R107 siistimisprojekti työn alla

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Matti R
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1654
Liittynyt: To 15.05.2003 11:00
Paikkakunta: Espoo

R107 siistimisprojekti työn alla

Viesti Kirjoittaja Matti R »

Nyt kun sain oman pajan valmiiksi niin alkoi SL:n ropaaminen. Auto on tuotu jenkeistä -98 ja olen kesäisin muutaman tuhat km ajellut ilman kummempia remppoja. Tavoitteena on tehdä -71 US-mallista suurin piirtein -89 euromallin näköinen kesäauto kruisailua ja matkailua varten.

"Ruosteeton california-auto" onkin yllättäen alkanut vähitellen kukkia, joten maalipinnan korjaus on lopultakin tehtävä. Värisävy ei ole alkuperäinen eikä mb-sävy, joten sama maalata kokonaan uusiksi. Nykyisen beigen värin tilalle tulee 473 champagner metallic, pisteosien irroitus vielä käynnissä. Vanteiksi tulee 15" 15-reikäiset, kunhan löytyy kohtuuhintaiset ET25- vanteet.

Kuva
Kuva

Konehuoneen puolella ei ole tarkoitus tehdä mitään erikoista, nyt kun D-Jetronic on saatu kuntoon Alppilan Autohuollossa. Automaattilaatikko pitää rempata koska luistaa jo liikaa. Laatikossa taitaa olla öljyvuotoa ja sen vuoksi ollut joskus liian vähällä öljyllä.
Kuva


Tavaratilan lattia menee uusiksi, oli jännästi ruostunut haperoksi takapöntön kohdalta (onkohan sillä jotain vaikutusta?) Siellähän on erillinen lämpölevykin pöntön ja lattian välissä, mutta silti oli tullut näin pahaa jälkeä. Onneksi tähänkin paikkaan saa edullisesti korjauspaloja Saksasta.

Kuva


Sisätilat on verhoiltu uudestaan jenkeissä, ja se saa pysyä toistaiseksi koska on ehjä ja suhteellisen siisti. Kojelaudan yläosaan hommasin mustan kuoren, niin on enemmän -89:n näköä. Nippeleitä olen vaihdellut uusiin vähitellen. Pähkinäpuulistat ja kromirinkulat tuuletusräppänöiden ympärille puuttuvat vielä, samoin ratti saisi olla uudempi.

Kuva

Takaluukun takareuna alkoi kuplia ja paljastui että eihän siellä tervettä peltiä ole pitkään aikaan ollutkaan, vaan reilusti jotain kittiä tms. Taidan vaihtaa koko luukun jos löytyy.
Kuva

Projekti etenee vähitellen miten muilta kiireiltä ehtii näpräämään.
Matti
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
Tomi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 674
Liittynyt: Ke 09.04.2003 13:23
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tomi »

Hei,
vähän samanlaisia juttuja mullakin tossa 107:ssa. takaluukun pohja on vähän hapero, mutta vielä ehjä. Se vaimentimen suojalevy mulla oli ruostunut parista kiinnityksestä irti ja otin sen kokonaan pois kun se piti ääntä. Tästä taas seurasi että takaluukun pohja on lämmin aina ajon jälkeen. Ei vaadi vielä toimenpiteitä.
Onko sulla lattiapelti ehjä. mulla on joskus ilmeisesti jätetty sisään vuotanut vesi lattialle ja se oli osittain ruostunut puhki: uutta suoraa peltiä tilalle ja ruostesuojaus. Helmakoteloissa oli myös sanomista, uusin molemmat helmapellit (vuosi sitten), RTO:ssa olivat hyllytavaraa. Herkästi tuntuu vesi tulevan helmakoteloihin ja jostain pienestä reiästä edelleen lattialle.
Näyttä tulevan tuuletusritilästä tuulilasin edestä, tein siihen pienen muovipatentin että vesi ohjautuu nyt ainoastaan keski-vedenpoistoreikiin ja näyttää auttaneen asiaa.
Seuraavaksi uusin viiksikatkaisijan, täytynee katsoa miten 115 viiksi sopii tähän, ovat RTO hyllytavaraa ja maksaa 100 e.
Missäs meinaat maalauttaa auton vai maalatko ite ?
Tomi
R129 500 SL -94
S124 E 220 -95
audi A6 2.8 quattro -98
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14225
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Kuvat eivät näy?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Juhis.
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 2328
Liittynyt: Ti 08.04.2003 01:12
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Juhis. »

