KANNATTAAKO MASSATA?
KANNATTAAKO MASSATA?
Tälläkin palstalla on keskusteltu mersujen ruosteongelmista.
Ja selväähän on ,että Suomen olosuhteissa rauta ruostuu ennemmin tai myöhemmin.
Mutta mikä on lukijoiden näkemys ,massaanko autoni joka on -04 mallinen E320 CDI, vai onko se turha toimenpide ?
Ajattelin itse , että ei kai se haitaksikaan ole.
Ja selväähän on ,että Suomen olosuhteissa rauta ruostuu ennemmin tai myöhemmin.
Mutta mikä on lukijoiden näkemys ,massaanko autoni joka on -04 mallinen E320 CDI, vai onko se turha toimenpide ?
Ajattelin itse , että ei kai se haitaksikaan ole.
RP
Eikö näissä ne suojamuovit pohjassa? Ainakin omassani? Korjaaja joka vaihtoi laatikon- ja perän öljyt sanoi että muovien alta pohja niinkuin uusi. Tiedä siten kuinka nopeasti Suomen suola olosuhteet siihen vaikuttaa?
Tuskin parissa vuodessa miksikään muuttuu, mutta jos autoa ajattelisin 10v pitää niin varmasti massauttaisin. Nyt en, koska autot mulla harvoin 2 vuotta pysyy..
Tuskin parissa vuodessa miksikään muuttuu, mutta jos autoa ajattelisin 10v pitää niin varmasti massauttaisin. Nyt en, koska autot mulla harvoin 2 vuotta pysyy..
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
simppa80 kirjoitti:Eikö näissä ne suojamuovit pohjassa? Ainakin omassani? Korjaaja joka vaihtoi laatikon- ja perän öljyt sanoi että muovien alta pohja niinkuin uusi. Tiedä siten kuinka nopeasti Suomen suola olosuhteet siihen vaikuttaa?
Itse suosittelen teettämään täydellisen kotelosuojauksen ja lisäksi suihkimaan nuo muvien aluset kotelosuojalla, ni ei sitte pääse suolavesi tekee siellä tuhojaan. Siellä missä sitä massaa mekaanisen kulutuksen takia tarvitaan, on sitä tehtaan jäliltä riittävästi.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Ja mieluiten niin uutena kuin mahdollista. Nollanelonenkin auto on jo viisi vuotta maanteitä nähnyt. Ettei sitten vaan käy niin kuin klassisessa Uuno Turhapuro-leffassa todettiin, että "hyvin on ruosteet suojattu".masaf1 kirjoitti:Totta helvetissä kannattaa ruostesuojauttaa kunnon ruostesuojauspaikassa.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97

