vain 1,3bar. Pakopaine 1,2 max.
Että hukkaporttiakaan ei saa vielä auki?
Kulkupuolessa ei muutosta edelliseen ahtimeen verrattuna.
Pitää vielä heittää kaikki ruuvit pumpusta selälleen ja katsoa että rupeaako ahtamaan vai ei.
Bleedaustakin pitää vielä kokeilla jos se auttais.
Muutenhan menee pakosarja uusiksi ja nokka hiottavaksi.
Pumpullekkin pitää jotain tehdä jos ei rupea syöttämään lisää.
Tai sitten tällä ei vaan pääse enää lujempaa :lol:
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Letku pois hukkaportin kellosta ja sitten katsot mitä tapahtuu.

Jollei auta niin sitten se tarvitsee pienemmän turbiinisiiven tai mieluummin suuremman kompressorisiiven :lol:

Sitten jos koneen hengitys paraneen niin vielä vähemmän se ahto nousee, sen ei tarvitse silloin nousta kun ilmaa menee muutenkin läpi -> tarviit löysemmän jousen kelloon.

Parashan se on joku 0.7 barin kello, silloin voi bleedata minkä paineen ikinä haluaa...mutta jso pakopaine on alle 1,5 niin ei sen kellon tarvitsekkaan vielä aueta.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Kello on mallia jäykkä. Kello avaa 1,8bar kohdalla.
Testasin sen kun ahdin oli pöydällä.

Ei auttanut syöttöjen ym ruuvaus. Siellä on maksimi syöttö.
Ei nosta ahtoja kuin sen 1,3bar.
Pakopaine on suunnilleen sama kuin ahto.
Joutuu nyt kyllä hetken mietiskelemään että mistä kiikastaa.
Ei oikeen ymmärrä miksi ahdot ei nyt nouse yli 1,3bar.
1Bar tulee 2500rpm kohdalla.
Heiman sähäkämpi heräämään kuin kkk, ei kuitenkaan suurta eroa.

Kkk:lla sai ahtoja +2bar, 5bar pakopaineella.
Ajosäädöillä 1,3bar ahtoja, pakopainetta 2bar.

Holsetilla kulkee niin kuin kkk:lla, ei suurta eroa.
Ääntä vaan on holsetilla enemmän.


Vakiopakosarja ja välilaippa ei kyllä ollut mitenkään kauhean hyvän näköinen yhdistelmä virtauksia jos aatellaan.
Kaasut joutuu menemään ensin pienestä reijästä läpi, sen jälkeen kaasut joutuu isompaan tilaan ahtimen pakopesään. kuva
Vai onko tuolla mitään väliä :?:



Tee nyt tonne joku hyvä pakosarja :roll:
No, on siellä tuon verran tilaa, kuva1, kuva2, kuva3.
Hankala paikka tietenkin hitsailla, vaikka ei sitä tuolla valmiiksi tehdä.
Vain laipat hitsataan oikeaan kohtaan. pöydällä putket väliin.
Vakio sarjalla on pituutta 95mm, laipasta laippaan.
Ehkä tässä talvella tulee tehtyä
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

- ei toi koneen poisotto loppujen lopuksi kovin iso homma ole. Nopeuttaa huomattavasti sen turbon kanssa telmimistä. Tai voihan tota kehikko laskea kymmenisen sentti ilman suurempaa irrottelua.
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

keef kirjoitti:- ei toi koneen poisotto loppujen lopuksi kovin iso homma ole. Nopeuttaa huomattavasti sen turbon kanssa telmimistä. Tai voihan tota kehikko laskea kymmenisen sentti ilman suurempaa irrottelua.
Jep, se vaan on ongelma kun auto ei voi jäädä halliin levälleen.
Täytyy odotella talvilomia. Tuskin tuota viikonlopussa tekee.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Tässä pähän mietittävää...

Kun pakopaine on 5 baria ja ahtopaine on 2 baria koneen läpi menee jopa vähemmän ilmaa kuin suuremmalla ahtimella jossa on ahtopaine 1,3 baria ja pakopaine 1,2 baria.

Tuo 1,8 baria on mielestäni aivan liian suuri paine Vitoon kun käytössä on hyvin "hengittävä" ahdin. Jotenkin nyt pitäisi se kello saada löysemmälle jouselle. Mitä suurempi ahdin sitä pienempi paine tarvitaan. Turbiinin ahtaus näkyy paineennousuna ahtopaineessakin, vaikka ilmaa ei mene enempää läpi.

