123w takajarrulevy yllätti

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
vesku!!
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: Ti 08.09.2009 00:15
Paikkakunta: iisalmi

123w takajarrulevy yllätti

Viesti Kirjoittaja vesku!! »

aloin käsijarrua tutkimaan ja kas kummaa. rumpuosa oli mennyt menojaan ja samalla kaikki käsijarrun osat rummun sisältä. onko muilla vastaavaa ongelmaa :lol: :lol:


kuva-> http://kiksu.irc-galleria.net/f/images1 ... 1275187259
Avatar
petri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1212
Liittynyt: La 29.10.2005 23:21
Paikkakunta: Klaukkala, kesäisin Konginkangas

Viesti Kirjoittaja petri »

Siis että mitä? :shock:
Miten rumpuosa on mennyt menojaan? Kengät ynnämuut hilppeet kyllä lähtee liian pitkillä pyöränpulteilla.

Toi linkki ei auennu ainakaan nyt mihinkään.
S210 E320T 4Matic -98
W201 190E 2.6 -89
C126 560 SEC -86 kesälelu
S124 230 TE -89 käyttis 2003-2012(Annettu tyttärelle)
W115 230.4 -76
Kunnostusta odottavat:
W115 220 -68, W115 240D 3.0 -75 ,W115 240D -75 Lang , W115 200D -74
+varaosaraadot

EX:W201 2.0, W203 C200 Kompressor -00
vesku!!
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: Ti 08.09.2009 00:15
Paikkakunta: iisalmi

Viesti Kirjoittaja vesku!! »

kohta tulee parempaa linkkiä

edit: http://irc-galleria.net/user/v8/picture/120287770
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13677
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

No huh huh! Tuuletettu jarrurumpu :shock: . Mikä saa tuollaisen aikaan? Liian kova jarrutus :roll: :P .

En ole kyllä aiemmin moisesta kuullut.
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
vesku!!
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: Ti 08.09.2009 00:15
Paikkakunta: iisalmi

Viesti Kirjoittaja vesku!! »

ei mitään tietoa ja yllätyin todella itsekkin kun etsiskelin sisälmyksiä :lol: veikkaus, käppäri pahasti jäässä ja reippaasti kenkää ja kytkintä.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

saabissa tuo on ihan yleinen vaiva, että hattu lähtee irti levystä... paljon vaarallisempi vain, kun se tapahtuu etupyörissä...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5445
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Lie tuo lähtiessään ääntäny nykäyksen kera :lol: Tuontilankussa oli levy yli puoleksi irti. Huomasin kun vaihdoin uudet levyt ympärinsä ja nakkasin vanhat tallin lattialle. Tämä päästi sellaisen särähtävän äänen. Eipä turhaan inssi tuuminu että vaikka jarrut onkin kunnossa niin levyt on aika kuluneet joten vaihda ne uusiin.
vesku!!
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: Ti 08.09.2009 00:15
Paikkakunta: iisalmi

Viesti Kirjoittaja vesku!! »

hehhe :lol: pitänee viskata uutta romua kiinni jahka veho toimittaa linkun ja säätöruuvin 8)
Avatar
JuhoK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 178
Liittynyt: La 20.03.2004 13:23
Paikkakunta: Harjavalta

Viesti Kirjoittaja JuhoK »

Mulla kävi kans joskus samallai w123:sen etujarrun kanssa. Hiukan tiukemmassa jarrutuksessa kuulu vaan pamaus ja levyn ulkokehä oli irti keskiosasta.. Tosin levy oli jo aika vanha ja ruosteinen..
w126 -86, 300 24v. turbodiesel
vesku!!
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: Ti 08.09.2009 00:15
Paikkakunta: iisalmi

Viesti Kirjoittaja vesku!! »

tuo maanantaina löytynyt levy näytti kyllä suht vähä ruosteiselta ja vähä ajeltulta. mutta mikäs siinä.uutta saa ainakin vielä 8)
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3529
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja jackie »

Joskus on käyny samalla tavalla - tosin iha noin paljoo ei oo tavaraa hävinny - ku on joutunu remppaa seisontajarrua ja sit on pitäny saaha auto ajoon, ja oon kasannu sen osien puutteessa ilman jarrukenkiä. Se seisontajarrun linkku ois kanssa pitäny huomata ottaa irti, mutta ku en ottanu, oli se jossain vaiheessa muljahtanu vahinkoa aiheuttavaan asentoon.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Teoria: joku on joskus käsijarrun hilppeitä vaihtaessaan ollut tyytymätön tiukassa olevaan jarrulevyyn ja päättänyt edesauttaa irroittamista muutamalla tymäkällä pajavasaran iskulla..
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
vesku!!
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: Ti 08.09.2009 00:15
Paikkakunta: iisalmi

Viesti Kirjoittaja vesku!! »

hyvä ja vaurioihin sopiva teoria tuokin
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2679
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Aika vaikuttava kuva!

Kurkataanpa miltä tuolla rummussa näyttää.

