W201 M111 Kompressor + Turbo

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
kynsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: La 18.11.2006 18:12
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja kynsi »

unski kirjoitti:
EZL-sytytystä ei tosiaan pysty muokkaamaan. Maksimiennakoita pystyy pudottamaan KAT-mallissa 3. 6 tai 9 astetta oktaanisäädöllä. Imuilman lämpötilan mittausvastuksella pystyy lisäksi pudottamaan ennakoita 1, 5 tai 7 astetta. Nämä ovat vain ensi-apua ja heikentävät vetoa kevyessä ajossa (ilman ahtoja) ja lisäävät kulutusta eikä sytytyskäyriä pysty muokkaamaan. Minulle on tulossa MSD Boost Timing Master 5462, jolla voin säätää myöhennystä ahtopaineen muuttuessa. Toivottavasti se tuo apua nakutusongelmiini.
Ihan vain heittona, onko kukaan ole koskaan ruuvannut vanhan turbo Saabin K-jetin jakajaa ahdettuun mersuun paikalleen, siinähän on sama runko, joten muutostyö ei lien hirveä. KE-ei kuitenkaan tarvitse kuin kierrostiedon sytytysjärjestelmästä ja sen saa normaalisti kierrosmittarin lähdöltä...
Saabissahan on läppä oikeaoppisesti turbon edessä, eikä kuten näissä projekteissa painepuolella. :D
Avatar
sunbeam
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 486
Liittynyt: Su 31.10.2004 18:21
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja sunbeam »

Hyvin näyttää rykivän tenavatähti megasquirtilla ja vakio sytytyksellä
MB290td turbo
MB300sd
MB240
MB190 turbo
MB220 SEb
Sunbeam imp evo yamaha R1
Mitsu lancer evo3
Ex .MB 190 ecoline
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

vakiosytkällä rokkaa kyllä! :lol:
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3969
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Väliaikatietoja

Viesti Kirjoittaja tomant »

Laatikkoa kiristetty yksi kierros, mutta se luistaa jonkun veran vaihdoissa 1-2 ja 2-3, joten sitä täytyy vielä kiristää. Tässä testiajo lämpötilassa +6,5 astetta, nopeus/aika ja (seos+kierrosluku)/aika. Loppunopeus 150+ vastaa laskennallisesti 180 hv takapyörällä.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3969
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Turbo vaihtoon

Viesti Kirjoittaja tomant »

Turbo sanoi työsopimuksen irti ja nyt on uusi haussa. Löysin tällaisen turbon, Mitsubishi TD04HL-13G-6, eBaystä ja odottelen sen saapumista.

KuvaKuva
KuvaKuva

Turboa on käytetty Volvon 2-litraisessa 850-mallissa, jonka kone antoi noin 210 hv 5000 kierroksella ja noin 10 psi ahtopaineella. Siinä on sisäinen wastegate- ja bypass-venttiili. Kone oli neliventtiilinen, joten M102 vaatisi reilummin ahtoa samaan teholukemaan. Pakosarja menee myös uudiksi ja nyt siitä tulee yksinkertaisempi ja vahvatekoisempi virtausten kustannuksella. Samalla menee downpipe uusiksi ja siihen tulee lisäksi jousto-osa. Toivottavasti tämä puhallin kestää paremmin kuin K03, joka ilmeisesti joutui tekemään ylikierroksilla töitä. Ainakin mitoitus on hyt hieman reilumpi.

Tässä turbossa on myös vesijäähdytys, joten letkujen vetoa pitää hieman suunnitella. Miten olette toteuttaneet vesikierron vesijäähdytteisissä turboissa?

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3969
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

Uudet turbon laipat saapuivat. Mittatarkkuus on hyvä, samoin vesileikkuun laatu. Materiaali on 10 mm mustaa rautaa ja downpipen laipassa on pieni tiivistävä kartiokkuus. Kiitokset Hatille Holysmoke-foorumilta.

Kuva

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
Simpe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 200
Liittynyt: Su 06.01.2008 21:57
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Simpe »

Menikö tuo videon auto ojaan kun ääni lakkasi ja autoa ei näkyny enää missään :)
W210 220cdi Avantgarde -00

Ex: -87 190DTIC 2.0
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Ei kyllä tuo mersu ihan ojien välissä pysyy,kun savu häipyy niin auto on siellä aukeen päässä kääntämässä ja tulossa sutien takas ;D
tuovmar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Ti 21.09.2004 11:03

Viesti Kirjoittaja tuovmar »

AK47 kirjoitti:
tomant kirjoitti:
AK47 kirjoitti:No, ei tässä ole sen enempää kokemusta kuin että mosselmanin sarja on autotallin nurkassa... Siellä se ei ainakaan ole tarvinnut vielä mitään lisärikastuksia :) ...
Tallinnurkassa riittää varmaan laihempikin seos ;-) Onko muuten mosselmanin sarjassa mukana jonkinlainen sähköinen ohjausboxi tai -palikka, joka liitetään omaan ECUun ja joka vaikuttaa ruiskutukseen? Tässä Clinton Davisin asennusohjeessa http://mb190.tripod.com/tech/turbo.html on mainittu sellaisesta kohdassa 11.

