W124 puhaltaa vain kuumaa?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Lättähattu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Su 07.06.2009 21:26

W124 puhaltaa vain kuumaa?

Viesti Kirjoittaja Lättähattu »

Eli ongelmana on että puhaltaa vain kuumaa vaikka säätörullat minimissä. Ja kummaltakin puolelta, ja alkoi aivan yht'äkkiä. Puhdistin närhenmunat (olivat aika uudennäköiset) ja sitten vielä puhdistin katossa olleen lämpötilan-anturin(?) paine-ilmalla. Joten mistäs seuraavaksi katellaan vikaa?
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

Tuleeko virta magneettiventiileille? Virralla sulkee
Jos ei tule, on ohjauksessa vika :arrow: Säätökortilla
autodidakti
Lättähattu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Su 07.06.2009 21:26

Viesti Kirjoittaja Lättähattu »

Vika korjattu. :oops: :oops: Pitäs aina helpoimmasta lähteä liikkelle, sulake nro 7 oli vaan hapettunut, nyt toimii niinkuin pitääkin. Täytyykin huomenna käydä kaikki sulakkeet läpi, jokainen näytti olevan hitsautunut kiinni siihen kupariseen yläkannakkeeseen. Tämä näin vinkkinä muillekkin :wink:

Kysytään tässä samalla nyt :P Onko tuon katossa olevan anturin tarkoitus haistella lämpötilaa, ja sitten tuo säätelee tuota lämpötilaa sen mukaan? Mites jos esim lämpörullat on säädetty asentoon 22, ja autossa on lämpötila 28 näin kesällä, niin alkaako auto puhaltaa automaattisesti kylmintä mahdollista ilmaa sisälle?
Avatar
LarppaV
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Ma 19.01.2009 13:06
Paikkakunta: Sotkamo

Viesti Kirjoittaja LarppaV »

Kysytään tässä samalla nyt :P Onko tuon katossa olevan anturin tarkoitus haistella lämpötilaa, ja sitten tuo säätelee tuota lämpötilaa sen mukaan? Mites jos esim lämpörullat on säädetty asentoon 22, ja autossa on lämpötila 28 näin kesällä, niin alkaako auto puhaltaa automaattisesti kylmintä mahdollista ilmaa sisälle?[/quote]

Käsittääkseni se näin on. Itse olen huomannut kun lämmitys on minimillä ja laittaa kylmällä ilmalla ikkunan auki niin rupeaa automaattisesti puhaltamaan lämmintä ilmaa hyttiin. Kavereille kettuillukkin asiasta, että ei sitä vaan oo toyotan räpsyissä tuommoisia hienouksia. :lol:
w124 300td
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

pitääpä heti tarkistaa tuo sulake! Mulla nimittäin tässä TE:ssä ilmastointi puhaltaa jääkylmää kun rulla on siellä kylmimmällä. Kun pyörittää rullaa vähääkään lämpimämmälle, alkaa lämpöö tulvia urakalla ja kylmä lakkaa tulemasta.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Jos sulake hapettunut/palanut niin tulee aina kuumaa, eli sergeyllä voisi vika löytyä ohjauspaneelista. Ehkä 8)
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14201
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Sergey kirjoitti:pitääpä heti tarkistaa tuo sulake! Mulla nimittäin tässä TE:ssä ilmastointi puhaltaa jääkylmää kun rulla on siellä kylmimmällä. Kun pyörittää rullaa vähääkään lämpimämmälle, alkaa lämpöö tulvia urakalla ja kylmä lakkaa tulemasta.
Kun rulla on pyöritetty napsauksen yli vaikka pelkästään toisella puolella, se puhaltaa molemmilta puolilta juuri sitä kylmintä tai kuuminta ilmaa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

nii mutta kun se kuuman tulo ei lopu ja kohta auto on kuin sauna ja jos ei vedä sen naksauksen yli, auto on jääkaappi :|

En siis saa jätettyä sisälämpötilaa esim 22 asteeseen.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Nikkelimarkka
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: La 24.05.2003 15:09
Paikkakunta: Etelä-Häme

Kiitokset

Viesti Kirjoittaja Nikkelimarkka »

ja kunnioittava hatunnosto tietäjille iänikuisille. Ehdottivat tuon lämpöpaneelin tilausta hintaan 525 €... tarkistnpa minäkin sulakkeen nro 7 (siellä oli muuten hieno monistekin sisällä mihin mikäkin sulake kuuluu) ja totta olkoon, se oli palanut. Sulakkeen sentään saan vaihdetuksi. Nyt puhaltaa kesänraikasta ainakin siihen asti jos palaa uudelleen?
ML 320 cdi
ALauri
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Su 24.05.2009 22:30
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja ALauri »

Lainataanpas vähän....