Toisaalta ei sen hukkaportin tarvitsekkaan aueta niin kauan kuin pakopaine pysyy ahtopaineen alapuolella. Mikäli auto ei savuta tuolla 1,3 barilla niin turha sitä painetta on lisää sinne ahnehtia. Onko syöttö varmasti tapissaan, eikä vuotoja ole kummallakaan puolella konetta. Se kuulostaa vähän oudolta, jos paine pysyy vakiona 1,3 barissa alueella 2500 ... 4500 rpm

Seuraavaksi voisi(t) taas askarrella sen ennakon kanssa, jos sieltä saa sopivasti lisää lämpöä ahtimelle, jolloin se saattaisi herätä vielä rajummin.

Alkaa muuten olla sellainen tilanne, että sitä konetta on pakko kohta siirtää eteenpäin, kallistamalla tilaa :roll:
Lisää tietoa: www.skg.fi
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

vito500tkm kirjoitti:
keef kirjoitti:- ei toi koneen poisotto loppujen lopuksi kovin iso homma ole. Nopeuttaa huomattavasti sen turbon kanssa telmimistä. Tai voihan tota kehikko laskea kymmenisen sentti ilman suurempaa irrottelua.
Jep, se vaan on ongelma kun auto ei voi jäädä halliin levälleen.
Täytyy odotella talvilomia. Tuskin tuota viikonlopussa tekee.

- joo mulla meni tää kesä :lol: , mutta ei siihen oikeesti montaa tuntia mene.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4767
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Tervetuloa kerhoon...
Perustetaanpas tehorajoitteisille mersuille on jaos.

Suunnilleen tuossa vaiheessa se mulla alkoi tie nousta pystyyn...
Liekkö vitossa sitten paremmin hengittävä kansi.....
Oireet vaan kuulostaa jotenkin tutuilta, kun ei suuremmasta ahtimestakaan ole etua....
Tietty määrä ilmaa menee moottorista läpi ja enempää ei sitten menekkäään.

Pakosarjaa, ja muutakin mukavaa on kokeiltu...

Pakosarjan teko ei varmasti ole vaikeaa, ei ole.
Tee sen vakiosarjan avulla ensin jigi, ja sitten vaan tuubikäyrää kötöstämään.
Tällä hetkellä minusta tuntuu, että hiljaisen pakoputken teko on jo huomattavasti vaikeampi juttu. :lol:
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

No, nyt on vähän enemmän ajeltu niin sai hieman paremmin tuntumaa ahtimeen.
Paineet siis max 1,3bar.
Pakopaineet max 1,3bar.
Herää hyvin. Ahdin herkempi kuin kkk.
Tasakaasulla ahtoa ei oikeastaan yhtään, jotain 0-0,15bar.
100km/h ahto 0,1bar. Vasta moottoritienopuksissa ja siitä ylöspäin ahdin jo ahtaa jonkin verran. 130km/h ahdot 0,4bar.
Oikeastaan maantieajossa ahdin toimii erittäin hyvin.
Mutta täyskaasulla ahdot rajottuu aina 1,3bar ihan sama mitä tekee niin yli ei nouse, ei millään.
Hukkaporttikin on turha kun ei sitä saa edes aukeamaan :D .

Ahdin vinkuu melko äänekkäästi. Mitään vuotoja ei ole että siitä ei ääni johdu. Ilmeisesti ominaisuus :roll: Imusiiven vinkuna rajottuu täyskaasulla aina samalle taajuudelle. Mielestäni taajuuden pitäis nousta kokoajan kun kierrokset koneessa nousee. Nyt ne rajottuu aina samalle taajudelle, kierroksilla 2500-5000. Mittasin vielä coolerin, ei ahdista sekään, paine-eroa ei ole.

Omat näppituntuma on että tavara loppuu, syöttö ei riitä enempään.
Tai ainakin ollaa hyvin lähellä sitä rajaa. Savua kun ei täyskaasulla juurikaan tule.

Luulen että pakosarja ehkä pikkuriikkisen auttaa asiaa, tuskin kuitenkaan kovin paljoa. Samoten kärsän hiomisesta tuskin on hirveästi iloa, ehkä. Nokka kuitenkin menee hiottavaksi, se kun ei paljoa maksa. Pakosarjastakin tuli mitat otettua että voin sen tehdä irrallaan valmiiksi ja asentaa sen sitten kun aikaa on.

