pöntön tyhjennys
pöntön tyhjennys
Osaisko joku kertoa, että onko turbon jälkeisen pakoputkipöntön(katin?) tyhjennyksestä mitään hyötyä tai haittaa? Olisiko joillakin kokemusta/tietoa asiasta.. (E200cdi)
Se riippuu ihan täysin ajomäärästä. Pari-kolmesataa tuhatta ajetusta en tyhjentäisi mutta jos yli 400tkm niin ilman muuta tyhjäksi. Ei nuo omat katitkaan tukkoisilta näyttäneet, mutta tehoa tuli aika paljon lisää. Tosin lastutetussa voi ilmetä sellainen ongelma että turbo saa kehitettyä tyhjennyksen jälkeen suuremman ahtopaineen. Ilmenee siten että erittäin törkeää ylinopeutta ajaessa voi mennä vikatilaan. Mutta eihän tuo normaali ajoa haittaa 

Nykyäänhän laki taitaa vaatia että katti on paikallaan, ei vain vaadi että sisälmykset olisi. En usko että noista kiinni voi jäädä, ellei sitten päästöistä jää kiinni.Skraba kirjoitti:Jos ja kun noita tyhjennellään - onko pelkoa, että niitä jossain kohdin vaadittaisi esim muuttuneen katsastuskäytännön kautta. Toisin sanoen, onko mahdollista "kärähtää" tuosta toimenpiteestä tulevaisuudessa....
W211
Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Kyllä se laki tietysti vaatii ne sisälmyksetkin. Ikävä katsastusmies koputtelee kattia ja päättelee sen olevan ontto tai liian köykäinen. Tuon kiertämiseksi sinne sisälleon jopa hitsattu metalliplootuja.
Vuosikatsastukseen tuskin koskaan tulee (lue: lähimmän 10 vuoden aikana), sellaisia päästömittauksia, jotka huomaisivat eron toimivan katin ja tyhjennetyn katin välillä, dieselissä siis. bensiinimoottorissa katti vaikuttaa kovasti mitattuihin päästöarvoihin eli ne on syytä jättää rauhaan.
Mikäli vielä oli epäselvää niin dieselissä katalysaattori ei osallistu mitenkään mitatun noen puhdistamiseen, korkeintaa huonontaa nokiarvoa, olessaan tukossa ja haitatessaan moottorin hengitystä.
Vuosikatsastukseen tuskin koskaan tulee (lue: lähimmän 10 vuoden aikana), sellaisia päästömittauksia, jotka huomaisivat eron toimivan katin ja tyhjennetyn katin välillä, dieselissä siis. bensiinimoottorissa katti vaikuttaa kovasti mitattuihin päästöarvoihin eli ne on syytä jättää rauhaan.
Mikäli vielä oli epäselvää niin dieselissä katalysaattori ei osallistu mitenkään mitatun noen puhdistamiseen, korkeintaa huonontaa nokiarvoa, olessaan tukossa ja haitatessaan moottorin hengitystä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Ja mitä katsatus koputellun tulle ei pelkkä kuulo koputtelu riitä hylkyyn tyylin hei tää on tyhjä
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Lastu tehdään sen mukaan niin ei tule tota onkelmmaS202 kirjoitti:Se riippuu ihan täysin ajomäärästä. Pari-kolmesataa tuhatta ajetusta en tyhjentäisi mutta jos yli 400tkm niin ilman muuta tyhjäksi. Ei nuo omat katitkaan tukkoisilta näyttäneet, mutta tehoa tuli aika paljon lisää. Tosin lastutetussa voi ilmetä sellainen ongelma että turbo saa kehitettyä tyhjennyksen jälkeen suuremman ahtopaineen. Ilmenee siten että erittäin törkeää ylinopeutta ajaessa voi mennä vikatilaan. Mutta eihän tuo normaali ajoa haittaa

siitä tulee jo sekin hyöty että on valmiiksi tyhjätty(joskus se muuten tulee eteen kuitenkin)urpitom kirjoitti:Kiitos vastauksista.
Tarkistin asiaa koska olen kuullut puhuttavan, että jos niitä irti joutuu käyttää, niin kannattaa tyhjentää samalla.
Eli toimenpiteestä ei saada mitään käytännön hyötyä..
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

Autolla ajettu reilu 600tkm. (eikä näy/tunnu missäänS202 kirjoitti:Lueppa nyt toi mun edellinen viesti kunnolla... Onko paljo ajettu auto kyseessä?urpitom kirjoitti:Kiitos vastauksista.
Tarkistin asiaa koska olen kuullut puhuttavan, että jos niitä irti joutuu käyttää, niin kannattaa tyhjentää samalla.
Eli toimenpiteestä ei saada mitään käytännön hyötyä..

Paljonko katalysaattorillaurpitom kirjoitti:Autolla ajettu reilu 600tkm. (eikä näy/tunnu missään)

Lisää tietoa: www.skg.fi
joskus vaparidiiselistä irrotin katin ja hitsasin putken tilalle siinä toivossa, että sais pikkasen lisäheppoja. kuulopuheiden mukaan useita hevosia sais tolla tavalla. lopputuloksena oli vaan, että pakokaasu haisi kylmällä koneella enemmän. tehoja ei tullu sitten yhtään lisää. ja syöttöruuvvillakin oli käyty. turbollisen vehkeen katista taasen ei ole mitään kokemusta. mutta että ainakaan vaparissa se ei auttanu mitään.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Nyt nopeasti ne pöntöt tyhjäksiurpitom kirjoitti:Autolla ajettu reilu 600tkm. (eikä näy/tunnu missäänS202 kirjoitti:Lueppa nyt toi mun edellinen viesti kunnolla... Onko paljo ajettu auto kyseessä?urpitom kirjoitti:Kiitos vastauksista.
Tarkistin asiaa koska olen kuullut puhuttavan, että jos niitä irti joutuu käyttää, niin kannattaa tyhjentää samalla.
Eli toimenpiteestä ei saada mitään käytännön hyötyä..)

-
- Sisäänajossa
- Viestit: 25
- Liittynyt: Ma 05.10.2009 22:22
tyhjäksi koko torvi
mulla ainaki ahtopaine nousi 0,3 kun tyhjäsin katin ja viimesen änkkärin eikä koventanu ääniä juurikaan. toki mulla paljo ajettu s raato 35häxällä
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Noissa cdi:koneissa ei pitäis ahtojen nousta jos kaikki alkuperäis kunnossa(eikä nousekaan) sitä
valvotaan ja säädellän tarpeen mukaan
vanhemissa se voi pikasen nousta
valvotaan ja säädellän tarpeen mukaan
vanhemissa se voi pikasen nousta
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
