w123 300d Turbotus?

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Avatar
jonttuPRO
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Ke 27.09.2006 20:18
Paikkakunta: mäntyharju

w123 300d Turbotus?

Viesti Kirjoittaja jonttuPRO »

eli tuollaisen ostin projekti autoksi kun sain tuon käyttiksen valmiiksi...
tarkoituksena olisi turbottaa auto aluksi mielellään pienellä budjetilla jotta saisi edes pienen tehon lisäyksen autoon.

ELI:
-mitä tarvitsee tehdä pumpulle että toimii turbon kanssa ja saa tarpeeksi kakkua?
-riittääkö pelkkä syöttöjen lisäys jotta saa tarpeeksi ainetta ahtopaineiden noustessa?
-minkälainen tuo w123:sen pumppu on jos mennään tehoissa yli 200hp, eli onnistuuko isompien elementtien vaihdot ynnä muut ja missä vaiheessa niitä tarvitaan?
-kestääkö tuo vakio alakerta yleensäkään minkälaisia tehoja?

kitokset vastauksista jo etu käteen...

rojekti autosta ei ole vielä kuvia mutta käyttiksestä pari löyty :)

Kuva

Kuva
Viimeksi muokannut jonttuPRO, Ma 17.08.2009 17:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
mersut ovat työni sekä intohimoni...

MB w202 220cdi
MB w123 300D
Avatar
Rammstein69
Mersumies
Mersumies
Viestit: 711
Liittynyt: Ke 30.03.2005 16:50
Paikkakunta: Humppila

Re: w123 300d Turbotus?

Viesti Kirjoittaja Rammstein69 »

jonttuPRO kirjoitti:
ELI:
-mitä tarvitsee tehdä pumpulle että toimii turbon kanssa ja saa tarpeeksi kakkua?
-riittääkö pelkkä syöttöjen lisäys jotta saa tarpeeksi ainetta ahtopaineiden noustessa?
-minkälainen tuo w123:sen pumppu on jos mennään tehoissa yli 200hp, eli onnistuuko isompien elementtien vaihdot ynnä muut ja missä vaiheessa niitä tarvitaan?
-kestääkö tuo vakio alakerta yleensäkään minkälaisia tehoja?
Ensiksi, vakiopumppu ei riitä 200hp, elikä pumppu esim Mynä-dieseliin tapitukseen..

Syöttöä lisäämällä ja ahtamalla ei varmaankaan pääse paljoa yli 125hp..

Kyllä se alakerta aika paljon kestää, lämpökuorma sen särkee..
Tietysti vähän on käytöstäkin kiinni..
Vaparikoneessa ei ole öljysuihkuja jäähdyttämässä mäntiä.
Cooleri olis erittäin suotavaa asentaa...

Paremman saa alkuperäisestä turbomyllystä OM617A..
Niitä näkee aika ajoin myynnissä, sekä vakioita että kireempiä..
Chrysler 160 -74
Wartburg 353W Tourist -88
W111, Rusty Twisted Frankenstein -62
tdt leka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 597
Liittynyt: Ma 30.03.2009 21:02
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tdt leka »

minä voisin myydä omani 617a 341hp 2500€
pumpun voisin myydä erikseenki 7mm elementeillä 125kuutiomilliä tuotto made by HP diesel 590€ tuolla pumpulla ei enempää saa ku ton 340hp
Tiedän omiin tarpeisiini riittävästi, loput kokeillaan.
w201 2.5st ralliauto
w210 200CDI
w124 250touring diesel
EX:
500SEL
300SE nivalan jaoksen pojat risti Sheikiksi
w123 om602
w123 om 617a 7mm hx40 341hp
+monia muita
Avatar
jonttuPRO
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Ke 27.09.2006 20:18
Paikkakunta: mäntyharju

Viesti Kirjoittaja jonttuPRO »

entäs sit kun sen pumpun käyttää laitettavana, tarvitseeko pumpulle tehdä mitään että se lisää tarpeeksi sitä syöttöä ahtojen mukana? vai onnistuuko tämä pelkällä syöttöjen lisäyksellä?
mersut ovat työni sekä intohimoni...

