rehtijii kirjoitti:tuossa toisessa kartaanin katkasu autossa oli 10mm elementit
joilla vakioahdin heräsi jo tuhannesta kierroksesta toiselle kilolle.
siksi se särki kaikki voimansiiron osat ku oli oikeastaan vaikea lähtä sutimatta
liikkeelle asvaltilla puhumattakaan soratiestä.
Paljonkos siin oli tehoo ja sattusko löytyy yhtää kuvaa kuulostaa härskilt pelilt
tehoja ei oo mitattu mutta erään edesmenneen superturbo miehen pers tuntuma lausunto oli n.250hv. kuvia ei toistaiseksi oo,auto on parhaillaan
työn alla uudet kujeet mielessä. asiallisen alkuperäisen petroolinvihreän
värinen käyttöauton näköinen ilman mitään tuunausta.
Perttu K kirjoitti:Omassa turbotuksessa, om603 öljyä turbolle saatiin seuraavasti.
Itselläni öljynpaineanturin reikä suodatinjalassa porattiin isonmaksi ja siihen tehtiin erikois t-liitin, johon paineanturin tuli. Liittimestä lähtee öljy turbolle 1/8 tuuman hydrauliletkua pitkin. Öljyn paluu tehtiin siihen mihin se tulisi alkuperäisessäkin turbossa, lohkosta löytyi paikka, riitti kuin siihen porasi rei'än. Homma hoitui yllättävän helposti, eikä vielä mitään ongelmia ole tullut.
Mihin tuon reiän pystyi poraamaan..
laitoitko kirteet vai tiukkasovite,,
painettahan siinä vissiin ei hirveesti ole joten vuoto-ongelmia ei kai pitäisi olla.
t. petri
Minä käytin hommassa alkuperäisen turbod:n osia. Lohkosta on laturin takana juuri öljypohjan sauman yläpuolella paikka öljyn paluulle. Siihen porattiin keskelle varmaan joku 12 mm reiikä ja reunoille m6-kierteet. Sitten vain pulttasin siihen päälle turbodieselin öljynpaluulaipan. Alkuperäisestä poiketen turbon paluuöljy tulee 1/2 tuuman hydrauliletkua pitkin tuolle laipalle. Tuosta hommasta on kyllä kuvia, voin niitä ehkä joskus lähitulevaisuudessa levitellä täällä. Painetta ei tuossa putkessa ole käytännössä yhtään, eikä vuoto-ongelmia ole ollut.
jorma kirjoitti:Ja lähtee niin muute, kuin kuppa Töölöstä.
Heh heh, toivotaan, alkoi tänään jo tien päällä kaivelemaan kun ei ole tehoja.
Jos ensi viikolla saisi asennukset valmiiksi, ja nyt on hyvät suunnitelmat sen syylarin kanssa, 3 cm voi siirtää taaksepäin, jolloin tilaa on ruhtinaallisesti ! Täytyy vaan vaihtaa viskon siiviksi samanlaiset kuin teillä, tai sitten vähän leikata tuon alkuperäisen siipiä kapeammiksi.
nonniin nyt ruuvattiin 20veehen schwitseri pienemmällä pakopesällä paikalleen.kyllä on kulku nyt ihan mukavasti kohillaan,tosin oli vähän liukas testikeli,mutta sen kyllä huomas että vetoalue tuli alemmas reilusti.
toimii niinku pitääkin.koitamma penkittää lukemat mahdollisimman pian.
rehtijii kirjoitti:nonniin nyt ruuvattiin 20veehen schwitseri pienemmällä pakopesällä paikalleen.kyllä on kulku nyt ihan mukavasti kohillaan,tosin oli vähän liukas testikeli,mutta sen kyllä huomas että vetoalue tuli alemmas reilusti.
toimii niinku pitääkin.koitamma penkittää lukemat mahdollisimman pian.
Vahvistakaa hyvät miehet selkänojia, ovat varmaan kovilla kun tulee
kuivat tiet. Sillä takapenkiltä ajo vaatii "apinan ruumiin rakenteen", Pitkät kädet.
rehtijii kirjoitti:kyllä se on ihan kotitallisa vesijohtoputkista ja käyristä hitsailtu kasaan.
tietysti laippojen teossa on joutunut turvautuun jyrsinkoneeseen.
