Mb 123 V8

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
W140
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 435
Liittynyt: Ma 07.04.2003 18:37

Viesti Kirjoittaja W140 »

Heh, kyllä AKE kapulakielen osaa!
Kyllä tuollainen V8 W123 minunkin talliin kelpaisi, olisi aika mukava harrasteauto. :)
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1634
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

Tulkintavirhe

Viesti Kirjoittaja Daaz »

Niin siis viivan alle tuosta AKE:n mumbojumbosta jäi siis se, että vertailumoottoreita voi olla useita, vaikka kullekin vertailusuureelle (paino/tilavuus/teho) omansa. Tapauksessa josta aomh kirjoitti, on siis ollut lain tulkintavirhe.

-Daaz
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Aivan oikein. Mielestäni teksti oli kyllä selkeä ja ymmärrettävä, kun kuitenkin sanamuotoja työstettäessä lainlaatijat joutuvat huomioimaan varmasti useampia seikkoja kuin satunnainen kolumnisti... :roll:
Asiahan todetaan jo tuossa b-kohdan ensimmäisessä lauseessa, taisipa olla ratkaiseva sanamuoto myös johdantotekstissä minkä jätin kopioimatta.

Oikeastaan, olisi melko järjetöntä mikäli laki olisi toinen, tässä maassa tuskin kuitenkaan mitään uutta...
Avatar
aomh
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 175
Liittynyt: Ma 15.09.2003 15:43
Paikkakunta: Rajamäki

Viesti Kirjoittaja aomh »

raul kirjoitti:Ei todellakaan näin...
AKE kirjoitti:

b) autoon vaihdettavan vertailumoottoreita painavamman moottorin massa on korkeintaan 20 % suurempi kuin painavimman vertailumoottorin massa; jos vaihdettavan moottorin massa on yli 10 % suurempi kuin painavimman vertailumoottorin massa, tulee moottorin alla olevalle akselistolle kohdistuva massan lisäys kompensoida vastaavasti siirtämällä varusteita tai keventämällä korin osia;

c) autoon vaihdettavan vertailumoottoreita tehokkaamman moottorin teho on korkeintaan 20 % suurempi kuin tehokkaimman vertailumoottorin teho saman normin mukaan mitattuna;

d) autoon vaihdettavan vertailumoottoreita iskutilavuudeltaan suuremman moottorin iskutilavuus on korkeintaan 25 % suurempi kuin iskutilavuudeltaan suurimman vertailumoottorin iskutilavuus;
Kyllä Kyllä. Itse luin myös tälläiset tekstit ennen katsastusasemalle menoa, mutta katsastusasemille oli lähetetty valtiontoimesta noin 300 sivuinen opus tarkentamaan lainmääräämiä kohtia. Tuossa opuksessa luki että vertailumoottori pitää olla yksi ja sama kun vertaillaan moottorin massaa/tehoa/iskutilavuutta
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Ei voi olla... Ei tollasta muutosta ainakaan löytynyt lakisivuilta...
Ompahan perkuleen typerää taas. En usko ennenkuin näen :D
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1053
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Eikös sitten ole mahdollista vedota 5-litrasen vaihtamiseksi siihen, että tällaisia koneita todistettavasti on ollut tässä korimallissa? Vai onko siitä kiinni, ettei ole tyypitetty Suomeen? Jos näitä kuitenkin Suomessa liikkuu Suomen kilvissä, niinkuin kuulemma oli ollut aiemmin myynnissä, eikös sitten ole tyypitetty? Voisko joku valaista?

Kuulostaa taas virkamiehen vastustelulta, jos tollasta konetta ei saisi pellin alle laittaa. Tietysti tarvittavat muutokset pitää tehdä myös alustalle ja jarruille sekä mahdolliset vahvistukset korille, mutta sehän on selvä. Oikeaa suunnittelua, hyvät piirustukset ja lujuus- ym. laskelmat ENNEN itse projektia sekä hyvät perustelut, niin eikös pitäisi onnistua. Onhan tiettävästi vastaavanlaisia viritelmiä tehty muunmerkkisiinkin autoihin (on tämmönen perstuntuma, en kyllä pysty todistamaan).