MB w202 220cdi
MB w123 300D
Avatar
Rammstein69
Mersumies
Mersumies
Viestit: 711
Liittynyt: Ke 30.03.2005 16:50
Paikkakunta: Humppila

Viesti Kirjoittaja Rammstein69 »

jonttuPRO kirjoitti:entäs sit kun sen pumpun käyttää laitettavana, tarvitseeko pumpulle tehdä mitään että se lisää tarpeeksi sitä syöttöä ahtojen mukana? vai onnistuuko tämä pelkällä syöttöjen lisäyksellä?
Mulla on kalvo pumpussa kalvo joka tunnistaa ahdon ja lisää syöttöä..

Luultavasti näin on "Lekankin" pumpussa..

Mynässä tekivät myös ulkoiset syötön säädöt.. :idea:
Chrysler 160 -74
Wartburg 353W Tourist -88
W111, Rusty Twisted Frankenstein -62
tdt leka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 597
Liittynyt: Ma 30.03.2009 21:02
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tdt leka »

ei ole muutako ulkoinen syötönsäätö.paineen alaista ei ole mutta se on helppo rakentaa.
jos rakennan sen säädön niin ton pumpum saa 640€
Tiedän omiin tarpeisiini riittävästi, loput kokeillaan.
w201 2.5st ralliauto
w210 200CDI
w124 250touring diesel
EX:
500SEL
300SE nivalan jaoksen pojat risti Sheikiksi
w123 om602
w123 om 617a 7mm hx40 341hp
+monia muita
HV83
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: Su 17.08.2008 14:56

Viesti Kirjoittaja HV83 »

ppd tekee ulkoiset syötönsäädöt joita helppo säätää ja lisäks laittaa savutuksenestorasian joka lisää ahdonalaista syöttöä
Avatar
jonttuPRO
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Ke 27.09.2006 20:18
Paikkakunta: mäntyharju

Viesti Kirjoittaja jonttuPRO »

kiitoksia hyvistä vastauksista :wink:
elikkäs missä tämmöinen pumppu johon siis tulisi isommat nestepäät sekä savutuksenestorasia joka lisää ahdonalaista syöttöä ja ulkoiset syötönsäädöt... elikkä ilmeisesti kaikki mitä pumpulle kannattaa tehdä jos meinaa superturboa tehdä?
ja paljonko tämmöinen lysti kustantaa suurin piirteinsä?
mitä ahdinta suosittelisitte, olisi mukava jos löytyisi käytettynä suht helposti ja saisi herätä kohtuu kierroksilla? en rupea kumminkaan vnt:n kanssa kikkailemaan mutta semmoinen suht järkeva perus ahdin?
mersut ovat työni sekä intohimoni...

MB w202 220cdi
MB w123 300D
HV83
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: Su 17.08.2008 14:56

Viesti Kirjoittaja HV83 »

turboks vaikka kkk 26, herää heti alhaalta ja riittää varmaan tuonne 200hv. (124 om603 orggisturbo)

Vaparin pumppu viritykseen, hinta kannattaa kysyä sepältä itteltä (noin 700-800e paikkeilla)
Avatar
Rammstein69
Mersumies
Mersumies
Viestit: 711
Liittynyt: Ke 30.03.2005 16:50
Paikkakunta: Humppila

Viesti Kirjoittaja Rammstein69 »

HV83 kirjoitti:turboks vaikka kkk 26, herää heti alhaalta ja riittää varmaan tuonne 200hv. (124 om603 orggisturbo)
Tuommosella ahtimella hain katsastuslapun, 209hp ja 390Nm / 1,5bar..

Ongelmana tuossa on pakopaineet, omassani huiteli yli 3 barin..

Ahtimen käyttöikä jää erittäin lyhyeksi ja mahollisesti saa moottorinkin särjettyä ko ahtimella..

Pakopesä sais olla väljempi, kyllä se siltikin heräilis..

