Erillinen lauhdutin automaattivaihteiston öljylle W211.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Mtl
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Ti 29.09.2009 18:59

Erillinen lauhdutin automaattivaihteiston öljylle W211.

Viesti Kirjoittaja Mtl »

Moro,

Mitenkähän nuo allaolevan linkin lauhduttimet kävis otsikonmukaiseen tarkoitukseen? Tuo OILC5 olis 15-rivinen ja näin äkkiseltään vaikuttais hyvältä. Onko nuo letkut suositeltavaa olla tuommoiset teräspunoksiset vai käykö ihan kumiset? Kiitos.

http://scshop.shop.wosbee.com/Published ... eePage=349

Mtl
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Kävishän tuo. Tosin tuo on moottorinöljynjäähdytykseen tarkoitettu kokonainen sarja. Turha maksaa noin paljon, kun letkut eivät montaa euroa maksa hydrauliliikkeestä.

http://www.katuauto.fi/product_info.php ... gfkqmcgscg

Tosta jäähdytin ja siihen sopivat letkut päineen hydrauliliikkeestä.
Avatar
Mtl
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Ti 29.09.2009 18:59

Viesti Kirjoittaja Mtl »

Jos vielä senverran et mahtuuko tuo hyvin 270CDI:hin ja mihinkä kohtaan ootte sen pellin alla saanu parhaiten mahtumaan?
Jolle
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2596
Liittynyt: To 03.07.2008 21:39
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja Jolle »

Vaatinee jonkinlaisen termostaatin ettei talvella turhaan jäähdytä...
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ei tarvitse.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Ainaki 639 vitossa on termostaatti ohjattu laatikon kierto koska erillinen lauhdutin. Aiheuttaa aika varmasti toimintahäiriöitä/vaihteistovaurion jos laatikko ei lämpiä pakkasilla toimintalämpötilaan.
Joku mersupurkaamo??
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Laittaa hanan letkuun, jolla voi kuristaa talvella virtausta? Onko kierto elintärkeä lootan toiminnan kannalta? Eli voiko kuvitteellisen hanan laittaa kiinni kokonaan?

http://verkkokauppa.harline.com/product ... 9&catid=40

Tai sitten tämä vekotin.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ei mitään hanoja saa laittaa, eikä tarvita mitään kikkailua. Hienosti on toiminut talvisin.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
sl350
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 200
Liittynyt: Ti 14.10.2003 13:14
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja sl350 »

Itsellä -05 c 270cdi, siinä vakiona laatikolle oma jäähdytin, termostaatilla.
BMW E31 850i V12
BMW K1300S-09
BMW 330iA Cabrio m-sport-09ex
BMW K1200S -07ex
CLK 320 CDI-06 AMG style ex
C 270 CDI -05ex
CLK 270CDI -03ex
C 250dt -96ex
MB 350sl-75 ex
Jolle
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2596
Liittynyt: To 03.07.2008 21:39
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja Jolle »

Niin ja termostaatin lisäksihän laatikon lauhdutin on syylärin yhteydessä eli lämpeää talvisin jäähdytinnesteen avulla :?
Avatar
Mtl
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Ti 29.09.2009 18:59

Viesti Kirjoittaja Mtl »

Eilen laitatin tuon erillisen lauhduttimen ammattiliikkeessä. Täytyy kyllä sanoa, että tuli siistiä ja hyvää työnjälkeä. Hyvin kuiteski jäähdyttää, mutta ei taas liikaa.

Haastattelin kovasti, että tarviiko termostaattia niin vastaus oli että ei tarvi-no tiedä nyt oikein sitten. Osien hinta oli 130 euroa. Letkut mittattiin ja työstettiin hydrauliikkaliikkeessä sopiviksi. Näillä mennään..

Mtl
searooster
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Su 20.09.2009 23:43
Paikkakunta: Hki

Klemmareilla ?

Viesti Kirjoittaja searooster »

Mtl kirjoitti:Eilen laitatin tuon erillisen lauhduttimen ammattiliikkeessä. Täytyy kyllä sanoa, että tuli siistiä ja hyvää työnjälkeä. Hyvin kuiteski jäähdyttää, mutta ei taas liikaa.

