W124 250d: nakutus, lämpöjen nousu ja öljynpaineiden lasku

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

veskola kirjoitti:Ei kai kukaan oikeasti ajattele, että vanhaa savuttavaa ja haisevaa dieselmoottoria voi virittää :roll:

Ai niin, nyt on toinen sormi siiretti sieraimesta suuhun, toiseen ei tarvinnutkaan koskea. Vielä silti ihmettelen miksi se merkkihuollon huoltama täysin koskematon vakioauto jouduttiin kerran hinaamaan merkkihuoltoon ja kuukauden päästä se onneksi hajosi siihen merkkihuollon risteykseen. Ruuvasinko perkele päiväunissani sittenkin liikaa :wink:
"Ai niin, nyt on toinen sormi siiretti sieraimesta suuhun, toiseen ei tarvinnutkaan koskea. Vielä silti ihmettelen miksi se merkkihuollon huoltama täysin koskematon vakioauto jouduttiin kerran hinaamaan merkkihuoltoon ja kuukauden päästä se onneksi hajosi siihen merkkihuollon risteykseen. Ruuvasinko perkele päiväunissani sittenkin liikaa "

Siinähän huomaat, ettei poropeukalot saa kuin pahaa aikaan. :D

Veskolankin kannattaisi olla nyt hiljaa ja kuunnella/ katsella mitä asiantuntijat sanoo :lol: , ja koska nyt keskutellaan specialiteeteista, eikä moottoreiden oikeaoppisesta rikkomisista. :lol:
Avatar
juha1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 414
Liittynyt: La 29.01.2005 21:28
Paikkakunta: Meri-Lappi

Viesti Kirjoittaja juha1 »

kyllä tästäki aiheesta vielä hyvä vääntö tulee aikaiseksi.. :wink:

sellainen pp-dieselin tyylinen säätö kävi mielessä, kovasti ovat kehuneet toki sitä.. antaa vaan tulla kommenttia, jos sellaisia löytyy.. puolesta ja vastaan. toki foorumilta aiheesta löytyy ennenstäänkin.
"ei mersuun remonttia tehdä, sitä vain huolletaan..."
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Olen huomannut jotta jos lopetan vastailun niin specialiteetikeskustelu tyrehtyy yksinpuhelun sijasta. Nämä topikit on kuitenkin mielestäni, huom, minun mielestä tämän forumin lähes ainoa suola :wink: LÄhes ainoita, joita enää nykyään suvaitsen lukea, olenhan kuitenkin jo niin vanha tekijä, etten alennut lukemaan mistään suodattimen vaihdosta alkeita :lol: ...öööh vaikka tosin on minulla niiden suodattimien käsittelyn suhteen vielä paljon opittavaa...eilenkin piti oikein painepesurilla pestä sotkut pois :shock:

Kerroppas joutessasi miten mersun *) moottori kuuluu tasapainottaa. Oletetaan että meillä on pöydällä tasapainotettu kampiakseli ja sekalainen seurakunta kierokankia sekä mäntiä, mitä ensimmäiseksi tehdään ?

*) tai minkä tahansa muun :roll:

Vaparista ruuvataan vetävät kierrokset siten, ettei meno hyydy ennen 6000 rpm, silloin alkaa olla säätö kohdallaan. Eikä siinä mitään PP tarvita, teet itse niin säästät :wink: Minäkin olen jo säästänyt kolmen vuoden dieselverot kun auto on ollut paskana (3*800€ = niin paljon ettei ossaa laskea)
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Kerroppas joutessasi miten mersun *) moottori kuuluu tasapainottaa. Oletetaan että meillä on pöydällä tasapainotettu kampiakseli ja sekalainen seurakunta kierokankia sekä mäntiä, mitä ensimmäiseksi tehdään ?


