Mistä öljynpaine turbolle,om 603

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
henkkah
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Mistä öljynpaine turbolle,om 603

Viesti Kirjoittaja henkkah »

Eli saako öljynsuodattimenjalan alimmaisten kiinnityspulttien keskellä olevasta propusta (samankokoinen kuin kannen takapäässä) öljyn paineen vai onko se joku muu proppu?
Ei viittisi ottaa kannen takaa ku siellä on kuitenki huonompi paine. :roll:
m_benz
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus

Viesti Kirjoittaja m_benz »

Itse olen ottanut öljynpaineen turbolle öljynpaineanturin reijästä. 124:n tapauksessa T-haara suoraan öljysuodattimen jalkaan johon pyöritellään anturi kiinni ja siitä T-haarasta öljynpaineletku turbolle. Tällaisia T-haaroja löytyy moposportilta kun osaa oikeanlaista kysyä.
Se on pientä mikä ei ole suurta!
henkkah
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja henkkah »

Sama tuli mieleen kun huomasin että eihän tuossa om603:ssa ollutkaan sitä proppua.
Katoin 601 varaosa koneesta joka on tuos pajan lattialla,siinä oli sellanen paikka mutta tuossa toisessa ei. :roll:
Onneksi paikkakunnalta löytyy osaava hydrauliliike,uskoisin sieltä löytyvän tarvittavan t-haaran.
Kannen takapäähän vois laittaa sitte vaikka öljyn lämpötilaanturin. :?
DuPu
Mersumies
Mersumies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja DuPu »

Ota sieltä kannen takaa vaan se paine, miksi tarvitsisi keksiä pyörä uudelleen?

DuPu
ST-Romua vuodesta 2007
veskola
Valvoja
Valvoja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

henkkah kirjoitti:Kannen takapäähän vois laittaa sitte vaikka öljyn lämpötilaanturin. :?
Ei ole hyvä paikka, se mittaa öljynlämpötilaa siinä virtaavassa paikassa. Toisissa paikoissa öljyn lämpötila voi olla jotain aivan muuta. Parempi on mitata öljypohjassa olevan öljynlämpötilaa, eli sitä jota pumpatan siitä suoraan laakereille. Kun sen öljyn lämpötila nousee liian suureksi aletaan lähestya kovaa kyytiä kohti ongelmia.

Vitosta muuton löytyy kanssa suodattimen jalka, josta ruuvaamalla pultin pois (M10) saa öljynpainetta vaikkapa ahtimelle. Mulla siihen tosin tuli mittari ja öljy ahtimelle otettaan suoraan öljykanavasta kuten alkuperäisessä turbomoottorissa. Porattiin siis reikä lohkon kyljestä sisään ja siihen putkikierrejenkat ja laakerilukitetta.

DuPu kirjoitti:Ota sieltä kannen takaa vaan se paine, miksi tarvitsisi keksiä pyörä uudelleen?

DuPu
Lähinnä sen takia, että tuohon kanavaan syötetään öljyä tietynkokoisen kanavan läpi. Tietyllä paineella, vaikkapa 5 bar, siinä kulkee tietty määrä eli virtaus öljyä. Jos nyt aletaan kuluttamaan eli vuodattaaman sitä öljyä enemmän ahtimen kautta niin se paine tuossa kanavaan liittyvissä ulosotoissa laskee.

Käytännössä nuo ovat ymmärtääkseni toimineet...ainakin kunnes ovat hajonneet syystä tai toisesta. Joka tapauksessa minä en halunnut vaarantaa kannen öljynsaantia, kun oli olemassa toinenkin tapa. Kannen öljynsaantihan nyt on vähän kriittinen autossa kuin autossa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
m_benz
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus

Viesti Kirjoittaja m_benz »

Käsittääkseni juuri öljynsuodattimen jalasta saa suurimman öljynpaineen ja tämä ratkaisu on todella helposti toteutettavissa. Itse olen tilannut tällaisen T-kappaleen Haapajärven Vianorilta ja siellä ainakin löysivät sen aika vaivattomasti.
Se on pientä mikä ei ole suurta!
Vastaa Viestiin