W124 250d: nakutus, lämpöjen nousu ja öljynpaineiden lasku

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
juha1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 409
Liittynyt: La 29.01.2005 21:28
Paikkakunta: Meri-Lappi

Viesti Kirjoittaja juha1 »

DB605A kirjoitti:Juha1 ja Rumilus taitaa olla et uudemmissa W211 omistajan kohdalla useammin on joku muu mitä kuskin penkillä istuessa tavataan kun papereita ruvetaan tavailemaan.Ostetaan auto mihin just rahat riittää ja kun eka ongelma tulee kohdalle,niin siihen sitten homma loppuu ellei iskä pelasta ja auta.Pitää kumminkin muistaa et 10v päästä nää on ihan normi kamaa.Pystytukat veivaa näitä tietsikan kanssa kuntoon takapihalla et heilahtaa.Näin se vain menee.Niin on käynyt ennenkin ja käy nytkin.
jotenki samaa asiaa epäilen itekki. toki sen sitte kymmenen vuoden päästä vois ehkä ostaakki, siihen mennessä on nähny sitten senki että kestääkö ko automalli. saa muut siihen mennessä tutkia, millaisia lastentauteja siitä löytyy. :lol: ja sitteki jos sen hankkii, ni mieluummin sellainen jota ei kukaan pystytukka ole tietokoneella pilannu.. ellei se sitte ole stereoita vaan sillä koneella säätäny siellä takapihalla.. :D

mut paljonkohan se C111:llä varustettu satakaksnelonen sitte kulkis vaikka sen koneen sieltä saksan museosta saiski hälyttimiä vältellen varastettua, taitaa tuossa lankussa kuiten tuo ilmanvastusarvo olla "hieman" suurempi kuin kokeiluversion kiilassa..?
"ei mersuun remonttia tehdä, sitä vain huolletaan..."
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

dealer kirjoitti: Rumilus, sinulta jäi huomaamatta että juha1 kyseli kokemuksia juuri PP-Dieselillä laitetusta pumpusta ;)
Mites Mynädieselin fiksaamat pumput tässä kisassa muuten pärjää? Mieluusti ajelisin tunnin reissun kotoa kuin Ylivieskaan ,minne sentäs tulee "vähän" enemmän matkaa...
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Aku P kirjoitti:
dealer kirjoitti: Rumilus, sinulta jäi huomaamatta että juha1 kyseli kokemuksia juuri PP-Dieselillä laitetusta pumpusta ;)
Mites Mynädieselin fiksaamat pumput tässä kisassa muuten pärjää? Mieluusti ajelisin tunnin reissun kotoa kuin Ylivieskaan ,minne sentäs tulee "vähän" enemmän matkaa...
Varmasti ainakin yhtä hyvin :wink: .
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Aivan oikein, kyllä Arola Mynädieselistä laittaa pumpun minkälaiseen trimmiin haluaa.
Taitaa aika mennä nykyään enemmän noitten raskaamman kaluston pumppuvirityksissä tekemisissä ( kilpakäyttö ).
Mahtaako Arolalla olla aikaa ja viitseliäisyyttä piristellä pumppuja katukättöön. :wink:

Kyllä Aku P:kin olisi syytä luopua hankkeesta, aivan turhia toimenpiteitä pikku ruuvailuilla. :lol: Sinullahan on 300 TD, eli vaparista on kysymys. :D Sen juuri ja juuri voisi ymmärtää, jos allasi olisi turbomoottori, josta hiukan ottaisi lisäpotkua, se sentään kestäisi virittelyä. :lol:
ketuttaa entisestään, kun joku bemari, volvo tai audi pyyhkäisee säädetyn pumpun Mersumiehen ohitse. :lol:
Avatar
juha1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 409
Liittynyt: La 29.01.2005 21:28
Paikkakunta: Meri-Lappi

Viesti Kirjoittaja juha1 »

se nyt on ihan sama vaikka olis kuinka trimmattu auto nykypäivänä, jos satasta tasan ajat tai laillisia nopeuksia, ni siinä menee jo pikku micraki mersun edelle.. ei bemari ainoastaan, eli ei se vitutus kasva mihinkään sen pumpun takia.. :lol:

jos kilpaa haluaa ajaa, ni sitten on mentävä muualle ku tien päälle.
"ei mersuun remonttia tehdä, sitä vain huolletaan..."
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

