W124 250d: nakutus, lämpöjen nousu ja öljynpaineiden lasku

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

voi olla.. Kaikissa suomen mersun koneissa pyörii samat paskat.

EDIT: Tässä on kuva 2.9 Suoraruiskun kk-laakerista. Tämä on ylempi puolisko.

Samallalailla murenevat myös vaparin laakerit.

Nuo epämääräisen suuntaiset naarmut on tulleet kun tuo on pyörinyt tuolla romulaatikossa muiden osien kanssa.

Kuva
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Kuvan mukaiset vauriot laakerinliuskassa ei ole murenemisilmiö, vauriosta näkyy selvästi että epäpuhtaudet laakeripinnalla on tosiasia, joka on aiheuttanut kyseisenlaisen vaurion. Laakeripinnasta näkyy myös laakeripinnoitteen epäsymmetrinen kuluminen, joka kielii huonoita öljyistä.
Kyllä menee öljyn ja suodatuksen piikkiin. Jollain mineraalipohjaisilla öljyillä ajettu pitkiä öljynvaihtovälejä. Voi olla että valmistuksessa on jäänyt työtössä irronnutta jäystettä, joka on jäänyt kanavistoon.
Kyseinen moottorihan on sekä ahdettu että vapari, kummastako moottorista on kyse ?
Enkä usko että tuolla laakerivauriolla ole todellista syytä siihen että moottori on otettu auki. Jotakin muuta vauriota moottorille on tapahtunut.

Ja jos kyseisenlaisia vaurioita on sinullekin tullut eteen kolme kappaletta, täytyisi mielenkiinnosta tietää, minkä vuosimallin autoista on kysymys. Voi olla että tehtaalle on tullut erä huonompilaatuisia laakerointiin kuuluvia osia. Yleisesti ottaen, siitä lähtien kun -85 loppuvuodesta alkaen kyseisiä moottoreita alettiin valmistamaan, ei ole tämäntyyppistä tyyppivikaa ilmennyt.
Viimeksi muokannut rumilus, Ti 28.07.2009 10:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
juha1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 414
Liittynyt: La 29.01.2005 21:28
Paikkakunta: Meri-Lappi

Viesti Kirjoittaja juha1 »

mitäköhän öljyä noihin pitäis sitte tunkea jos kaikissa suomen mersuissa pyörii ns. samat paskat..? täyssynteettistä ite suosin, mut viskositeettia jos ajatellaan..? onkohan nuo uudet ihmeöljyt joilla muka ajetaan 30tkm, liian notkeita vanhoille koneille..? taitaa edelleen se kymppi olla sopivin vaihtoväli, vaikka öljyt varmasti onkin kehittyneet sitten 80-luvun..
"ei mersuun remonttia tehdä, sitä vain huolletaan..."
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Kyllä ainut ja vaan ainut hyvä öljy on täyssynteettinen. Viskositeetillä ei ole niin väliä, kunhan nolla-litkun öljyä ei käytä dieselissä...sanotaan 5W-50 sille välille kaikki täyssynteettiset. Valmistajilla on jonkin verran eroavaisuuksia öljyjen suhteen, mutta kun öljy täyttää täyssynteettisen öljyn kriteerit, niin juuri sama mitä merkkiä käyttää.

Täyssynteettinen öljy on sitä itteään kaikissa olosuhteissa, öljy ei muuta molekyylirakennettaan käyttöiästä huolimatta. Sensijaan suodatuksella on suuri merkitys, joka määrittää taas öljynvaihdon välin. Pieni suodatuskapasiteetti, lyhyt käyttöikä.
Avatar
juha1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 414
Liittynyt: La 29.01.2005 21:28
Paikkakunta: Meri-Lappi

Viesti Kirjoittaja juha1 »

eiköhän nuo kaikki suodattimet sen kympin kestä kuitenki.. luulisin.
"ei mersuun remonttia tehdä, sitä vain huolletaan..."
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Onhan niillä suodatuskyvyssä melkoisia eroavaisuuksia...ainakin myyntiesitteiden perusteella.
Valitsisin sellaisen suodattimen minkä moottorinvalmistaja ( Mersu ) suosittelee laitettavaksi.
Avatar
juha1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 414
Liittynyt: La 29.01.2005 21:28
Paikkakunta: Meri-Lappi