Penkissäkin tekisi mieli käydä. Näkis että kuinka paljon tuli tehoa ja vääntöä tuli lisää. Jonkin verran sitä ihan persdynolla mitattuna tuli lisää. Sitä kun on aika vaikea arvioida että ollaanko nyt 250hv kohdalla vai samassa 230hv tasolla. Massaa ja tuulenvastustusta on sen verran paljon että 20hv tehonlisäystä tuskin paljoa tuntee. Ainakin kytkin tuntuu nyt huutavan leipää kun kakkosella lähettää. Ja jos ei kytkin niin sitten renkaat pyörähtää savuna ilmaan.

Pitääpä soittaa ensiviikolla mynälle että pystyiskö pumpulle vielä tekemään jotain. Ppd ei saa enempää irti pumpusta

Kuitenkin yhteenvetona vois sanoa että tällä ahtimella toiminta on parempaa kuin kkk:lla vaikka tehoa ei paljoa tullu lisää. Nyt se vaan tulee kivuttomammin, kun pakopaineet ei rasita konetta. Myös maantieajo ominaisuudet parani selvästi. Kadonnut herkkyys löytyi. Nyt kun vaan sais potkua täyskaasulle lisää...

Millä konsteilla supermiehet on näistä omxxx koneista repineet yli 100hv/litra?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

vito500tkm kirjoitti:Millä konsteilla supermiehet on näistä omxxx koneista repineet yli 100hv/litra?
Käyttämällä 6000+ kierrosta. Muista kuitenkin että se Viton kone vastaa 2 litraista kun sylintereitä on vain 4. Siten 250 hp Viton koneessa vastaa 125 hp/litra ST koneissa. Ylimääräinen tilavuus Viton sylinterissä tarkoittaa ainoastaan sitä, että sinne ei tarvita niin suurta painetta kuin pienemmässä koneessa.

Semmostakin voitaisiin harkita jos haluat kokeilla tuolla mun pumpulla kun se saadaan joskus irti. Sekään ei minun mielestä tosin anna niin paljoa ainatta kuin pitäisi. Luulen että on kallis käyttää mynällä kun taitavat vaihtaa ne elementit toisiin, tai no en tiedä mutta semmosta huhua on joskus liikkunut. Ehkä kannattaa soittaa, kertoa tarina ja kysyä. Puhelimessa selviää paljon.

Se on kyllä tosi outoa jos se paine pysyy vakiona jos/kun hukkaportti on pois käytöstä. Eli ensin nousee tietyn ajan tasaisesti ja sitten jää möllöttämään siihen 1,3 baariin pitkäksi aikaa ?

:roll: kaikki syöttö palaa tehokkaasti joten se ei kerta kaikkiaan riitä pyörittämään ahdinta vielä kovemmin...en tiedä.

Pystytkö muuten mittaamaan pumpulle tulevan naftan paineen ajossa ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
MatKa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 350
Liittynyt: Ma 23.01.2006 19:44
Paikkakunta: Oulun kupeessa

Viesti Kirjoittaja MatKa »

Jos sielä polttoainepuolella joku banjo ahdistaa.
S210 220 CDI A -02
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Polttoainepaineet saan kyllä mitattua. Täytyykin mitata myös paluupuolen paine.

Jotenkin tuo on kyllä ihmeellistä kun se ahtimen taajuus ei nouse ja ahdot rajoittuu aina samalla tasolle.
Syöttö, turbo tai kannenvirtaus :roll:
Viton vakioahtimesta kun lähti siivestä pala niin teki vähän samaa.
Vinku ja ahdin ei kiertänyt kuin tiettyyn rajaan asti.
Turbokaupasta kyllä antavat uuden jos siltä näyttää että ahtimessa vikaa.
Melkein pitäis nyt päästä kuuntelemaan samanlaista ahdinta että vinkuuko ne muut.
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Nyt on viisaampia superturbohörhöjä jututeltu ja
nyt alkaa selkiämään että mistä kiikastaa.
Juttua tulee kun saan osat homattua ja paikalleen...
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Ongelma on siis 90% varmuudella liian pienessä siirtopumpun tuotossa.
Tämän takia syöttö leikkaantuu. Supermiehet ovat saman ongelman kanssa ilmeisesti joskus painineet?
Yksikään juttu ei vaan ilmeisesti ole päätynyt foorumi tasolle asti?
Rivipumppujen siirtopumpun tuotto ei siis riitä 7mm elementeillä.


