W123 koneswappi

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Peter A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 83
Liittynyt: To 04.09.2003 12:11
Paikkakunta: Helsinki

W123 koneswappi

Viesti Kirjoittaja Peter A »

Tarttuipa heräteostoksena mukaan taasen eräs W123-mallin MB. Auto on pitkälti koneremontin tarpeessa (kansipahvi palanut ym). Tarkoitus olisi kehittää tästä kunnon kesärassi. Tällä hetkellä konehuoneessa luuraa vakiomylly (2-litrainen diesel), jonka irroitustyö käynnistyy jo tämän viikon puolella.

Tarkoitus olisi vaihtaa kone samalla joko 2.4 tai 3-litraiseksi, OM616 olisi tiedossa hyvään hintaan ja tarkoitus olisi tällä viikolla käydä katsastamassa Porvoossa yhtä OM617-ehdokasta. Joku jolla on kokemusta näistä koneswapeista voisi sitä ennen hieman valaista meikäläistä muutostöistä.

A) Vaihtamisen vaiva. Sisältyykö kolmilitraisen koneen vaihtoon mitään "ylimääräistä säätöä", josta tyytymällä 6 desiä pienempään säästyy..? Sekä 240- että 300-malleihin tulee mukaan kokonainen ruosteen raiskaama auto, että apulaitteet sinänsä kyllä sisältyvät mukaan koneen ostamiseen. Vähemmällä vaivalla kyllä pääsisi kun ostaisi samanlaisen tilalle.. muttamutta.

B) Perä. Autossa on vakio 200D:n perä, voiko jättää huoletta vielä 240D:n kaveriksi? 300D:n kanssa ilmeisesti parempi vaihtaa suosiolla?

C) Laatikko. Molemmissa koneissa tulee mukana automaattiloota. Olishan se mukava.. Mutta miten suuri homma vaihtaa manuaali automaatiksi?


Jos joku näissä asioissa voisi neuvoa niin oluen voisin tarjota. Tai kaljakorin :D

.........................................................
Parhain terveisin,
Peter

Nyt siis 2 x W123
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Jouset korvat ja kardaani

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Heip!

Noin heti tulee mieleeni mentäessä pyttyluvussa isompaan, että jouset ovat erilaiset. Lisäksi epäilen koneenkorvakkeiden vaihtotarvetta ja kardaanin pituutta ihmettelen.

240:n laitat heittämällä, 300:sta täytyy hieman miettiä.

Nämä tästä herätteeksi, ennenkuin tempun tehneet ehtivät peliin :wink:
Terveisin
Tero
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Jos haluaa sinne pellin alle lymyämään 300D:n, niin aivan aluksi täytyy selvittää, onko se Suomiauto. Muuten tulee ongelmia katsastuksessa.. "uusiksi" menee seuraavaa: Kardaani, perä, pakoputken etuosa, kaasuvivusto, lämmityslaitteen letkut, moottorin kumityynyt... Nuo nyt tulee tässä heti mieleen.

Mutta kun vaihtomoottorissa on kerta auto kiinni :roll: , niin siitähän saa tilalle kaiken tarvittavan..

Kyllähän se 200D:n perä menee 240:ssäkin, kiihtyy sitten ainakin niin maan vietävästi 8)
w115,123,124,126,210 yms.
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Mitä jarski tarkoitti että tulee ongelmia katsastuksessa? Että siis tämä Peterin 200D olisi Suomi-auto? Tai siis ei-muuttoauto, mutta eikös siitäkin pykälät jotensakin uudistettu?

Eiköhän ole mukavin vaihtoehto laittaa automaatti jatkeeksi, otti sitten kumman koneen tahansa.
Vaihtaminen sinänsä ei nyt mikään älytön projekti ole, varsinkin kun koko tekniikka silloin vaihtuu. Onhan siinä näpertelyä jo valmiiksikin, mutta senpä takia noita projekteja kai otetaankin?