Haastattelin kovasti, että tarviiko termostaattia niin vastaus oli että ei tarvi-no tiedä nyt oikein sitten. Osien hinta oli 130 euroa. Letkut mittattiin ja työstettiin hydrauliikkaliikkeessä sopiviksi. Näillä mennään..

Mtl

Onnistuukohan letkuliitännät ihan klemmariliitoksilla ? Meinaa tarviiko painella teettämään letkuja hydrauliikkaliikkeeseen ?
MB 270 CDI -02
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

onnistuu mutta miksi säästää 3 euroa kun voit unohtaa klemmarin kiristyksen tai se ruostuu tms. ja potentiaalisesti hajottaa koko lootan kolmen euron vuoksi?
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
jussilampi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1558
Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
Paikkakunta: oulu

Re: Erillinen lauhdutin automaattivaihteiston öljylle W211.

Viesti Kirjoittaja jussilampi »

Mtl kirjoitti:Moro,

Mitenkähän nuo allaolevan linkin lauhduttimet kävis otsikonmukaiseen tarkoitukseen? Tuo OILC5 olis 15-rivinen ja näin äkkiseltään vaikuttais hyvältä. Onko nuo letkut suositeltavaa olla tuommoiset teräspunoksiset vai käykö ihan kumiset? Kiitos.

http://scshop.shop.wosbee.com/Published ... eePage=349

Mtl
Varmaan käy,pitää vaa mittoa minkäkokoisen sinne keulaan saa mahtumaan,varmaan ainakin pienimmät mahtuu ja tehdä sille lauhduttajalle kiinnikkeet,lisäksi pitää hommata mutterit entisten letkujen tilalle joilla kiristää alkuperäinen öljynlauhdutin syylärin päätyyn,että nesteet pysyy syylärissä,ja varmaan kannattaa teettää letkut hydrauliikka liikkeessä ei se kaks letkua ihmeitä maksa.ei se mitään termostaatteja tarvi,sillä ei se kunnon pakkasella kierrä syylärissäkään neste ja siellähän se on alkuperäinen kenno.
S213 220CDI,Sprinter W910 Retkeilyauto, BMW R1200RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
jussilampi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1558
Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja jussilampi »

Mtl kirjoitti:Eilen laitatin tuon erillisen lauhduttimen ammattiliikkeessä. Täytyy kyllä sanoa, että tuli siistiä ja hyvää työnjälkeä. Hyvin kuiteski jäähdyttää, mutta ei taas liikaa.

Haastattelin kovasti, että tarviiko termostaattia niin vastaus oli että ei tarvi-no tiedä nyt oikein sitten. Osien hinta oli 130 euroa. Letkut mittattiin ja työstettiin hydrauliikkaliikkeessä sopiviksi. Näillä mennään..

Mtl
Pistäppä kuvia kennosta ja paikka missä laitettu!
S213 220CDI,Sprinter W910 Retkeilyauto, BMW R1200RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
Avatar
Mtl
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Ti 29.09.2009 18:59

Viesti Kirjoittaja Mtl »

Kun vaan osais siirtää koneelta tänne..
jussilampi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1558
Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja jussilampi »

Mtl kirjoitti:Kun vaan osais siirtää koneelta tänne..

Mene ImageShack,valitse Browse,valitse kuva koneeltasi,ja paina Start upload,saat kuvalle http:osoitteen,maalaa viimeisen rivin osoite ja kopio se ja liitä foorumin tekstiin,niin kaikki näkee kuvan jotka haluaa.Esim.

http://img12.imageshack.us/i/20072008023.jpg/
S213 220CDI,Sprinter W910 Retkeilyauto, BMW R1200RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
Avatar
Mtl
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Ti 29.09.2009 18:59

Viesti Kirjoittaja Mtl »

Kiitos neuvosta. Tässäpä muutama kuva. Ainoa hyvä paikka mikä löydettiin edestä on juuri tuossa. Ei ihan suoraan ilmavirrassa, mutta ilmankiertoa on silti riittävästi.