Nokka jää toistaseksi hiomatta. Sillä kun kuulemma on haittavaikutuksiakin.
Pakosarjankin teko taitaa jäädä myöhemmälle.
Näperretään sitten jos vakiosarja alkaa ahdistamaan.
Myös ahtimen hukkaporttia voi vielä reilusti parantaa.


E: Nyt olisi mukava tietää kuinka yleinen tämä siirtopumppu ongelma on.
Oiretta kun ei ilmeisesti olekkaan kaikissa st vekottimissa???
Ja mitä pumppua on sitten käytetty jos mersun oma pumppu ei riitä?
Yleismallin ratastyypin siirtopumput kun kuulemma imevät ilmaa polttoaineen sekaan. Että ne ei ilmeisesti käy.

Taidan kokeilla 200D siirtopumpulla ja ohittaa viton polttonestelinjan liitokset. Jää nuo viton ilmaa vuotavat o-rengas liitokset pois sitten kokonaan.
Eli tankilta uudet letkut moottoritilaan. Esisuodatin ennen siirtopumppua, 200D siirtopumppu ja dsl mazdan suodatinjalka/suodatin(samassa käsipumppu ja vastaventtiili) ja siitä letkut syöttöpumppuun.
Käynnistysvikakin voi johtua tuosta viton siirtopumpusta tai ilmavuodosta pa-linjassa.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

vito500tkm kirjoitti:Ongelma on siis 90% varmuudella liian pienessä siirtopumpun tuotossa.
No niin, sitähän vähän hain takaa. Tuo on tosiaankin sellainen salassa pidetty tieto, joka leviää suusta suuhun. No nyt se tuli vahingossa päivänvaloon :lol:

En tosin olisi uskonut, että 4 sylinterisessäkin olisi ahdasta.

Riittänee kun putkea suurentaa...olikos se nyt 10 mm putkea olisi tarvittu 6 koneissa. Ilmeisesti sisämitta :shock:

Niin siis tehot tuppaavat jäämään 400 hp tienoille, joten sikäli olisi kummaa jos Vitossa ei päästä edes 300 hp tehoon polttoainelinjan vuoksi...mutta tuonpa kun selvität niin minä pääsen helpolla :wink:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Jaettu tieto = menetetty tieto. Vai miten se meni... :D

Ei auttanut 200D siirtopumpun asennus ja o-rengasliitosten ohitus :( .
Nyt onkin sitten mielenkiintoista tietää että paljonko se polttonestepaine saa pudota. Nyt mennään 1bar:sta 0,5bar kohdalle täyskaasulla. Mielestäni 0,5bar pitäis riittää. Tietenkin voi olla että se ei riitäkkään jos painemittaus ei kerro koko totuutta asiasta. Tuo nesteiden kanssa läträäminen kun on vähän oma maailmansa enkä siitä tiedä oikeen mitään. Rivipumppujen siirtopumppuhan on mäntätyyppinen, kahdella vastaventtiilillä. Tähän nyt pitäisi varmaan keksiä jokin pumppu kaveriksi. Ratastyyppinen holleyn sininen pumppu on, mutta ei kuulemma kestä/toimi dieselissä??? Tästä tulisi 110€ kokeilu, kun kukaan ei tunnu tietävän että toimiiko tämä dieselissä vai ei. Tähänastinen tieto on että ei toimi, hörppii kuulemma pumpunakselin kautta ilmaa sekaan. Tämä holley pukkaa n.400l/h n.1bar paineella. Että pitäisi sen puolesta riittää. Ja pitäiskö tämmöinen pumppu nyt sitten sijottaa siirtopumpun kanssa sarjaan? Ja ennen vai jälkeen? Tämä sähköpumppu ei ilmeisesti osaa itse imeä.

Jenkki tötteröistä löytyy isojakin pumppuja, tosin tykyttäviä malleja kaikki. Ja tykyttävä malli ei vissiin käy, vaan pitäisi olla ratastyyppinen pumppu? Monta kysymystä taas selvitettävä. En laittais hirveästi hanttiin jos vaikka joku tietäväinen kertois miten ja millä pumpulla tämä polttoaineen siirto juttu tulee kuntoon.