Suunnittelitkos tuota pakosarjaa jonkin kaavan mukaan, (putkien pituus, halkaisija) vai hitsailitko vain kasaan. Ei tuo varmaan paha homma olisi itse väsätä.
eipä tullu paskan häävejä lukemia penkityksessä. pienen etukäteen tehdyn henkselinpaukuttelun jälkeen ei kyllä huvita etes julkaista lukemia.
soppaahan se kaipaa lisää.yli puolen kilon ei auta paineita laittaa, alko teho vaan laskea.pers tuntumalla auto vetää kyllä pirun hyvin ja veto alue on tosi
laaja. huippuvääntö 2900 r/min. koitetaan joskus hommata 7mm tapit
pumppuun,josko sitte tulis julkaisu kelpoisia numeroita.
rehtijii kirjoitti:eipä tullu paskan häävejä lukemia penkityksessä. pienen etukäteen tehdyn henkselinpaukuttelun jälkeen ei kyllä huvita etes julkaista lukemia.
soppaahan se kaipaa lisää.yli puolen kilon ei auta paineita laittaa, alko teho vaan laskea.pers tuntumalla auto vetää kyllä pirun hyvin ja veto alue on tosi
laaja. huippuvääntö 2900 r/min. koitetaan joskus hommata 7mm tapit
pumppuun,josko sitte tulis julkaisu kelpoisia numeroita.
rehtijii kirjoitti:eipä tullu paskan häävejä lukemia penkityksessä. pienen etukäteen tehdyn henkselinpaukuttelun jälkeen ei kyllä huvita etes julkaista lukemia.
soppaahan se kaipaa lisää.yli puolen kilon ei auta paineita laittaa, alko teho vaan laskea.pers tuntumalla auto vetää kyllä pirun hyvin ja veto alue on tosi
laaja. huippuvääntö 2900 r/min. koitetaan joskus hommata 7mm tapit
pumppuun,josko sitte tulis julkaisu kelpoisia numeroita.
Arvioisin tehon oleen noin 170 hv, vai menikö pahasti pieleen
kyllä täytyy vielä vähän tutkia tuota syöttöpumppua, ei se taida antaa parastaan.
saattaa olla ,että nykimisenestolaite estää säätötangon liikettä äärilaitaan.
selvitetään lähiaikoina.
rehtijii kirjoitti:kyllä pakokaasun kierrätysosat on pantu "kierrätykseen".
rikastuspiiriähän tässä pumpussa ei oo.
mitä tarkotat savutuksen eston ohituksella??
Siitä pumpusta saa jonkin verran lisää tehoa, vielä sen jälkeen kun säätimestä on ruuvattu säädöt täysille, avaamalla pumpun kupeessa olevan luukun. Siis sen, minkä alta tasataan syötöt. Siirtämällä elementtejä tangossa, saadaan lisää syöttöä, vaikkei vara enää säätimessä riittäisikään. Tämä pitäisi tehdä kuitenkin penkissä. Kuitenkin, jos on todella vannoutunut dieselin ruuvaaja, voi sen tehdä korvakuulolta, mutta se on niitä hermoja raastavimpia touhuja mitä voi keksiä. Itse kaksi pumppua näin säätäneenä varoitan ryhtymästä siihen, syöttöjen saaminen tasaisiksi on melkein mahdoton tehtävä. Pumppu on näissä melkoinen pullonkaula. Eräältä superturbo mersumieheltä kuulin 300d:n maksimitehoiksi vakiopumpulla syöttö täysillä 180 hp 5000 rpm, en sitten tiedä miten oikeassa hän oli, mutta luotettavalta tuntui.
Vänkäri kirjoitti:Mikäs se on tämän projektin kohtalo?
Tulee Super-Turboja ku sieniä sateella.
No kun sais kaverin vielä innostuun tuon pumpun teettämiseen , niin
superturbon kriteerit täyttys välittömästi.Oon kyllä muistuttanu joka välissä
joko laitetaan pumppu hoitoon- eiköhän se vielä jossain välissä toteudu.
Auto on jokapäiväisessä ajossa ja toimii kyllä ihan kivasti näinki.