tomant
Ei ole boxia. Eikä kuulema pidä ollakkaan (vai onko huijattu muutakin kuin downpipe???). Voi olla että 16v koneen kanssa oikeasti loppuu muuten soppa KE-jetillä, siinähän on vakiona 185hp. Tuo mun satsi on tehty joskus 80 luvulla ja se on todellakin tökkää kiinni ja aja pois tyylinen. Tuossa mun hommaamassa sarjassa turbo tulee pakosarjan alapuolelle (mukana oma spesiaali moottorinkiinike jotta mahtuu) ja KE-jetin ilmamittarin päälle tuleva koppa on pikkuisen erinäköinen. Laite on tarkoitettu M102 200-230 mosille. Saattais tuo käydä cossumeseenkin, mutta pitäis kai laittaa turbo tai sen sisukset isommiksi.
Kyllä mossukkasarjassa on erillinen rikastusboxi, joka kytketään alkuperäiseen johtosarjan välille. Mulla on tuossa pihalla kansiremontissa kaverin mosselman turbosarjalla piristetty 230E ja siinä sulakerasian vieressä ko. boxi on. olivat jossain korjaamossa unohtaneet kytkeä boxin maajohdon kiinni ja kaveri ihmetteli kun ei auto kule oikein minnekkään. Pitkällisen etsimisen jälkeen löytyi johtohässäkän keskeltä irrallaan ollut piuha ja jopas meno piristyi, kun johdon tökkäs maihin.
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2657
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

tuovmar kirjoitti:
AK47 kirjoitti:
tomant kirjoitti:
AK47 kirjoitti:No, ei tässä ole sen enempää kokemusta kuin että mosselmanin sarja on autotallin nurkassa... Siellä se ei ainakaan ole tarvinnut vielä mitään lisärikastuksia :) ...
Tallinnurkassa riittää varmaan laihempikin seos ;-) Onko muuten mosselmanin sarjassa mukana jonkinlainen sähköinen ohjausboxi tai -palikka, joka liitetään omaan ECUun ja joka vaikuttaa ruiskutukseen? Tässä Clinton Davisin asennusohjeessa http://mb190.tripod.com/tech/turbo.html on mainittu sellaisesta kohdassa 11.

tomant
Ei ole boxia. Eikä kuulema pidä ollakkaan (vai onko huijattu muutakin kuin downpipe???). Voi olla että 16v koneen kanssa oikeasti loppuu muuten soppa KE-jetillä, siinähän on vakiona 185hp. Tuo mun satsi on tehty joskus 80 luvulla ja se on todellakin tökkää kiinni ja aja pois tyylinen. Tuossa mun hommaamassa sarjassa turbo tulee pakosarjan alapuolelle (mukana oma spesiaali moottorinkiinike jotta mahtuu) ja KE-jetin ilmamittarin päälle tuleva koppa on pikkuisen erinäköinen. Laite on tarkoitettu M102 200-230 mosille. Saattais tuo käydä cossumeseenkin, mutta pitäis kai laittaa turbo tai sen sisukset isommiksi.
Kyllä mossukkasarjassa on erillinen rikastusboxi, joka kytketään alkuperäiseen johtosarjan välille. Mulla on tuossa pihalla kansiremontissa kaverin mosselman turbosarjalla piristetty 230E ja siinä sulakerasian vieressä ko. boxi on. olivat jossain korjaamossa unohtaneet kytkeä boxin maajohdon kiinni ja kaveri ihmetteli kun ei auto kule oikein minnekkään. Pitkällisen etsimisen jälkeen löytyi johtohässäkän keskeltä irrallaan ollut piuha ja jopas meno piristyi, kun johdon tökkäs maihin.
Voipi olla eri sarja. Mulla on täydellisen asentamattoman sarjan kuva (sama kuin oma sarja) ja ei näy mitään rikastusboxeja siinä. Onko sulla kuvaa millainen se on? Oon nähnyt sellaisen mosselmanin sarjan kuvan missä oli myös imusarja vaihdettu sarjan myötä ja siinä varmaan oli suuttimet ja niille omaa ohjausta jo vois tarvitakkin. Sekin tais olla 2-2.3L m102 koneeseen.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3969
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

Uusi vuosi, uudet kujeet! Uusi pakosarja ja turboasennus on ollut pitkään työn alla ja vuodenvaihde pyhineen on ollut hiljaiseloa.

