Turbo sanoi työsopimuksen irti ja nyt on uusi haussa. Löysin tällaisen turbon, Mitsubishi TD04HL-13G-6, eBaystä ja odottelen sen saapumista.


Turboa on käytetty Volvon 2-litraisessa 850-mallissa, jonka kone antoi noin 210 hv 5000 kierroksella ja noin 10 psi ahtopaineella. Siinä on sisäinen wastegate- ja bypass-venttiili. Kone oli neliventtiilinen, joten M102 vaatisi reilummin ahtoa samaan teholukemaan. Pakosarja menee myös uudiksi ja nyt siitä tulee yksinkertaisempi ja vahvatekoisempi virtausten kustannuksella. Samalla menee downpipe uusiksi ja siihen tulee lisäksi jousto-osa. Toivottavasti tämä puhallin kestää paremmin kuin K03, joka ilmeisesti joutui tekemään ylikierroksilla töitä. Ainakin mitoitus on hyt hieman reilumpi.
Tässä turbossa on myös vesijäähdytys, joten letkujen vetoa pitää hieman suunnitella. Miten olette toteuttaneet vesikierron vesijäähdytteisissä turboissa?
tomant