=> Kuvat näkyy, ainakin mulla. :D

Ei tuossa sisustassakaan hirveästi taida eroja olla vuosimallien välillä. 70-luvun malleista taisivat puuttua puupaneelit sisätiloista. Ratin "uudistaminen" tosiaan uudistaisi koko sisätiloja.
Kuva
Kuvassa: 560SL, 1989
Mersuharrasteet:
W219 CLS 350
C124 230 CE (Vuodesta 2003)
C124 230 CE (projekti)
C208 CLK 230 Kompressor
C209 CLK 240
Muut harrasteet:
Porsche 911 (993 Gemballa)
Ford Mustang Cobra 1997
Mitsubishi Eclipse 1997 "Fast & Furious lookkeri"
Jaguar XJ6 Sovereign 1996
EMW R35 vm. 1955
Avatar
SLman
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: To 05.02.2004 10:36
Paikkakunta: Vaasa

Mun projekti

Viesti Kirjoittaja SLman »

On jo edennyt maalarille jonka jälkeen uudet kumitiivisteet ja kasaus/kiillotus. Tiivisteet vielä hankkimatta jos joku tietää hyvän/halvan paikan niin olisin kiitollinen. Millä tänn saa kuvia? en onnistunut!
Have a SL and smile :)
Matti R
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1654
Liittynyt: To 15.05.2003 11:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Matti R »

Itse hommasin aikoinani tiivistepaketin jenkeistä, sielläkin nyt hinta jo 449USD. Tuskin niitä halvalla saa mistään. :(

Paljonko maksoi maalaus ja missä teit/teetit?
Matti
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
Avatar
marcus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: Pe 11.07.2003 15:05

Viesti Kirjoittaja marcus »

Joo...
Tuttuja paikkoja ruosteen suhteen. Omassani kukkii etulyhtyjen yläpuolinen alue. Vesi tunkee lyhtyjen tiivisteiden välistä umpion kuuppaan. Samoin lokasuojien etusosa sisäpuolelta on altis paikka ruosteelle ilman sisälokareita. Ajattelin peltityön ja maalauksen jälkeen täyttää ko. paikat sisäpuolelta vedenkestävällä vaseliinilla. Onko jollain kokemusta vaseliinin tehosta kosteutta ja ruostetta vastaan?

Marcus
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14225
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: R107 siistimisprojekti työn alla

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Matti R kirjoitti: Tavaratilan lattia menee uusiksi, oli jännästi ruostunut haperoksi takapöntön kohdalta (onkohan sillä jotain vaikutusta?) Siellähän on erillinen lämpölevykin pöntön ja lattian välissä, mutta silti oli tullut näin pahaa jälkeä. Onneksi tähänkin paikkaan saa edullisesti korjauspaloja Saksasta.
Kai sillä jotain vaikutusta on, koska omassa autossani taas etupöntön seutu oli lattiapellistä ruostunut. Toisaalta ajattelisi, että lämpö pitää paikat kuivina, mutta ilmeisesti ei tarpeeksi...

Ao. kuvassa etupöntön tienoo on siis ihan keskikonsolin vieressä, ja näkyypä siinä tuo pieni reikäkin.

Kuva
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
_Antti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 592
Liittynyt: Ma 21.07.2003 16:21
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja _Antti »

marcus kirjoitti:Onko jollain kokemusta vaseliinin tehosta kosteutta ja ruostetta vastaan?
Kyllä vaseliini ruosteeseen auttaa, ettei pääse syntymään/leviämään niin vinhasti kuin ilman vaseliinia, mutta esim. listojen kiinnitysreikiin ei hirveästi kannata laittaa, koska (kuulemma) syövyttää varsinkin uutta maalia, jos laittaa niin "hyppysellinen" vain reiän ympärille.

