toinen akku konttiin.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
tapani86
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 31
Liittynyt: Ma 19.01.2009 22:50
Paikkakunta: suomussalmi

toinen akku konttiin.

Viesti Kirjoittaja tapani86 »

Riittääkö kahden akun asennuksessä, että kytkee akkujen + navat suoraan toisiinsa ja maadoittaa uuden akun omalla maajohdollaan runkoon. Aikaisempi "alkuperäinen" akku saa olla maadoitettu kuten alunperinkin.

vai tuleeko jotain väliin sulake tietysti mutta muuta :?: johtona toimii 35mm
Avatar
pekkali
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 255
Liittynyt: La 10.05.2003 22:29
Paikkakunta: Nurmijärvi

Miksi näin?

Viesti Kirjoittaja pekkali »

Miksi olet kytkemässä kaksi akkua rinnan?
Onko toinen akku vanha?
Jos laitat uuden ja heikkokuntoisen akun rinnan, lopputuloksena on "lähes heikkokuntoinen" yhdistelmä.
E 320T cdi -04
E 300 TD -94
250 TD -83
Avatar
jsmaa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 918
Liittynyt: La 29.01.2005 12:25
Paikkakunta: Salo

Re: toinen akku konttiin.

Viesti Kirjoittaja jsmaa »

tapani86 kirjoitti:Riittääkö kahden akun asennuksessä, että kytkee akkujen + navat suoraan toisiinsa ja maadoittaa uuden akun omalla maajohdollaan runkoon. Aikaisempi "alkuperäinen" akku saa olla maadoitettu kuten alunperinkin.

vai tuleeko jotain väliin sulake tietysti mutta muuta :?: johtona toimii 35mm
joka kerran kun starttaat on sulake poikki,jos laitat kestävän sulakkeen= paksu rautanaula,lämpiää pitkällä startilla johtosi, käryttää pahasti,voi polttaa verhoilun,palaa runkoon kiinni ja sitte on vähän kiire...
Eli akkujohdon paksuista kaapelia myös takakonttiin.
Miksi sitten rakentaisit tämänlaisen systeemin? Ellei pääakulla käynnisty,se purkaa joko itse itseään tai joku vempain autossasi purkaa sitä ja purkaa niinollen myös uuden akkusi.
Jos taas tarviit akkua lisävirraksi poppivehkeiden syöttöön parkissa,systeemi on toimiva.
Laittaisin kuitenkin väliin diodin jolla erotetaan lisäakku käynnistysvirralta.Lisäakun lataus tapahtuu diodin läpi mutta akku ei purkaannu autoon päin.Sensijaan kun napajännite alittaa pääakun napajännitteen 0.7-0.9V alkaa sekin purkaantua ja lopputulos aikaa myöten on sama.Normaalin piidiodin kynnysjännite on n.0.7V joten sivuakku jää latauksessaan tämän verran jälkeen.
Hakkurivirtalähteissä on käytetty 0.3-0.4V:n kynnysjännittellä olevia diodeja,joten niillä saat akkusi täydemmäksi,tosin purkaus alkaa myös nopeammin.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.

200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Jani R-K
Mersumies
Mersumies
Viestit: 503
Liittynyt: Pe 21.12.2007 17:36
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Jani R-K »

Tai sitten tekee kuten esim sprintterin alkuperäis asennuksessa, eli rele joka kytkee vain moottorin käydessä akkujen väliin. Ohjauksen saa kätevästi vaikka laturin d+ navalta. Sulakke kannattaa laittaa molempiin päihin johtoa Mitoitus releen mukaan. Normi poppi käyttöön piisaa varmaan 40a rele mutta jos jotain paine autoa rakentaa niin siten joku isompi tai useampi rinnan.
Muualla nimimerkillä Turbiini

87 s124 300td ja Toyota
Avatar
mwessman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 246
Liittynyt: Ke 14.03.2007 13:46

Viesti Kirjoittaja mwessman »

Minulla on ollut edellisessä autossa toinen akku takaluukussa Webaston takia. Yhdistin kunnon kaapelilla plusnavat ja maan laitoin runkoon. Vetämäni pluskaapelin molempiin päihin laitoin muistaakseni 100 A sulakkeet ja koskaan ei nallit palanut. Kokeilin huvikseni startata koneen vain sillä taka-akulla ja hyvin lähti.
Avatar
pekkali
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 255
Liittynyt: La 10.05.2003 22:29
Paikkakunta: Nurmijärvi

Kaikki kunnossa???

Viesti Kirjoittaja pekkali »

mwessman kirjoitti:Minulla on ollut edellisessä autossa toinen akku takaluukussa Webaston takia. Yhdistin kunnon kaapelilla plusnavat ja maan laitoin runkoon. Vetämäni pluskaapelin molempiin päihin laitoin muistaakseni 100 A sulakkeet ja koskaan ei nallit palanut. Kokeilin huvikseni startata koneen vain sillä taka-akulla ja hyvin lähti.
Minulla puolestaan ollut monessa autossa Eberi, Ardic ja nyt Webasto.
Kaikissa autoissa toiminut hyvin yhdellä akulla kun lämppäri ja auto (laturi, akku, jne) ovat kunnossa...
E 320T cdi -04
E 300 TD -94
250 TD -83
Avatar
Skraba
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 405
Liittynyt: Pe 30.07.2004 13:30
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Skraba »

mwessman kirjoitti:Minulla on ollut edellisessä autossa toinen akku takaluukussa Webaston takia. Yhdistin kunnon kaapelilla plusnavat ja maan laitoin runkoon. Vetämäni pluskaapelin molempiin päihin laitoin muistaakseni 100 A sulakkeet ja koskaan ei nallit palanut. Kokeilin huvikseni startata koneen vain sillä taka-akulla ja hyvin lähti.
Niin, tuo sulakkeen sulamisaika voi olla erittäinkin hidas. Mitä suurempi virta, sitä lyhyempi aika riittää langan käräyttämiseen.

Esimerkiksi hitaan 100A kahvasulakkeen palaminen 200A virralla kestää 600 sekuntia tuon ABB:n käppyränmukaan... Vastaavasti 1000A virta polttaa sulakkeen 0,5 sekunnissa.

(Uudet "stotsit" eli johdonsuoja-automaatit sitten pelaa omien käyriensä mukaan... niissä kun on virran kasvunopeutta haistava osa sekä bimetalliliuska tuota hidasta lämpenemää varten...)
- Skraba

C126 560 '91, S124 300D '95, S212 220CDI '10
Instagram: @p_haemaelaeinen
Vastaa Viestiin