Muutama huonolaatunen video:
Vasemmalla pa-paine, oikealla ahtopaine.
-Paikallaan vingutusta, (paine normaalisti 1bar, tyhjäkäynnillä ja normaali ajossa)
-Paineen putoaminen täyskaasulla
-Kuva
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4767
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Syöttö 120 milliä.
Kierrokset 5000/min
Joka toinen kierros ruiskahtaa.
Max kulutus 0,3 L/min/syl.
Eli 4x60x0,3 = 72L tunnissa.... max kulutus, ei paljon.
Eikös se noin mene.

Neljä kaljapulloa minuutissa.
Kuuspyttyisessä jo mäyris.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
p.d
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Su 20.04.2008 20:49

Viesti Kirjoittaja p.d »

Tiedosta en tässä kohti itseäni komppaisi,mut kokeilemisen arvoinen vois olla jonku uudemman commo koneisen pelin siirtopumpun kokeilu...kyseisten pumpujen tuotosta en tiedosta mitään faktaa,mut poltto öljyn kesto taattua,ja luulis pukkaavanki riittävästi!
Ihan vaan ajatuksena ilmoille heitetty...
Avatar
Vensku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 466
Liittynyt: Ma 05.11.2007 19:34
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

Ihan kauhean OT, mutta tänään näin kouvolan Prismassa, kun joku ajeli keltasella vitolla, jossa oli joku tuuninkipuskuri keulalla... Tuli kauhee himo saada Automaatti Vito... :shock: :D

Nii, ja mullaki Volvos Turbo viheltää toisinaan... :roll: Voimaa siel ei oo ikinä. :lol:
Mersut: W902 208D '96 - W903 310D '97 - projekti

BMW 530D Touring '99 - Mazda 323 1,5 '89
Mitsubishit Lancer GLXi 1.5 '91, - Galant 2,0A GLS '97, Galant 2,0 stw GLX '98
Töissä: Actros 2545, Antos 2540, Sprinter W906 316cdi
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

Vensku_ kirjoitti:... Tuli kauhee himo saada Automaatti Vito... :shock: :D
- ei muuta kun tarjousta tulemaan..
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Maksulliseen numeroon on soiteltu.
Siellä suunnalla epäiltiin savukelloa, pumpun päällä.
Vuotais takapuolelle, jolloin syöttö ei kasva.
Hieman ristiriitaista infoa tulee taas siirtopumpusta.
Viton oma pumppu pitäis kuulemma riittää, helposti? Ja paine 0,5bar on riittävä.
No, toiminta ohjeet saatiin jatkotutkimuksia varten.
Tutkitaan....
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

vito500tkm kirjoitti:Vuotais takapuolelle, jolloin syöttö ei kasva.
Vuotais mikä, ilmeisesti paine ? Sen kyllä saat tarkastetua helposti.

Eikös nuo kiihdytysajajat aja normisiirtopumpulla mutta suuremmilla polttoaineputkilla.

Kun otetaan ihan perusuppopumppu kaupasta ja laitetaan pieni letku ei paljoa siirry vettä minuutissa, mutta kun laitetaan ranteenpaksuinen letku niin pumppaa kaivonkin hetkessä tyhjäksi. Neste kun ei puristu kasaan, siitä se johtuu. Pienen ahdistus letkussa määrää kapasiteetin (banjot etc. !) Ei pumppua siten tarvitse välttämättä uusia.

Eikös se tuikku kuitenkin ole sixpakki kutosessa :wink:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Tarkoitin että syöttöpumpun päällä oleva kello vuotaa.
Ahtopaine pääsee vuotamaan kellon väärälle puolelle ja syöttö ei sen takia kasva.

Ja mynällä meinasivat että syöttö vika ei ole siirtopumpussa.
0,5bar riittää kuulemma hyvin. Varsinkin vitossa.
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Ei ollut kellossa vikaa. Syöttöä on niin paljon kun pumppu sitä vaan voi antaa.
Että joko vika on nyt kuitenkin syöttöpumpun polttonesteen saannissa tai sitten turbossa.
Pieni mahdollisuus on myös olemassa että vika on syöttöpumpussa.
Nyt ollaan kuitenkin tilanteessa että ahto edelleen 1,3bar, mutta pakopaine on hieman pompsahtanut nyt 1,8bar:n.´

Hieman hämmästyttää kun pumppupajat eivät usko vian olevan siirtopumpussa. Paine(0,5-1bar) pitäisi olla riittävä :roll:


Hieman liian aikasin tein tuon pakoputken taakse asti kun nyt olisi kylkiputki ollut hyvä. Peilistä kun näki että miten savuttaa. Nyt ei näe.


