2,5 moniventtiilikone turbotettu

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Tuomo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 130
Liittynyt: Su 30.11.2003 16:04
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Tuomo »

rehtijii kirjoitti:tuossa toisessa kartaanin katkasu autossa oli 10mm elementit
joilla vakioahdin heräsi jo tuhannesta kierroksesta toiselle kilolle.
siksi se särki kaikki voimansiiron osat ku oli oikeastaan vaikea lähtä sutimatta
liikkeelle asvaltilla puhumattakaan soratiestä.
Paljonkos siin oli tehoo ja sattusko löytyy yhtää kuvaa kuulostaa härskilt pelilt 8)
Avatar
rehtijii
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 452
Liittynyt: Ke 12.11.2003 22:12
Paikkakunta: k-joki

Viesti Kirjoittaja rehtijii »

tehoja ei oo mitattu mutta erään edesmenneen superturbo miehen pers tuntuma lausunto oli n.250hv. kuvia ei toistaiseksi oo,auto on parhaillaan
työn alla uudet kujeet mielessä. asiallisen alkuperäisen petroolinvihreän
värinen käyttöauton näköinen ilman mitään tuunausta.
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

aalpe kirjoitti:
Perttu K kirjoitti:Omassa turbotuksessa, om603 öljyä turbolle saatiin seuraavasti.
Itselläni öljynpaineanturin reikä suodatinjalassa porattiin isonmaksi ja siihen tehtiin erikois t-liitin, johon paineanturin tuli. Liittimestä lähtee öljy turbolle 1/8 tuuman hydrauliletkua pitkin. Öljyn paluu tehtiin siihen mihin se tulisi alkuperäisessäkin turbossa, lohkosta löytyi paikka, riitti kuin siihen porasi rei'än. Homma hoitui yllättävän helposti, eikä vielä mitään ongelmia ole tullut.
Mihin tuon reiän pystyi poraamaan..

laitoitko kirteet vai tiukkasovite,,
painettahan siinä vissiin ei hirveesti ole joten vuoto-ongelmia ei kai pitäisi olla.
t. petri
Minä käytin hommassa alkuperäisen turbod:n osia. Lohkosta on laturin takana juuri öljypohjan sauman yläpuolella paikka öljyn paluulle. Siihen porattiin keskelle varmaan joku 12 mm reiikä ja reunoille m6-kierteet. Sitten vain pulttasin siihen päälle turbodieselin öljynpaluulaipan. Alkuperäisestä poiketen turbon paluuöljy tulee 1/2 tuuman hydrauliletkua pitkin tuolle laipalle. Tuosta hommasta on kyllä kuvia, voin niitä ehkä joskus lähitulevaisuudessa levitellä täällä. Painetta ei tuossa putkessa ole käytännössä yhtään, eikä vuoto-ongelmia ole ollut.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

jorma kirjoitti:Ja lähtee niin muute, kuin kuppa Töölöstä.
Heh heh, toivotaan, alkoi tänään jo tien päällä kaivelemaan kun ei ole tehoja.

Jos ensi viikolla saisi asennukset valmiiksi, ja nyt on hyvät suunnitelmat sen syylarin kanssa, 3 cm voi siirtää taaksepäin, jolloin tilaa on ruhtinaallisesti ! Täytyy vaan vaihtaa viskon siiviksi samanlaiset kuin teillä, tai sitten vähän leikata tuon alkuperäisen siipiä kapeammiksi.
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Mauri H. kirjoitti: Heh heh, toivotaan, alkoi tänään jo tien päällä kaivelemaan kun ei ole tehoja.
...
Ääh, oot tottunu liian hyvälle! Kokeilepa tällaista 200D:tä välillä niin omas tuntuu taas raketilta! :wink:

(Omakin projekti etenee -> lohko porattu ja putkitettu)
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Avatar
JariK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 130
Liittynyt: Ti 30.12.2003 15:53
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja JariK »

mitenkäs muuten naapurikaupungista löytys vanhemman 4 koneen turbopakosarjaa?