Viesti Kirjoittaja juha1 »

onko tietoa mitä suosittelee? merkki, tyyppikoodi tms..? yleensä on ollu boschin suodatin mitä on tullu käytettyä.. olikohan malli muistaakseni 9274 tai jotain, noin äkkiä ulkomuistista..
"ei mersuun remonttia tehdä, sitä vain huolletaan..."
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Se on ihan sama mitä suosittelee, Hommaat huolto- ja varaosat KL-varaosista niin ei voi mennä vikaan. Sieltä tuli juuri viimeviikollakin mersunalkuperäistä osaa, boshia jarruihin jne. Ikinä ei ole vielä bulgarialaisia osia, vai olikos ne venezuelasta ne paskat osat, tullut minulle :lol:

No kuitenkin, tuommosia murulaakereita ne oireilevat mersut usein ovat, joten kannattaa vaihtaa ne laakeriliuskat sinne samalla kun vetää kansitason ja kannen plaaniin. Alkaa toimimaan vähän paremmin. Aivan sama miksi ne tuommosia ovt, kun ne pitää kuitenkin kuntoon laittaa...ja edelleenkin ei se ihmeitä maksa itse tehden.

Motonetistakin saa usein samaa suodatinta, kannattaa ainakin käydä kurkkaamassa hyllyllä, jos ei jaksa tilata KL:stä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Jeps, minulla meni myös kk-laakerit vaihtoon -89 200D:stä 400tkm kohdalla. Ei todellakaan harvinainen ilmiö.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Tuo minun linkittämä kuva on -97 OM602 2.9suoraruiskusta jotka on kaikki ahdettuja. Kilometrejä tuolla oli mittarin mukaan takana 280tkm.

Pitääpi penkoa tallin laatikoita jospa löytyisi vastaavia vikoja vaparin laakereista.
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Mika.T kirjoitti:Tuo minun linkittämä kuva on -97 OM602 2.9suoraruiskusta jotka on kaikki ahdettuja. Kilometrejä tuolla oli mittarin mukaan takana 280tkm.

Pitääpi penkoa tallin laatikoita jospa löytyisi vastaavia vikoja vaparin laakereista.
Ei ne ihan kaikki OM 602 2.9-litran moottorit ole ahdettuja. :D
Pakettiautoihin sama moottori tuli -89 ilman turboa.
Tuossa itsellänikin oli taannoin 290 TDT-97, ajettu 750 tkm eikä merkkejä löytynyt alakerran vaurioista...kannenetiivisteongelmia kylläkin kyseisessä tekniikassa ilmenee.
Olisit vielä kertonut, mikä todellisuudessa aiheutti moottorin aukasemisen ? Noilla laakerinliuskoilla oltaisiin menty vielä pitkään. :lol:
Laittamalla moottoriin kunnolliset öljyt.
Avatar
juha1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 414
Liittynyt: La 29.01.2005 21:28
Paikkakunta: Meri-Lappi

Viesti Kirjoittaja juha1 »

kemin paakkarilta suodatin on tullu aina haettua, boschia yleensä on ollu, joku horst tms on tainnu olla siinä sivussa jos boschia ei ole ollu. muistaakseni kl on myös myyny boschia, ainaki niillä tais joku vuosi sitten olla tarjouksessa boschin suodattimet, tais olla 10 kpl:n pussi kohtuuhintaan, mutten tuolloin ostanu vaikka olis näillä kilometreillä kyllä oikeastaan kannattanu. ennemmin tai myöhemmin ne olis tullu käytettyä kuitenki.

jotenki ihmetyttää, että 200d:stä olis laakerit menny 400tkm:n kohdalla, eikös sen pitäis olla miltei kestävin diesel..? :shock:

alkaa kohta tuntua, että huuhaa-puhetta se että mersun kone kestää miljoonan ilman ongelmia, kuten sitkeät huhut aina väittää.. :lol:
"ei mersuun remonttia tehdä, sitä vain huolletaan..."
Avatar
ThaBandit^
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 243
Liittynyt: La 25.03.2006 16:35

Viesti Kirjoittaja ThaBandit^ »

rumilus kirjoitti:
Mika.T kirjoitti:Tuo minun linkittämä kuva on -97 OM602 2.9suoraruiskusta jotka on kaikki ahdettuja. Kilometrejä tuolla oli mittarin mukaan takana 280tkm.

