olen ostamassa c-200 cdi -03 mersua

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
markkumara
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 118
Liittynyt: Pe 08.01.2010 18:24
Paikkakunta: Etelä-karjala

olen ostamassa c-200 cdi -03 mersua

Viesti Kirjoittaja markkumara »

Auto tuonti mallia, katsastettu, mutta ei vielä rekisteröity. Voisitteko antaa neuvoa, onko aihetta käyttää luetuttamassa vikakoodeja yms... vai onko auto sen suhteen puhdas, kun on katsastuskin suoritettu? Eikös siellä näistä vuosimalleista jotain vikakoodeja lueta?? Vai ilmoittaako ajotietokone itse, jos autossa on häikkää. Tähän asti joutunut ajelee vanhemmilla autoilla, niin nämä ajotietokone asiat ei oikein hallussa.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4766
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
No, jos auto on niin vasta katsastettu, ettei siinä ole vielä kilpiäkään.
Ja se ei enää olisi kunnossa, niin eikös sellainen jo ala täyttämään petoksen tunnusmerkit....

-03 kesäkuussa ja sen jälkeen tehdyissä (moottori)tekniikka vähän päivittyy, 1350bar ruiskutsjärjestelmä -> 1600bar.
Onko se vaan hyvempi, vai peräti parempi, se täytyy itse miettiä.
Vanhemman ruiskutusjärjestelmän korjuu on kyllä halvempaa, paljonkin.
Uudemmat taas kyllä kestää paremmin.

Kaksatanen on sellainen perusauto.

Tuon ikäisen auton tyyppiviat on suuttimien vuoto/kunto.
Polttoainejärjestelmän tiiviys/tiivisteet.
Imusarjan läppien kunto/kanavien pikeentyminen.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
markkumara
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 118
Liittynyt: Pe 08.01.2010 18:24
Paikkakunta: Etelä-karjala

Viesti Kirjoittaja markkumara »

Eli tyyppiviat helposti/edullisesti korjattavissa, jos niitä sattuu jo olemaan. Kilometrejä autossa n 160tkm. Ilmeisesti se pakokaasun kierrätys kannattaa ottaa pois käytöstä, estääkseen imupuolen karstottumista. Onko imuläppien ongelmat siis karstaperäisiä, vai onko myös vaarassa että ne irtoavat ja kappaleet löytyy koneen sisältä, niinkuin joissakin merkeissä on käynyt. Jotkut ainakin BMW:stä poistaneet koko läpät.
markkumara
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 118
Liittynyt: Pe 08.01.2010 18:24
Paikkakunta: Etelä-karjala

Viesti Kirjoittaja markkumara »

Niin auton valmistus kuukautta en tiedä, mutta otettu käyttöön ihan loppuvuodesta -03. Näkyykö vanhemman ja uudemman ruiskutus järjestelmän tehoissa eroa? Tässä mallissa tehoa 90 kw. Autoa en ole vielä nähnyt, kuin kuvissa, lauantaina nään livenä ja kenties kaupat syntyy.
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2764
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Viesti Kirjoittaja markoala »

Uudempaa mallia
W213 220d +W242 electric drive
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4766
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

markkumara kirjoitti:Eli tyyppiviat helposti/edullisesti korjattavissa, jos niitä sattuu jo olemaan. Kilometrejä autossa n 160tkm. Ilmeisesti se pakokaasun kierrätys kannattaa ottaa pois käytöstä, estääkseen imupuolen karstottumista. Onko imuläppien ongelmat siis karstaperäisiä, vai onko myös vaarassa että ne irtoavat ja kappaleet löytyy koneen sisältä, niinkuin joissakin merkeissä on käynyt. Jotkut ainakin BMW:stä poistaneet koko läpät.
On ne, pikeentymisestä ja juuttumisesta johtuvia.
Mutta tuossa uudemmassa on jo vakiona sellainen imusarja, jota sitten "vahvistetuilla läpillä" olevana, myydään noihin vanhempiin korvaavana varaosana ja varmaan ne onkin.

Kierrätys joutaa kyllä poikkeen.
Samalla siihen saa sitten pikkuisen vetojakin.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
nautseri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1831
Liittynyt: Ma 26.04.2004 10:30
Paikkakunta: 87200

Viesti Kirjoittaja nautseri »

Onko automaatti?
Jos ,niin lue noita glykoli juttuja.
Onhan se jo voitu korjata ,tai on jo uudempaa sarjaa,jossa sitä ei ole.