Niinkuin kerroin aikaisemmin, etten anna mitään informaatiota moottorin viritysasteen muuttamiseksi ja sanotaan nyt myös tämän asian yhteysessä, ettei tietoja tule moottorin tasapainotuksenkaan suhteen.
Kyseiset asiat kulkevat käsi kädessä moottoritekniikan konstruktiomuutoksia.
Kyseistä tietoa alkaa saamaan opistotason teknillisessä oppilaitoksessa, jossa konetekniikka on pääaineena.
Niinkuin myös aikaisemmin mainitsin, voin tilauksesta hankkia / valmistaa tarvitsijalle voimapesiä alkaen litra/300 hv. :lol:
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

rumilus kirjoitti:Niinkuin myös aikaisemmin mainitsin, voin tilauksesta hankkia / valmistaa tarvitsijalle voimapesiä alkaen litra/300 hv. :lol:
Toi on vähän mopo, paljonkos se tehokkaaman pään voimanpesä antaa litralla rakettipolttoainetta ? Toki ne arvioidut hinnatkin alkaa kiinnostamaan tälläistä etuvetospecialistia.

Ei tässä sitten auta kuin itse pähkäillä tasapainon kanssa, ottaako tänään 9 pulloa keskikaljaa ja perjantaille jää vain 3 vai ottaako tänään 3 jolloin perjantaille jää 9. On tämä pirun hankala yhtälö kaikenkaikkiaan.

P.S Vaihdoin avattaren mutta ei anneta sen hämätä...
Viimeksi muokannut veskola, Ke 29.07.2009 19:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Toi on vähän mopo, paljonkos se tehokkaaman pään voimanpesä antaa litralla rakettipolttoainetta ? Toki ne arvioidut hinnatkin alkaa kiinnostamaan tälläistä etuvetospecialistia.

Mopo tokikin, mutta ei kilpakäyttöön suunnitellussa moottorissa jo aika kova tykki kuitenkin. :lol: Viritysaste lähentelee jo lujuuslaskelmien varmuuskerrointa. :lol:
Pysytään nyt kuitenkin normaaleissa kiihdykkeissä mitä tieliikenteeseen on polttoaineita tarkoitettu.

Veskolaakin kovin kiinnostaisi saada Vito kulkemaan vähän reippaammin, mutta en voi auttaa, koska et kuitenkaan malta olla autollasi pois normaalista liikenteestä.

" Toki ne arvioidut hinnatkin alkaa kiinnostamaan tälläistä etuvetospecialistia. "

Toki hinnatkin alkaa kohota, kun tasapainotusta lisätään tarpeiden mukaan. :lol:
Kyllä kun Vitonkin dieselmoottorin laittaa kiertämään riittävästi, sen minkä männänopeus antaa myöten, niin kyllä siihen palaa rahaa jo rutkasti. :lol:
Ei parane puhua ohi suun, ei pitäisi tulla provosoiduksi...alkaa liippaamaan läheltä asian ydintä. :lol:
Avatar
juha1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 414
Liittynyt: La 29.01.2005 21:28
Paikkakunta: Meri-Lappi

Viesti Kirjoittaja juha1 »

jos laittais sähköpostia kustantajalle, tästä keskustelusta voisi varmaan painaa pienen novellin, tyyliin mersun moottorin sisäinen filosofia ja sekasortoinen mieli.. :lol:

kakkososa käsitteleekin sitten liukulaakeria sen syvemmässä olemuksessa..

sori, oli ihan pakko.. :D

mut ei se mitään. lepo. jatkakaa.
"ei mersuun remonttia tehdä, sitä vain huolletaan..."
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Ei paranisi söhiä sillä kuuluisalla pirun hiilihangolla. :lol:
Lopputulos on tämän näköinen.
Näillä tiedoilla pystyt jo itsekin tekemään moottoriremontin Mersuusi, joten hihat heilumaan.
Jään taas passiiviseksi foorumilaiseksi, ettei tule liikaa paljastettua filosofisia ratkaisuja moottoritekniikan saloista.
japperi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 271
Liittynyt: Su 20.04.2008 15:23
Paikkakunta: kainuu

Viesti Kirjoittaja japperi »

rumilus kirjoitti:Ei paranisi söhiä sillä kuuluisalla pirun hiilihangolla. :lol:
Lopputulos on tämän näköinen.
Näillä tiedoilla pystyt jo itsekin tekemään moottoriremontin Mersuusi, joten hihat heilumaan.
Jään taas passiiviseksi foorumilaiseksi, ettei tule liikaa paljastettua filosofisia ratkaisuja moottoritekniikan saloista.
Tämä kampiakselien Tonava on syntynytkin mopon kampiakseli toisessa ja mikrometri toisessa, Uljaissa ja kaikki osaavissa Jumalaisissa Käsissään. :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

tohon pumpun ruuvaus keskusteluun tyrkkäsen oman mielipiteeni tähän teidän keskustelun väliin, jos vaan sopii..