No arvaa siinä kuinka käy, kun Mersunrottelolla köröttelet eteenpäin...ja pukkaa savua niin saatanasti, ja kun yrität vielä päästä em. autoista ohi, niin kisahan on sata varmasti käynnissä.
Siinä sitten poljet vapariasi melkein pohjan puhki, eikä mitään tapahdu...muutakuin em. autojen perävalot häipyy horisonttiin. :lol:
En nyt tarkoita sinua juha 1, tunnut olevan asiallinen kaveri. :lol:
Edellämainitun vuoksi monet haluaa piristellä moottoria....ja aivan turhaan. :lol: :lol:
Viimeksi muokannut rumilus, Ma 03.08.2009 17:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18047
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Aku kirjoitti:Mites Mynädieselin fiksaamat pumput tässä kisassa muuten pärjää? Mieluusti ajelisin tunnin reissun kotoa kuin Ylivieskaan ,minne sentäs tulee "vähän" enemmän matkaa...
Varmasti onnistuu sielläkin !
Omakohtaista kokemusta ei ole mutta kuulemani mukaan ei ole syytä epäillä.
Avatar
juha1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 409
Liittynyt: La 29.01.2005 21:28
Paikkakunta: Meri-Lappi

Viesti Kirjoittaja juha1 »

rumilus kirjoitti:No arvaa siinä kuinka käy, kun Mersunrottelolla köröttelet eteenpäin...ja pukkaa savua niin saatanasti, ja kun yrität vielä päästä em. autoista ohi, niin kisahan on sata varmasti käynnissä.
Siinä sitten poljet vapariasi melkein pohjan puhki, eikä mitään tapahdu...muutakuin em. autojen perävalot häipyy horisonttiin. :lol:
pitää olla sen verran viisaampi ettei kisaamaan lähde, muutenhan saa koko ajan olla kisaamassa. ite oon sen verran usein saanu polkea täysillä menemään, ettei omalla autolla kiinnosta pätkääkään se homma.. ja jos koko ajan kuvittelee, että muut on itseä vastaan kisaamassa, ni sitte on jo asenneongelma..
"ei mersuun remonttia tehdä, sitä vain huolletaan..."
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Jos liikenteessä olisi kaltaisiasi, niin ei olisi häiriköitä.
Olen ajellut 40-vuoden aikana jonkin verran kilometrejä, ja siellä kertomani tapukset ovat arkipäivää.

Tosiasiassa sillä virittelyllä haetaan sitä ku...n jatketta imagoonsa.
Avatar
juha1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 409
Liittynyt: La 29.01.2005 21:28
Paikkakunta: Meri-Lappi

Viesti Kirjoittaja juha1 »

ei sillä virittämisellä ja pumpun säädöllä tai sanotaanko ajantasaistamisella ole tarkoitus ajaa ku pöljä, sellaista pientä ajon vaivattomuutta sillä haetaan, tai ainaki ite hakisin jos sen säätöön vien. samalla näkis onko pumppu sisältä terve edelleen.

ja sanotaan siihen kaahailuun vielä, että ku kolmatta kaistaa tarpeeksi on saanu ajaa, ni kyllä sitä mielellään sitte ajaa hiljempaaki. saa olla välistä aika tarkkana siinä hommassa. sanotaan että se satanen ja hilkku yli, siinä se mun nopeus on suunnilleen, yleensä. eli sitä samaa nopeutta mitä kaikki ajaa tuolla tien päällä.
"ei mersuun remonttia tehdä, sitä vain huolletaan..."
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

" sellaista pientä ajon vaivattomuutta sillä haetaan, "

Kyllä on pienet halut ja fiilikset, jos pumpun mitättömällä säädöllä haetaan ajon mukavuutta ja vaivattomuutta. Pienistä nautinnoista sitten on kysymys...jos niistä fiilikset paranee.
No voihan sitä olla vähäänkin tyytyväinen. :lol:

Luulisi itsetunnon ja mul..n jatketta haluavalle parempiakin vaihtoehtoja tarjolla.
Korostan edelleenkin, että pumpun säätö on vain pieni osakokonaisuutta koko moottorin toiminnasta. Ja samaan hengenvetoon todettakoon edelleen, että ne turhamaisuudet lihottaa vain pumpunsäätäjien kukkaroa. :lol:
maukkarinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 244
Liittynyt: Su 13.06.2004 12:16
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja maukkarinen »

