om603 turbo tyhjäkäynti pomppii ja savua tulee reilusti !?

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
saha
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: La 13.12.2008 11:31
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja saha »

Sellvä.. vaihdan tänään vielä hehkut ja katson mitä sitten tapahtuu..
Kun ei tuo hehkun merkkivalo pala ollenkaan :o
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ahaa...entäs jos lähdet hakemaan vikaa sulakkeista tjms.

Ohje olikin täällä jossain...

http://www.nic.fi/~danes/w124/jutut/22072009.html
Lisää tietoa: www.skg.fi
saha
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: La 13.12.2008 11:31
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja saha »

Nyt mersu käy lähes normaalisti mutta savua tulee tyhjäkäynnillä niin perkeleesti !!!1 kierroksilla ei tule oikeastaan mitään paitsi kiihdytyksessä mutta siinäkin todella vähän.. että missäs sitä vikaa nyt sitten on ? :D
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Mustaa vai sinistä savua?
saha
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: La 13.12.2008 11:31
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja saha »

Mustaa. Ja aika raakana taitaa nafta palaa.. Ajattelin kyllä nyt tässä kohtaa vaihtaa vaparin suuttimet koska ne on ainakin juuri tarkastettu.. katsotaan mitä se sitten sanoo :D
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Pitäskö sille antaa vähän kenkää jos se siitä paranee :twisted:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

onko se moottori just rempattu ja nyt ekaa kertaa kunnolla tulilla?

ainakin ne kansipahvi remontit, mitä mää oon mersun diiseleihin tehny, niin alkuunsa käynti on aikalailla kuvailemasi tyylistä. savuttaa ja kolkottaa ja käy huonosti. siitä se sitten tasottuu..
W201 250DT 20V
w201 190E
saha
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: La 13.12.2008 11:31
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja saha »

no kyllä se on jo kenkää saanut ihan reiluissa määrin :D ja ei kyllä varmaankaan ole ihan hetkeen rempattu
saha
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: La 13.12.2008 11:31
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja saha »

Nyt se saatana savuttaa jo normaali ajossakin !#¤ ja ainetta menee kyllä sen mukaisesti :evil:
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

tuli tämmönen mieleen. mitäs, jos aukasis siitä pumpun kyljestä sen kannen ja tarkistais, että kaikki elementit säätyy saman verran, kun painaa kaasua? taikka ettei mikään ole löysällä säätötangosta. olis ainakin helppo tarkistaa.

vois sopia kuvaukseen tollanen vika.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Tämä ongelmahan nyt esiintyy kahdella eri pumpulla...eli kyllä alkaisin sinne koneen puolelle kuikuilemaan. Nämäkö on semmoset suuttimet millä ei ole vielä ajettu ja vaparikoneessa on edelleen kiinni ne varmasti toimivat ?

Jotenkin ilmavuotoakin epäilisin tai jotain polttoainelinjoihin liittyvää...niitä kun on helppo tehdä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

veskola kirjoitti:Tämä ongelmahan nyt esiintyy kahdella eri pumpulla...eli kyllä alkaisin sinne koneen puolelle kuikuilemaan. Nämäkö on semmoset suuttimet millä ei ole vielä ajettu ja vaparikoneessa on edelleen kiinni ne varmasti toimivat ?

Jotenkin ilmavuotoakin epäilisin tai jotain polttoainelinjoihin liittyvää...niitä kun on helppo tehdä.
aivan. sorry. ei siis pumpuissa vikaa.
W201 250DT 20V
w201 190E
kmranta
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: La 31.12.2005 01:45
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja kmranta »

Jokos vika löytyi ?

Tuli mieleen, että nuo oireet sopii myöskin siihen, että suuttimiin on päässyt kasatessa likaa.