:roll:
Chrysler 160 -74
Wartburg 353W Tourist -88
W111, Rusty Twisted Frankenstein -62
tdt leka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 597
Liittynyt: Ma 30.03.2009 21:02
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tdt leka »

hx 40 heräs iha hyvin gt 32 garretti varmasti ois aika makeimmillaan
Tiedän omiin tarpeisiini riittävästi, loput kokeillaan.
w201 2.5st ralliauto
w210 200CDI
w124 250touring diesel
EX:
500SEL
300SE nivalan jaoksen pojat risti Sheikiksi
w123 om602
w123 om 617a 7mm hx40 341hp
+monia muita
Avatar
jonttuPRO
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Ke 27.09.2006 20:18
Paikkakunta: mäntyharju

Viesti Kirjoittaja jonttuPRO »

täältähän tulee mukavasti vastauksia tyhmiin kysymyksiini :)
ja seuraava, mistä saisin helpoiten pakosarjan laipan piirustukset mitkä voisin antaa koneistaja kaverilleni niin että siitä tulisi vielä oikean kokoinenkin? :)
mersut ovat työni sekä intohimoni...

MB w202 220cdi
MB w123 300D
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Pakosarja tuossa koneessa tulee kanteen kolmella erillisellä laipalla.

Tarvikeliikkeestä uudet tiivisteet ja teetä laipat niiden mukaan. :D
Avatar
PTracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1150
Liittynyt: Ti 21.08.2007 20:15
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja PTracing »

Hommaa jostain alkuperäinen turbon pakosarja. Ei ole kuulemma yhtään huono, ja pääset paljon vähemmällä... :lol:
IG: @pyrytakkunen
Avatar
jonttuPRO
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Ke 27.09.2006 20:18
Paikkakunta: mäntyharju

Viesti Kirjoittaja jonttuPRO »

millainens laippa tuossa vakio pakosarjassa on? ajattelin vain että jos esimerkiksi hx40 sinne tuuppaa niin ei taida käydä? :D ja mielelläni itse teen pakosarjan kun laipat vaan saan hommailtua :)

imusarja onkin seuraava kysymys aihe?
mersut ovat työni sekä intohimoni...

MB w202 220cdi
MB w123 300D
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

jonttuPRO kirjoitti:millainens laippa tuossa vakio pakosarjassa on?
T3
Avatar
Rammstein69
Mersumies
Mersumies
Viestit: 711
Liittynyt: Ke 30.03.2005 16:50
Paikkakunta: Humppila

Viesti Kirjoittaja Rammstein69 »

jonttuPRO kirjoitti:
imusarja onkin seuraava kysymys aihe?
Mitäs imusarjasta?

Turbokoneen orkkis on aivan paska, itelläni on teetetty pystymallinen.. :idea:
Chrysler 160 -74
Wartburg 353W Tourist -88
W111, Rusty Twisted Frankenstein -62
Turbo-eemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Turbo-eemeli »

Jos T3 laipal oleva turbo kelpaa, niin minulla olis. Sen saa myös pienillä muutoksilla sopiin vähäpäästöseen 124:een, siis om 603 :!:
Hullu jätkä tykkää pyörivästä. www.lds-turbo.fi
Avatar
jonttuPRO
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Ke 27.09.2006 20:18
Paikkakunta: mäntyharju

Viesti Kirjoittaja jonttuPRO »

Rammstein69 kirjoitti:
jonttuPRO kirjoitti:
imusarja onkin seuraava kysymys aihe?
Mitäs imusarjasta?

Turbokoneen orkkis on aivan paska, itelläni on teetetty pystymallinen.. :idea:
pystyykö sen hitsailee raudasta vai tarviiko välttämättä olla alumiininen? missä teetit ja oliko kallis? kiva ois kuvia saada kyseisestä kapistuksesta kiitos :)
mersut ovat työni sekä intohimoni...

MB w202 220cdi
MB w123 300D
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Voi sen tehdä vaikka puusta. :D
Avatar
Rammstein69
Mersumies
Mersumies
Viestit: 711
Liittynyt: Ke 30.03.2005 16:50
Paikkakunta: Humppila

Viesti Kirjoittaja Rammstein69 »

Mika tarjos päivän naurut.. :lol:

Jonttu: kyllähän sen voi raudastakin tehä, aika paljon on vaan hommaa..
Kuvia ei ole nyt just saatavilla, särkyneellä koneella niit olis..