Erittäin viihdyttävä ja osittain asiatietoakin tarjoava keskusteluketju, mutta seuraavaan oli pakko puuttua:

"No jos dieselin perään, niin laitetaanko C111 kehitysversio Mersun dieselmoottorista ?
Kiihdydyksessä voit päihittää ko. dieselin 0..100km/h, mutta sitten sen jälkeen Mersu pyyhkäisee " moposi " ohi että hutkahtaa. "

Onko arvon hra Rumilus koskaan tutustunut faktoihin tai kokeillut moottoripyörän kiihtyvyyttä?

Nimen omaan 0-100 km/h kiihdytyksessä autolla on jonkinlaista jakoa, mutta 0-200 km/h kiihdytyksessä perus kilokyykky hakkaa kaikki tunnetut urheiluautot. Esimerkkinä vaikkapa pappamallin matkailuvaunu Mercedes-Benz CLK 63 AMG Black Series kiihtyy 0-100km/h tehtaan ilmoituksen mukaan 4,3 s ja 0-200 11s.

Senhän pesee jo 600 kuutioisella nykymopolla.

Vertailuna oma pappamallin monkey, 900 kuutioinen -97 Fireblade 0-100 km/h 3,3 s ja 0-200 km/h mitattuna 8,2 s.
Saatika nykypolven sporttipyörät, monkeyssä koneteho 140 hp, tämänpäivän sporttimopoissa 180-200 hp tehtaan jäljiltä ja parikymmentä kiloa vähemmän painoa.

Niin itse asiaan, oma exä 250D -89 ainakin Mynämäellä käynnin jälkeen tuntui aivan eri autolta, vaikka tehoa ei nostettu kuin 115 hevosvoimaan.

Kaasuunvastaavuus säädön jälkeen kaasupolkimen vaikutettua syötön lisäämiseen jo pienillä kierroksilla muutti auton ajokäytöksen sellaiseksi, mikä se olisi pitänyt olla jo tehtaalta lähtiessä.
Kulutus putosi noin 0,5 litraa sadalla ja vaparikoneeksi pieni tehonlisäys, mutta oleellinen käytettävyyden parannus oli säädön kustannusten arvoinen.

Kiitos ja anteeksi
törkyturpa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 92
Liittynyt: Su 28.05.2006 17:45

Viesti Kirjoittaja törkyturpa »

Kulutus putosi noin 0,5 litraa sadalla ja vaparikoneeksi pieni tehonlisäys, mutta oleellinen käytettävyyden parannus oli säädön kustannusten arvoinen.
niin ja jos autoa meinaa pitää ja ajaa paljon niin jo tuolla 0.5 litrankin kulutuksen pudotuksella pumpun säädön kuittaa pikaisella laskutoimituksella n.50-60tkm ajomäärällä.ja kaikki siitä eteenpäin on plussaa ja auto mukavampi ajaa.että haitanneenkohan siinä vaiheessa enää kauheasti jos rahat on mennyt muka vääriin taskuihin :mrgreen:
124 300d st
Iso-Jukka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 73
Liittynyt: Ma 24.01.2005 22:42
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Iso-Jukka »

rumilus kirjoitti:Mersunkin kampiakseli laakeroidaan pääsääntöisesti liukulaakereilla:
Onkos ollut sekundääri vaihtoehtona kuulalaakerit?
kysyy laakeritunnilla koulussa nukkunut :wink:
Ps. pihalla kyllä kaksinkappalein kuulalaakeroituja polttomoottoreita :D
110hp puhdasta ajamisen iloa
240TD
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Onko arvon hra Rumilus koskaan tutustunut faktoihin tai kokeillut moottoripyörän kiihtyvyyttä?