Kuva

Kuva

Mtl
nautseri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1831
Liittynyt: Ma 26.04.2004 10:30
Paikkakunta: 87200

Viesti Kirjoittaja nautseri »

Laitatitko tuossa ensimmäisessä postauksessa olevan linkin pajalla?
Tuliko tuo suodatin hässäkkä myös mukaan?
Mitä koko touhu maksoi?
Voitko nyt mitenkään seurata vaihteisto öljyn lämpötiloja?
Miten oletat toimivan kovilla pakkasilla,kun ja jos ei ole mitään
takeita öljyn kierrosta ,kun ajoviima voi saada öljyt todella kylmäksi.

Laita tänne lisää kokemuksia tuosta lauhdutin hommasta.
Varsinkin miten on toiminut käytössä,ensi kevääseen mennessä saat varmaan paljon kokemusta toiminnasta.
Onhan moni maksanut itsensä kipiäksi moisen vian takia.
jussilampi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1558
Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja jussilampi »

nautseri kirjoitti:Laitatitko tuossa ensimmäisessä postauksessa olevan linkin pajalla?
Tuliko tuo suodatin hässäkkä myös mukaan?
Mitä koko touhu maksoi?
Voitko nyt mitenkään seurata vaihteisto öljyn lämpötiloja?
Miten oletat toimivan kovilla pakkasilla,kun ja jos ei ole mitään
takeita öljyn kierrosta ,kun ajoviima voi saada öljyt todella kylmäksi.

Laita tänne lisää kokemuksia tuosta lauhdutin hommasta.
Varsinkin miten on toiminut käytössä,ensi kevääseen mennessä saat varmaan paljon kokemusta toiminnasta.
Onhan moni maksanut itsensä kipiäksi moisen vian takia.



Ajoin aikoinani 124 300TDT 4-matic:illa 12 vuotta,vaihteistossa vakiona erillinen ilmajäähdytteinen öljynlauhdutin,ilman mitään termostaatteja,eikä vaihteiston kanssa ikinä ollut mitään ongelmaa.Samallaiset kennot ne on jenkkiautoissa ollut vuosikymmeniä.

Nykyiseen ei vielä jarrupaloja ole vaihdettu ja vaihteistoa korjattu 2-otteeseen glykoolivaurion takia.
S213 220CDI,Sprinter W910 Retkeilyauto, BMW R1200RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
jussilampi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1558
Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja jussilampi »

Mtl kirjoitti:Kiitos neuvosta. Tässäpä muutama kuva. Ainoa hyvä paikka mikä löydettiin edestä on juuri tuossa. Ei ihan suoraan ilmavirrassa, mutta ilmankiertoa on silti riittävästi.

[ [url=http://img19.imageshack.us/img19/9220/jhdytin1.th.jpg] ][/URL]

[ [url=http://img80.imageshack.us/img80/7636/jhdytin2.th.jpg] ][/URL]

Mtl
Joo viisaan näköinen asennus,mikä firma teki ja mitä maksoi,saattaa poikia toitä enemmänkin.
S213 220CDI,Sprinter W910 Retkeilyauto, BMW R1200RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
Avatar
Mtl
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Ti 29.09.2009 18:59

Viesti Kirjoittaja Mtl »

Autonasentaja tuttava Pohjanmaalta teki koko homman. Osat oli yhteensä 130 euroa pitäen sisällään lauhduttimen, letkut ja niihin hydraulipäät ja sitten prässäykset kiinni auton putkiin liikkeessä. Jos kaikki osat olis ollu valmiina niin aikaa olis menny pari tuntia.

Lauhdutinhan oli tämä http://www.katuauto.fi/product_info.php ... gfkqmcgscg

Ei oo mitään erillistä mittaria noille lämpöjen seuraamisille vaihteistoöljyn suhteen. Toivon, että toimii hyvin. Aika näyttää..
searooster
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Su 20.09.2009 23:43
Paikkakunta: Hki

Jäähdyttää

Viesti Kirjoittaja searooster »

Mtl kirjoitti:Autonasentaja tuttava Pohjanmaalta teki koko homman. Osat oli yhteensä 130 euroa pitäen sisällään lauhduttimen, letkut ja niihin hydraulipäät ja sitten prässäykset kiinni auton putkiin liikkeessä. Jos kaikki osat olis ollu valmiina niin aikaa olis menny pari tuntia.

