pöntön tyhjennys

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
urpitom
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 104
Liittynyt: Ke 11.03.2009 22:50
Paikkakunta: Oulu

pöntön tyhjennys

Viesti Kirjoittaja urpitom »

Osaisko joku kertoa, että onko turbon jälkeisen pakoputkipöntön(katin?) tyhjennyksestä mitään hyötyä tai haittaa? Olisiko joillakin kokemusta/tietoa asiasta.. (E200cdi)
Avatar
Jupa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 533
Liittynyt: Ke 27.01.2010 21:32
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Jupa »

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=87230

Tuosta löytyy hiukan jutun alkua aiheesta
S203 C240 -01
S124 E220 -94
Ex: W202 C180 -99
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4765
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Miksi haluaisit ko. toimenpiteen tehdä ?

Kunnossa ollessaan kattia ei rajoita moottorin toimintoja mitenkään.
Lastutettunakaan.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5497
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja S202 »

Se riippuu ihan täysin ajomäärästä. Pari-kolmesataa tuhatta ajetusta en tyhjentäisi mutta jos yli 400tkm niin ilman muuta tyhjäksi. Ei nuo omat katitkaan tukkoisilta näyttäneet, mutta tehoa tuli aika paljon lisää. Tosin lastutetussa voi ilmetä sellainen ongelma että turbo saa kehitettyä tyhjennyksen jälkeen suuremman ahtopaineen. Ilmenee siten että erittäin törkeää ylinopeutta ajaessa voi mennä vikatilaan. Mutta eihän tuo normaali ajoa haittaa :roll:
Avatar
urpitom
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 104
Liittynyt: Ke 11.03.2009 22:50
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja urpitom »

Kiitos vastauksista.
Tarkistin asiaa koska olen kuullut puhuttavan, että jos niitä irti joutuu käyttää, niin kannattaa tyhjentää samalla.
Eli toimenpiteestä ei saada mitään käytännön hyötyä..
Avatar
Skraba
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 405
Liittynyt: Pe 30.07.2004 13:30
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Skraba »

Jos ja kun noita tyhjennellään - onko pelkoa, että niitä jossain kohdin vaadittaisi esim muuttuneen katsastuskäytännön kautta. Toisin sanoen, onko mahdollista "kärähtää" tuosta toimenpiteestä tulevaisuudessa....
- Skraba

C126 560 '91, S124 300D '95, S212 220CDI '10
Instagram: @p_haemaelaeinen
Avatar
BTriker
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1252
Liittynyt: Ti 03.02.2009 15:43
Paikkakunta: Näläkämaa

Viesti Kirjoittaja BTriker »

-
Viimeksi muokannut BTriker, Ti 08.01.2013 00:13. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

Skraba kirjoitti:Jos ja kun noita tyhjennellään - onko pelkoa, että niitä jossain kohdin vaadittaisi esim muuttuneen katsastuskäytännön kautta. Toisin sanoen, onko mahdollista "kärähtää" tuosta toimenpiteestä tulevaisuudessa....
Nykyäänhän laki taitaa vaatia että katti on paikallaan, ei vain vaadi että sisälmykset olisi. En usko että noista kiinni voi jäädä, ellei sitten päästöistä jää kiinni.
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Kyllä se laki tietysti vaatii ne sisälmyksetkin. Ikävä katsastusmies koputtelee kattia ja päättelee sen olevan ontto tai liian köykäinen. Tuon kiertämiseksi sinne sisälleon jopa hitsattu metalliplootuja.

Vuosikatsastukseen tuskin koskaan tulee (lue: lähimmän 10 vuoden aikana), sellaisia päästömittauksia, jotka huomaisivat eron toimivan katin ja tyhjennetyn katin välillä, dieselissä siis. bensiinimoottorissa katti vaikuttaa kovasti mitattuihin päästöarvoihin eli ne on syytä jättää rauhaan.

Mikäli vielä oli epäselvää niin dieselissä katalysaattori ei osallistu mitenkään mitatun noen puhdistamiseen, korkeintaa huonontaa nokiarvoa, olessaan tukossa ja haitatessaan moottorin hengitystä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Ja mitä katsatus koputellun tulle ei pelkkä kuulo koputtelu riitä hylkyyn tyylin hei tää on tyhjä
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5497
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja S202 »

urpitom kirjoitti:Kiitos vastauksista.
Tarkistin asiaa koska olen kuullut puhuttavan, että jos niitä irti joutuu käyttää, niin kannattaa tyhjentää samalla.
Eli toimenpiteestä ei saada mitään käytännön hyötyä..
Lueppa nyt toi mun edellinen viesti kunnolla... Onko paljo ajettu auto kyseessä?
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