Vävypojalla on kiihdytyspyörä. Kiihdyttelee kilpaa Suomessa.
Olen jonkin verran katsonut hänen vetoja. Itse en moiseen hullutteluun sorru.
Yhdessäkin vedoksessa oli nimenomaan piristetty MB 63 AMG vastaan vakiopyörästä piristetty Brittiläinen versio. Arvaa vaan kuinka siinä varttimaililla kävi.
Tiedän toki teho/paino suhteen ajoneuvoista, myöskin moottoreiden viritysasteen molemmissa tapauksissa. Pyörällä ei ole mitään jakoa kovien tykkien kanssa kilpailla kiihdytyksissä autojen kanssa, hopeamitali lankeaa kaksipyöräiselle.
maukkarinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 244
Liittynyt: Su 13.06.2004 12:16
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja maukkarinen »

Varttimailin Mercedes-Benz CLK 63 AMG Black Series suoriutuu testissä 12,6 sekunnissa.
Normaalit vakio kilokyykyt erittäin pitkällä vakiovälityksellä, joka on tarkoitettu rata-ajoon, eikä varttimailille pääsevät järjestään alle 10 sekunnin ja Sport Rider:in mittauksissa vakio pappamallin monkeykin (CBR 900 RR -97) aika varttimaililla 10,59.

1/4 maililla aiemmin esiintuomani nykyaikaiset 600 kuutioisetkin taas pesevät edellämainitun mercedeksen parilla sekunnilla.

Kotikasvatukseni mukaan on huonoa käytöstä väittää vastaan vanhemmalleen, mutta väitän vakiokulkineilla varttimailillakin pyörän pesevän auton mennen tullen. Jos nyt pysytään tieliikennekäytössä olevista bensiini/dieselkäyttöisistä kulkineissa.

Kuitenkin käytännössä oleellista on kuskin taidot ja kyvyt, kiihdytysajoissakin.

Sorry offtopic.

Sen verran vielä asiaakin, että Mynädieselin säädön ja muutostöiden jäljiltä syöttömäärää oli helppo itse säätää kädenkäänteessä "herrasmiessäädöstä" tehokkaampaan ja savuttavampaan suuntaan pumpun päällä olevasta "alppikellon" ruuvista.
Ja tarvittaessa katsastukseen pienemmälle.
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

maukkarinen kirjoitti:Varttimailin Mercedes-Benz CLK 63 AMG Black Series suoriutuu testissä 12,6 sekunnissa.
Normaalit vakio kilokyykyt erittäin pitkällä vakiovälityksellä, joka on tarkoitettu rata-ajoon, eikä varttimailille pääsevät järjestään alle 10 sekunnin ja Sport Rider:in mittauksissa vakio pappamallin monkeykin (CBR 900 RR -97) aika varttimaililla 10,59.

1/4 maililla aiemmin esiintuomani nykyaikaiset 600 kuutioisetkin taas pesevät edellämainitun mercedeksen parilla sekunnilla.

Kotikasvatukseni mukaan on huonoa käytöstä väittää vastaan vanhemmalleen, mutta väitän vakiokulkineilla varttimailillakin pyörän pesevän auton mennen tullen. Jos nyt pysytään tieliikennekäytössä olevista bensiini/dieselkäyttöisistä kulkineissa.

Kuitenkin käytännössä oleellista on kuskin taidot ja kyvyt, kiihdytysajoissakin.

Sorry offtopic.

Sen verran vielä asiaakin, että Mynädieselin säädön ja muutostöiden jäljiltä syöttömäärää oli helppo itse säätää kädenkäänteessä "herrasmiessäädöstä" tehokkaampaan ja savuttavampaan suuntaan pumpun päällä olevasta "alppikellon" ruuvista.
Ja tarvittaessa katsastukseen pienemmälle.
Odotas hetken aikaa kun vävypoika tulee käymään luonani, niin kopsaan videovedokset muutamasta kiihdytyksestä, jossa vastassa auto vastaan pyörä. Siinähän sitten näet kuinka pyörälle käy koko varttimailin matkalla. Ei mitään jakoa niissä pippaloissa piristetylle vakioautolle.
Niitä vedoksia on Youtubessa.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Jokohan se ois tämän topikin huuhaat tässä?
Avatar
juha1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 409
Liittynyt: La 29.01.2005 21:28
Paikkakunta: Meri-Lappi

Viesti Kirjoittaja juha1 »

maukkarinen kirjoitti: Sorry offtopic.
ei se mitään, sen verran tässä on jo menty aiheen vierestä, että antaa mennä vaan! :lol:

ja taitaa topiikin huuhaat jatkua pitkään tällä menolla.... :wink:

eipä tuo oma pyörä mitenkään kovin tehokas ole, vakiot 152hv ja märkäpaino 255kg. mutta kyllähän noita tehokkaampiaki löytyy. mutta kyllä se aikalailla vakiot autot pesee kiihtyvyydessä, jos nyt aikoja aletaan vertailemaan. tietty joku huippuunsa viritetty urheiluauto voi olla eri asia, riippuen mallista tietenki.