Pitääpi penkoa tallin laatikoita jospa löytyisi vastaavia vikoja vaparin laakereista.
Ei ne ihan kaikki OM 602 2.9-litran moottorit ole ahdettuja. :D
Pakettiautoihin sama moottori tuli -89 ilman turboa.
Tuossa itsellänikin oli taannoin 290 TDT-97, ajettu 750 tkm eikä merkkejä löytynyt alakerran vaurioista...kannenetiivisteongelmia kylläkin kyseisessä tekniikassa ilmenee.
Olisit vielä kertonut, mikä todellisuudessa aiheutti moottorin aukasemisen ? Noilla laakerinliuskoilla oltaisiin menty vielä pitkään. :lol:
Laittamalla moottoriin kunnolliset öljyt.
Juujuu, mutta taisi tuossa Mika T.llä olla 2,9:n perässä suoraruisku, ja en ole kyllä kuullutkaan yhdestäkään vapaasti hengittävästä suoraruiskusta. :wink:
[img]http://i110.photobucket.com/albums/n98/ThaBandit_FIN/allekirjotus.jpg[/img]
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Juu.. Siinä on se ratkaiseva sana... Suoraruisku.

Kone avattiin rajun huohotuksen takia. Männänrengas poikki.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

No toisaalta voin laittaa kuvan 350 tkm ajetusta 200d moottorista, jonka kaikki laakerit olivat priimaa. Puhtaita papereita ei tosin tuokaan moottori saa sillä siihenkin oli joku joskus vaihtanut yhden imuventtiilin jostakin syystä. Löytyy myös 200d laakeriliuskoja, joista ei ole paljoa jäljellä.

Vaparin laakeri on heikompi mitä turbon, siten turbo ajettuna samalla teholla (tyylillä) kuin 200d kestää enemmän...mutta kuka hullu ajaa turbolla 200d tyylillä, ei piru kukaan.

Olitkos Sinä rumilus siellä mersun tehtaan tuotekehityksessä suunnittelemassa noita laakereliuskoja joskus 80 luvulla kun olet niin hyvin perillä asioista ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Mika.T kirjoitti:Juu.. Siinä on se ratkaiseva sana... Suoraruisku.

Kone avattiin rajun huohotuksen takia. Männänrengas poikki.
No voihan sitä saivarrella OM 602 moottorityypin konstruktioista.
Perusmoottoristahan tässä nyt on kysymys, ja suoraspruutta on vain kannen /suuttimien erilaisuus etukammioilliseen ja alhaisemman paineen suuttimiin verrattuna.
Saahan sitä leikkiä asialla, jos siitä saa fiiliksiä. :lol:

Arvelinkin jotakin muuta syytä moottorin aukiottoon, ja tässäkin tapauksessa mahdollisesti männänrengas oli mennyt poikki surkeitten öljyjen seurauksena. Ala-arvoiset öljyt kun tahtoo paakkuuntua ja sintraantua hyvinkin arvaamattomasti kuumissa kohteissa, ja se kuumin kohta on juuri ylimmän männänrenkaan kohdassa.

Veskolalle vastaus;Olitkos Sinä rumilus siellä mersun tehtaan tuotekehityksessä suunnittelemassa noita laakereliuskoja joskus 80 luvulla kun olet niin hyvin perillä asioista ?

