W124 puhaltaa vain kuumaa?
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 21
- Liittynyt: Su 07.06.2009 21:26
W124 puhaltaa vain kuumaa?
Eli ongelmana on että puhaltaa vain kuumaa vaikka säätörullat minimissä. Ja kummaltakin puolelta, ja alkoi aivan yht'äkkiä. Puhdistin närhenmunat (olivat aika uudennäköiset) ja sitten vielä puhdistin katossa olleen lämpötilan-anturin(?) paine-ilmalla. Joten mistäs seuraavaksi katellaan vikaa?
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 21
- Liittynyt: Su 07.06.2009 21:26
Vika korjattu.
Pitäs aina helpoimmasta lähteä liikkelle, sulake nro 7 oli vaan hapettunut, nyt toimii niinkuin pitääkin. Täytyykin huomenna käydä kaikki sulakkeet läpi, jokainen näytti olevan hitsautunut kiinni siihen kupariseen yläkannakkeeseen. Tämä näin vinkkinä muillekkin
Kysytään tässä samalla nyt
Onko tuon katossa olevan anturin tarkoitus haistella lämpötilaa, ja sitten tuo säätelee tuota lämpötilaa sen mukaan? Mites jos esim lämpörullat on säädetty asentoon 22, ja autossa on lämpötila 28 näin kesällä, niin alkaako auto puhaltaa automaattisesti kylmintä mahdollista ilmaa sisälle?



Kysytään tässä samalla nyt

Kysytään tässä samalla nyt
Onko tuon katossa olevan anturin tarkoitus haistella lämpötilaa, ja sitten tuo säätelee tuota lämpötilaa sen mukaan? Mites jos esim lämpörullat on säädetty asentoon 22, ja autossa on lämpötila 28 näin kesällä, niin alkaako auto puhaltaa automaattisesti kylmintä mahdollista ilmaa sisälle?[/quote]
Käsittääkseni se näin on. Itse olen huomannut kun lämmitys on minimillä ja laittaa kylmällä ilmalla ikkunan auki niin rupeaa automaattisesti puhaltamaan lämmintä ilmaa hyttiin. Kavereille kettuillukkin asiasta, että ei sitä vaan oo toyotan räpsyissä tuommoisia hienouksia.

Käsittääkseni se näin on. Itse olen huomannut kun lämmitys on minimillä ja laittaa kylmällä ilmalla ikkunan auki niin rupeaa automaattisesti puhaltamaan lämmintä ilmaa hyttiin. Kavereille kettuillukkin asiasta, että ei sitä vaan oo toyotan räpsyissä tuommoisia hienouksia.