Vaseliiniin voi sekoittaa vaikka moottori tai peräöljyä tehostamaan sitä.
Tuota mömmöä on hyvä pistää lokasuojien sisäkantteihin ettei suolankurat pääse sinne muhimaan, haittapuoli vain on että kylki on jonkinaikaa likainen, joka on suorastaan v*ttumainen pestä ilman liuotinaineita.
[img]http://i2.photobucket.com/albums/y3/_Antti/2010/aava10.jpg[/img]
Avatar
SLman
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: To 05.02.2004 10:36
Paikkakunta: Vaasa

SL maalaus

Viesti Kirjoittaja SLman »

Autoni maalaa yksi Vaasalainen huippumaalari Spies Hecker värillä hintaan sisältyy pelille hiominen ja maalaus+lakka kahteen kertaan kovakatto kuuluu hintaan joka on 2000euroo ei paha:)
Have a SL and smile :)
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Re: Mun projekti

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

SLman kirjoitti:On jo edennyt maalarille jonka jälkeen uudet kumitiivisteet ja kasaus/kiillotus. Tiivisteet vielä hankkimatta jos joku tietää hyvän/halvan paikan niin olisin kiitollinen. Millä tänn saa kuvia? en onnistunut!
Kysyppäs niitä tiivisteitä RTO tuonnista, tuntuuvat olevan edullisia ainankin W116:sen kohdalla.

Sitten kun minä oon iso ja lopetan tämä köyhtymisen, niin määkin ostan tommosen. :D
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Tomi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 674
Liittynyt: Ke 09.04.2003 13:23
Paikkakunta: Espoo

Etulokarit 107:een

Viesti Kirjoittaja Tomi »

107 kannattaa laittaa sisälokarit eteen. Taakse ei taida saadakkaan (www.lokari.fi). Se on semmonen muotoonleikattu peltinen kumireunuksinen suoja, suojaa hyvin koko pyörätilan. Pöyrätilan ja jalkatilan välinen pelti on kans arka paikka, mulla oli jo pari reikää ja sateella vesi tuli sisään. Nyt on korjattu. etulokari huomattavasti vähensi myös rengasmelua. suosittelen.
Tomi
R129 500 SL -94
S124 E 220 -95
audi A6 2.8 quattro -98
Matti R
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1654
Liittynyt: To 15.05.2003 11:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Matti R »

Projekti vähitellen etenee...

Ajattelin vaihtaa taka-apurungon puslat nyt kun auto on työn alla muutenkin. Opuksia selailtuani selvisi että alkupään SL:issä on erityisen iso perämurikan takalevy, johon siihen ei käy uudemmissa SL:issä oleva 123/115-mallien tukikumi. Kokoero paljastuu kun pistää puslat vierekkäin, original oikealla.
Kuva
EPC:n mukaan tuota alkuperäistä ei ole enää saatavilla, samaa sanoivat Vehossakin. Laitoin sitten emailia MB ClassicCenteriin, josta tulikin uusi tieto että nyt osa onkin saatavilla. Reilu viikko sitten tehtiin Veholla siitä tilaus, katsotaan miten käy. Hinta muuten on ihan kohtuullinen 70EUR.

Toinen korjaushommeli oli parantaa kylmäkäynnistystä. Alppilan Autohuollossa aikoinaan selvisi että ohjausboxille eikä kylmäkäynnistyssysteemeille ei tule starttitietoa, mutta eivät alkaneet sen enempää itse asiaa selvittämään. Eka homma oli selvittää mikä rele on mikäkin, ja minne starttitieto pitäisi tulla. Sähkökaavioita oli tarjolla erilaisia, joten varminta oli avata relepohjat, ja johtojen värien ja kaavioiden perusteella tsekata mikä on mikäkin. Kaikki releet on muuten alkuperäiset vuodelta 1971!