Sam modulit on aika kulutustavaraa,kaikki sähkölaitteet tulee olla kunnossa.

On etu ja takapään rele/sulake paketti.

Laita tuonne hakuun 203 niin jopa löytyy paljon tietoa.
nautseri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1831
Liittynyt: Ma 26.04.2004 10:30
Paikkakunta: 87200

Viesti Kirjoittaja nautseri »

Viimeksi muokannut nautseri, To 18.02.2010 19:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
markkumara
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 118
Liittynyt: Pe 08.01.2010 18:24
Paikkakunta: Etelä-karjala

Viesti Kirjoittaja markkumara »

Ei ole automaatti.
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3003
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

markkumara kirjoitti:Ei ole automaatti.
No sitten kannattaa testata manuaali ihan kylmänä pakkasesta miten 2 vaihde menee päälle! Sanoppa myyjäle ettei käytä autoa lämpimäks ko meet kattomaan.. ;)
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
markkumara
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 118
Liittynyt: Pe 08.01.2010 18:24
Paikkakunta: Etelä-karjala

Viesti Kirjoittaja markkumara »

Todii. Kaupat tehtiin, auto vimpan päälle fiksu peli. Sitä kakkos vaihdetta en päässyt pakkasesta testaamaan, kun auto on ollut säilytyksessä +10 asteen tallissa. Mikä juttu se kakkos vaihteen päälle meneminen on?? Tyyppivika??
Nyt täytynee tilata suomi ohjekirjat, jotta olisi helpompi tutustua tekniikkaan ym... kun ei tuo lontoo taivu ihan 100% teholla. Onko ohjekirjojen tilaus merkkiliikkeen heiniä, vai onko jollakulla tiedossa jotain muuta paikkaa, mistä kirjat saa?
hanta
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1187
Liittynyt: Pe 30.12.2005 12:45
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hanta »

markkumara kirjoitti:Todii. Kaupat tehtiin, auto vimpan päälle fiksu peli. ohjekirjojen tilaus merkkiliikkeen heiniä, vai onko jollakulla tiedossa jotain muuta paikkaa, mistä kirjat saa?
Onnea uudelle autolle !

Alfameriltä löytyy suomenkielinen huolto/korjaus käsikirja, mutta omistajan käsikirja löytynee Vehosta. www.alfamer.fi
W203CDI
Avatar
Marko M
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1690
Liittynyt: Ti 18.03.2003 17:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Marko M »

Myydään osastolla oli hiljan myynnissä suomenkielinen ohjekirja juuri tuohon malliin.
230 C 1978
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3003
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

Onnea uudelle autolle.

Tuolta vaihteisto asiaa..
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=10825

Laita hakusanaks rusahtaa niin alkaa löytyä enemmänkin juttua. Mutta ei kaikilla ole vissiin vikoja noissa ollut ja huomaat kyllä sen kylmässä meneekö vaihteet päälle hyvin vai huonosti.
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
rowmaster
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Ma 31.08.2009 19:19

Vikoja

Viesti Kirjoittaja rowmaster »

Ostin itse ensimmäisen mersuni elokuussa 09. Malli 220 cdi T A 02. ajettu 372tkm. Vikoja on piisannut. Polttoaine loppuu kun tankissa on n. 20l, webasto toimii muutaman minuutin, kylmästä -10 asteesta ei käynnisty kuin kaapelin perästä. Nyt korjauksiin ja huoltoihin on kulunut yli 1500€. Etujarrulevyt, palat, letkut, takajousi poikki, suuttimien korjaus ym. Korjaamatta vielä tuo webasto, polttoaineen saanti vajaammaksi, kun kaasua painaa nopeasti niin tulee varoitus EPC. Mutta ei niin huonoa ettei jotain hyvääkin tuon suutinremontin (640€) jälkeen lähti -20 käyntiin ja hyvähän se on ajaa! Olen ajanut sillä nyt 30tkm.
Avatar
koyama
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1552
Liittynyt: Ma 04.07.2005 22:36
Paikkakunta: rovaniemi

sellaista

Viesti Kirjoittaja koyama »