w124 300td
Kun rulla on pyöritetty napsauksen yli vaikka pelkästään toisella puolella, se puhaltaa molemmilta puolilta juuri sitä kylmintä tai kuuminta ilmaa.Sergey kirjoitti:pitääpä heti tarkistaa tuo sulake! Mulla nimittäin tässä TE:ssä ilmastointi puhaltaa jääkylmää kun rulla on siellä kylmimmällä. Kun pyörittää rullaa vähääkään lämpimämmälle, alkaa lämpöö tulvia urakalla ja kylmä lakkaa tulemasta.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
- Nikkelimarkka
- Sisäänajossa
- Viestit: 41
- Liittynyt: La 24.05.2003 15:09
- Paikkakunta: Etelä-Häme
Kiitokset
ja kunnioittava hatunnosto tietäjille iänikuisille. Ehdottivat tuon lämpöpaneelin tilausta hintaan 525 €... tarkistnpa minäkin sulakkeen nro 7 (siellä oli muuten hieno monistekin sisällä mihin mikäkin sulake kuuluu) ja totta olkoon, se oli palanut. Sulakkeen sentään saan vaihdetuksi. Nyt puhaltaa kesänraikasta ainakin siihen asti jos palaa uudelleen?
ML 320 cdi
Lainataanpas vähän....
W124 "puhaltaa" kylmää ja kuumaa niinkuin pitää. Sisäpuhallin toimii vain virtojen ollessa kytkettynä, mutta starttauksen jälkeen ei enää puhalla. Mistä mahtaa löytyä vika? Taitaa olla tyyppivika kun monessa topikissa tästä puhutaan, mutta mistään en löytänyt mainintaa vian aiheuttajasta.
W124 "puhaltaa" kylmää ja kuumaa niinkuin pitää. Sisäpuhallin toimii vain virtojen ollessa kytkettynä, mutta starttauksen jälkeen ei enää puhalla. Mistä mahtaa löytyä vika? Taitaa olla tyyppivika kun monessa topikissa tästä puhutaan, mutta mistään en löytänyt mainintaa vian aiheuttajasta.
Puhaltaa kuumaa w124
Hei
Laitan nyt omatkin kokemukset aiheesta muiden luettavaksi:
Auto w124 300-24 T, jossa manuaali-ilmastointi.
Ilmastointi täytettiin keväällä ja kaikki toimi kuin se legendaarinen Buick.
Lomareissulla Varkauden takana alkoi lämppäri yhtäkkiä puskemaan vain kuumaa.
Netistä lukemieni ohjeiden mukaan tarkastin sulakkeen nro 7, joka oli ehjä.
Sitten naputtelin kaikkia mahdollisia venttiilin näköisiä kilkuttimia konehuoneessa. Tämän ensiavun jälkeen tulikin taas ylmää 10 km, jonka jälkeen aina vain kuumaa.
Tilasin purkaamolta magneettiventtiiliparin. Maksoi satasen, joka ymmärtääkseni paljon vähemmän kuin uusi osa.
Ovat kuulemma C-sarjan Mersusta, mutta ulkoisesti vastaavat kuin W124:ssakin. Yksi putki oli muutamia pillejä pidempi.
Tänään asennettiin purkuosa paikalleen ja tuntuisi toimivan.
Eli vastaavaan ongelmaan törmääville kaltaisilleni kädettömille vinkiksi, että venttiilit löytyvät akun vierestä, ovat kaksi n. 40 mm korkeata alumiinista sylinteriä
P
Laitan nyt omatkin kokemukset aiheesta muiden luettavaksi:
Auto w124 300-24 T, jossa manuaali-ilmastointi.
Ilmastointi täytettiin keväällä ja kaikki toimi kuin se legendaarinen Buick.
Lomareissulla Varkauden takana alkoi lämppäri yhtäkkiä puskemaan vain kuumaa.
Netistä lukemieni ohjeiden mukaan tarkastin sulakkeen nro 7, joka oli ehjä.
Sitten naputtelin kaikkia mahdollisia venttiilin näköisiä kilkuttimia konehuoneessa. Tämän ensiavun jälkeen tulikin taas ylmää 10 km, jonka jälkeen aina vain kuumaa.