kyllä se 200D:kin siitä innostuu, kun sinne syöttää vähän ruokaa. sitä en osaa sanoa kuinka paljon pelkkä syöttöruuvin säätäminen siihen tuo, mutta kun on syöttö säädetty kohdilleen, ruiskutuksen ajotus optimoitu huippukierroksille ja ilman saanti koitettu räätälöidä mahdollisimman hyväks vakio ilmanputsarikotelosta ja muista siihen liittyvistä putkista, pakoputki tehty pikkasen virtaavammaks, muttei kuitenkaan mikskään amispörisijäks, niin kyllä sen jo huomaa ihan selkeestikkin, että jotain on tapahtunu. tässä esimerkkiautossa (w201) oli tähdätty moottorin osalta enimmäkseen huipputehoon ja pysytty niin sanotusti budjettirojektissa. moottorin sisäisiä osia ei muuteltu.

numeroiden mukaan saatiin auto kiihtymään 5 sekunttia nopeemmin 100km vauhtiin ja huippunopeuskin kasvo jotakin 15-20km/h.

niin ja vastavaikutuksena saatiin kylmälle mootorille pientä kalkatusta johtuen ruiskutusennakosta. ja polttoaineen kulutuskin nousi varmaan 1,5 litraa sadalla
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

pera8x kirjoitti:tohon pumpun ruuvaus keskusteluun tyrkkäsen oman mielipiteeni tähän teidän keskustelun väliin, jos vaan sopii..

kyllä se 200D:kin siitä innostuu, kun sinne syöttää vähän ruokaa. sitä en osaa sanoa kuinka paljon pelkkä syöttöruuvin säätäminen siihen tuo, mutta kun on syöttö säädetty kohdilleen, ruiskutuksen ajotus optimoitu huippukierroksille ja ilman saanti koitettu räätälöidä mahdollisimman hyväks vakio ilmanputsarikotelosta ja muista siihen liittyvistä putkista, pakoputki tehty pikkasen virtaavammaks, muttei kuitenkaan mikskään amispörisijäks, niin kyllä sen jo huomaa ihan selkeestikkin, että jotain on tapahtunu. tässä esimerkkiautossa (w201) oli tähdätty moottorin osalta enimmäkseen huipputehoon ja pysytty niin sanotusti budjettirojektissa. moottorin sisäisiä osia ei muuteltu.

numeroiden mukaan saatiin auto kiihtymään 5 sekunttia nopeemmin 100km vauhtiin ja huippunopeuskin kasvo jotakin 15-20km/h.

niin ja vastavaikutuksena saatiin kylmälle mootorille pientä kalkatusta johtuen ruiskutusennakosta. ja polttoaineen kulutuskin nousi varmaan 1,5 litraa sadalla

Täytyy vielä aktivoitua ja vastata sinulle faktaa;
Ruiskituspumpun " säädöllä " saavutetaan vaivaiset noin 30 %:n tehonlisäys. Kertomasi muutokset imupuolen manipuloinnilla ei vaikuta juuri mitään, koska imuventtiilin koko ratkaisee täytöksen määrän.
( Täytöksen määrään vaikuttaa tietysti muutkin tekijät, kuten venttiilin nosto ja nokka-akselin asteluku ) Mutta nythän on kysymys vakiomoottorista.

OM 601 -tyypin moottorin edellämainitut toimenpiteet lisäävät suorituskykyä eniten 602-3-sarjan muihin dieselmoottoreihin verrattuna. Syy on selkeä, koska 601 -moottori on muihin verattuna niin alitehoinen, että vaikutukset tuntuu parhaiten, varsinkin kiihtyvyydessä myös loppunopeudessa. Vastaahan se jo kutakuinkin OM 602-moottorin vakiotehoja ja suoritusarvoja, lukuunottamatta vääntömomenttia. :D
Täytyy kuitenkin muistaa fysiikan lait moottoritekniikan lisäksi, että tehoja joita käytetään ilmanvastuksen voittamiseksi perustuu nopeuden neliöön, eli nopeus kun kaksikertaistuu ilmanvastus nelinkertaituu. :lol:

Moottorin moottoritekninen rakenne kuitenkin muuttuu edellämainituilla toimenpiteillä ja on tasapainotettava kestävyyden optimoimiseksi. :lol:

Ps. Veskolalle lyhyt vaivainen oppitunti Viton virittelyn faktoista. :roll: 8) :lol: Senhän jo tietävät kansakoulu poljalla kaikki asiaan vihkiytyneet. :lol:
Viimeksi muokannut rumilus, To 30.07.2009 12:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Eli tehot nousee yhtä ruuvia kääntämällä noin 30%(no muutamaa jos ennakonkin ruuvaa) mutta aikaisemmin sanoit että se on aivan turha toimenpide. No mitä kukin pitää turhana.