En enää muista mitä makso, hitsaus ei kovin kallista ollu kun aihiot oli valmiiks hommattuna..
Chrysler 160 -74
Wartburg 353W Tourist -88
W111, Rusty Twisted Frankenstein -62
Avatar
weltsu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 31
Liittynyt: Ke 22.03.2006 20:31
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja weltsu »

Mullakin ois kkk ahdin ja välijäähdytin myytävänä edullisesti. P. 040-4642872
Avatar
PTracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1150
Liittynyt: Ti 21.08.2007 20:15
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja PTracing »

Minä voisin kans kuun lopussa myydä oman vanhan pumpun edullisesti. 7mm elementit ppd:n tekemä.
IG: @pyrytakkunen
Avatar
jonttuPRO
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Ke 27.09.2006 20:18
Paikkakunta: mäntyharju

Viesti Kirjoittaja jonttuPRO »

osia ainankin näköjään löytyy jos tarvii :) noh, pitää vielä katsella tuossa kuhan saa tuon korin siihen kuntoon että se ois kasassa ja muuten niin pääsee keskittymään tekniikkaan :)
mersut ovat työni sekä intohimoni...

MB w202 220cdi
MB w123 300D
Avatar
jonttuPRO
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Ke 27.09.2006 20:18
Paikkakunta: mäntyharju

Viesti Kirjoittaja jonttuPRO »

olisikohan muuten mahdollista tehdä yhtenäinen imu-/pakosarjan laippa ja myöskin yhtenäiset sarjat?
mersut ovat työni sekä intohimoni...

MB w202 220cdi
MB w123 300D
Avatar
Nozzz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 146
Liittynyt: Ma 21.05.2007 20:15

Viesti Kirjoittaja Nozzz »

Onhan se mahdollista mitä om617 lohkon kylkea katsellut, mutta oma pää sanoo vain jotenkin että olisi parempi erillisinä. odotellaan viisaampien vastauksia :lol:
Mercedes-benz c124 300ce
Mercedes-benz w124 200d
Mercedes-benz w123 300d
Avatar
PTracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1150
Liittynyt: Ti 21.08.2007 20:15
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja PTracing »

Jossain näin kuvanki semmosesta "tuplasarjasta".. Jotenkin vaan tuntuu että lämpiää vielä vähän enemmän turhaan imuilma jos pakokaasut lämmittää samaa laippaa. Vaikka onhan ne imu ja pakosarja muutenkin jo liian lähellä toisiaan...
IG: @pyrytakkunen
Avatar
jonttuPRO
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Ke 27.09.2006 20:18
Paikkakunta: mäntyharju

Viesti Kirjoittaja jonttuPRO »

no ajattelin että teetän tiivistettä mallina käyttäen yhtenäisen laipan ja hitsailen "tuplasarjan" mutta kuhan on nipussa niin leikkaan välit auki ettei lämmön "johtumista" pääse tapahtumaan niin paljoa, saa laipat pysymään oikeilla etäisyksillä toisistaan ja vääntyily vähenee. minkäsmoinen laippa on hx40 ja mistä saisin siihen helpoiten mallin ennen ahtimen hommaamista?
mersut ovat työni sekä intohimoni...

MB w202 220cdi
MB w123 300D
Avatar
Meihemi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: Su 19.11.2006 00:28

Viesti Kirjoittaja Meihemi »

Onkos kukaan tehny ite nuita pakosarjan laippoja tai onko kellään valmista ohjelmaa, esim autocadillä tehty tai joku vastaava. Koulusa ois mahollisuus tehä laippoja pitäs vaan ottaa mitat ja tehä autocadillä ohjelma niille. Mistäs ootte hommannu nuita laippoja jos ootte tehny 617:aan pakosarjan.
W123 200d 3.0 -81 rusina.
W123 300d -80 lahopaska.
S123 300TDT -81 kingi.
Avatar
PTracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1150
Liittynyt: Ti 21.08.2007 20:15
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja PTracing »

Kaverin kans tehtiin mulle 8mm paksusta lattaraudasta joka oli noin 50mm leveää. Jyrsinkoneella pakokaasuille reijät niihin ja pylväsporalla kiinnitysreijät. Sitten vaan rälmäkkä käteen ja muotoilin paremman näköiseksi. Lopuksi kun oli sarja kasassa vingulla kaikki kanavat kohdalleen...
IG: @pyrytakkunen
Vastaa Viestiin