Mitä nyt lähinnä tulee mieleen niin että mieluiten ei hirveesti tarttis olla purettu näitä osto-ehdokkeja, mikäli eivät aivan ajokuntoisia ole.
Meillä oli tuossa sumplimista että miten alipainepiuhat kytketään takaisin toimintaan uudempaan maticiin... Nyt se auto jo liikkuu, OM617 200D:n perällä tosin eli aika haipakkaa toistaiseksi.
Avatar
Mika_M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: Ke 04.02.2004 21:31

Viesti Kirjoittaja Mika_M »

Tarkoittikohan noilla ongelmilla muutos%. Suomiautossa >35% kanta-autotarkastus.

Tuontiautossa 10-20% kanta-autotarkastus. Eli moottorin apulaitteineen saa ilman ongelmia vaihtaa, ilman tarkatusta.

Mutta joku vois vielä tarkentaa noita prosentteja kun tuontiauton % en tahdo muistaa varmaksi.
Avatar
NymiS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 299
Liittynyt: Ti 02.03.2004 12:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja NymiS »

Eipä tuossa suuria ongelmia pitäisi tulla... joutuupi vaihtamaan osia
hieman mutta jos on kaks autoo mistä vaihtaa osat niin ei voi olla vaikeeta.
Etu jousia ei tarvitse vaihtaa jos autossa on ollut ilmastointi.

nm. 200D manuaalista rakennettu 380E Automatic[/u]
S211 280CDI 4matic avantgarde 2007
S211 320CDI Avantgarde 2005
G-Sarja W460 300TD (OM603, 8mm, Garrett VNT,722.3)
Exät:
S211 270CDI Avantgarde 2004
w124 300TDT Automatic -92
w123 350B Automatic -82
S210 290TDT -98
S211 220CDi -04
Avatar
Peter A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 83
Liittynyt: To 04.09.2003 12:11
Paikkakunta: Helsinki

Kone- (ja laatikko?)swappi

Viesti Kirjoittaja Peter A »

jarski kirjoitti:Jos haluaa sinne pellin alle lymyämään 300D:n, niin aivan aluksi täytyy selvittää, onko se Suomiauto. Muuten tulee ongelmia katsastuksessa.. "uusiksi" menee seuraavaa: Kardaani, perä, pakoputken etuosa, kaasuvivusto, lämmityslaitteen letkut, moottorin kumityynyt... Nuo nyt tulee tässä heti mieleen.

Mutta kun vaihtomoottorissa on kerta auto kiinni :roll: , niin siitähän saa tilalle kaiken tarvittavan..

Kyllähän se 200D:n perä menee 240:ssäkin, kiihtyy sitten ainakin niin maan vietävästi 8)
Meikäpoika tyytyy kyllä kaiken informaatiotulvan jälkeen tuohon 240:een moottoriin, vaikka ajatus kolmilitraisesta kutkuttaakin.. :) Tuntuu selviävän niin paljon pienemmällä vaivalla -> pääsee nopeammin kruisaamaan.

Mites, mulla on tuossa 200:ssa johon tuo 240 moottori tullee kiinni niin nelivaihteinen manuaalilaatikko jatkeena, mites tuo 200:n perä vaikuttaa maantienopeuksilla ajamiseen. Kulutus, reagointi kaasupolkimen liikkeisiin..? Entäpä jos sinne pistän automaatin? Osaako joku aavistella?


Parhain terveisin,
Peter
Avatar
Peter A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 83
Liittynyt: To 04.09.2003 12:11
Paikkakunta: Helsinki

Tomaatilla kruisaaminen

Viesti Kirjoittaja Peter A »

raul kirjoitti:Eiköhän ole mukavin vaihtoehto laittaa automaatti jatkeeksi, otti sitten kumman koneen tahansa.
Välillä pitää ajatella myöskin emäntää, joka ei halua ajella automaatilla (varsinkaan talvikeleillä, siihen hommaan kun kuitenkin joutuu tässä ilmastossa). 8)
raul kirjoitti:Nyt se auto jo liikkuu, OM617 200D:n perällä tosin eli aika haipakkaa toistaiseksi.
Mahtaa kiihtyä hieman normaalia rivakammin maantienopeuksiin asti? :D


Parhain terveisin,
Peter
Avatar
Mika_M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: Ke 04.02.2004 21:31

Viesti Kirjoittaja Mika_M »

kyllä se perä kannattaa ottaa 240D:stä tai 300D:stä on ainakin ikävä kurmuuttaa liian tiheellä perällä (maantiellä [4-manuaalilla]) ja liian harvalla ei tunnu oikein veto / vääntöalue osuvan koskaan kohdalleen! En o rieseliin perä yhdistelmiä testaillu, mutta samaan bensaan haettu 3:sta vaihtoehdosta...
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Lähtee kuin jänis makuulta joo.
Ja liukkaalla kun lyö nelosen päälle niin lähtee perä tietenkin pyrkimään sivulle. Ei oo tosiaan ihan ne automaatin vaihtokohdatkaan kohdallaan, mutta jahka kelit paranee ja perä vaihtuu oikeaan niin...