:oops: edit. alla olevaan viitaten, niin ylivieskassahan mie.. :oops:
Viimeksi muokannut JariK, Ti 17.02.2004 09:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Mikky
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 238
Liittynyt: Ma 17.11.2003 19:52
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikky »

JariK kirjoitti:mitenkäs muuten naapurikaupungista löytys vanhemman 4 koneen turbopakosarjaa?
Toi naapurikaupunki jää hieman hämäräksi kun käyttäjätiedoissasi ei ole paikkakuntaa :roll:
W124 250D Aut -90
Citroen Xsara -01
Toyota Corolla 4WD -90 AS
[url=http://www.sahkoautot.fi/wiki:2ev]Citroen 2CV -70[/url]
Avatar
rehtijii
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 452
Liittynyt: Ke 12.11.2003 22:12
Paikkakunta: k-joki

Viesti Kirjoittaja rehtijii »

nonniin nyt ruuvattiin 20veehen schwitseri pienemmällä pakopesällä paikalleen.kyllä on kulku nyt ihan mukavasti kohillaan,tosin oli vähän liukas testikeli,mutta sen kyllä huomas että vetoalue tuli alemmas reilusti.
toimii niinku pitääkin.koitamma penkittää lukemat mahdollisimman pian.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

rehtijii kirjoitti:nonniin nyt ruuvattiin 20veehen schwitseri pienemmällä pakopesällä paikalleen.kyllä on kulku nyt ihan mukavasti kohillaan,tosin oli vähän liukas testikeli,mutta sen kyllä huomas että vetoalue tuli alemmas reilusti.
toimii niinku pitääkin.koitamma penkittää lukemat mahdollisimman pian.
Hieno juttu, odotetaan innolla penkkituloksia.
Raimok
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 136
Liittynyt: Ti 11.11.2003 14:58
Paikkakunta: Viitaniemi

Viesti Kirjoittaja Raimok »

Vahvistakaa hyvät miehet selkänojia, ovat varmaan kovilla kun tulee
kuivat tiet. Sillä takapenkiltä ajo vaatii "apinan ruumiin rakenteen", Pitkät kädet.
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

rehtijii kirjoitti:kyllä se on ihan kotitallisa vesijohtoputkista ja käyristä hitsailtu kasaan.
tietysti laippojen teossa on joutunut turvautuun jyrsinkoneeseen.

Suunnittelitkos tuota pakosarjaa jonkin kaavan mukaan, (putkien pituus, halkaisija) vai hitsailitko vain kasaan. Ei tuo varmaan paha homma olisi itse väsätä.
Avatar
rehtijii
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 452
Liittynyt: Ke 12.11.2003 22:12
Paikkakunta: k-joki

Viesti Kirjoittaja rehtijii »

eipä tullu paskan häävejä lukemia penkityksessä. pienen etukäteen tehdyn henkselinpaukuttelun jälkeen ei kyllä huvita etes julkaista lukemia.
soppaahan se kaipaa lisää.yli puolen kilon ei auta paineita laittaa, alko teho vaan laskea.pers tuntumalla auto vetää kyllä pirun hyvin ja veto alue on tosi
laaja. huippuvääntö 2900 r/min. koitetaan joskus hommata 7mm tapit
pumppuun,josko sitte tulis julkaisu kelpoisia numeroita.
Avatar
kimmo l
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 19.10.2003 16:58
Paikkakunta: 300km turusta Onneksi!

Viesti Kirjoittaja kimmo l »

rehtijii kirjoitti:eipä tullu paskan häävejä lukemia penkityksessä. pienen etukäteen tehdyn henkselinpaukuttelun jälkeen ei kyllä huvita etes julkaista lukemia.
soppaahan se kaipaa lisää.yli puolen kilon ei auta paineita laittaa, alko teho vaan laskea.pers tuntumalla auto vetää kyllä pirun hyvin ja veto alue on tosi
laaja. huippuvääntö 2900 r/min. koitetaan joskus hommata 7mm tapit
pumppuun,josko sitte tulis julkaisu kelpoisia numeroita.
:roll: Kerro nyt mitä se näytti??? :roll:
Kuva