ja vaikkei pyörä oliskaan kova kiihtymään, niin tuntuu se aina kovammalta kyydiltä ku peltilootassa istuminen, kiihtyvyyden tunne on ihan eri. omalla pyörällä 0-100 tais olla jotain 2,6sekuntia, varttimailia en ole koskaan mitannut, enkä ehkä menekään mittaamaan. ja sekin on sitten eri asia kuka sen 2,6 sekuntia vetää, siihenki pitää olla näppituntumaa, tavis kuski ei välttämättä siihen kykene..

mutta kiihtyvyyttä tärkeämpää on milelestäni kuitenkin ajon vaivattomuus tien päällä, pyörällä on mukava ohittaa, kun hieman vaan kaasua kääntää ja ohi on hetkessä kun pyörä kiihtyy esim 80-100 hetkessä.

ja jos siitä pumpusta vielä, tosiaanki pientä kivaa sillä olis tarkoitus saada, eikä mitään jatketta, jos jatketta haluaa, ni sitte pitää hankkia ihan toinen auto. harvempi enää 80-luvun autolla saa itselleen kovinkaan statusta missään piireissä...

toisaalta olen usein sanonu, että helppohan sitä on saada uus ja hyvännäköinen auto, eihän sitä tarvi ku säännöllisesti vaihtaa uuteen, mutta omistapa parikymmentä vuotta vanha auto, joka näyttää edelleen uudelta, siinäpä sitä on esimerkkiä autosta ja auton ylläpidosta! :wink: :lol:
"ei mersuun remonttia tehdä, sitä vain huolletaan..."
Full Throttle
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: Pe 24.07.2009 17:42

Viesti Kirjoittaja Full Throttle »

juu-u...aika rankasti kyllä karkaa aiheesta...nyt tästä ennää puuttuu, että vehkeet tankataan akumiitillä.
Avatar
juha1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 409
Liittynyt: La 29.01.2005 21:28
Paikkakunta: Meri-Lappi

Viesti Kirjoittaja juha1 »

kyllähän sitä akumiittia voisi tietty käyttää, mutta ku hallintalaitteet irtoaa kovan nopeuden vuoksi ni ei oikein onnistu tieliikennekäytössä.. :wink:
"ei mersuun remonttia tehdä, sitä vain huolletaan..."
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Vai että diesel-Wankel :lol: Kilinpillit sentään :lol:

The three-rotor Wankel engine in the first C 111 of 1969 developed 280 hp, giving the car a top speed of 160mph.

The engine suggested was the five-cylinder three-litre naturally aspirated diesel from the 240 D 3.0 and 300 D, an engine with plenty of potential for raising performance.
juha1 kirjoitti:kyllähän se roikassa pito aina autoa auttaa, muttei sekään itse öljyä lämmitä vaan jäähdytinnesteen. tietty voihan metallia pitkin hohkata lämpöä öljyynkin, mutta uskallan epäillä ettei se kovin paljon lämpene.
Sen verran se öljyäkin lämmittää että kymppikuuskymppisellä täytettyä OM603:sta jaksaa -30°C starttimoottori pyörittää :wink:
rumilus kirjoitti:
juha1 kirjoitti:milläs tavalla rumilus on saanu mersun mottiin lisää puhtia..? vai oletko mitään kehitysjuttuja omiisi tehnyt..?
Mieluimmin kuristan huipputehokasta vakiomoottoria, ettei se vaan kuormitu liikaa.
Eli valitsen itselleni sellaisen Mersun, jossa on alkujaankin riittävästi potkua, ja sitten alennan viritysastetta...sillä saavutan moottorille pidemmän käyttöiän. :lol:
Eikös tuossakin muutu moottorin toiminta erillaiseksi mitä sen suunnittelijat ovat alunperin tarkoittaneet. Ajattelisin lähinnä omiin kirjoituksiinne pohjautuen momenttipisteitä, värinöitä jne eli liikenneturvallisuutta vaarantava toimenpide tuo suunnittelemanne :roll:

Yst. "Noviisi"
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
W126 300SD -84 talviunilla.
Lavetti (S124-OM603-ST) Yhteishuoltajuudessa.