:shock:

Paljonkos takajarrulevyssä saa se seisontajarrun kohta olla uralla? Mistä moiseen ylä ja alarajat? Itsellä mielestäni on takalevyssä uraa n 1mm siinä heti reunassa ja keskemmällä n 2.5mm Keskemmältä tosin taitaa olla pienempi muutenkin se rumpu.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Easy Rider
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 219
Liittynyt: Pe 20.08.2010 06:12
Paikkakunta: Esbåå

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Jos 123 ja 126 on sama käppäri, niin 160mm +0,2mm. 201 ja 124 yms. on 164mm +0,2mm. En tiedä onko tuo +0,2 kulumisraja (tuskin) vai sallittu mittapoikkeama uudessa osassa (tod.näk.).

Näyttäs jotta tuossa on käkkä savunnu joskus pitempäänki. :P
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2679
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Easy Rider kirjoitti:Jos 123 ja 126 on sama käppäri, niin 160mm +0,2mm. 201 ja 124 yms. on 164mm +0,2mm. En tiedä onko tuo +0,2 kulumisraja (tuskin) vai sallittu mittapoikkeama uudessa osassa (tod.näk.).

Näyttäs jotta tuossa on käkkä savunnu joskus pitempäänki. :P
163mm on se isompi halkaisija ruosteen poiston jälkeen ja noin milli uraa siinä kohdassa.

Onhan se nurkka joskus vähän tuoksahtanut :D Oon kyllä käyttänyt sitä käkkäriä joskus talvella, jotta sais päästyä liikkeelle jos on sattunu toinen puoli kokonaan jäälle ja toinen pitävämmälle. Mutta kantanu se on sinne kun on noin syöny levyä.

Palat oli ruostunut sivuista kiinni ja sisempi ei ollu juurikaan kulunut mutta ulompi puoliksi jo. Nyt näyttäis pelaavan kun muutaman kerran polkasi mäntiä eestaas.

Pitänee katsella levyjä tuohon. Ja palojakin tarvii. Nyt vaan ihmettelemään montaako eri mallin jarrua tässä voi olla takana, eessä on ainakin kahta erillaista. Tässä on eessä ne kalliimmat levyt -95 malliset (200ekpl) joten sama linja varmaan takanakin :D palassa tais olla numerot mersun tähti ja 142 ja 452797 12 enempi ei numeroita näkyny, sitten oli sivussa valmistaja TEXTAR ja T401FE ja 21102 03. Nuista varmaan tuo T401FE auttaa etsimään oikean malliset palat ja sittenhän satulakin selviää ja siitä varmaan levyn numero. Hmmm.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Easy Rider
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 219
Liittynyt: Pe 20.08.2010 06:12
Paikkakunta: Esbåå

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Ei oo nuijen -93:sta uuvempien mitoista selekoa. *kirjasta kattoin 124,126 ja 201 mittoja. Niin oisikko tuossa kolomikutosessa taas 160mm käppä? Ei sitä tiijä jos ovat pienentännäki jotta saavat käyttöjarrulle lissää millejä.
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

Petteri Kivimäki kirjoitti:Teoria: joku on joskus käsijarrun hilppeitä vaihtaessaan ollut tyytymätön tiukassa olevaan jarrulevyyn ja päättänyt edesauttaa irroittamista muutamalla tymäkällä pajavasaran iskulla..
Toyota Carinan jarrulevyn saa hajotettua juuri tuohon tapaan kun on peltivanteet ruostunu kiinni levyyn ja antaa lekalla "napautuksen" vanteeseen.
Nimimerkillä: kokemusta on :roll:
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2679
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Easy Rider kirjoitti:Ei oo nuijen -93:sta uuvempien mitoista selekoa. *kirjasta kattoin 124,126 ja 201 mittoja. Niin oisikko tuossa kolomikutosessa taas 160mm käppä? Ei sitä tiijä jos ovat pienentännäki jotta saavat käyttöjarrulle lissää millejä.
Takalevy lon 124 423 08 12 eli 124.034 mallin takalevy.

Tarkemmin katsottaessa alkuperäisestä kulunut noin 1-2mm pois kokonaishalkaisijasta. Se isompi pykälä syvemmällä johtuu siitä että siinä on uutenakin olake;)

Tiedä sitten mitkä on rajat seisontajarrun kohdan kulumiselle. Pitää yrittää vaania wissistä.

Edit: Sorvasin kulunutta kohtaa suoraksi jolloin selvisi että n milli on halkaisijassa isompi kuinn alunperin. Käyttökelpoinen siis, paksuutta taas varsinaisessa levyssä n23.5 ja minimi 21.4 eli sekin vielä menee.

Ainoa mitä ei saanut kuntoon on jalkapolkimesta katkennut jousi joka katkesi kun en jalalla painanut vastaan vaan vapautin rempseästi seisontajarrun tosin tarkoituksella selvittää vaijerin liikealueita. Se oli ihan oma moka.

Mahtaako moista jousta olla muualla kuin veholla? Kyseinen vetojousi siis siinä räikkämekanismissa.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Vastaa Viestiin