Trollaaminen on varmasti ihan kiva harrastus, mutta jos täällä joku oikeasti kaipaa oikeaa tietoa niin se voi hieman häiritä asiallisten vastausten seassa. Itse en lähde tuohon mukaan, onhan tuo nähty niin monesti miten hommassa käy :wink:
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

AM kirjoitti:Eli tehot nousee yhtä ruuvia kääntämällä noin 30%(no muutamaa jos ennakonkin ruuvaa) mutta aikaisemmin sanoit että se on aivan turha toimenpide. No mitä kukin pitää turhana.

Trollaaminen on varmasti ihan kiva harrastus, mutta jos täällä joku oikeasti kaipaa oikeaa tietoa niin se voi hieman häiritä asiallisten vastausten seassa. Itse en lähde tuohon mukaan, onhan tuo nähty niin monesti miten hommassa käy :wink:
Aivan turhia toimenpiteitä ruiskutuspumpun " ruuvaaminen ".
En ole sanonutkaan mistään yhden ruuvin ruuvailusta, jätetään se asia kokonaan asian ulkopuolelle, miten säätö tapahtuu.

Enkä kyllä trollaakaan, vaan tiedän mistä puhun.
Minulla on aivan riittävät tiedot ja taidot tekemään tämän asian tiimoilta oleviin moottoreihin minkälaiset viritysasteet hyvänsä.
Ja luulisin pystyväni myös objektiivisesti määrittelemään vaurioiden syyt ja aiheuttajat. Viimeistään siinä vaiheessa kun pääsen tutkimaan vauriota teknisin apuvälinein.

Ja mitä tulee tiedon hankkimiseen, niin se paikka ei ole tämä foorumi, koska kukaan ei välttämättä anna specialitietoa tämän keskutelufoorumin sivustoilla. Se jokin tarpeellinen tieto voi olla 10-20-vuoden opiskelun tai tutkimuksen tulosta, jota ei hevin anneta julkisuuteen " ilmaiseksi ".
Ja toinen tekijä on liikenneturvallisuus, kun laittomasti viritetyillä autoilla kaahataan muun liikenteen seassa.
Tarkoitan niitä viritettyjä autoja, jotka eivät ole rakenteeltaan suunniteltu niille tehoille.
Avatar
juha1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 414
Liittynyt: La 29.01.2005 21:28
Paikkakunta: Meri-Lappi

Viesti Kirjoittaja juha1 »

tietty olishan siinä pumpun läpikäymisessä se hyvä puoli että tulis huollettua sekin sitten kunnolla. onhan se jo tehny paljon töitä pellin alla. ainaki syötöt saisi tasattua joka pytylle tasaisiksi jne.. ei se pumppukaan taida ihan ikuinen vehja olla ilman huoltoa.

samaan konkurssiinhan se tässä menis sekin.. tavallaan.
"ei mersuun remonttia tehdä, sitä vain huolletaan..."
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18179
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Älkää nyt ihmeessä kannen irrotuksesta aloittako remonttia jos epäilette kiertokangenlaakerivauriota :shock:
(En jaksanut koko jauhantaa lukea läpi)

Edit; juu, pumpun "ruuvauttaminen" kannattaa kyllä.
Sillähän saa tuntuvasti tehoa ja vääntöä lisää :arrow: vaivattomampi ajettavuus.
Lisäksi kulutus pienenee.
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

dealer kirjoitti:Älkää nyt ihmeessä kannen irrotuksesta aloittako remonttia jos epäilette kiertokangenlaakerivauriota :shock:
(En jaksanut koko jauhantaa lukea läpi)

Edit; juu, pumpun "ruuvauttaminen" kannattaa kyllä.
Sillähän saa tuntuvasti tehoa ja vääntöä lisää :arrow: vaivattomampi ajettavuus.
Lisäksi kulutus pienenee.
Moottori otettaan oikeaoppisesti yläkerran kautta auki. :lol:

Höpö..höpö :shock:
Pumpun ruuvaaminen ei kannata.
Tehon lisäys on aivan mitätön.
Vääntö ei lisänny yhtään, vaan siirtyy toiselle kierrosalueelle.
Surkea ajettavuus..jopa hengenvaarallinen.
Polttoaineen kulutus pienenee vain tietyllä kierroslukualueella ajettaessa.