Viime Kesällä myin chevroletin pois .
Vuosimallia oli -81 , 28 vuotta ajossa , eikä massattu eikä hitsattu pohjaa kertaakaan.
8 vuotta sitten ostaeassani auton pohja oli kauttaaltaan suojaamaton ja pinta ruosteessa.
Oston jälkeen pohjan pesu kuumalla vedellä ,painepesurilla ja vesiliukoisella pesuaineella.
Seuraavana kesänä öljyttiin ruosteen ruskea pohja SKF:n ruostesuoja öljyllä.
Ehjänä myin Capricen Poriin viime kesänä.
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3018
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Kaverillani on väyrynen 290 vm. -97. Innostui muutama viikko sitten ruostesuojaamaan, kuulemma yhdennellätoista hetkellä..
Itse maksoin melkein 600 € S124 Haarniskan täyskäsittelystä, jonka piti suojata kaikki kaikkalta. Kilinvitut, todella huonolaatuinen oli suojaustyö, mm. oviin oli laitettu aivan surkeat tuhaukset kotesuojaa. Sattui paljastumaan kun vainhdoin ovenrajoittimen pari päivää ruostesuojauksen jälkeen
Reklamoin ja täydensivät työtä, mutta edelleen löytyi sanomista. Esim se erittäin ruostekriittinen paikka paikka pelkääjänpuolen lokasuojan etuosasta, joka näkyy moottoritilasssa olevasta pyöreästä turbon ilmanottoaukosta, oli täysin suojaamaton. Ja läpeensä pintaruosteessa.
Muoviset pohjapanssarit oli kyllä huolellisesti suojattu.
Tein itse loput.
Itse maksoin melkein 600 € S124 Haarniskan täyskäsittelystä, jonka piti suojata kaikki kaikkalta. Kilinvitut, todella huonolaatuinen oli suojaustyö, mm. oviin oli laitettu aivan surkeat tuhaukset kotesuojaa. Sattui paljastumaan kun vainhdoin ovenrajoittimen pari päivää ruostesuojauksen jälkeen
Reklamoin ja täydensivät työtä, mutta edelleen löytyi sanomista. Esim se erittäin ruostekriittinen paikka paikka pelkääjänpuolen lokasuojan etuosasta, joka näkyy moottoritilasssa olevasta pyöreästä turbon ilmanottoaukosta, oli täysin suojaamaton. Ja läpeensä pintaruosteessa.
Muoviset pohjapanssarit oli kyllä huolellisesti suojattu.
Tein itse loput.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Oot varmaan käsittänyt jotenkin väärin. Massa ei tartu kotelosuoja-aineen päälle; kotelosuoja-aina on tahmeaa öljymäistä ainetta. Kotelosuoja-aine ruiskutetaankin kotelon sisään, kun sen saa hyvin ruiskulla ruiskutettua.markoala kirjoitti:Kunnon suojauksessa suihkutetaan ensin ohut kotelosuoja pohjaan jonka päälle paksumpi massa.
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3018
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Kyllä tarttuu - kotelosuojan tulee antaa kuivua. Tällainen menetelmä on Finikor -ketjulla käytössä http://testwww.finikor.fi/Tyovaiheet.htm ja myös Dinitrol -käsittely on samanlainen http://www.dinitrol.fi/index.html?n=10831
Minä kun vahingosta viisastuneen pystäriini ruostesuojauksen itse tuossa syyskuussa niin Haarniskan setä teki hyvän coctailin, jossa paksumpaan "alumiinipigmentoituun alusta-aineeseen" (eli ihan samaa kamaa kun Dinitrol -metallic) sekoitettiin kotelosuojaa hiukkasen sekaan. Se tarttui kotelosuojan päälle lyhyemmälläkin kuivatusajalla.
EDIT. Pidän enemmän Finikorin kotelosuoja-aineesta kun Dinitrolin vastaavasta. Finikorin "1" on jäykempää ja tarttuu kiinni helpommin, ei siis valuttele.
Minä kun vahingosta viisastuneen pystäriini ruostesuojauksen itse tuossa syyskuussa niin Haarniskan setä teki hyvän coctailin, jossa paksumpaan "alumiinipigmentoituun alusta-aineeseen" (eli ihan samaa kamaa kun Dinitrol -metallic) sekoitettiin kotelosuojaa hiukkasen sekaan. Se tarttui kotelosuojan päälle lyhyemmälläkin kuivatusajalla.
EDIT. Pidän enemmän Finikorin kotelosuoja-aineesta kun Dinitrolin vastaavasta. Finikorin "1" on jäykempää ja tarttuu kiinni helpommin, ei siis valuttele.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Mutta leviääkö ja imeytyykö tuo jäykempi tavara saumoihin ym. Ainkin kun noita nykyisiä aineita sumuuttaa painepullosta tuntuu, että ne kuivavat siihen kohtaan, eikä imeytymisestä tietoakaan.Petteri Kivimäki kirjoitti: EDIT. Pidän enemmän Finikorin kotelosuoja-aineesta kun Dinitrolin vastaavasta. Finikorin "1" on jäykempää ja tarttuu kiinni helpommin, ei siis valuttele.
Toisin on jos sekottaa vaikka puoleksi dieseliä joukkoon, niin tunkeutuminen jatkuu päiväkausia jopa viikon.
Onko nuo koteloaineet tehty nykyään sellaisiksi, että niihin ei tuhri vaatteita, kun ei tipu ovista ja saumoista tunkeutumisen kustannuksella.
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3018
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:

Ei valitettavasti ole parempaa kuvaa, mutta tuossa esimerkki siitä Finikorin tavarasta, putsattuun ja pestyyn kaareen on vetästy kompuralla Finikor "1". Ja kyllä se aika sutjakasti koloset ja reiät täytti. Kuvan oton jälkeen tuohon korjattuun alueeseen tuli vielä maali päälle ja sen päälle kotelosuoja ja sitten kaikki peitettiin sillä "alumiinipigmentoidulla alusta-ainella", joka siis vastaa tätä Dinitrolin metallicia. Eli ei sitten liene varsinaista "massaa", jos sillä tarkoitetaan bitumipohjaista ainetta.
Eli saattaa Zinovhjev olla ihan oikeassa, ehkei tuohon kotelosuojan päälle sellainen bitumimassa sopisikaan..
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Niin siis... tästähän voi myös päätellä jotain!:roll:JarkkoN kirjoitti:Ilman muuta kannattaa. Pohjamuovit pois ja sitten kaksi kerrosta
ohutta kotelosuojaa ja vielä massa päälle. Sitten muovit takaisin.
Massa tosiaan tarttuu kotelosuojan päälle, kun kerrokset kuivuvat kunnolla.
Käsittely kannattaa teettää kunnon ammattilaisella.
Eli jos viet auton ruostesuojaukseen ja isäntä sanoo, että auto on valmis samana päivänä niin ...
eppäillä tuota soppii!
Auton pesu + kuivaus+ kotelensuojat +massat...
Kuivumiset päälle

Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Kannattaa suojauttaa -04 auto, jos sitä meinaa pitää kauan. Muutenhan hommasta ei itse pääse nauttimaan, muutakuin teettämisen ilon.
Jos on mahdollisuuksia, niin paras lopputulos tulee, kun purkaa kaiken itse pois ennen vientiä suojaukseen. Eli pohjamuovit, puskurit ja sisälokasuojat. Turha niitä pohjamuoveja on massatta, kuten Petterin vankkurissa oli tehty huolellisesti.
Jos on mahdollisuuksia, niin paras lopputulos tulee, kun purkaa kaiken itse pois ennen vientiä suojaukseen. Eli pohjamuovit, puskurit ja sisälokasuojat. Turha niitä pohjamuoveja on massatta, kuten Petterin vankkurissa oli tehty huolellisesti.
-
- Mersumies
- Viestit: 1558
- Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
- Paikkakunta: oulu
JP74 kirjoitti:Kannattaa suojauttaa -04 auto, jos sitä meinaa pitää kauan. Muutenhan hommasta ei itse pääse nauttimaan, muutakuin teettämisen ilon.
Jos on mahdollisuuksia, niin paras lopputulos tulee, kun purkaa kaiken itse pois ennen vientiä suojaukseen. Eli pohjamuovit, puskurit ja sisälokasuojat. Turha niitä pohjamuoveja on massatta, kuten Petterin vankkurissa oli tehty huolellisesti.
Jos itse purkaa,sitten se kannattaa jo sutia hautatervaa kesällä sinne mihin tarve vaatii,Isäukko tervasi aina 123 viiden vuoden välein ja katsastusmiehet kyseli 90 papparaiselta josko rupeais myymään,oli vm. 77 300D ja ajettu alle 200000km.
Haisee kyllä muutaman viikon kuin kelo mökki,eikä kuivu ikinä.panin viime kesänä mistä maali kulunut pois ensin ruosteen muuntoainetta ja päälle hautatervaa,ja äsken tutkailin pohjaa terva oli vielä ihan pehmyttä vaikka pakkasta -6 astetta,muttei enään haise edes tallissa,suosittelen! Hautuumaalla kannattaa käydä katsoon 1600 luvulla tehtyja rauta portteja ja ristejä jotka on tervattu,on muuten ihme kyllä jo kuivunu!
S213 220CDI,Sprinter W910 Retkeilyauto, BMW R1200RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 190
- Liittynyt: To 29.09.2005 22:08
- Paikkakunta: Pohjois-Savo
- Viesti:
Poistettu
Viimeksi muokannut SL-pappa, Su 03.05.2015 08:48. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
MB R129 300 SL-24
MB W136 170 Va -52 museorek.
MB W205 C 200 A Premium Business 2015
David Brown 880 -65
Datsun VPL 510 1600 -70 museorek.
Smart City coupe 450 2002
MB W136 170 Va -52 museorek.
MB W205 C 200 A Premium Business 2015
David Brown 880 -65
Datsun VPL 510 1600 -70 museorek.
Smart City coupe 450 2002
Kyllä kannattaa suojata. Kokemusta alkaa olla.
3 vuotta sitten tehtiin täyskäsittely hyvämaineisessa liikkeessä. Nyt katteltiin sitten tuloksia jälkitarkastuksessa. Samalla kriittisiin kohtiin uusintakäsittelyä.
Ruostetta ei ole.
No jopas nyt. Ei siis ole ruostetta.
Jos ei olisi suojattu, niin olis kait jo puhki. Semmosen näkönen meinaaten oli 3 v. sitten, kun sitä pohjaa katteltiin. Sitten hiekkapuhallus, maalaus ja aineet pohjaan, koteloihin, helmoihin, yms. yms. yms.
Hyvä fiilis, kyllä tämä taitaa sittenkin kestää, kun vaan suojaa...
Ruostetta ei ole.

No jopas nyt. Ei siis ole ruostetta.

Jos ei olisi suojattu, niin olis kait jo puhki. Semmosen näkönen meinaaten oli 3 v. sitten, kun sitä pohjaa katteltiin. Sitten hiekkapuhallus, maalaus ja aineet pohjaan, koteloihin, helmoihin, yms. yms. yms.
Hyvä fiilis, kyllä tämä taitaa sittenkin kestää, kun vaan suojaa...

Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
kyllä tarttuu ja hyvin.Oot varmaan käsittänyt jotenkin väärin. Massa ei tartu kotelosuoja-aineen päälle; kotelosuoja-aina on tahmeaa öljymäistä ainetta. Kotelosuoja-aine ruiskutetaankin kotelon sisään, kun sen saa hyvin ruiskulla ruiskutettua.
itse massasin omat pyöräkotelot 124 sesta juurikin näin että ensin hyvä pesu ja ruosteet pois, tectylin kotelo suojat pohjalle annoin kuivua päivän ja paksut massat päälle ja hyvin on massa pysynyt kiinni ja kotelot ruosteettomina.


kotelo suoja aineissa on paljon eroja esim. dinitrolin aine on aikapaljon juoksevampaa kuin tectylin.
W124 E250D