Noname kirjoitti:C280 on todella miellyttävä ajella kun toimii, mutta kun vaikeudet alkaa niin rahanmenolle ei ole ylärajaa. Ensimmäisistä tärinöistä ja nykäsyistä kannattaa olla aidosti huolissaan.
Massamäärämittarin ja imuputkessa sijaitsevan lämpötila-anturinhan voi puhdistaa jarrujen puhdistussuihkeella.
Tulpat pitäisi käsittääkseni olla tavalliset ilman etuvastusta olevat mallit (tyypissä ei R-kirjainta) ja kärkivaliä piti vähän pienentää tulppatehtaan jäljiltä. Liian iso kärkiväli alkaa kuormittaa puolia puhumattakaan etuvastuksella varustetuista tulpista vastaavassa tilanteessa. Voihan tulpat olla jo sen verran kuluneet että kärkiväli on suurentunut sen vuoksi liikaa ja alkaa näkymään huonona kipinänä pienemmillä kierroksilla ja sen myötä laiha seos syttyy huonosti.
Samalla kun vaihdat tulppia niin tarkastappa huviksesi puolille menevien johtojen kunto. Jos eristysnauhan alta näkyy kuparia tai muovinmurusia niin ollaan jo ongelman ytimessä. Johtosarja ei kestä kuumuutta vaan eristeet murenee pois ja voit vain arvata mitä oikosulku saa aikaan. Käynti huononee ja samalla käyttötilin rahavirta muuttuu voimakkaasti negatiiviseksi. Onneksi johtoja voi korjata itse jos kolvi pysyy kädessä. Täällä on monta topiccia aiheesta. Ei kannata luulla että johtosarja on kunnossa vaan korjata se ennen kun iso vahinko käy.
Ylijänniterele on kartturinpuolella tuulilasin kulmassa muovin alla. Se on se alumiinin värinen, jossa on sulake päässä. Akun napa irti ja rele pois. Alareunasta vaan kampeaa kuoren auki ja juottaa liitokset uudelleen. Toimii taas seuraavat 15 vuotta.
Tuossa näkyy mitä se on syönyt:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=74450
Juu kiitos tästä teksitistä.
Juu olenkin ihemetellyt että, mikä ihmeen kapine se on vänkärinpuolella konetilassa muovin alla tuo pömpeli jossa on sulake nokassa.
Nyt sitten selvisi että, se on ylijänniterele.
Itsellä ei ole kyllä metalli kuorinen ylijänniterele vaan valkomusta muovinen mutta kaipa senkin saa irti. ja katottua nuo joutokset.
Kävin yrittämässä ottaa vika koodeja, mutta jostain syystä jota itse en tiedä, kone sanoi koko ajan että check connections. Vaikka miten yritettiin johtoja kattella nii yhteyttä ecuun ei saatu.
Joten vikakoodeja ei saatu irti.
Onko Ecu juurikin tuon vänkärinpuolen muovikannen alla konetilassa. Vai onko se vain Abs ohjainlaite. Jos on ecu niin, voisiko joku selittää miksi minulla siinä lukee Vdo eikä bosch kun eikös näissä C sarjalaisissa pitäisi olla Bosch motronic boksi.
Kun se diagnostiikkamittalaite kysyi sitä boksin numeroa ennen kuin yritti ottaa yhteyttä boksiin, jotain 012 alkusta muistaakseni. Sellaista numero sarjaa ei löytynyt ainakaan tuosta vdo boksista.
Täytyy kattoa nuo puolille tulevat johdot että missä kunnossa ovat ja kolvailla kuntoon jos hapettuneet piloille.
Ongelma on siis vieläkin ratkaisematta.
Apua siis kaivataan.