Peter A.:

Harkitsepa vielä 300:n vaihtamista (mikäli hyvässä kunnossa).
Kulutuskin pienempi kuin 240D:llä.

Mutta jos automaatti on noin ehdoton ei, niin sitten kyllä ymmärrän, ja pääset tosiaan melko pienellä vaivalla. Eihän sitä tarvitse edes katsastaa sitten. :D
240:stäkin kannattais perä napata mukaan.
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Ei ihan

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

raul kirjoitti:Harkitsepa vielä 300:n vaihtamista (mikäli hyvässä kunnossa).
Kulutuskin pienempi kuin 240D:llä.
Ei nyt aivan... :shock: Tietysti riippuu hieman ajonopeuksista. 240:nen sen sijaan kyllä hakkaa 200D:n monessa tilanteessa.
Terveisin
Tero
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Joo kyllä se 200 on vähän joka suhteessa jäljessä...

Tosin moni vaununvetäjä kehuu 240D (varsinkin 240TD) paremmaksi vetäjäksi kuin 300D, sopivammista välityksistä johtuen.

Mutta enpä ole tähän päivään menessä ajanut 240:llä mikä veisi sekalaisessa ajossa 7l /100km, niinkuin kunnossa oleva 300D... :P
Avatar
Mika_M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: Ke 04.02.2004 21:31

Viesti Kirjoittaja Mika_M »

Joutuuhan muutoskatsastuksen tekeen vaikka kone koko kasvais alle 20% 200D->240D, vastaavuustodistuksissa tuskin on ongelmaa, silti todennäköisesti vaaditaan.
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Tarkoitin tuolla katsastusongelmalla seuraavaa: v.2001 kysyin katsastus asemalla, että onnistuuko 200D:n muuttaminen 300D:ksi miten helposti lakipykälien kannalta. Sanoivat heti, että jos auto ei ole Suomiauto, niin homma kannattaa unohtaa. Sitä en kysynyt miksi..
w115,123,124,126,210 yms.
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1053
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Halusivat varmaan vaan pelotella siellä katsastusasemalla. Ei oo mitään faktaa esittää, mutta väitän, että jos 300:n haluaa pellin alle, sen sinne myös laillisesti saa.

Ihmetyttää koko Suomi-auto -käsite. Miksi muutto- tai tuontiautossa olis erilainen kohtelu? /c:stä tollanen. Samanlaisia autojahan ne ulkomailta tuodutkin on. Ja jos kerran maksaa verot tuomistaan autoista tänne, eikös sillon pitäis saada ihan yhtäläinen kohtelu myös tuontiauton kohdalla? Näin sanoo mun maalaisjärki, mutta Suomen valtion säädökset, asetukset ja lait onkin taas kokonaan toinen juttu. :evil:
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

STH kirjoitti:Ihmetyttää koko Suomi-auto -käsite. Miksi muutto- tai tuontiautossa olis erilainen kohtelu? /c:stä tollanen. Samanlaisia autojahan ne ulkomailta tuodutkin on. Ja jos kerran maksaa verot tuomistaan autoista tänne, eikös sillon pitäis saada ihan yhtäläinen kohtelu myös tuontiauton kohdalla? Näin sanoo mun maalaisjärki, mutta Suomen valtion säädökset, asetukset ja lait onkin taas kokonaan toinen juttu. :evil:
On erotettava käsitteet muutto- ja tuontiauto. Muuttoauton maksimi muutosprosentti on käsittääkseni edelleenkin 35%. Eli, tuo kiusasi lähinnä korin vaihtajia. Koneen voi toki vaihtaa muuttoautoonkin.