Sami
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Totta kai siis mikäli SAAT sellaiset luvat. Väittävät vaan että ovat nykyään aika tiukassa!

Tuo em. koskee siis muutoskatsastuksen piirissä tehtäviä muutoksia.

Lupien saantiin, tyhmää sinänsä, ei vaikuta juurikaan onko vastaavia yhdistelmiä rakenneltu ja kuinka paljon...
Asiaan vaikuttaa positiivisesti huolellinen suunnittelu ja dokumentointi ja tarkkojen mittojen ja tietojen hankkiminen.
Avatar
Mika_M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: Ke 04.02.2004 21:31

Viesti Kirjoittaja Mika_M »

Täytyy pistää tää linkki HIENOSTA v8 w123:sesta kun tota nymiksen autoo on niin suitsutettu täälla useissa topiceissa

http://www.sunpoint.net/~lounliraider/I&C/mersu.htm

ei o oma mutta tampereella näkyy usein (kesällä)
JM
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: To 11.12.2003 15:08
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja JM »

.:Mese-kuski:. kirjoitti:Täytyy pistää tää linkki HIENOSTA v8 w123:sesta kun tota nymiksen autoo on niin suitsutettu täälla useissa topiceissa

http://www.sunpoint.net/~lounliraider/I&C/mersu.htm

ei o oma mutta tampereella näkyy usein (kesällä)
TAHTOO TAHTOO!!! :D :twisted:
Avatar
garbaazh
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 108
Liittynyt: Ma 14.07.2003 20:30
Paikkakunta: Lilla Hoplax

Viesti Kirjoittaja garbaazh »

Joo toi vehje oli joku kolmisen vuotta sitten markan aikaan myynnissä. Pyyntö oli jotain reilu kolmekymppiä. Kummalliselta näyttääpi toi takanakki. Siin on ilmeisesti lyöty jotain korkeempaa rengastusta. Raul varmaan osaa kertoa, kun taitaa olla tutut nuo vanteetkin 8) .
2000 vuotta sitten oli ainakin 3 viisasta miestä...

E320t cdi -00

Exät: Honda Civic -79 (Hightower)
BMW 316 e21 -81 (R.I.P)
Vw scirocco MkI -80
BMW 315 e21 -82
MB w123 200B -84 (R.I.P)
Opel Vectra 2.0 16v -95 (R.I.P)
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1634
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

?!?!?!?!?

Viesti Kirjoittaja Daaz »

.:Mese-kuski:. kirjoitti:Täytyy pistää tää linkki HIENOSTA v8 w123:sesta kun tota nymiksen autoo on niin suitsutettu täälla useissa topiceissa
http://www.sunpoint.net/~lounliraider/I&C/mersu.htm
Anteeksi, ei ole tarkoitus haukkua kenekään makua, enkä ehkä ole perillä näistä nykyaikaisista tyynink-suuntauksista, mutta mikä ihime se tuossa kottikärryssä on hienoa? Ihan kiva kone, mutta muuten mielestäni Nissanin eturenkaat sopivat paremmin Nissaniin ja niskatukien huput busseihin. Ja mattamusta maski, no niin, siitä en osaa sanoa enää oikein mitään.

Olisivat raiskanneet edes jonkun vanhan taksin, mutta kun vielä (puskureista päätellen) alkuperäisen 280:n tai 280 E:n... Tyhmyydelle eivät jumalatkaan voi mitään, vai olenko ainoa joka ei näe keisarin uusia vaatteita?