S202 kirjoitti:Se riippuu ihan täysin ajomäärästä. Pari-kolmesataa tuhatta ajetusta en tyhjentäisi mutta jos yli 400tkm niin ilman muuta tyhjäksi. Ei nuo omat katitkaan tukkoisilta näyttäneet, mutta tehoa tuli aika paljon lisää. Tosin lastutetussa voi ilmetä sellainen ongelma että turbo saa kehitettyä tyhjennyksen jälkeen suuremman ahtopaineen. Ilmenee siten että erittäin törkeää ylinopeutta ajaessa voi mennä vikatilaan. Mutta eihän tuo normaali ajoa haittaa :roll:
Lastu tehdään sen mukaan niin ei tule tota onkelmma ;)
urpitom kirjoitti:Kiitos vastauksista.
Tarkistin asiaa koska olen kuullut puhuttavan, että jos niitä irti joutuu käyttää, niin kannattaa tyhjentää samalla.
Eli toimenpiteestä ei saada mitään käytännön hyötyä..
siitä tulee jo sekin hyöty että on valmiiksi tyhjätty(joskus se muuten tulee eteen kuitenkin)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
urpitom
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 104
Liittynyt: Ke 11.03.2009 22:50
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja urpitom »

S202 kirjoitti:
urpitom kirjoitti:Kiitos vastauksista.
Tarkistin asiaa koska olen kuullut puhuttavan, että jos niitä irti joutuu käyttää, niin kannattaa tyhjentää samalla.
Eli toimenpiteestä ei saada mitään käytännön hyötyä..
Lueppa nyt toi mun edellinen viesti kunnolla... Onko paljo ajettu auto kyseessä?
Autolla ajettu reilu 600tkm. (eikä näy/tunnu missään :lol: )
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

urpitom kirjoitti:Autolla ajettu reilu 600tkm. (eikä näy/tunnu missään :lol: )
Paljonko katalysaattorilla :lol:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
urpitom
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 104
Liittynyt: Ke 11.03.2009 22:50
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja urpitom »

veskola kirjoitti:
urpitom kirjoitti:Autolla ajettu reilu 600tkm. (eikä näy/tunnu missään :lol: )
Paljonko katalysaattorilla :lol:
Alkuperäisosia :D lujaa tekoa nämä mersun putket..
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

joskus vaparidiiselistä irrotin katin ja hitsasin putken tilalle siinä toivossa, että sais pikkasen lisäheppoja. kuulopuheiden mukaan useita hevosia sais tolla tavalla. lopputuloksena oli vaan, että pakokaasu haisi kylmällä koneella enemmän. tehoja ei tullu sitten yhtään lisää. ja syöttöruuvvillakin oli käyty. turbollisen vehkeen katista taasen ei ole mitään kokemusta. mutta että ainakaan vaparissa se ei auttanu mitään.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5497
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja S202 »

urpitom kirjoitti:
S202 kirjoitti:
urpitom kirjoitti:Kiitos vastauksista.
Tarkistin asiaa koska olen kuullut puhuttavan, että jos niitä irti joutuu käyttää, niin kannattaa tyhjentää samalla.
Eli toimenpiteestä ei saada mitään käytännön hyötyä..
Lueppa nyt toi mun edellinen viesti kunnolla... Onko paljo ajettu auto kyseessä?
Autolla ajettu reilu 600tkm. (eikä näy/tunnu missään :lol: )
Nyt nopeasti ne pöntöt tyhjäksi :!: Vaparidiesei on vaparidiesel, ei kannata verrata näihin turbo vehkeisiin.
Avatar
Esa H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3619
Liittynyt: To 18.12.2003 11:02
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Esa H. »

Alkaa nuo karstanpolttoreissut tympiä..
Taidan kanssa vetää pöntön tyhjäksi 8)
w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)

ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
solifre620
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ma 05.10.2009 22:22

tyhjäksi koko torvi

Viesti Kirjoittaja solifre620 »

mulla ainaki ahtopaine nousi 0,3 kun tyhjäsin katin ja viimesen änkkärin eikä koventanu ääniä juurikaan. toki mulla paljo ajettu s raato 35häxällä
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Noissa cdi:koneissa ei pitäis ahtojen nousta jos kaikki alkuperäis kunnossa(eikä nousekaan) sitä
valvotaan ja säädellän tarpeen mukaan

vanhemissa se voi pikasen nousta
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5497
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja S202 »

Mulla nousi ahdot kun katit tyhjäsi, tämä ilmenee vain ku ajaa niin lujaa ku auto kulkee.
Vastaa Viestiin