Lauhdutinhan oli tämä http://www.katuauto.fi/product_info.php ... gfkqmcgscg

Ei oo mitään erillistä mittaria noille lämpöjen seuraamisille vaihteistoöljyn suhteen. Toivon, että toimii hyvin. Aika näyttää..
Moikka.
Mahtanetko muistaa/tietää letkuliittimien koon ja letkujen pituudet ? Ja ainakin vanhemmissa jenkeissä on toiminut ko sydeemi kesät talvet...
MB 270 CDI -02
Avatar
Mtl
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Ti 29.09.2009 18:59

Viesti Kirjoittaja Mtl »

Muistaakseni oikeanpuoleisen (kuskinpaikalta katsottuna) letkun pituus oli 110cm ja vasemmapuoleisen 100cm. Liittimet kokeiltiin suoraan hyllystä , että varmaan sopi.
Sataysikymppibee
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: Su 22.08.2004 15:36
Paikkakunta: Pöljä

Viesti Kirjoittaja Sataysikymppibee »

Niin, käykö erillisellä öljynjäähdyttimellä vaihteisto liian kylmänä vai ei? Todennäköisesti käy ihan yhtä kylmänä kylmissä olosuhteissa kuin alkuperäiselläkin ratkaisulla. Jos lähdetään CDI:llä 30-asteen pakkaseen kylmällä koneella, niin eipähän tuo moottorinjäähdytin lämmitä sitä samassa yhteydessä olevaa vaihteistonjäähdytintä muutamaan kymmeneen kilometriin.

p.s. Lauhdutin muuttaa höyryn takaisin nesteeksi, joten sellaista laitetta ei auton voitelujärjestelmissä tarvita. Puhutaan näin automiesten kesken siis öljynjäähdyttimestä.
Avatar
Mtl
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Ti 29.09.2009 18:59

Viesti Kirjoittaja Mtl »

Totta puhut. :)
Avatar
Mtl
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Ti 29.09.2009 18:59

Viesti Kirjoittaja Mtl »

Nyt on vähä yli 10000 tuhatta km alla erillisellä vaihteiston syylärillä ja hyvin toimii, vaikka kovia pakkasiakin on ollut jo pitkä tovi. Kyllä muuten on hieno ajella E-malli verrattuna entiseen C-malliin. Vähä niinku Dna:lla puhelis 8)
2010 E 250 CDI
2015 C 200T D
2008 C 200T CDI
2002 E 270 CDI
2002 C 200T CDI
1998 C 200 CDI
CustomMB
Mersumies
Mersumies
Viestit: 723
Liittynyt: Su 20.06.2004 21:25

Viesti Kirjoittaja CustomMB »

Poistettu
Viimeksi muokannut CustomMB, Ke 02.05.2012 15:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
CustomMB
Mersumies
Mersumies
Viestit: 723
Liittynyt: Su 20.06.2004 21:25

Viesti Kirjoittaja CustomMB »

Poistettu
Viimeksi muokannut CustomMB, Ke 02.05.2012 15:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Mtl
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Ti 29.09.2009 18:59

Re: Erillinen lauhdutin automaattivaihteiston öljylle W211.

Viesti Kirjoittaja Mtl »

No joo. Nyt pian paritalvee ajeltu erillisellä vaihteistöoljyn lauuhduttimella ja ei sitte minkäänlaisia ongelmia ole tuon asian kanssa ollut. Talvella kun on kunnolla ollut pakkasta niin sopivan lämpönen on lauhdutin ollu vaikka ajaa pitkääki matkaa. Kesällä myöskään ei ollut mitään ongelmaa. Viimeksi kun vaihdatin vaihteistoöljyt niin kysyin paikallisesta mersuhuollosta, että kannattaako vaihtaa uus syyläri niin meinas että aivan turhaan vaihtaisit. No nyt ku täs tuli kehuttua edullista ratkaisua niin kai tuo pian korkkaa :wink:
2010 E 250 CDI
2015 C 200T D
2008 C 200T CDI
2002 E 270 CDI
2002 C 200T CDI
1998 C 200 CDI
Vastaa Viestiin