W124 "puhaltaa" kylmää ja kuumaa niinkuin pitää. Sisäpuhallin toimii vain virtojen ollessa kytkettynä, mutta starttauksen jälkeen ei enää puhalla. Mistä mahtaa löytyä vika? Taitaa olla tyyppivika kun monessa topikissa tästä puhutaan, mutta mistään en löytänyt mainintaa vian aiheuttajasta.
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

virtalukon pohja
käänteleppä vähän avainta
autodidakti
simopo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Pe 06.02.2004 09:39
Paikkakunta: Porvoo

Puhaltaa kuumaa w124

Viesti Kirjoittaja simopo »

Hei

Laitan nyt omatkin kokemukset aiheesta muiden luettavaksi:

Auto w124 300-24 T, jossa manuaali-ilmastointi.
Ilmastointi täytettiin keväällä ja kaikki toimi kuin se legendaarinen Buick.

Lomareissulla Varkauden takana alkoi lämppäri yhtäkkiä puskemaan vain kuumaa.
Netistä lukemieni ohjeiden mukaan tarkastin sulakkeen nro 7, joka oli ehjä.
Sitten naputtelin kaikkia mahdollisia venttiilin näköisiä kilkuttimia konehuoneessa. Tämän ensiavun jälkeen tulikin taas ylmää 10 km, jonka jälkeen aina vain kuumaa.

Tilasin purkaamolta magneettiventtiiliparin. Maksoi satasen, joka ymmärtääkseni paljon vähemmän kuin uusi osa.
Ovat kuulemma C-sarjan Mersusta, mutta ulkoisesti vastaavat kuin W124:ssakin. Yksi putki oli muutamia pillejä pidempi.
Tänään asennettiin purkuosa paikalleen ja tuntuisi toimivan.

Eli vastaavaan ongelmaan törmääville kaltaisilleni kädettömille vinkiksi, että venttiilit löytyvät akun vierestä, ovat kaksi n. 40 mm korkeata alumiinista sylinteriä

P
Nutria CE
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ti 17.06.2008 19:39
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Nutria CE »

Ja sitten on vielä tämä aika "vakiovika" ts. lämpötila-anturin imuri ei toimi. Täältä lisää lääkettä asiaan:

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=73826
Avatar
juha1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 409
Liittynyt: La 29.01.2005 21:28
Paikkakunta: Meri-Lappi

Viesti Kirjoittaja juha1 »

itellä oli sama vika eli kuumaa puhalsi koko ajan, ratkaisu löytyi kun magneettiventtiilit hioi kevyesti erittäin hienolla hiekkapaperilla. sen jälkeen toimivat taas täydellisesti.

ilmeisesti ajan kuluessa likaa kerääntyy ja kiinnittyy venttiileihin ja ne sitte saattaa jumia. ensiavuksi tilasin purkaamolta tuolloin toimivan parin vanhojen tilalle, mutta alkoivat toimia vanhat kyseisellä kikalla joten ne toiset on hyllyssä pahan päivän varalle edelleen...
kantri64
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 122
Liittynyt: Ke 13.01.2010 12:25
Paikkakunta: hamina

Viesti Kirjoittaja kantri64 »

Vaikka aiheesta on jo kirjoiteltu paljon, heitän oman kysymyksen joukkoon. 86 vuoden w124 200 d ilman ilmastointia puhaltaa apukuljettajan puoleisesta luukusta (siinä kojelaudassa kohti kasvoja, äärioikealla) vain kuumaa säätimen asennosta huolimatta. Vastaava aukko vasemmalla tottelee omaa säädinrullaansa, tosin melkoisella viiveellä. Oikea ei tottele ollenkaan. Ongelma havaittiin maantieajossa, auto ja kone "normi"lämpöisinä. Käynkö siis "närhenmunien" kimppuun ja ovathan ne tuossa rakkineessa siinä akun lähistöllä?

Lisäksi kiinnostaa noiden säätörullien toiminta yleensäkin. Mitä se naksaus meinaa tai pitäisi meinata?
Jamppu_83
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: Ke 10.05.2006 12:41
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Jamppu_83 »

Se naksaus meinaa et säätö ohittaa automatiikan ja tuuppaa joko täysin kylmää tai kuumaa. Taitaa se yleisin vika jos ei tottele säätöjä olla se ohjaupiirilevyn säätörullien juotokset irronnu. Helppo korjata jos kolvi pysyy kädessä.
tm94
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Ke 16.11.2011 16:36

Re: W124 puhaltaa vain kuumaa?