“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?”
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

XUX63 kirjoitti:Vai että diesel-Wankel :lol:
Tuollasia Mersu ihan oikeasti kehitteli, niinkuin muutama muukin. Mersun versiot taisivat olla jotain kipinäsytyllä ja suorasuihkutuksella varustettuja...Rolssi sitten osti patentit ja teki ihan oikein puristus-sytytys wankeltiisseleitä.

Eipä ne sitten niin hyviä kai olleetkaan kun niistä luovuttiin..ei vaikka niiden tasapainotus ja momenttipisteet olivatkin varmasti paaaljon parempia kuin perinteisemmässä ratkaisussa :lol:
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

" Eikös tuossakin muutu moottorin toiminta erillaiseksi mitä sen suunnittelijat ovat alunperin tarkoittaneet. Ajattelisin lähinnä omiin kirjoituksiinne pohjautuen momenttipisteitä, värinöitä jne eli liikenneturvallisuutta vaarantava toimenpide tuo suunnittelemanne "

Ehei muutu ...olet ihan väärässä. Ei ne ole VÄRINÖITÄ, vaan värähtelyjä. :lol:
Kerrannaisvaikutuskset värähtelyjen solmupisteet syntyy vain erilaisten kierroslukujen seurauksena. :lol:
Kun alennan viritysastetta...moorttorin värähtelytaajuudet ovat hallinnassa.
Varmaan olisi viisasta olla kertomatta näissä yhteyksissä moottorin tasapainorakenteista, kun moni ei ymmärrä niistä mitään.
Ainakin niin olen ymmärtänyt, kun vastauksia lukee sanomisiini.

Ja mitä tulee Wankel-dieseleihin...täytyykö minun toimittaa sinulle metrin pinon dokumentteja diesel-Wankkelin kehityshistoriasta.? :D

Uusimpaa kehitystä Wankel / Scroll-tekniikasta en uskalla tällä foorumilla edes kertoa. :roll:
Onneksi AM-tuningspesialisti ymmärtää tekniikan päälle ja tietää, mistä ei moni muukaan tiedä. :lol:
Viimeksi muokannut rumilus, Ti 04.08.2009 23:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

rumilus kirjoitti: Onneksi AM-tuningspesialisti ymmärtää tekniikan päälle ja tietää, mistä ei moni muukaan tiedä. :lol:
:lol: Vitsikäskin vielä.Ei, en tiedä, mutta osaan lukea. Moderni versio wankelista voisi näyttää vaikka tältä: http://i66.photobucket.com/albums/h267/AMMB/Q-1.gif Tai sitten ei :roll:
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Kyllä se tiedon hakukin on jo jotakin tietämistä asiasta. :lol:
Katso scroll-kompressorin periaatekuvaa, se lisättynä lataamaasi Wankel tekniikkaan, niin saadaan hieno yhdistelmä. :lol:

Vaikka tuosta niin pääsee alkuun. :lol:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Scroll-kompressori

Tosin rakenteet ovat vähän toisenlaiset, yhdistettynä Wankel-tekniikkaan, mutta periaate parannettu versio turbiinitekniikasta. :lol:
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

rumilus kirjoitti:Varmaan olisi viisasta olla kertomatta näissä yhteyksissä moottorin tasapaininorakenteista, kun moni ei ymmärrä niistä mitään
:cry: taaskaan rumilus ei anna meidän edes yrittää ymmärtää :cry:
Kerro edes jotain yksinkertaistetusti kapulakielellä, niin voin saunaillassa päteä kavereille muutamalla nippelitiedolla.
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Avatar
juha1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 409
Liittynyt: La 29.01.2005 21:28
Paikkakunta: Meri-Lappi

Viesti Kirjoittaja juha1 »

saataisko se akumiitti jotenki tähän kytkettyä..? :lol:
"ei mersuun remonttia tehdä, sitä vain huolletaan..."
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Monenlaista taavi- AKU-ankkaa tällä foorumilla hihhuloi.
Sen kyllä ymmärtää, jos tieteellis/teknillinen pohja löytyy kyseisestä opinahjosta.
Full Throttle
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: Pe 24.07.2009 17:42

Viesti Kirjoittaja Full Throttle »

aijjaa...no lyyäänkö sitte veekasi tulile?
Vastaa Viestiin