Loppujen lopuksi moottori kiertää vaarallisilla käyttökierroksilla ja voi rikkoontua ennen aikojaan. Värätelypisteet muuttuvat pumpun ruuvaamisen seurauksena.
Avatar
juha1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 414
Liittynyt: La 29.01.2005 21:28
Paikkakunta: Meri-Lappi

Viesti Kirjoittaja juha1 »

pumpun säätöön kaikki antaa kommenttia mutta kukaan ei tunnu olevan mitään mieltä siitä että sitä kannattaisi välillä huoltaakki. eli siinä asiassa tuntuu sentään olevan yksimielisyys. eli kannattaa huoltaa. :D
"ei mersuun remonttia tehdä, sitä vain huolletaan..."
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Ei tarvitse huoltaa.
Jos 500 tkm ajettu pumppu laitetaan penkkiinn, niin ei ole merkittäviä ruiskutusmäärän muutoksia tapahtunut käytön aikana.
Pumppu voitelee ja huoltaa itse itseään.

Jos pumppua mennään ruuvaamaan ominpäin, niin pieleen menee ruiskutusmäärätkin. Eli ei kannata missään nimessä ruuvata itse pumppua.
Pienikin määrä ruiskutuseroja elementtien välillä aiheuttaa levottomuutta moottorin käyntiin.
Avatar
kilander
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1061
Liittynyt: Ma 21.02.2005 13:18
Paikkakunta: itäsuomi

Viesti Kirjoittaja kilander »

No hyvä että sain tuonkin tietää,mulla ollut 18 vuotta lankussa levoton käynti.
Kunnes dieselpajalla tasattiin syöttömäärät joka sylinterille samoiksi.
Kuulemma eivät ole tehtaan jäliltä justiinsa,sinnepäin vaan.
CLS 320 cdi-07
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Halusivat vain rahastaa, jossakin muualla oli varmaan vikaa. :D
Suomalaiset pumppupajat ovat pajoja Mersun ruiskutuspumppujen valmistajaan verrattuna. :lol:
Olikohan kyseisellä pajalla kalibroidut laitteet käytettävissä. :roll:
Avatar
juha1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 414
Liittynyt: La 29.01.2005 21:28
Paikkakunta: Meri-Lappi

Viesti Kirjoittaja juha1 »

eli ei kannata käyttää, mutta kuiten pajalla käynti auttoi..? :wink:
"ei mersuun remonttia tehdä, sitä vain huolletaan..."
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Jos auttoi. :wink:
Tunnen varsin hyvin OM 602 moottorin.
Se ei hytky ruiskutuksen määrästä johtuvista syistä, vaan hänenkin tapauksessa otettiin rahat pois asiakkaalta, ja todellisuudessa laitettiin ruiskutusennakko paikoilleen. :lol:
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18179
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

En tiedä OM602 hytkymisen syistä mutta minäpoika tässä hytkyn naurusta.
Rumilus on moneen vuoteen parasta mitä tälle foorumille on tapahtunut, jatka samaan malliin ! :D
Avatar
juha1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 414
Liittynyt: La 29.01.2005 21:28
Paikkakunta: Meri-Lappi

