W201 M111 Kompressor + Turbo

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

laineracing kirjoitti:näyttäs kyllä ihan siltä että jarrut ei kyllä vastaa kakspuokkia cossua,muistelin että siinä onjo nelimäntäset satulat ja isot levyt.

ja jos meinaa alustan saada vastaamaan sitä kakspuokkia pitäs kai olla takana tasonsäätö systeemitkin...
Samoja levyjä ja satuloita kuin W124:ssä on käytetty myös kossuissa EPC netin mukaan. Tasonsäätö pitäisi periaatteessa olla, mutta vahvistetun W201 takajousen, jota käytetään myös malleissa 200CE-300CE-400E, pitäisi riittää.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

juu 2.3 cossuissa mutta ei kakspuokeissa.
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

Jarrusatulan varaosanumero on 001 420 18 83 (vasen) ja tässä on EPC netin lista malleista, joissa sitä on käytetty. Malli 201034 on 190E 2.3-16 ja malli 201035 on 190E 2.5-16.

Kuva

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

katon tänään tosta uudemmasta taulukkokirjasta,muistaakseni siinä oli painettua tekstiä että 2.5 cossussa ois isot jarrut. voi olla että muistan väärin,eikä oo tässä kotona kun tuo vanhempi taulukkokirja.
Sami T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 362
Liittynyt: To 07.04.2005 17:53
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Sami T »

Kyllähän siinä 2.5l on huomattavasti erilaiset jarrut ja muu alusta.
Jos meinaa auton tehoa nostaa niin kannattaa miettiä noita hommia..

Jarrujen puolesta pitäisin noita 2.5:sen jarruja ehdottomana miniminä.
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeemu »

Kyllä noisa jarrut oli samat ku itekki tein vertaavuus lappua. 2.3-16 vs 2.5-16.
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

Mukavaa, että on erilaisia mielipiteitä tuon esittämäni auton valmistajan näkemyksen lisäksi ,-)

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

Mersu on katsastettu seuraavin muutoksin: teho 138 kW, ahtopaine 0,45 bar, ahtimen malli ja vaihdettuja osia 6%. Välijäähdyttimestä ei merkintää.

Teho 138 kW vastaa noin 188 hv ja se saatiin dynossa nelosella ohittamalla kickdown-toiminto täyskaasuvedolla nopeusalueella 90-210. Tehon suhde alkuperäiseen kattiversioon on 138 kW / 87 kW = 1,59. KE-Jetissä näyttää olevan kohtuullisesti reserviä, koska seokset olivat jopa hieman rikkaalla alueella 5000-6000 rpm. Suurin teho asettui samaan kohtaan kuin tehtaalta lähtiessä (362800 km sitten) eli noin 5100 rpm.

Laitan lisäinfoa katsastusvaatimuksista tuonne.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

kyllähän asia on niin että -88 mallin kakspuokissa on ollu samat paskat jarrut kuin w124 perusmalleissa.

MUTTA ajattelin että kun jarrupäivitystä? tehdään ni 89 ja uudemmissa kakspuokeissa ON Isot jarrut!

tommosesta jarrupäivityksestä kun ei ole yhtään mitään muuta hyötyä kun voi katsastaa isommille tehoille ja puhua kylillä kuinka on cossun jarrut :wink: :lol:


ite oisin laittanu kyllä vähintään nelimäntäset satulat ja isot levyt,kun ei nekään viellä erikoiset ole...


http://s141.photobucket.com/albums/r49/laineracing/

sieltä löytyy taulukkokirjasta pari sivua...

cossussa on jopa tehokkaampi jarrutehostinkin... siis uudemmassa...
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

Malli 201.036 taitaa olla Evoluutio. Minä olen tehnyt vertailun sarjatuotantomalliin 201.035, jossa on samat jarrut kuin painavemmissa W124-malleissakin. Alusta on muutettu vastaamaan mallia 190E 2.5-16 kohtuullisella tarkkuudella juuri muutoskatsastusta varten AKE:n ja katsastajien ohjeiden mukaisesti.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Sami T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 362
Liittynyt: To 07.04.2005 17:53
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Sami T »

Selvä. Unia oon sitten varmasti nähnyt kun oon jarruja katsellut..
Avatar
sundiz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Su 27.08.2006 09:41
Paikkakunta: Vantaa/Helsinki

Viesti Kirjoittaja sundiz »