Aiheuttaa seilaavaa,huonoa tyhjäkäyntiä, sinistä ja mustaa savua...


nimimerkki: kokemusta on :D
W124 230E -87
EX W124 E300TD -94
EX W124 200D -86
EX W124 300TDT -88
saha
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: La 13.12.2008 11:31
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja saha »

Vein auton ihan suosiolla Riihimäen diesel hultoon.. Kun alko melkein jo ittee vituttaan :D Sieltä tänään kertoivat että pumpun keskipako säädin oli jotenkin kääntynyt ja vaikka ajoitukset oli merkeissään niin ne oli silti ihan päin helvettiä.. ja sen seurauksena 1 ja 6 hehkut oli sulanu ja yksi esikammio oli kuulemma ihmeellisen näköinen mutta kyllä sen sai vielä korjattua.. kaikki suuttimet oli myöskin melko huonona. Nyt tulee uudet suutinkärjet ja saavat laittaa ajoitukset kohdalleen niin eiköhän se siitä ala taas toimimaan :)
Jani R-K
Mersumies
Mersumies
Viestit: 503
Liittynyt: Pe 21.12.2007 17:36
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Jani R-K »

Eli ilmeisesti siis pumppu oli sen 180 astetta pielessä.
Muualla nimimerkillä Turbiini

87 s124 300td ja Toyota
saha
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: La 13.12.2008 11:31
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja saha »

ei ollut.. pumppu oli tarkasti merkeissään ja oikealla kierroksella mutta en sitten tiedä miten se säädin on siellä pumpun sisällä päässyt kääntymään.. :?
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Joutsenkaula ajoituksella olisi onnistunut ajoittaa kohdalleen. :D
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

mulla oli vähän vastaavaa vaivaa tänään, kun starttailin ekaa kertaa tulille tota 7mm tappista mersua. aika roklotus ja semmonen raaka mustan harmaa savu tuli, kun ajotus oli 10 astetta aikasella. sitten soitto pumppumiehelle ja paremmilla ohjeilla asentaan, niin johan alko toimiin.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

En nyt ymmärrä miten se säädin siellä voi olla mitenkään "kääntynyt", olisko vain merkki liikkunut pumpun sisällä eli lukitustappi paikallaan pyörinyt kone ?

Ei ymmärrä :shock: Säädinhän ei ole pumpun sisällä vaan se on "jakopään ratas", ja sen laittaa paikalleen pumpun paikalleen laittaja.

Vai voiko sen rattaan muka sinne jotenkin väärin laittaa :shock:

Onko se nyt sillain, että kammella kun on ennakkoasteet oikein niin pumpussa ei näy merkki ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

joku noissa merkeissä ei täsmää. kun kampuralla on asteet enne ja jälkeen yläkuolokohdan. ja keskellä kaikkee OT, joka on se ykk.

jos kampuran kääntää yläkuolokohtaansa, niin kone on yläkuolokohdassa, ykkösen mäntä on niin ylhäällä, kun voi olla.

ruiskutus ajotusmerkit menee jotenkin erilailla. mun pumppu piti asentaa 15 astetta eykk. sillain, että, kun ykkösen suutinputkessa pinta alkaa nouseen, niin kampuralla on sillon 15 astetta eykk. jos taas pumpun lukitustyökalulla laittaa, niin sillon ajotus on jotakin luokkaa 5 jykk.

eli pumpussa "nolla kohta" onkin jotain ihan muuta.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeemu »

veskola kirjoitti:En nyt ymmärrä miten se säädin siellä voi olla mitenkään "kääntynyt", olisko vain merkki liikkunut pumpun sisällä eli lukitustappi paikallaan pyörinyt kone ?

Ei ymmärrä :shock: Säädinhän ei ole pumpun sisällä vaan se on "jakopään ratas", ja sen laittaa paikalleen pumpun paikalleen laittaja.

Vai voiko sen rattaan muka sinne jotenkin väärin laittaa :shock:

Onko se nyt sillain, että kammella kun on ennakkoasteet oikein niin pumpussa ei näy merkki ?
Taitaa tarkottaa pumpun sisällä olevaa ja oon käsittäny että pumpuntekiä voi sen laittaa mihin kohtaan huvittaa.
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Joo tottakai se pumpun tekijä sen merkin sinne määrittää joko EYKK tai JYKK ja haluamansa asteet. Pitää vain tietää mihin on laitettu. Mutta miksi tässä tapauksessa kahdessa toimivassa pumpussa olisi alunperin ollut merkit pielessä, ei se merkki siellä itsestään liiku, jollei sitä lukitse ja pyöritä konetta. Jos noin on tehnyt niin sen jälkeen ajoitus onkin lähes mahdotonta.