Viesti Kirjoittaja tm94 »

Onko ajatuksia, että mistä kannattaisi lähteä vikaa etsimään kun puhaltaa ainoastaan kuumaa ilmaa? :?
Magneettiventtiilit olen itse puhdistellut jo pariinkin otteeseen, jonka jälkeen ostin toiset mokomat purkuautosta eikä toiminut niilläkään.
Lisäksi tarkastelin lämmönsäätöpaneelin juotoksia, jotka näyttivät ehjiltä, mutta koska ei toiminut ostin purkuautosta myös lämmönsäätö paneelin, eikä toiminut silläkään.
Magneettiventtiileille tulee virta, sulake on tarkistettu, sisäilman anturille näytetty kompuraa ja edellä mainitut toimenpiteet suoritettu.
Anturin imuri myös ilmeisesti toimii, kun piti paperinpalan siinä ritilässä kiinni kun testasin.

Toimiiko lämmönsäätö ollenkaan, jos sattuu olemaan tuo kyseinen anturi rikki/irti liitoksistaan :eh: ? Muistan vaan joskus yrittäneeni nykiä koko kattopaneelia alas aiemmin jostain syystä.. :crazy:

Ideoita mitä seuraavaksi?

Ja autohan on vm. -87 200 D, ei ilmastointia.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 puhaltaa vain kuumaa?

Viesti Kirjoittaja atlas »

Hio hiekkapaperilla sulakkeiden päät hapettumista....eiköhän lähde pelaamaan.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5426
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 puhaltaa vain kuumaa?

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Muistelen että olis justiin näin päin että piirilevy nielee maita eikä niin että syöttää jännitettä.

Editoidaan tämä sepostus pikkasen järkevämmäksi eli:

Jänniteenmittaus menee siitä närhenmunilletulevasta tökkelistä silleen et keskimmäinen on plussa ja reunimmaiset ovat ne joihin maa tulee. Kun rullat on minimissä ja auto käy ni jännitemittarin musta johdin akun miinukseen ja jännitemittarin punainen munien tökkelin keskimmäiseen pinniin. Pitäis näkyä noin +13V

Jos tulee ni sit mittarin musta akun plussaan ja mittarin punainen ensin tökkelin toiseen ja sit toiseen reunimmaiseen pinniin. Kummallakin mittauskerralla pitäis näkyä noin -13V.

Ja mittaus pitäis tehdä vielä niin että se töpseli on paikoillaan närhenmunissa. Jos ei ole ni mittari saattaa näyttää ihan oikeita lukemia vaikka virrankulussa onkin ongelmia. (johtuu siitä kun kuormaa ei ole niin jännite tulee yli vaikka jossain olisikin hapettumaa tai huono liitos)

Munien toiminnan voi koittaa silleenkin et ottaa sen töpselin irti ja akkulaturilla työkkää jännitettä munille. Keskimmäiseen plussa ja miinus toiseen ja sit toiseen reunaan. Kun auto on sammuksissa ni pitäis kuulua pieni kolahdus munista ja kun virran kytkee ni hyvin pieni kipinäkin pitäisi näkyä kytkentähetkellä
tm94
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Ke 16.11.2011 16:36

Re: W124 puhaltaa vain kuumaa?

Viesti Kirjoittaja tm94 »

Noniin!
Sainpahan työstettyä vähän tässä iltamissa ja sain kuin sainkin tuon lämmönsäädön toimimaan. :thumbup:

Kiitokset Jari Ke:lle hyvistä mittaus- ja testausohjeista. Yleismittarilla mitatessa sain järkevät lukemat liittimestä, jonka jälkeen testasin magneettiventtiilien toiminnan akkulaturia apuna käyttäen. Vain toisesta venttiilistä kuului magneetin kolahdus (tämä siis "uusilla", huoltamattomilla magneettiventtiileillä). Samalla päätin testata auton alkuperäiset ja itseni huoltamat magneettiventtiilit ja siinä toimivatkin molemmat magneetit. Pistin vanhat venttiilit paikoilleen ja avot! Sepä alkokin pelittämään.

Huom!
Ennen kyseistä toimenpidettä päätin kuitenkin tsekata myös tuon kattopaneelissa sijaitsevan sisäilman anturin ja havaitsin että siellähän oli liitin irrallaan :oops: . Puhdistelin koko laitoksen kunnolla ja löin takas kiinni.

Omasta mielestä rupes toimimaan vasta tuon ilmatilan anturin laiton jälkeen, varmaksi en voi kuitenkaan sanoa koska en kokeillu välillä.

Van pääasia että alko pelittää niin on taas mukava ajella 8)
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5426
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 puhaltaa vain kuumaa?

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Hyvä että lähti toimimaan.

Voi hyvinkin olla mahdollista että se liitin joka oli anturista irti niin sekoitti lämmönsäädöntoiminnan ja ihan alkuperäinen vika oli siinä. Hyvä tietää tuokin paikka ja lisätä se tarkistuslistalle jos ongelmia ilmenee.
Avatar
hosee16
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 61
Liittynyt: Pe 28.12.2012 16:07

Re: W124 puhaltaa vain kuumaa?

Viesti Kirjoittaja hosee16 »

Missä tämä anturi katossa sijaitsee ja onko kaikissa 200D sellainen?
Vastaa Viestiin