Tuossa sivuillasi kerroit että kävit mittaamassa auton tehot ennen turbotusta ja ilmeisesti osa oli kadonnut vuosien varrella kun vertasi siihen mitä siellä on ollut tehtaalta lähtiessä. Minkä verran koneesta irtosi tehoa tuolloin ennen turbotuksen alkua? Selasin nopsaan keskustelun ja sivut läpi, mutta ei osunut silmään...
Hyundai i30 cw -08 1.6crdi
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

sundiz kirjoitti:Tuossa sivuillasi kerroit että kävit mittaamassa auton tehot ennen turbotusta ja ilmeisesti osa oli kadonnut vuosien varrella kun vertasi siihen mitä siellä on ollut tehtaalta lähtiessä. Minkä verran koneesta irtosi tehoa tuolloin ennen turbotuksen alkua? Selasin nopsaan keskustelun ja sivut läpi, mutta ei osunut silmään...
Ennen turbotusta elokuussaa 2007 tuli koneesta vain 74 kW ja noin 4500 kierroksella, minkä jälkeen teho laski nopeasti. Tällöin sytkyn ja ruiskun säädöt eivät varmaankaan olleet parhaat mahdolliset.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
PeteP
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 115
Liittynyt: Ke 17.11.2004 16:29
Paikkakunta: Keski-pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja PeteP »

Onkos kukaan Suomessa laittanut Mosselmanin turposettiä KE-meseensä?
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

Kampiakseli ja kiertokanget ovat samat M102-koneissa tuohon M102.983 eli 2.3-16:een saakka, jossa on ollut 135 kW (185 hv) vakiona. Onko jollain tietoa, kuinka paljon moottorista 2.3-16 on otettu tehoa vakioalakerralla?

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
-Jack-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 94
Liittynyt: To 13.03.2008 20:46
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja -Jack- »

Tuliko noilla alustamuutoksilla kovin suuri ero ajokäytökseen?
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

-Jack- kirjoitti:Tuliko noilla alustamuutoksilla kovin suuri ero ajokäytökseen?
Kyllä tuli paljon tukevammaksi ajaa eikä kallistele samalla tavalla kuin ennen, kiitos jäykempien vakaajien. Tämä siis rauhallisessa ajossa, kovempaa kurviajoa en ole vielä kokeillut. Jousitus on hieman jäykempi ja tuntee tien epätasaisuudet paremmin, mutta ajotuntuma on parempi.

Etupää laski jonkun sentin ja takapää nousi ylemmäs. Takapyörät ovat kohtuullisen pystyssä, kun ennen oli turhan paljon camberia. Molemmat takajouset olivat katkenneet yhden kierroksen kohdalla, mikä ei ilmennyt edes katsastuksessa.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
-Jack-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 94
Liittynyt: To 13.03.2008 20:46
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja -Jack- »

Minulla tuo 2.6 litrasen etuvakaaja yksinään ei tuonut vielä hirveää muutosta ajokäytökseen. Pitää etsiä varmaankin se cossun takavakaaja jostakin.
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

-Jack- kirjoitti:Minulla tuo 2.6 litrasen etuvakaaja yksinään ei tuonut vielä hirveää muutosta ajokäytökseen. Pitää etsiä varmaankin se cossun takavakaaja jostakin.
Etuvakaajan mitat ja jäykkyyssuhteet ovat 2,6 25 mm 167%, 16V 23 mm 119% ja 190E 22 mm 100%. Luulisi, että 2.6 etuvakaajan laitto tuntuisi kallistelun vähenemisenä. Takavakaajan mitat ja jäykkyyssuhteet ovat vastaavasti 2,6 14 mm 135%, 16V 18 mm 368% ja 190E 13 mm 100%. Takapäässä 16V vakaaja on reilusti jäykempi kuin muiden mallien.

Etuvakaaja on tosi helppo vaihtaa, kun nostaa etupään ilmaan siten, että pyörät roikkuvat. Takana piti taka-akseliston pultit ottaa irti ja koko akselistoa pudottaa tunkin varassa pari tuumaa ennen kuin vakaajan sai välistä pois. Kardaania ei tarvinnut irrottaa.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

Muutama varttimailin veto on antanut parhaaksi ajaksi noin 15,9 ja loppunopeudeksi noin 140 km/h. Loppunopeus ja 1340 kg paino antavat laskennallisesti noin 150 hv, mikä vastaa aika hyvin mitattua 158 hv pyörätehoa. Erot kiihtyvyysmittarilla ajettun ovat ajassa noin 0,6 s ja loppunopeudessa noin 14 km/h. Erot saattavot johtua siitä, että auton asento hieman muuttuu ajon aikana ja siksi aluksi (alle 200m) kellolla saa parempia tuloksia ja loppumatkalla taas huonompia tuloksia kuin yhdellä kiihtyvyysanturilla varustetulla laitteella, jossa maan vetovoima vaikuttaa heti kaltevuuden muuttuessa. G-Techissä on kolme anturia ja lienee siksi tarkempi, hintaa sille tulisi noin 350 euroa (taas tulisi lisää menoja.......).

