124 300tdt 4-matic loota luistaa....

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
four-matic
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: Pe 20.07.2007 19:13
Paikkakunta: Tornio

124 300tdt 4-matic loota luistaa....

Viesti Kirjoittaja four-matic »

Eli oisko kellään kuvaa josta ilmenis mistä-ja miten 4maticin automaatin paineita nostetaan.Polttoainepumppua huolettiin ylivieskassa :wink: ja nyt luistaa 2-3 välillä aikas paljon mutta kaasupohjassa vaihtaa ihan ok....Käytin tänään kuskin puolelta laatikosta etukardaanin takaa lunkan pois mutten kyllä mitään säätöä löytänyt (tumpelo)????
Niin ja laatikko on 722344 0 3659316.
Jonze
Mersumies
Mersumies
Viestit: 514
Liittynyt: Ma 23.11.2009 19:53
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jonze »

K1-jousisarja vaihtoon, pitäisi auttaa 2-3 vaihdon luistamiseen. Sarja maksaa Veholla noin 8 e.

http://www.benzworld.org/forums/w201-19 ... 2-4-a.html
S204
four-matic
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: Pe 20.07.2007 19:13
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja four-matic »

Joo niinhän se pitäs auttaa,mutta mites se säätö ois mukava kokeilla sitäki?
Jonze
Mersumies
Mersumies
Viestit: 514
Liittynyt: Ma 23.11.2009 19:53
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jonze »

Tässä ketjussa on jutusteltu nimenomaan 4-maticin laatikon paineiden säätämisestä:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?p=570093

Omaan 722.4-lootaani vaihdettiin juuri tuo jousisarja öljyjen ja suodattimen lisäksi, ja eron kyllä huomaa. Kakkoselta kolmoselle vaihtaa nyt selvästi napakammin, eikä luistoa pintakaasulla enää ole.
S204
four-matic
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: Pe 20.07.2007 19:13
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja four-matic »

Kiitti vinkistä tuolla näytti menevän melko hifistelyksi tuon öljyn kans,mulla on öljyt ja suodatin veholta joten.....
Säätöä jutskaa en kyllä ole löytänyt,mutta kaipa sen joku muu löytää kun ajaa verstaalle?
Avatar
Teppo L
Mersumies
Mersumies
Viestit: 847
Liittynyt: Ma 22.03.2004 21:13
Paikkakunta: Joensuun tienoo

Viesti Kirjoittaja Teppo L »

seuraat sitä moottorilta tulevaa ohutta muoviputkea joka menee laatikon kylkeen ja otat siitä "mokkulasta" korkin pois jonka alta paljastuu pieni peltiläpykkä! vedät läpyskää hieman ulospäin ja kierrät 1/4-1/2 kierrosta kiinni ja painat läpyskän pohjaan,laitat korkin kiinni! ja eikun testaamaan!
ML W164
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

Vartti/puoli kierrosta ei kauhiasti vaikuta, joten kerralla joku kierros tai puolitoista kiinnipäin ja sitten testilenkille.

Pumppua ku säädetään niin kannattaa säätää laatikkoa samalla kun koneen käytös muuttuu.
Tomppa300d
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Pe 07.08.2009 21:16

Viesti Kirjoittaja Tomppa300d »

Minun 300d Mersun loodassa oli dieselpumpun syötön lisäämisen jälkeen samanlainen ongelma, että 2-3 vaihto luisti. Tai oikeastaan ikäänkuin heitti vapaalle.

Ongelma korjaantui sillä, että käänsin noin millin verran dieselpumpun kyljessä olevaan alipainelootaa myötäkellon suuntaan.
tese
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 400
Liittynyt: La 14.02.2009 08:55
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja tese »

Teppo L kirjoitti:seuraat sitä moottorilta tulevaa ohutta muoviputkea joka menee laatikon kylkeen ja otat siitä "mokkulasta" korkin pois...
Tuossa 4-maticissa on sikäli työläämpi että joutuu ottamaan etuvedon kardaanin pois enenkuin pääsee käsiksi säätöön.
Kardaanin asetusmerkit kannattaa tarkistaa ennen irroitusta tai merkitä omilla merkeillä.
W124 300D 4-matic -88
S124 300TE 4-matic -89
S124 300TE 4-matic -91
S124 E300 4-matic Turbodiesel -95
S211 E500 4-matic -04
Massey Ferguson 35 -57
Kawasaki KZ 1100 ST
Yamaha Grizzly 700 FI
Mustang HT-67
Avatar
mortti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 586
Liittynyt: Ma 17.10.2005 21:33
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mortti »

eikä tarvi kun etupäästä irrottaa ja painaa alemmas niin mahtuu tekeen säädön ja siin ei viel tule edes pyöräytettyä sit.
W202 250 DT
W124 300 STDT 4-MATIC
W124 300 DT
http://www.mortti.us
http://www.urakkauunot.com
http://www.sulax.fi
Jos ei ole hermoja, niin tekee paremmin työtä ja ehtii tehdä enemmän asioita.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Eikös täällä ole hyvä ohje ollut laatikon reistailun korjaamiseksi.

Pakita mahdollisimman paljon ja mielellään enempi kuin kilometri niin alkaa pelaamaan.Juu ja kaasu pohjassa.

Pitäis auttaa. :D
four-matic
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: Pe 20.07.2007 19:13
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja four-matic »

Kiitos kaikille vastauksista,tuolla teppo l vastauksella alkoi löytyyn oikea kohta testaus vielä kesken,pitää vissiin laittaa isommat peilit jos tuota pakitus vaihtoehtoa kokeilee :lol:
Avatar
Teppo L
Mersumies
Mersumies
Viestit: 847
Liittynyt: Ma 22.03.2004 21:13
Paikkakunta: Joensuun tienoo

Viesti Kirjoittaja Teppo L »

ite en kyllä kardaania muistaaksen maticista irrotellu kun säädin paineita tai sitten dementia tulloo! tai sitten teilä on semmoset nakkisormet :lol:
ML W164
four-matic
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: Pe 20.07.2007 19:13
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja four-matic »

No niin viimein säädöt kohdallaan,ei tarvinnut etuvedon kardaania irroitta kuin etupäästä ja mahtu säätään 1,5 pelti lärpyskää kiinnipäin ja pumpun kyljestä alipainekelloa n.7,5 mm myötäpäivään.Nyt vaihdot tosi mukavia ja täsmällisiä,kiitokset hyvistä neuvoista kaikille!
Vastaa Viestiin