Hyvät on perät.......
Auti
Avatar
jorma
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 420
Liittynyt: Ti 30.09.2003 18:05
Paikkakunta: pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja jorma »

rehtijii kirjoitti:eipä tullu paskan häävejä lukemia penkityksessä. pienen etukäteen tehdyn henkselinpaukuttelun jälkeen ei kyllä huvita etes julkaista lukemia.
soppaahan se kaipaa lisää.yli puolen kilon ei auta paineita laittaa, alko teho vaan laskea.pers tuntumalla auto vetää kyllä pirun hyvin ja veto alue on tosi
laaja. huippuvääntö 2900 r/min. koitetaan joskus hommata 7mm tapit
pumppuun,josko sitte tulis julkaisu kelpoisia numeroita.
Arvioisin tehon oleen noin 170 hv, vai menikö pahasti pieleen
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Oliskos noin että vakioelementeillä jäi jonnekin 160 hv?
Avatar
rehtijii
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 452
Liittynyt: Ke 12.11.2003 22:12
Paikkakunta: k-joki

Viesti Kirjoittaja rehtijii »

kyllä täytyy vielä vähän tutkia tuota syöttöpumppua, :shock: ei se taida antaa parastaan.
saattaa olla ,että nykimisenestolaite estää säätötangon liikettä äärilaitaan. :idea:
selvitetään lähiaikoina.

ps. maurin veikkaus melko lähellä.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Onhan kierrätys ja savutuksen esto ohitettu, ja letku menee suoraan imusarjasta rikastuspiiriin?

Onko suurempia kuvia projektista?
Avatar
rehtijii
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 452
Liittynyt: Ke 12.11.2003 22:12
Paikkakunta: k-joki

Viesti Kirjoittaja rehtijii »

kyllä pakokaasun kierrätysosat on pantu "kierrätykseen".
rikastuspiiriähän tässä pumpussa ei oo.
mitä tarkotat savutuksen eston ohituksella??
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

rehtijii kirjoitti:kyllä pakokaasun kierrätysosat on pantu "kierrätykseen".
rikastuspiiriähän tässä pumpussa ei oo.
mitä tarkotat savutuksen eston ohituksella??
No se taitaa olla vaan turbollisessa koneessa.
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Siitä pumpusta saa jonkin verran lisää tehoa, vielä sen jälkeen kun säätimestä on ruuvattu säädöt täysille, avaamalla pumpun kupeessa olevan luukun. Siis sen, minkä alta tasataan syötöt. Siirtämällä elementtejä tangossa, saadaan lisää syöttöä, vaikkei vara enää säätimessä riittäisikään. Tämä pitäisi tehdä kuitenkin penkissä. Kuitenkin, jos on todella vannoutunut dieselin ruuvaaja, voi sen tehdä korvakuulolta, mutta se on niitä hermoja raastavimpia touhuja mitä voi keksiä. Itse kaksi pumppua näin säätäneenä varoitan ryhtymästä siihen, syöttöjen saaminen tasaisiksi on melkein mahdoton tehtävä. Pumppu on näissä melkoinen pullonkaula. Eräältä superturbo mersumieheltä kuulin 300d:n maksimitehoiksi vakiopumpulla syöttö täysillä 180 hp 5000 rpm, en sitten tiedä miten oikeassa hän oli, mutta luotettavalta tuntui.
Väisänen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 415
Liittynyt: La 13.12.2003 14:50
Paikkakunta: Jämsä.

Viesti Kirjoittaja Väisänen »

Mikäs se on tämän projektin kohtalo?
Tulee Super-Turboja ku sieniä sateella. :D
Avatar
rehtijii
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 452
Liittynyt: Ke 12.11.2003 22:12
Paikkakunta: k-joki

Viesti Kirjoittaja rehtijii »

Vänkäri kirjoitti:Mikäs se on tämän projektin kohtalo?
Tulee Super-Turboja ku sieniä sateella. :D
No kun sais kaverin vielä innostuun tuon pumpun teettämiseen , niin
superturbon kriteerit täyttys välittömästi.Oon kyllä muistuttanu joka välissä
joko laitetaan pumppu hoitoon- eiköhän se vielä jossain välissä toteudu.
Auto on jokapäiväisessä ajossa ja toimii kyllä ihan kivasti näinki.
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

Minäkin ohimennen heitin viikonloppuna että joko on 7mm elementit vaihdettu niin tuumaili ettei taida laittaakkaan koita nyt vielä yllyttää....
Vastaa Viestiin