Mailin matkalla oli huippunopeus 198 km/h ja seokset menivät laihalle nelosella tuolla 5500 kierroksen paikkeilla. Tässä kuva, jossa näkyvät seokset vs. kierrokset mailin vedossa. Laatikon kiristäminen vähensi luistoa vaihtojen yhteydessä.

Kuva

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

Onko jollain kokemusta Dr. Schrickin 268-asteisesta nokka-akselista (ajoitus 66 - 22, nokkaväli 112) turbokäytössä? Millainen on käyttökelpoinen kierroslukualue ja missä esiintyy huipputeho?

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Matala 15 s vartilla

Viesti Kirjoittaja tomant »

Laitoin hukkaportin jousen rinnalle apujousen, jolla voin säätää hukkaportin aukeamista ja ahtopainetta. Hyvä lajitelma veto- ja puristusjousia löytyi Biltemasta. Ilmeisesti kokeilu jousilla ja seoksilla auttoi, koska uusi paras vartti kellotettiin aikaan 15,152 loppunopudella 148,03. Kokonaispainolla 1330 kg on laskennallinen takapyöräteho noin 178 hv.

Kuva

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
moku
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Ti 04.12.2007 14:03
Paikkakunta: saarijärvi

Viesti Kirjoittaja moku »

olitko motoparkissa kiihyttelemässä vai? siellä oli muistaakseni yks musta 190 :D
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

moku kirjoitti:olitko motoparkissa kiihyttelemässä vai? siellä oli muistaakseni yks musta 190 :D
Juu, kävin siellä kokeilemassa.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
moku
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Ti 04.12.2007 14:03
Paikkakunta: saarijärvi

Viesti Kirjoittaja moku »

tomant kirjoitti:
moku kirjoitti:olitko motoparkissa kiihyttelemässä vai? siellä oli muistaakseni yks musta 190 :D
Juu, kävin siellä kokeilemassa.

tomant
piru ku oisin tajunnu ,että se oli tää merssi. ois voinu tulla ihmettelemää lähempää.
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Ohjelmoitava ruisku ja sytky

Viesti Kirjoittaja tomant »

KE-Jetronic käy ja kukkuu ja antaa arviolta 65-75% lisätehoa turbon kanssa nykysäädöillä. Nyt täytyy kuitenkin kokeilla jotain uutta eli ohjelmoitavaa moottorinohjausta. Tällä saa toivottavasti varmistettua polttoaineen saannin huipputeholla ja samalla nakutuksen pidettyä kurissa. Ahtopainetta tekisi mieli nostaa hiukan ja samalla parantaa koneen hengitystä poistamalla KE-Jetin ilmamäärämittari. Ruiskuprojektista tulee enemmän tarinaa ja kuvia projektin kotisivuille.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

tomantin nälkä kasvoi :)
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
juuso he
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 423
Liittynyt: Ti 07.02.2006 19:50
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja juuso he »

no niin foorumin porukkaa taas ollu paikalla ja oli omakin kottero siel esillä mut eipä tuota kukkaan tullu juttusille meinas tulla tylsä v-loppu.
hilux rn 30 1978
suzuki gsxr 1200 turbo
lexus ls400
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

juuso he kirjoitti:no niin foorumin porukkaa taas ollu paikalla ja oli omakin kottero siel esillä mut eipä tuota kukkaan tullu juttusille meinas tulla tylsä v-loppu.
Minä kävin ainakin jututtamassa yhtä W124-kuskia varttimailin lähtöpaikan varikolla. En tiedä, oliko foorumilaisia vai ei.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

Ruiskuprojekti on edistynyt siihen vaiheeseen, että suurin osa mekaamisista muutoksista on tehty. Kohta pääsen vetämään piuhaa ja yhdistelemään KE-Jetin antureita uuteen ruiskujärjestelmään. Lisää tarinaa tuolla.

Kuva

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Vastaa Viestiin