Nyt olen haalimassa alustan osia ja toistaiseksi on löytynyt 190E 2.3-16 vakaajat. Kiitos Henkselille Mersuforumilla. Lisäksi löytyivät 190E 2.5-16 AMG etujouset Varaosahaun kautta. Auto-Osa Kierrätys Eriksson Ay Pietarsaaresta toimitti taas kerran nopeasti hyvät osat. Jouset ovat laskennallisesti kuormattuna samanmittaiset kuin Motonetin normi 190 jouset, mutta noin 40% jäykemmät. Alatukivarret eteen ovat vielä haussa eikä niitä tunnu olevan liikaa tarjolla. Tarkoitus on vaihtaa koko alusta 16V-mallien kaltaiseksi käyttäen pääosin W124-osia. Tässä salapoliisityössä on Mersun EPC Net ollut hyvä apu.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
-Jack-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 94
Liittynyt: To 13.03.2008 20:46
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja -Jack- »

Mitähän näiden matalapaineturbomersujen ja turbotettujen autojen kulutukset yleensäkin on verrattuna entiseen?
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3969
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

-Jack- kirjoitti:Mitähän näiden matalapaineturbomersujen ja turbotettujen autojen kulutukset yleensäkin on verrattuna entiseen?
Vaihtelee kaupunkiajon ja maantieajon suhteen mukaan. Ennen turboa tämä kahden litran automaatti vei noin 9,5-10 l/100 ja sen jälkeen pääsääntöisesti 10-12 l/100, joskus hiukan enemmän.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

tomantin lukemat vastaa täysin mun itse remmiahdetun GTI golfin kulutuslukemia! Liekö paineetkin suunilleen samoissa eli n 0,5 (+-0,1).
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3969
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

Sergey kirjoitti:tomantin lukemat vastaa täysin mun itse remmiahdetun GTI golfin kulutuslukemia! Liekö paineetkin suunilleen samoissa eli n 0,5 (+-0,1).
Suuruusluokalleen, maksimipaineet oli luokkaa 0,7 bar.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

joo mullakin oli kokeeksi 0,7 mutta ei nuo vakiohilut tahdo enää toimia niin päädyin tuonne 0,6 (0,4 heti tyhjäkäynniltä ja max 0,6 - remmiahtimen plussia, välittömästi ahtoja)
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
keijo17
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 196
Liittynyt: Su 15.02.2009 21:40

Viesti Kirjoittaja keijo17 »

minkä lasia lukemia ootte saanu 190e 2.0 ja minkälasilla muutoksilla ootteko laskenu puristuksia paljonko kestää painetta ja jne??
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3969
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

keijo17 kirjoitti:minkä lasia lukemia ootte saanu 190e 2.0 ja minkälasilla muutoksilla ootteko laskenu puristuksia paljonko kestää painetta ja jne??
Mitä lukemia tarkoitat?

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
keijo17
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 196
Liittynyt: Su 15.02.2009 21:40

Viesti Kirjoittaja keijo17 »

no lukemia yleensäkki kulutus tehot ja jne..
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3969
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

keijo17 kirjoitti:no lukemia yleensäkki kulutus tehot ja jne..
Katso tuolta.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
keijo17
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 196
Liittynyt: Su 15.02.2009 21:40

Viesti Kirjoittaja keijo17 »

kiitoksia
keijo17
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 196
Liittynyt: Su 15.02.2009 21:40

Viesti Kirjoittaja keijo17 »

mistä ootte ottanu öljyn meno ja paluu 190e 2.0
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3969
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

Tässä koneessa on lähtö T-kappaleella öljynpaineanturista ja paluu lohkon helmassa, kuten aiemmin näytin tässä säikeessä. Käytä hakutoimintoa, niin ei tarvitse kysyä joka asiaa erikseen.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3969
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

Mersuprojekti on herännyt talviuniltaan. Uusi pakosarja on maalausta vaille valmis ja downpipe on suunnittelun alla. Tuollaon lisää tarinaa asiasta.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3969
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

T-kappale vesiletkuun 19 x 10 mm?

Viesti Kirjoittaja tomant »

Turbon vesijäähdytyksen letkua varten pitäisi kehittää T-kappale, joka sopii 19 mm lämppärinletkuun ja siinä olisi ulosotto 10 mm letkulle. Löytyykö tuonkokoisia valmiita letkunippoja ja T-kappaleita / supistuksia jostain valettuna, muovisena tms.? Vai onko kätevämpää teettää esim. rosterista hitsaamalla tuollainen T-kappale?

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3969
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

Pari kuvaa uudesta downpipestälisätty.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3969
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

Uusi puhallin konehuoneessa ja ensimmäinen startti. Vesiletkuja ja niiden liitoksia on riittävästl ,-) Pari kuvaa täällä.

Kuva

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3969
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

Seuraavaksi alkaa jarrujen ja alustan parantaminen. Lisää tarinaa tuolla.

Kuva

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3969
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

Etujousitus ja jarrut päivitetty, 2.3-16 etuvakaaja odottaa vielä vaihtoa. Muutama lisäkuva tuolla.

Kuva

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

näyttäs kyllä ihan siltä että jarrut ei kyllä vastaa kakspuokkia cossua,muistelin että siinä onjo nelimäntäset satulat ja isot levyt.

ja jos meinaa alustan saada vastaamaan sitä kakspuokkia pitäs kai olla takana tasonsäätö systeemitkin...
Vastaa Viestiin