Senverran olen tietoinen polttomoottoreiden laakerinliuskoista ja niissä esiintyvistä materiaaleista, että tiedän kyllä varmaan niistä sen minkä Mersun moottorivalmistajien insinööritkin. :lol: Sattuu nyt olemaan omaa leipälajina moottoritekniikan lisäksi muunmuassa metallurgia ja murtumismekaniikan specialiteetit. :D

Teidän poikien kanssa on hauska välillä tutkailla tietämyksiä missä mennään. Hauskaahan se minusta on, kun mennään joskus pahasti suohon ja perse edellä puuhun. :lol:
Ihmetellään kun moottorit eivät kestä, kun ei tiedetä riittävästi moisesta värkistä, miten moottoritekniikan lainalaisuudet toimivat. :lol:
Viimeksi muokannut rumilus, Ti 28.07.2009 20:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
oltzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1452
Liittynyt: Su 29.06.2008 17:33
Paikkakunta: kurjalohja

Viesti Kirjoittaja oltzi »

juha1 kirjoitti:eiköhän nuo kaikki suodattimet sen kympin kestä kuitenki.. luulisin.
ite ku noita varaosa liikkeen suodattimia oon useempaan kymmeneen autoon vaihtanu niin kyllä Frami on kaikista paras.
w123 -82 om602turbo
t2 711 -90 with huge ferrari
toyota hilux 4x4 -88
vw kupla -72
Scubaru
Avatar
juha1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 414
Liittynyt: La 29.01.2005 21:28
Paikkakunta: Meri-Lappi

Viesti Kirjoittaja juha1 »

tässähän viisastuu koko ajan, ensin luulin tämän keskustelun johdosta että laakerit on menny koneesta mut nyt ne sitte vissiin onki ne liuskat ja eikä ite laakerit.. ite ku en ole mitenkään täysinoppinut tuon moottoritekniikan suhteen, keskittyny lähinnä sen moottorin käyttöön.. :wink: :lol:
"ei mersuun remonttia tehdä, sitä vain huolletaan..."
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Mersunkin kampiakseli laakeroidaan pääsääntöisesti liukulaakereilla.
Liukulaakerit ovat erikoismateriaalista seostetut laakerinliuskat.
Perusasine liuskoissa on sitkeää värimetalliseoksia sisältävää ainesta, kitkaliukupinta taas mm. valkometallia erilaisten käyttötarkoituksien mukaisesti. Laakeriseoksia on kymmeniä eri vaihtoehtoja.
Laakeripinta pyritään opitoimaan kestämään halutulla käyttölämpötila alueella sekä likupinnan nopueden perusteella akselin materiaalin ehdoilla.
Liukupinnan väliaineena kitkan vähentämiseksi yleensä käytetään öljyä, mutta voidaan likuaineena käyttää mm. teflonia, parafiiniseoksia, kaasua yms.
Edellämainituilla aineilla myös pyritään ottamaan laakeriin kohdistuva pintapaineet huomioon.
Eiköhän näillä alkeellisilla perustiedoilla jo pärjää elämässä eteenpäin. :lol:
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

juu, ei se auta kun itse kokeilla ja sitten korjata romut nurkkaan kun ei tänne ole edes rumilus vaivautunut laittamaan aukottomia rakennusohjeita semmoiselle moottorille, joka kestää kauemmin kuin 1000 km, niin kuin esimerkiksi tuo minun Viton 601 :lol: Laitappas nyt vähän rojektikuvia ja kertomusta omista tekeleistä niin tulee heti rispektiä, kai Sinä ne purkamasi koneet myös kokoat jossakin vaiheessa. Itsellä ainakin on monessa kohtaa sormi suussa ja pitää miettiä ja pohtia miten nyt sitten taas edetään, kun ei ole noita kouluja tullut käytyä...tältä alalta, eikä perkele peruskoulussa puhuttu laakeriliuskoista mitään. Siellä tosin tehtiin sähkömoottori ja saatiin se toimimaan. Tosin se alkoi savuta jostakin käsittämättömästä syystä kun annoin sille 3...4 kertaisen ylijännitten.