-Ihmetteli Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Parahin Daaz, olet erittäin oikeassa tuon eturengasvalinnan suhteen.
Ymmärrän kyllä mistä kiristää, noilla BBS:llä ottaa kaarista kiinni, varsinkin kun on noinkin painava kone keulilla, ehkäpä vielä katkaistut parhaimmassa tapauksessa jopa madallusjouset. Mutta aivan liian pieni halkaisija siinä on ja muuttaa auton ilmettä negatiivisesti erittäin paljon. Muutenhan tuo näyttää vielä ihan hyväksyttävältä...
Avatar
Mika_M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: Ke 04.02.2004 21:31

Viesti Kirjoittaja Mika_M »

KYL KYL kauneus on katsojan silmässä ja silleen...

Mutta tuskin kyseessä aito 280, noita pitkiä puskureita kun nykyään on saatavilla (kohtuullisesti). Mutta paremmin tota kärryä vois kuvata HÄRSKIks kun kauniiks. :wink:
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Tarkoitat varmaan että niitä puskureita ennen oli saatavilla kohtalaisesti.

Mistäs nykyään lähdet hakemaan sellaista?

Enkä tarkoita mitään puhkiruostunutta "B-osan korviketta" enkä todellakaan tarvikepuskuria.
Avatar
Mika_M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: Ke 04.02.2004 21:31

Viesti Kirjoittaja Mika_M »

Jos ei kelpaa kuin uusi, niin saa hakea pitempään. Mutta noita coupeja on jo aika paljon tuotu ja romuks asti on noita aitoja 280 mennyt... joten romiksiltakin voi löytyä... itselle löytyi 1,5v sitten ruotsalaisesta purku autosta (melkein naapurista)...
Avatar
Mika_M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: Ke 04.02.2004 21:31

Viesti Kirjoittaja Mika_M »

Nomutta

http://www.gti.fi/keskustelut/viewtopic.php?t=1751

Nymis kyselee V8 w123:seensa viriosaa ja ohjeita!!!!

Siellä on jo yksi aika varteen otettava ohje
:wink:
Avatar
kuitsi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1358
Liittynyt: Ke 09.02.2005 16:57
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja kuitsi »

joop79 kirjoitti:Pari vuotta aikaa oli myynnissä suht härskin näkönen musta w123 500 vinkkeli keulilla. Jarrut, kone, vaihteisto, perä ja vetarit kaikkinensa 500S:tä. Myynti teksti kuului, "Lähtee kuin talonmies liukkaalta peltikatolta....."

En tosin tiedä onko moinen viritelmä nykään mahdollista.

Tuo kyseinen ei ollut ainoa tapaus, keltaisessa pörssissä oli muutama muukin aikanaan myynnissä.......

Olishan se kiva leikkikalu, 200 D merkki perään ja moottori tielle.......
Nostetaas vanhaa topicia vähän ylös. Missähän tämä tekele nykyisin mahtaa mennä. Alunperinhän se taisi olla 220d jota sitten hiukan piristeltiin, olisikohan ollut Noormarkkulainen tekele? Vai onkohan näitä useampiakin?
Kipsu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2066
Liittynyt: To 29.07.2004 20:17

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Viime kesänä oli Nettiautossa myynnissä S123 V8 koneella. Ilmoituksen mukaan oli Brabuksen alkuperäistekele. Ja suomen kilvissä oli jo valmiiksi, eikä pahan näköinen kapistus.

Hintakin oli aika kohtuullinen 4000€. Ai että teki taas kipiää kun näki tommosia myynnissä.
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Kipsu kirjoitti:Viime kesänä oli Nettiautossa myynnissä S123 V8 koneella. Ilmoituksen mukaan oli Brabuksen alkuperäistekele. Ja suomen kilvissä oli jo valmiiksi, eikä pahan näköinen kapistus.