Kuva

Virtalukon ja releiden välisiä piuhoja testaillessa paljastui että juuri se oikea johto ei ollut poikki, mutta jostain syystä siinä oli niin suuri vastus että riittävästi ei tullut virtaa perille saakka. Vedin siihen rinnalle uuden johdon ja se homma oli sillä selvä.

Eiköhän tuosta vielä jotain laittamista löydy. :lol:
Matti
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
Matti R
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1654
Liittynyt: To 15.05.2003 11:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Matti R »

Lopultakin auto pääsi maalaamoon. Raaputtelin pintamaalia pois ja alta löytyi erilaisia pakkeli- ja maalikerroksia mutta ei ruostevaurioita. Takaluukun takareuna tarvii peltikaistaleen. Näissä kuvissa auto "pahimman "näköinen, joten uusi maalaus pitäisi näyttää tosi hyvältä näihin verrattuna.
Nyt on pari viikkoa aikaa puunata listat kuntoon, uudet tiivisteet on odottamassa.
Kuva
Kuva
Kuva
Matti
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
Avatar
jap75
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: To 08.04.2004 20:42
Paikkakunta: Laihia

morjens

Viesti Kirjoittaja jap75 »

voisiko joku kertoa tuon oman autoni värikoodin kun olis tarkoituksena saada mese museoleimaan ja jos joltakin löytyy ulimääräiset kromipuskurit saattaisin olla kiinnostunut !
Avatar
SLman
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: To 05.02.2004 10:36
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja SLman »

Oma projekti valmis jo jonkin aikaa tässä pari kuvaa.
Kuva
Kuva
Have a SL and smile :)
Matti R
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1654
Liittynyt: To 15.05.2003 11:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Matti R »

Lopultakin maalaus valmistui, kesti 10 viikkoa. :x
Siinä menikin sitten kesän ajot sivu suun, kun tuli muutto Saksaan. Ilmeisesti auto jää nyt pariksi vuodeksi talliin odottelemaan listojen ja tiivisteiden asennuksia.
Väri 473 on kyllä hyvä kromiauton kanssa. Alla pari kuvaa puskurin sovittelusta.
Kuva
Kuva
Matti
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
Avatar
vihiz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 238
Liittynyt: To 27.05.2004 18:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja vihiz »

On se hieno, kyllä tuolla kelpaa varmasti ajella.

Laita ihmeessä lisää kuvia ihasteltavaksi :D
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Onpa onpa. Taitavat vaan tallin valot heijastaa; näyttää kun olisi helmiäisväri päällä. :D Hieno.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Rässi66
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 341
Liittynyt: Su 12.09.2004 22:21
Paikkakunta: Lempäälä

Re: morjens

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

jap75 kirjoitti:voisiko joku kertoa tuon oman autoni värikoodin
Lukase värikoodi tyyppikilvestä, alhaalla vasemmalla.
Matti R
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1654
Liittynyt: To 15.05.2003 11:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Matti R »

Tämä hanke nytkähtelee hiljakseen eteenpäin, pari kuvaa ohessa. Ohjelmassa vielä kojelaudan ja muun sisustuksen viimeistely, tavaratilan verhoilut, muoviset sisälokasuojat eteen ja rätin uusinta.
Nyt tuli ihan uutta intoa kun Saksan 107-klubin puheenjohtaja Jürgen Kreuer kutsui ensi kevään vuosikokoukseen, johon halutaan erityisen paljon -71 mallisia vehkeitä mukaan, koska tulee kuluneeksi 40 vuotta mallin synnystä. Tiedän että Suomessa on useita -71 vuoden SL ja SLC- autoja, joten olisipa hienoa mennä ihan omana osastona mukaan. Tilaisuus on 20.-22.5.2011 Bremenissä, ja ohjelma on saksalaiseen tyyliin järjestetty viimeisen päälle. Asiasta kiinnostuneet ottakoot yhteyttä, vielä ehtii saada autot hyvään kuntoon.
Kuva
Kuva
Kuva
Matti
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
Vastaa Viestiin