Ei auta kun jatkaa tutkimuksia....
Isommat polttonesteletkut ja tuo holley sinne väliin pyörimään.
Avatar
MatKa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 350
Liittynyt: Ma 23.01.2006 19:44
Paikkakunta: Oulun kupeessa

Viesti Kirjoittaja MatKa »

Kyllä se 0,5 bar varmaan riittääkin kunhan virtausta on tarpeeksi. Helpoin tapahan on että katot ettei mikään ahdista virtausta. Käy nyt kaikki putket läpi ja kairaa vaikka banjoja isommaksi. Onko karkeasuodatin vaihdettu?

Yhden traktorin tiedän jossa syy löytyi ahtaasta banjosta. Siirtopumpun laitto ei siinä mitään auttanut. Monta päivää oli pojat ihmetelly ja vikaa etsinyt tehottomuuteen.
S210 220 CDI A -02
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Eipä tuossa ole kuin yksi banjo ja se on syöttöpumpussa.
Täytyy laittaa sähköpumppu kiinni ja katsoa että miten tankista tulee tavaraa.
Jos vaikka tankissa on jokin sihti ja osittain tukossa.
Kaikki suodattimethan on nyt uusittu.
Viton omat suodatin systeemit jätetty kokonaan pois.
Letkujen halkasia 7,5mm, pitäis riittää.
Vähän meinaa teetättää, mutta kai tämäkin jossain vaiheessa selviää.

Edit: Polttoaineputket putsattu pumpusta tankkiin, nyt tulee letkusta polttoainetta kuin kaatamalla.
Jotakin kakkaa oli tankin päässä kun tuli ensin lirittämällä.
Ajotustakin muutettu. Meni ehkä väärään suuntaan. Käyntiääni pehmeni mutta nyt ahtaa hieman tasakaasulla. Aikasemmin ei ahtanut yhtään.
Pumpun kaasuvivuston tangon sisällä oleva jousi ohitettu. Tanko nyt tönkissä.
Se kun ei painanut pumpun vipua aivan pohjaan. Jäi millin pari vajaaksi. Tangon sisällä oleva jousi oli hieman kuoleentunut.
Mutta eipä vieläkään ahda kunnolla, vaikka suunta on jo parempaan.
Ahto käy nyt 1,5bar:ssa. Pakopaine 1,8bar.
TDIfreak
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: Pe 23.04.2004 10:35

Viesti Kirjoittaja TDIfreak »

Kaikissa kolmessa HE221W:ssä jotka olen avannut, on pakosiiven kaikissa lavoissa reilut purseet työstön jäljiltä :shock: .

Saattaa aiheuttaa tuota vinkumisääntä, eikä ainakaan paranna tasapainoa kun purseet alkaa satunnaisesti irtoilemaan.
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

TDIfreak kirjoitti:Kaikissa kolmessa HE221W:ssä jotka olen avannut, on pakosiiven kaikissa lavoissa reilut purseet työstön jäljiltä :shock: .

Saattaa aiheuttaa tuota vinkumisääntä, eikä ainakaan paranna tasapainoa kun purseet alkaa satunnaisesti irtoilemaan.
Onko ne vinkuneet?
TDIfreak
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: Pe 23.04.2004 10:35

Viesti Kirjoittaja TDIfreak »

Ei ole ahtimet ollu mulla vielä missään kiinni ja purseet kyllä poistetaan sitä ennen.
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

En nähnyt siivessä mitään ihmeellistä. Tosin en sitä kovin tarkaan kyllä tutkinutkaan, uusi ahdin kun oli.
Pikkuhiljaa rupeaa ottamaan aivoon tämä ahtimen/syöttöjen kanssa ihmettely. Saa tämä homma jäädä odottelemaan...

Olis muuten vitossa taas pientä remonttiakin.
Ohjaus takertaa. Taitaa ohjausakselin ristinivel mennä uusiksi.
Vastaa Viestiin