No tietysti joutsenkaulalla voi etsiä ruiskutuksen todellisen aloituksen, sitten katsoo kammelta asteet (jos ne on siinä +/-30 astetta kartalla), paljonko on pielessä. Sitten pumppu pois, ja kampi sen pielessä olon verran kohdalleen ja pumppu merkki näkyvissä paikalleen.

On tullut kyllä kirjoiteltua, että ennen pumpun pois purkamista on hyvä tarkistaa sen merkin paikkaansapito, eli ykkösen nokat ylös ja merkki pumpusta näkösälle, sitten katsoo mitä kammen asteet sanoo.

Merkki ei siis aina kerro sitä, että ruiskutus alkaa silloin, tämähän nyt on selvää kaikille :roll: eli peralla on luultavasti se ihan tavallisessa paikassa, esim 13 astetta JYKK, tai sitten se on satunnaisessa paikassa pyörähtämisen seurauksena. Ei ne pumpun tekijät sitä arpomalla laita.

Onko pumpun sisällä toinen ennakonsäädin tjms ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

veskola kirjoitti: Onko pumpun sisällä toinen ennakonsäädin tjms ?
ei vaan sielä on keskipakosäädin joka säätää syöttömäärää.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Oookei, pitäisi kai tuota lukemista harjoitella, yhdistin keskipakosäätimen automaattisesti mielessäni ennakonsäätimeen ja kyse olikin siitä kierrosluvunrajoittimesta, jossa keskipakovoiman kasvaessa jotkin painot siirtyvät ja alkavat rajoittamaan kierroksia, eikös niin ? No onkos se ajoitusmerkki juurikin siinä vehkeessä kiinni ja se nyt on liikkunut siellä ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
saha
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: La 13.12.2008 11:31
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja saha »

kertoivat siellä pajalla että se oli vaan löystynyt ja siksi pyörähtänyt eli siis varmaankin tappi paikallaan kierretty konetta :?

Mutta nyt toimii ja kulkee hienosti. :) mitä nyt kytkin vähän luistelee isoilla vaihteilla ja pienillä kierroksilla :roll:
Sultzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 858
Liittynyt: Su 15.06.2008 14:04
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Millä ahtimella, vakiolla vielä vai jollain paremmalla?
Käyttis: W210 E55 AMG -00
saha
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: La 13.12.2008 11:31
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja saha »

ihan on vakio ahdin vielä ainakin toistaiseksi :D
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

veskola kirjoitti:Oookei, pitäisi kai tuota lukemista harjoitella, yhdistin keskipakosäätimen automaattisesti mielessäni ennakonsäätimeen ja kyse olikin siitä kierrosluvunrajoittimesta, jossa keskipakovoiman kasvaessa jotkin painot siirtyvät ja alkavat rajoittamaan kierroksia, eikös niin ? No onkos se ajoitusmerkki juurikin siinä vehkeessä kiinni ja se nyt on liikkunut siellä ?
jep! sen mitä nyt olen noissa omissa pumppu rempoissa ja pumppusäätämisissä huomannut, niin ne keskipakolimput suorittaa siellä kahta tehtävää. toinen tehtävä on rajottaa syöttöä, kun saavutetaan tietyt maksimi kierrokset. toinen tehtävä on lisätä syöttöä, kun alitetaan tietyt minimi kierrokset. näin moottori pyrkii pitään esim. tyhjäkäynnin aina 750 kierroksen kohdalla riippumatta siitä onko motti 90 asteen lämpötilassa ja öljyt jouheet, vai -30 asteen pakkasessa ja laturi, öljyt ja kaikki muukin pyrkii jarruttaan moottorin pyörintänopeutta. toki pieniä heittoja niihinkin arvoihin tulee, kun mekaaninen kampe on kyseessä.
W201 250DT 20V
w201 190E
Vastaa Viestiin