Eihän tällä forumilla löydy edes laakeriliuakan asennusohjeita, vaikka miten käyttää hakua. Arvaamalla on joutunut nekin asentamaan, mahtoiko mennä edes oikein päin, ettei ole kitkapinta kampiakselin väärällä puolella :lol:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

veskola kirjoitti:juu, ei se auta kun itse kokeilla ja sitten korjata romut nurkkaan kun ei tänne ole edes rumilus vaivautunut laittamaan aukottomia rakennusohjeita semmoiselle moottorille, joka kestää kauemmin kuin 1000 km, niin kuin esimerkiksi tuo minun Viton 601 :lol: Laitappas nyt vähän rojektikuvia ja kertomusta omista tekeleistä niin tulee heti rispektiä, kai Sinä ne purkamasi koneet myös kokoat jossakin vaiheessa. Itsellä ainakin on monessa kohtaa sormi suussa ja pitää miettiä ja pohtia miten nyt sitten taas edetään, kun ei ole noita kouluja tullut käytyä...tältä alalta, eikä perkele peruskoulussa puhuttu laakeriliuskoista mitään. Siellä tosin tehtiin sähkömoottori ja saatiin se toimimaan. Tosin se alkoi savuta jostakin käsittämättömästä syystä kun annoin sille 3...4 kertaisen ylijännitten.

Eihän tällä forumilla löydy edes laakeriliuakan asennusohjeita, vaikka miten käyttää hakua. Arvaamalla on joutunut nekin asentamaan, mahtoiko mennä edes oikein päin, ettei ole kitkapinta kampiakselin väärällä puolella :lol:
Rahalla saa ja hevosella pääsee, sanoo vanha sananlasku.
Rahamiehet joilla sitä on, on hyvä oppia asioita kantapään kautta, noin elämänfilosofian puitteissa.

Itse olen lähtenyt siitä, että opiskellaan alaa, ennenkuin aloitellaan vehkeitten kanssa pelailemaan.
Siitä seuraa positiivinen kokemus, kun tietää ja osaa ennakolta tehdä sitä mitä on hakemassa. :lol:
Jos paljastan Veskolalle kaikki projektini, niin Veskolallakin menisi sormi suuhun ja toinen p.....seen. :lol: Senverran on aikoinaan ollut pelle peloton, mutta ainuttakaan moottoria ei hajonnut tietämättömyyden seurauksena.
Nyt on ajat toiset, mutta polttomoottoritkaan eivät ole viimeisen 60-vuoden aika oleelliseti muuttuneet. Samoja surkeita mäntämoottoreita valmistetaan edelleen, vaikka parempaankin olisi aineksia. Se on sitä markkinataloutta ja etupiirien intressejä. :D
Annan kyllä mielelläni laajasta tietotaidostani ja kokemuksestani tietoja, kunhan ei tarvitse tutkielmaa siitä kirjoittaa. :lol:
Avatar
juha1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 414
Liittynyt: La 29.01.2005 21:28
Paikkakunta: Meri-Lappi

Viesti Kirjoittaja juha1 »

ei kai tää vaan ala mennä pienen kenttävit**ilun puolelle..? :lol:
"ei mersuun remonttia tehdä, sitä vain huolletaan..."
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Tämänkaltaista nokittelua tällä foorumilla tuntuu välillä olevan :lol:
Syntyy jännitteitä...tiedon ja taitamattomuuden johdosta. :lol:
Yrität vaan poimia asiasisällöstä itsellesi olennaisen tärkeän tiedon. :lol:
Palatakseen alkuperäiseen kysymykseesi, kyllä se nakutuksen syy-yhteydet autosi moottorissa selviää sitten kun mötti on otettu auki.
Avatar
juha1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 414
Liittynyt: La 29.01.2005 21:28
Paikkakunta: Meri-Lappi

Viesti Kirjoittaja juha1 »

joo, tuttua kädenvääntöähän tämä on kaikin puolin. ja se on ollu selvää jo pitemmän aikaa, että syyt ja seuraukset selviävät sitten kun kone saadaan auki.

mut mukavahan tässä on seurata, mihin suuntaa tämä keskustelu tästä vielä kääntyy! :D

heitetääs samalla lisää vettä myllyyn:
kävipähän mielessä, että kun kone saadaan kuntoon lopullisesti, niin vois vaikka säätää siitä sitte pumpun kohilleen vaikka pp:ssä. sillähän se saattaisi hieman piristyä, mikäli vanha moottori käydään läpi perusteellisesti..

katsotaas, millaisia vastauksia pumppuun liittyen alkaa tulla.. edelliset asiat tietenki huomioon ottaen.. :wink:
"ei mersuun remonttia tehdä, sitä vain huolletaan..."
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Kokemuksesta sanon, että aivan turhaa toimenpidettä " laittaa pumppu kohdilleen ".
Kun ruiskutuksen määrään, kierrosluvun nostoon, ja ajoitusennakkoon pelkästään kajotaan, ei vapaastihengittävässä tapahdu mitään radikaalia.