Tilasin purkaamolta magneettiventtiiliparin. Maksoi satasen, joka ymmärtääkseni paljon vähemmän kuin uusi osa.
Ovat kuulemma C-sarjan Mersusta, mutta ulkoisesti vastaavat kuin W124:ssakin. Yksi putki oli muutamia pillejä pidempi.
Tänään asennettiin purkuosa paikalleen ja tuntuisi toimivan.
Eli vastaavaan ongelmaan törmääville kaltaisilleni kädettömille vinkiksi, että venttiilit löytyvät akun vierestä, ovat kaksi n. 40 mm korkeata alumiinista sylinteriä
P
Ja sitten on vielä tämä aika "vakiovika" ts. lämpötila-anturin imuri ei toimi. Täältä lisää lääkettä asiaan:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=73826
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=73826
itellä oli sama vika eli kuumaa puhalsi koko ajan, ratkaisu löytyi kun magneettiventtiilit hioi kevyesti erittäin hienolla hiekkapaperilla. sen jälkeen toimivat taas täydellisesti.
ilmeisesti ajan kuluessa likaa kerääntyy ja kiinnittyy venttiileihin ja ne sitte saattaa jumia. ensiavuksi tilasin purkaamolta tuolloin toimivan parin vanhojen tilalle, mutta alkoivat toimia vanhat kyseisellä kikalla joten ne toiset on hyllyssä pahan päivän varalle edelleen...
ilmeisesti ajan kuluessa likaa kerääntyy ja kiinnittyy venttiileihin ja ne sitte saattaa jumia. ensiavuksi tilasin purkaamolta tuolloin toimivan parin vanhojen tilalle, mutta alkoivat toimia vanhat kyseisellä kikalla joten ne toiset on hyllyssä pahan päivän varalle edelleen...
Vaikka aiheesta on jo kirjoiteltu paljon, heitän oman kysymyksen joukkoon. 86 vuoden w124 200 d ilman ilmastointia puhaltaa apukuljettajan puoleisesta luukusta (siinä kojelaudassa kohti kasvoja, äärioikealla) vain kuumaa säätimen asennosta huolimatta. Vastaava aukko vasemmalla tottelee omaa säädinrullaansa, tosin melkoisella viiveellä. Oikea ei tottele ollenkaan. Ongelma havaittiin maantieajossa, auto ja kone "normi"lämpöisinä. Käynkö siis "närhenmunien" kimppuun ja ovathan ne tuossa rakkineessa siinä akun lähistöllä?
Lisäksi kiinnostaa noiden säätörullien toiminta yleensäkin. Mitä se naksaus meinaa tai pitäisi meinata?
Lisäksi kiinnostaa noiden säätörullien toiminta yleensäkin. Mitä se naksaus meinaa tai pitäisi meinata?
Re: W124 puhaltaa vain kuumaa?
Onko ajatuksia, että mistä kannattaisi lähteä vikaa etsimään kun puhaltaa ainoastaan kuumaa ilmaa?
Magneettiventtiilit olen itse puhdistellut jo pariinkin otteeseen, jonka jälkeen ostin toiset mokomat purkuautosta eikä toiminut niilläkään.
Lisäksi tarkastelin lämmönsäätöpaneelin juotoksia, jotka näyttivät ehjiltä, mutta koska ei toiminut ostin purkuautosta myös lämmönsäätö paneelin, eikä toiminut silläkään.
Magneettiventtiileille tulee virta, sulake on tarkistettu, sisäilman anturille näytetty kompuraa ja edellä mainitut toimenpiteet suoritettu.
Anturin imuri myös ilmeisesti toimii, kun piti paperinpalan siinä ritilässä kiinni kun testasin.
Toimiiko lämmönsäätö ollenkaan, jos sattuu olemaan tuo kyseinen anturi rikki/irti liitoksistaan
? Muistan vaan joskus yrittäneeni nykiä koko kattopaneelia alas aiemmin jostain syystä..
Ideoita mitä seuraavaksi?
Ja autohan on vm. -87 200 D, ei ilmastointia.

