vai tuleeko jotain väliin sulake tietysti mutta muuta
toinen akku konttiin.
toinen akku konttiin.
Riittääkö kahden akun asennuksessä, että kytkee akkujen + navat suoraan toisiinsa ja maadoittaa uuden akun omalla maajohdollaan runkoon. Aikaisempi "alkuperäinen" akku saa olla maadoitettu kuten alunperinkin.
vai tuleeko jotain väliin sulake tietysti mutta muuta
johtona toimii 35mm
vai tuleeko jotain väliin sulake tietysti mutta muuta
Miksi näin?
Miksi olet kytkemässä kaksi akkua rinnan?
Onko toinen akku vanha?
Jos laitat uuden ja heikkokuntoisen akun rinnan, lopputuloksena on "lähes heikkokuntoinen" yhdistelmä.
Onko toinen akku vanha?
Jos laitat uuden ja heikkokuntoisen akun rinnan, lopputuloksena on "lähes heikkokuntoinen" yhdistelmä.
E 320T cdi -04
E 300 TD -94
250 TD -83
E 300 TD -94
250 TD -83
Re: toinen akku konttiin.
joka kerran kun starttaat on sulake poikki,jos laitat kestävän sulakkeen= paksu rautanaula,lämpiää pitkällä startilla johtosi, käryttää pahasti,voi polttaa verhoilun,palaa runkoon kiinni ja sitte on vähän kiire...tapani86 kirjoitti:Riittääkö kahden akun asennuksessä, että kytkee akkujen + navat suoraan toisiinsa ja maadoittaa uuden akun omalla maajohdollaan runkoon. Aikaisempi "alkuperäinen" akku saa olla maadoitettu kuten alunperinkin.
vai tuleeko jotain väliin sulake tietysti mutta muutajohtona toimii 35mm
Eli akkujohdon paksuista kaapelia myös takakonttiin.
Miksi sitten rakentaisit tämänlaisen systeemin? Ellei pääakulla käynnisty,se purkaa joko itse itseään tai joku vempain autossasi purkaa sitä ja purkaa niinollen myös uuden akkusi.
Jos taas tarviit akkua lisävirraksi poppivehkeiden syöttöön parkissa,systeemi on toimiva.
Laittaisin kuitenkin väliin diodin jolla erotetaan lisäakku käynnistysvirralta.Lisäakun lataus tapahtuu diodin läpi mutta akku ei purkaannu autoon päin.Sensijaan kun napajännite alittaa pääakun napajännitteen 0.7-0.9V alkaa sekin purkaantua ja lopputulos aikaa myöten on sama.Normaalin piidiodin kynnysjännite on n.0.7V joten sivuakku jää latauksessaan tämän verran jälkeen.
Hakkurivirtalähteissä on käytetty 0.3-0.4V:n kynnysjännittellä olevia diodeja,joten niillä saat akkusi täydemmäksi,tosin purkaus alkaa myös nopeammin.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Tai sitten tekee kuten esim sprintterin alkuperäis asennuksessa, eli rele joka kytkee vain moottorin käydessä akkujen väliin. Ohjauksen saa kätevästi vaikka laturin d+ navalta. Sulakke kannattaa laittaa molempiin päihin johtoa Mitoitus releen mukaan. Normi poppi käyttöön piisaa varmaan 40a rele mutta jos jotain paine autoa rakentaa niin siten joku isompi tai useampi rinnan.
Muualla nimimerkillä Turbiini
87 s124 300td ja Toyota
87 s124 300td ja Toyota
Minulla on ollut edellisessä autossa toinen akku takaluukussa Webaston takia. Yhdistin kunnon kaapelilla plusnavat ja maan laitoin runkoon. Vetämäni pluskaapelin molempiin päihin laitoin muistaakseni 100 A sulakkeet ja koskaan ei nallit palanut. Kokeilin huvikseni startata koneen vain sillä taka-akulla ja hyvin lähti.
Kaikki kunnossa???
Minulla puolestaan ollut monessa autossa Eberi, Ardic ja nyt Webasto.mwessman kirjoitti:Minulla on ollut edellisessä autossa toinen akku takaluukussa Webaston takia. Yhdistin kunnon kaapelilla plusnavat ja maan laitoin runkoon. Vetämäni pluskaapelin molempiin päihin laitoin muistaakseni 100 A sulakkeet ja koskaan ei nallit palanut. Kokeilin huvikseni startata koneen vain sillä taka-akulla ja hyvin lähti.
Kaikissa autoissa toiminut hyvin yhdellä akulla kun lämppäri ja auto (laturi, akku, jne) ovat kunnossa...
E 320T cdi -04
E 300 TD -94
250 TD -83
E 300 TD -94
250 TD -83
Niin, tuo sulakkeen sulamisaika voi olla erittäinkin hidas. Mitä suurempi virta, sitä lyhyempi aika riittää langan käräyttämiseen.mwessman kirjoitti:Minulla on ollut edellisessä autossa toinen akku takaluukussa Webaston takia. Yhdistin kunnon kaapelilla plusnavat ja maan laitoin runkoon. Vetämäni pluskaapelin molempiin päihin laitoin muistaakseni 100 A sulakkeet ja koskaan ei nallit palanut. Kokeilin huvikseni startata koneen vain sillä taka-akulla ja hyvin lähti.
Esimerkiksi hitaan 100A kahvasulakkeen palaminen 200A virralla kestää 600 sekuntia tuon ABB:n käppyränmukaan... Vastaavasti 1000A virta polttaa sulakkeen 0,5 sekunnissa.
(Uudet "stotsit" eli johdonsuoja-automaatit sitten pelaa omien käyriensä mukaan... niissä kun on virran kasvunopeutta haistava osa sekä bimetalliliuska tuota hidasta lämpenemää varten...)
- Skraba
C126 560 '91, S124 300D '95, S212 220CDI '10
Instagram: @p_haemaelaeinen
C126 560 '91, S124 300D '95, S212 220CDI '10
Instagram: @p_haemaelaeinen