Sensijaan jos esim. mm.sylinterinkantta ehostetaan ja tuodaan ahtausmenetelmät mukaan, on asia toinen. Se taas tuo lisäongelmia moottorin kestävyyteen...onhan se jo aivan toinen moottori... moottoriteknisesti.
Jos jotakin tekee moottorille tehon, väännön, ahtamisen tms. suhteen, on se tasapainotettava uusille asetuksille. :D
Siinämielessä sinulla on hyvä aihio, mistä on hyvä rakentaa...onhan se Mersun dieselmoottoreiden paras mahdollinen moottori...mukaanlukien OM 615 moottori.:lol:
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

:lol:
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

AM kirjoitti:Jeps, minulla meni myös kk-laakerit vaihtoon -89 200D:stä 400tkm kohdalla. Ei todellakaan harvinainen ilmiö.
Osasin odottaakin. :lol:
Viimeksi muokannut rumilus, Ke 29.07.2009 16:37. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Hö, olisit kertonut minullekin tuosta. Jos siis osasit odottaa että laakerit hajoaa :wink: Ehdin ajamaan autolla oston jälkeen vain 30tkm. Vai osasitko odottaa että minua naurattaa..mystistä.

No laakerien vaihdon jälkeen on pumppua ruuvailtu ja ajettu onnellisena toiset 400tkm ilman ongelmia koneessa. Pumpun ruuvailu auttaa, uskomattoman paljon. Rakettia autosta ei tule, mutta miellyttävämpi ajella.
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

AM kirjoitti:Hö, olisit kertonut minullekin tuosta. Jos siis osasit odottaa että laakerit hajoaa :wink: Ehdin ajamaan autolla oston jälkeen vain 30tkm. Vai osasitko odottaa että minua naurattaa..mystistä.

No laakerien vaihdon jälkeen on pumppua ruuvailtu ja ajettu onnellisena toiset 400tkm ilman ongelmia koneessa. Pumpun ruuvailu auttaa, uskomattoman paljon. Rakettia autosta ei tule, mutta miellyttävämpi ajella.
:lol: :lol: Näin rahamiehet....ja perse edellä puuhun. :lol: :lol:

Ja Tuningn-vesselit saisi nyt pysyä hiljaa, nyt keskutellaan moottoritekniikasta. :lol:

Ja sitten ei kannata minulta alkaa yrittää lypsää tietoja moottorin oikeaoppisesta virittämisestä.
En nimittäin anna mitään virittelyyn viittaavaa tietoa, koska en voi ottaa vastuuta yksoikoisten ohjeiden antamisesta johtuvia moottorin tuhoon vaikuttavia tekijöitä.
Myös muut auton turvallisuuteen johtuvat seikat estävät viritysopin antamisen.

Minun kauttani on kyllä mahdollista tilata tehokas moottori, esimerkiksi litra/300 hv. :lol:
Viimeksi muokannut rumilus, Ke 29.07.2009 16:41. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ei kai kukaan oikeasti ajattele, että vanhaa savuttavaa ja haisevaa dieselmoottoria voi virittää :roll:

Ai niin, nyt on toinen sormi siiretti sieraimesta suuhun, toiseen ei tarvinnutkaan koskea. Vielä silti ihmettelen miksi se merkkihuollon huoltama täysin koskematon vakioauto jouduttiin kerran hinaamaan merkkihuoltoon ja kuukauden päästä se onneksi hajosi siihen merkkihuollon risteykseen. Ruuvasinko perkele päiväunissani sittenkin liikaa :wink:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Vastaa Viestiin