On taivalletut kilometrit sitä luokkaa, että nuo on jo huoltoa ja jarruosia menee ajonvakautuksesta johtuen.
Ilmeisesti ostit auton kesällä ja silloinhan noita kylmäkäynnistyksiä on vähemmän.
Myyjä on ollut mahdollisesti tietoinen vioista, muttei ole huomannut mainita.
Harvemmin näitä mersujakaan on myytävänä hyvyytensä puolesta.
Hirrenveistoa pääsääntöisesti pelkkahirrestä

Penari äks 3 vm 2005 3 L dieselmotor
W 211 avantg sedan 270cdi vm.02 Pwd=Tuikku=myyty
Väyrynen sedan 200 cdi/sipsi vm.2000 myyty
W 203 200 cdi vm.2003 såld
Paavo 220 cdi -2000 såld
satalankku 300dt-91 exsä
e 250 20v vm-93 exs
190 e 2.0 vm-88 ex
markkumara
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 118
Liittynyt: Pe 08.01.2010 18:24
Paikkakunta: Etelä-karjala

Viesti Kirjoittaja markkumara »

Tänä aamuna testasin sitten kylmänä tuon vaihteiston toiminnan ja täytyy sanoa, että yhtä hyvin pelasi, kuin lämpimänäkin. Ei mitään ylimääräistä rutina, eikä kangertelua vaihtamisessa. Ajotietokoneen perusteella autossa näyttäisi olevan se sähköinen lisälämmitinkin ja nopeesti alkaa kyl tulemaan lämmintä sisälle. Moottori lämpötila jää kuitenkin siihen 60-70 asteen kohdalle. Täytyy varmaan pistää maskin eteen jotain tuketta. Webasto ois kyl kova sana. Täytyy harkita ensi syksynä asennuttaa sellainen. Auto sen verran hyvä yksilö, että kantsii varmaan siihen hieman satsata (ja lastuttaa) :P
Aiemmin ei ole farkkua ollutkaan ja vähän outoa on, kun takalasi on kokoajan lumessa.
Taka sivulaseissa näyttäisi olevan samanlaiset lämmitin piuhat, kuin takalasissa, toimiiko ne takalasin lämmittimen kans yhdessä?
nautseri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1831
Liittynyt: Ma 26.04.2004 10:30
Paikkakunta: 87200

Viesti Kirjoittaja nautseri »

Sivulaseissa taitaa olla antennin piuhat.

Jos lämmöt ei nouse niin vaihda uusi termostaatti,ettei kone karstoitu ja vaikuttaa jonkin verran polttoaine kulutukseen.

Termari on kulutustavaraa, :wink:
markkumara
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 118
Liittynyt: Pe 08.01.2010 18:24
Paikkakunta: Etelä-karjala

Viesti Kirjoittaja markkumara »

Tätä termari juttua olen vähän aprikoinut itsekkin, samalla vois vaihtaa pakkasnesteet.
Entiseen vaihdatin termarin merkkihuollossa ja muistaakseni siihen tuli vähän isompi möykky, siis jonkunlainen kotelo myös. Onko termari helpossa paikassa, ajatellen, jos itse vaihtaa? Onko pakkasnesteiden suhteen väliä, millaista laittaa (punaista vai vihreetä). :shock:
hanta
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1187
Liittynyt: Pe 30.12.2005 12:45
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hanta »

Termarin vaihto onnistuu omatoimisesti. Vaihtuu koko kotelo lämpöantureineen, eli kolme torxia ja anturin piuha irti. Termarin alta irtoaa vielä lyhyt kuminen putkenpätkä itsestään. Vähän ahdasta on, mutta helpottaa jos irroittaa öljynsuodattimen ja naftasuodattimelta tulevan letkun. Alkuperäinen on Behr-merkkinen (92-asteinen) ja sitä myy myös monet tarvikeliikkeet. Kiristä torxit 9 Nm:n ja tarvitset kapeita pieniä jatkoja/nivel.
Jäähdytysneste on sinistä (Korrek Coolant); saa Veholta ja muualtakin.
W203CDI
nautseri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1831
Liittynyt: Ma 26.04.2004 10:30
Paikkakunta: 87200

Viesti Kirjoittaja nautseri »

Tässä termarista,joku juttu. :D

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... rmostaatti


Varo samalla niitä polttoaine putkia,menee helposti rikki.
Jos on aikaa ,niin vaihda ne o-renkaat samalla niihin polttoaine putkiin.
Niitä saa veholta ja ei maksa paljoa. 6-8 kpl.
Oli ainakin joskus vihreitä väriltään ,tyyppivika joissa siirtopumppu moottorin päässä,vetää ilmoja ajansaatossa .