Viesti Kirjoittaja juha1 »

onhan sille sitte jotain tehty jos ennakko kohilleen laitettu. selkeästi säätöhomma. :)
"ei mersuun remonttia tehdä, sitä vain huolletaan..."
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

dealer kirjoitti:En tiedä OM602 hytkymisen syistä mutta minäpoika tässä hytkyn naurusta.
Rumilus on moneen vuoteen parasta mitä tälle foorumille on tapahtunut, jatka samaan malliin ! :D
Kaikille kaistapäille on mennyt aina herne nenään, kun on alettu puhumaan totuuksia.
Rumilus tietää paljon näistä asioista, ja on vahinko kun olen eksynyt tälle foorumille kertomaan moottoritekniikasta ja oikomaan virheellisiä käsityksiä. :lol:
Kaistapääksi en nyt tarkoita sinua dealer...näin yleisesti ottaen jotkin foorumilaiset, joiden kanssa olen vaihtanut muutaman sanan ja joutunut korjaamaan vääristyneitä tietoja. Nämä suurimmat suunaukojat ovat juuri niitä kaistapäitä, jotka eivät todellisuudessa tiedä mitään...muutakuin alapään jutuista ja kaljan juonnista. :D

juha1 kirjoitti;
onhan sille sitte jotain tehty jos ennakko kohilleen laitettu. selkeästi säätöhomma.

Niin se vain on, ei sitä asiakas paljon tiedä mitä autolle tehdään, kun auto otetaan sisään " korjattavaksi ". :lol:
Avatar
kilander
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1061
Liittynyt: Ma 21.02.2005 13:18
Paikkakunta: itäsuomi

Viesti Kirjoittaja kilander »

Jep,täällä ilmoittautuu kaljanjuonnista ymmärtävä kaistapää.
Vaikken juuri muusta tajua,niin kerron lyhyesti mitä näin autolleni tehtävän dieselpajalla:
Pumppu irti ja semmoseen penkkiin jossa sitä voi pyörittää,jokaisen elementin tuotto meni sellaiseen koeputken näköiseen astiaan.
Siitä pystyi kaistapääkin huomaamaan,että määrät ei olleet samoja.
Säädön jälkeen olivat.
Oli siinä muutakin hommaa mutta käin Abc:llä kahvilla,jaksanu kokoaikaa jaloissa pyöriä.
Pumpun takaisin laiton jälkeen ennakko muuten laitettiin kohalleen.
Tästä on kaksi ja puoli vuotta aikaa,noin 80 000km.matkaa takana em.homman jälkeen.
Kulutus putosi-suorituskyky ei.
Jokainen voi itse päätellä kannattiko vai ei.
CLS 320 cdi-07
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Kovin tuntui olevan antiikkiset laitteet pumppupajalla. :lol:
Kyllä ne ruiskutusmäärät olisi hyvä nähdä digitaalisessa muodossa ja graafisessa tolppamuodossa. :lol:
Mahdollistaa pumpun ajon erilaisilla käyttökierrosalueella reaaliajassa.

No pääasia että olet tyytyväinen tulokseen, vaikka mahdollista valohoitoa annettiinkin. :lol:
Rahat ainakin lähti toisiin taskuihin. :D
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

rumilus kirjoitti:Kovin tuntui olevan antiikkiset laitteet pumppupajalla. :lol:
Kyllä ne ruiskutusmäärät olisi hyvä nähdä digitaalisessa muodossa ja graafisessa tolppamuodossa. :lol:
Mahdollistaa pumpun ajon erilaisilla käyttökierrosalueella reaaliajassa.
Näin varmasti mutta uskoisin "koeputkien" olevan riittävän tarkka mittausmenetelmä yhtä antiikkiselle rivipumpulle.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Ei se ihan niin ole, koska erilaisilla kierrosalueella pumppua ajettaessa myös ruiskutusmäärät vaihtelee.
Esimerkiksi 1000 r/min ruiskutusmäärät voivat olla tasan, mutta esim. 3000 r/min jo jonkinverran epätasaista. Ruiskutusmäärät ovat siten kompensoitava kaikille kierrosalueelle riittävän sopusuhtaiseksi.
Reaaliaikaisella mittaustekniikalla on suuri merkitys ilmiön toteamiseksi.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

dealer kirjoitti:En tiedä OM602 hytkymisen syistä mutta minäpoika tässä hytkyn naurusta.
Rumilus on moneen vuoteen parasta mitä tälle foorumille on tapahtunut, jatka samaan malliin ! :D
No niinhän minä tuolla sanoin, tämän forumin ehdoton suola, pippuri ja kaikki mausteet ihan samassa paketissa. Eilen oli pakko lopettaa näiden juttujen lukeminen ja polkea niin vid*sti kauppaan hakemaan keskikaljaa kun ei näitä voi selvinpäin lukea.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Vastaa Viestiin