Hintakin oli aika kohtuullinen 4000€. Ai että teki taas kipiää kun näki tommosia myynnissä.
Minä tiedän sen rakkineen...eikä Brabuksella ole mitään osuutta siihen koneswäppiin. Pyöri täällä Savossapäin vuosituhannen alussa ja 2004 talven aikoihin Heinävedellä.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
arto79
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 436
Liittynyt: Ma 05.06.2006 19:07
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja arto79 »

Kaverillani oli täällä Porissa muistaakseni vuonna 2000 musta w123 5.0 v8 koneella. Mieleeni jäi ko auton pakoputken ulostulot, muistaakseni kaksi 4" putkea keskeltä. Alunperin auto oli tosiaan diesel ja oli aika pahasti ruostevikainen. Sen jälkeen auto oli ainakin hetken Ulvilassa.
E220CDI 2013 (w212 fl)
260SE 1990 (w126)
ex: E320CDI 2005, E320 CDI 2007 Sport,
w116, w123:ia, w124:ia, w126:sia, w210
Avatar
kuitsi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1358
Liittynyt: Ke 09.02.2005 16:57
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja kuitsi »

Se lienee sitten juuri se auto mitä tuossa aiemmin muistelin, täällä se taisi pyöriä ennen kaveriasi
Avatar
arto79
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 436
Liittynyt: Ma 05.06.2006 19:07
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja arto79 »

Muistan ku tolla mesellä poltettiin vähän kumia 5 äijää kyydissä, niin kori vääntyi kieroon. Muistelen, ettei oikein takaovetkaan enää kunnolla toimineet. :P Oli aika pahasti mädäntynyt. Joka tapauksessa hieno vehje! 8)
E220CDI 2013 (w212 fl)
260SE 1990 (w126)
ex: E320CDI 2005, E320 CDI 2007 Sport,
w116, w123:ia, w124:ia, w126:sia, w210
Avatar
kuitsi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1358
Liittynyt: Ke 09.02.2005 16:57
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja kuitsi »

Juu kyllä sillä aika tavalla täälläkin kumi paloi. Nuo pakoputkien ulostulot siinä oli kyllä tosi tyrmäävän näköiset 8)
Avatar
punpa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ke 06.08.2008 15:23
Paikkakunta: Orimattila

Viesti Kirjoittaja punpa »

offtopic: http://tinyurl.com/5jzk55 siinä on 244 volvo v8 konella. Ei noitakaan varmaan ihan joka päivä tuu vastaan...
W202 C250 TD -97
Avatar
kuitsi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1358
Liittynyt: Ke 09.02.2005 16:57
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja kuitsi »

punpa kirjoitti:offtopic: http://tinyurl.com/5jzk55 siinä on 244 volvo v8 konella. Ei noitakaan varmaan ihan joka päivä tuu vastaan...
Olikohan tämä joskus vuosia sitten esittelyssä jossain lehdessä, muistelen lukeneeni joskus sellaisen jutun.
Avatar
Marko M
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1690
Liittynyt: Ti 18.03.2003 17:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Marko M »

Oli kans kaverin omistuksessa joskus tuo V8 W123. Musta tai tumman sininen, bbs-vanteet ja rekkari jotain GCR tai sinnepäin :roll: Porissa kuitenkin pyöri sillon. Aika äree kulkemaan 8)
230 C 1978
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

toivotana että se on edelleen liikenteessä. On harvinaista herkkua jos 5 litranen.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
vk00
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2093
Liittynyt: Pe 30.03.2007 18:05
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vk00 »

Ainaki melkoselta kiertopalkinnolta kuullostaa =)
Merseedespents
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Jos se päätyisi minulle, sen kierto loppuis siihen. Ei luulis yhen w123 kunnostus hankalaa olevan? onko se mosa muuten mese vaiko joku amerikkalainen?
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
arto79
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 436
Liittynyt: Ma 05.06.2006 19:07
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja arto79 »

Siinä oli mersun oma 5.0 v8 moottori varmaan vuoden 80-85 väliltä..
E220CDI 2013 (w212 fl)
260SE 1990 (w126)
ex: E320CDI 2005, E320 CDI 2007 Sport,
w116, w123:ia, w124:ia, w126:sia, w210
Vastaa Viestiin