Magneettiventtiilit olen itse puhdistellut jo pariinkin otteeseen, jonka jälkeen ostin toiset mokomat purkuautosta eikä toiminut niilläkään.
Lisäksi tarkastelin lämmönsäätöpaneelin juotoksia, jotka näyttivät ehjiltä, mutta koska ei toiminut ostin purkuautosta myös lämmönsäätö paneelin, eikä toiminut silläkään.
Magneettiventtiileille tulee virta, sulake on tarkistettu, sisäilman anturille näytetty kompuraa ja edellä mainitut toimenpiteet suoritettu.
Anturin imuri myös ilmeisesti toimii, kun piti paperinpalan siinä ritilässä kiinni kun testasin.
Toimiiko lämmönsäätö ollenkaan, jos sattuu olemaan tuo kyseinen anturi rikki/irti liitoksistaan


Ideoita mitä seuraavaksi?
Ja autohan on vm. -87 200 D, ei ilmastointia.
Re: W124 puhaltaa vain kuumaa?
Hio hiekkapaperilla sulakkeiden päät hapettumista....eiköhän lähde pelaamaan.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: W124 puhaltaa vain kuumaa?
Muistelen että olis justiin näin päin että piirilevy nielee maita eikä niin että syöttää jännitettä.
Editoidaan tämä sepostus pikkasen järkevämmäksi eli:
Jänniteenmittaus menee siitä närhenmunilletulevasta tökkelistä silleen et keskimmäinen on plussa ja reunimmaiset ovat ne joihin maa tulee. Kun rullat on minimissä ja auto käy ni jännitemittarin musta johdin akun miinukseen ja jännitemittarin punainen munien tökkelin keskimmäiseen pinniin. Pitäis näkyä noin +13V
Jos tulee ni sit mittarin musta akun plussaan ja mittarin punainen ensin tökkelin toiseen ja sit toiseen reunimmaiseen pinniin. Kummallakin mittauskerralla pitäis näkyä noin -13V.
Ja mittaus pitäis tehdä vielä niin että se töpseli on paikoillaan närhenmunissa. Jos ei ole ni mittari saattaa näyttää ihan oikeita lukemia vaikka virrankulussa onkin ongelmia. (johtuu siitä kun kuormaa ei ole niin jännite tulee yli vaikka jossain olisikin hapettumaa tai huono liitos)
Munien toiminnan voi koittaa silleenkin et ottaa sen töpselin irti ja akkulaturilla työkkää jännitettä munille. Keskimmäiseen plussa ja miinus toiseen ja sit toiseen reunaan. Kun auto on sammuksissa ni pitäis kuulua pieni kolahdus munista ja kun virran kytkee ni hyvin pieni kipinäkin pitäisi näkyä kytkentähetkellä
Editoidaan tämä sepostus pikkasen järkevämmäksi eli:
Jänniteenmittaus menee siitä närhenmunilletulevasta tökkelistä silleen et keskimmäinen on plussa ja reunimmaiset ovat ne joihin maa tulee. Kun rullat on minimissä ja auto käy ni jännitemittarin musta johdin akun miinukseen ja jännitemittarin punainen munien tökkelin keskimmäiseen pinniin. Pitäis näkyä noin +13V
Jos tulee ni sit mittarin musta akun plussaan ja mittarin punainen ensin tökkelin toiseen ja sit toiseen reunimmaiseen pinniin. Kummallakin mittauskerralla pitäis näkyä noin -13V.
Ja mittaus pitäis tehdä vielä niin että se töpseli on paikoillaan närhenmunissa. Jos ei ole ni mittari saattaa näyttää ihan oikeita lukemia vaikka virrankulussa onkin ongelmia. (johtuu siitä kun kuormaa ei ole niin jännite tulee yli vaikka jossain olisikin hapettumaa tai huono liitos)
Munien toiminnan voi koittaa silleenkin et ottaa sen töpselin irti ja akkulaturilla työkkää jännitettä munille. Keskimmäiseen plussa ja miinus toiseen ja sit toiseen reunaan. Kun auto on sammuksissa ni pitäis kuulua pieni kolahdus munista ja kun virran kytkee ni hyvin pieni kipinäkin pitäisi näkyä kytkentähetkellä
Re: W124 puhaltaa vain kuumaa?
Noniin!
Sainpahan työstettyä vähän tässä iltamissa ja sain kuin sainkin tuon lämmönsäädön toimimaan.
Kiitokset Jari Ke:lle hyvistä mittaus- ja testausohjeista. Yleismittarilla mitatessa sain järkevät lukemat liittimestä, jonka jälkeen testasin magneettiventtiilien toiminnan akkulaturia apuna käyttäen. Vain toisesta venttiilistä kuului magneetin kolahdus (tämä siis "uusilla", huoltamattomilla magneettiventtiileillä). Samalla päätin testata auton alkuperäiset ja itseni huoltamat magneettiventtiilit ja siinä toimivatkin molemmat magneetit. Pistin vanhat venttiilit paikoilleen ja avot! Sepä alkokin pelittämään.
Huom!
Ennen kyseistä toimenpidettä päätin kuitenkin tsekata myös tuon kattopaneelissa sijaitsevan sisäilman anturin ja havaitsin että siellähän oli liitin irrallaan
. Puhdistelin koko laitoksen kunnolla ja löin takas kiinni.
Omasta mielestä rupes toimimaan vasta tuon ilmatilan anturin laiton jälkeen, varmaksi en voi kuitenkaan sanoa koska en kokeillu välillä.
Van pääasia että alko pelittää niin on taas mukava ajella
Sainpahan työstettyä vähän tässä iltamissa ja sain kuin sainkin tuon lämmönsäädön toimimaan.

Kiitokset Jari Ke:lle hyvistä mittaus- ja testausohjeista. Yleismittarilla mitatessa sain järkevät lukemat liittimestä, jonka jälkeen testasin magneettiventtiilien toiminnan akkulaturia apuna käyttäen. Vain toisesta venttiilistä kuului magneetin kolahdus (tämä siis "uusilla", huoltamattomilla magneettiventtiileillä). Samalla päätin testata auton alkuperäiset ja itseni huoltamat magneettiventtiilit ja siinä toimivatkin molemmat magneetit. Pistin vanhat venttiilit paikoilleen ja avot! Sepä alkokin pelittämään.
Huom!
Ennen kyseistä toimenpidettä päätin kuitenkin tsekata myös tuon kattopaneelissa sijaitsevan sisäilman anturin ja havaitsin että siellähän oli liitin irrallaan

Omasta mielestä rupes toimimaan vasta tuon ilmatilan anturin laiton jälkeen, varmaksi en voi kuitenkaan sanoa koska en kokeillu välillä.
Van pääasia että alko pelittää niin on taas mukava ajella

Re: W124 puhaltaa vain kuumaa?
Hyvä että lähti toimimaan.
Voi hyvinkin olla mahdollista että se liitin joka oli anturista irti niin sekoitti lämmönsäädöntoiminnan ja ihan alkuperäinen vika oli siinä. Hyvä tietää tuokin paikka ja lisätä se tarkistuslistalle jos ongelmia ilmenee.
Voi hyvinkin olla mahdollista että se liitin joka oli anturista irti niin sekoitti lämmönsäädöntoiminnan ja ihan alkuperäinen vika oli siinä. Hyvä tietää tuokin paikka ja lisätä se tarkistuslistalle jos ongelmia ilmenee.
Re: W124 puhaltaa vain kuumaa?
Missä tämä anturi katossa sijaitsee ja onko kaikissa 200D sellainen?