Siinähän sitä aluksi . :wink:

Haulla vaikkapa 203 saat paljon tietoa autoosi liittyen.
markkumara
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 118
Liittynyt: Pe 08.01.2010 18:24
Paikkakunta: Etelä-karjala

Viesti Kirjoittaja markkumara »

Otin eilen moottorin päältä suoja muovin pois ja tutkailin miltä konehuone näyttää. Ei näkynyt samanlaisia kirkkaita muovisia paluu putkia, kuin entisessä 202 cdi-99 mallissa. Polttoaine suodattimen paikalla oli tässä täysin erinlainen metallinen purtelo, jossa putket näytti jotenkin kiinteästi asennetulta, kuinka polttoainesuod. vaihdetaan?? Vai onko se edes polttoaine suodatin, mikä siinä on?
nautseri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1831
Liittynyt: Ma 26.04.2004 10:30
Paikkakunta: 87200

Viesti Kirjoittaja nautseri »

Suodatin no jo kokonaan vahdettava pakeketti.
Voi olla ettei ole noita o-renkaita mantaakaan ,jos lainkaan. :shock:
hanta
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1187
Liittynyt: Pe 30.12.2005 12:45
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hanta »

No pitäisihän tuossa olla ne läpinäkyvät muoviset polttoaineputket. Suodatin on metallipannalla kiinni, tankista tuleva letku kiristimellä ja lähtevässä letkussa semmoinen valkoisesta muovista oleva haarukka joka vedettäessä levittää mustaa muovia olevat kynnet. Senjälkeen letku o-renkaineen lähtee vetämällä pois. Jos ei noita muoviletkuja löydy niin sitten siinä on joku ihan mulle tuntematon systeemi.
W203CDI
markkumara
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 118
Liittynyt: Pe 08.01.2010 18:24
Paikkakunta: Etelä-karjala

Viesti Kirjoittaja markkumara »

Kävin juuri motonetistä ilma suodattimen, niiden kirja sanoi, että minun auto on -04 mallia, koska tässä on pyöreä mallinen suodatin, samoin polttoaine suodatin on erinlainen, kuin -03 mallissa. Motonetissä olivat sitämieltä, että -04 mallia, mutta otettu käyttöön 10/03, kuka sen nyt sit tietää?? Saattaa siinä läpinäkyvät letkut olla, mutta pikaisesti eilen vilkaisin konehuoneeseen. Niiden putkien päällä taitaa sitten olla jotkut lisäsuojat tms.. Mut kunhan asiaan ehtii perehtymään enempi.

Perä öljyiksi suosittelivat red line 75w 90 Hypoidiöljy LS-lisäaineella.
Manuaali vaihteistoon red line D4 ATF automatic/manual laatikkoöljyä.
Onko tuttuja öljyjä teille muille? Onko myyjän valinta oikea?
markkumara
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 118
Liittynyt: Pe 08.01.2010 18:24
Paikkakunta: Etelä-karjala

Viesti Kirjoittaja markkumara »

hanta kirjoitti:No pitäisihän tuossa olla ne läpinäkyvät muoviset polttoaineputket. Suodatin on metallipannalla kiinni, tankista tuleva letku kiristimellä ja lähtevässä letkussa semmoinen valkoisesta muovista oleva haarukka joka vedettäessä levittää mustaa muovia olevat kynnet. Senjälkeen letku o-renkaineen lähtee vetämällä pois. Jos ei noita muoviletkuja löydy niin sitten siinä on joku ihan mulle tuntematon systeemi.
Soittelin juuri kl-varaosiin ja sillä kerrottiin, ettei tässä mallissa ole enää mitään o-rengas juttuja. Letkussa lemmari tai vastaava kiristin.
markkumara
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 118
Liittynyt: Pe 08.01.2010 18:24
Paikkakunta: Etelä-karjala

Viesti Kirjoittaja markkumara »

Nyt asia tutkittu, ettei tarvii enää arvailla. Ei ole läpinäkyviä putkia, eikä o-renkaita. On kumiletkut ja niissä metalliset puriste lemmarit.
Vastaa Viestiin