'Jälkituontiauto' ja maahantuojan aikoinaan kotiuttama kärry (ns. suomiauto)on samassa asemassa. Vaihtoprosenttimaksimi 50%, jottei identiteetti katoa.

PS. Muuttoautohan on tuotu ainakin osittain , ellei kokonaan verovapaasti. Riippuen auton hinnasta.
Terveisin
Tero
Avatar
Peter A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 83
Liittynyt: To 04.09.2003 12:11
Paikkakunta: Helsinki

W123 koneswappi

Viesti Kirjoittaja Peter A »

raul kirjoitti:jos automaatti on noin ehdoton ei, niin sitten kyllä ymmärrän, ja pääset tosiaan melko pienellä vaivalla. Eihän sitä tarvitse edes katsastaa sitten. :D
Ei tarvitse katsastaa? :?:


Parhain terveisin,
Peter
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: W123 koneswappi

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Peter A kirjoitti:
raul kirjoitti:jos automaatti on noin ehdoton ei, niin sitten kyllä ymmärrän, ja pääset tosiaan melko pienellä vaivalla. Eihän sitä tarvitse edes katsastaa sitten. :D
Ei tarvitse katsastaa? :?:


Parhain terveisin,
Peter
Periaatteessa kyllä, käytännössä ei. Jos vaihdat laatikon, niin kuka sen huomaa... tai jos vaihdat 200D:n 240D:hen.

Pykälien mukaan molemmat muutokset pitäisi merkitä rekisteriotteeseen muutosprosentteja syömään. Eli, jos vaihdettavan komponentin tyyppi muuttuu alkuperäisestä, tarvitaan katsastus.

Minä olisin ihan hiljaa... :roll:
Terveisin
Tero
Avatar
kalev
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 270
Liittynyt: La 03.01.2004 14:23
Paikkakunta: Tallinn
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kalev »

nymis kirjoitti: Etu jousia ei tarvitse vaihtaa jos autossa on ollut ilmastointi.
Mikä siinä ilmastoinnissa sitten on niin painava, ettei etujousia tarvi vaihtaa?????
Avatar
Jori Ravantti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 314
Liittynyt: Pe 15.08.2003 23:59
Paikkakunta: Asikkala
Viesti:

Re: W123 koneswappi

Viesti Kirjoittaja Jori Ravantti »

Olen muutellut oman w123:seni 200 D:stä 300:D:ksi. Ei siinä mitään teknisesti ylitsepääsemättömän vaikeaa ole ollut. Seikkoja, joihin kannattaa kiinnittää huomiota:

Onko ohjaustehostin, jos ei laita sellainen.

Jos tulee nelipyttysen tilalle viisipyttyinen kone, kardaanin etupätkä vaihdettava lyhyempään, vaihteistoa siirrettävä taaksepäin ja vaihteiston vivut oltava oikean mittaiset. Jos ei automaattivaihteistoa, kardaanin etupätkä on syytä olla värinänvaimentimella varustettu (5 pyttynen kone tarvii mielellään sellaisen vaikkei 4 pyttynen tarvi).

Parhaaseen mahdolliseen perän pituuten vaikuttaa onko nelivaihteinen vaihteisto vai viisivaihteinen ja minkälaista ajoa pääasiassa ajaa. Omasta mielestäni 3,07 perä aika sopiva.

Etujousituksen suhteen kannattaa kokeilla miten toimii niillä jousilla, jotka autossa kiinni ja vasta sitten vaihtaa tarpeen mukaan jos on tarvetta. Jos jousituksen korkeus muuttuu, on pyöränkulmat hyvä säädättää.

Omasta mielestäni kannatti laittaa 300:nen kone ja vielä parempi olisi ehkä ollut alkuperäinen turbomalli jos sellaisen olisi kohtuuhintaan saanut.
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: W123 koneswappi

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Jori Ravantti kirjoitti: Jos tulee nelipyttysen tilalle viisipyttyinen kone, kardaanin etupätkä vaihdettava lyhyempään, vaihteistoa siirrettävä taaksepäin ja vaihteiston vivut oltava oikean mittaiset. Jos ei automaattivaihteistoa, kardaanin etupätkä on syytä olla värinänvaimentimella varustettu (5 pyttynen kone tarvii mielellään sellaisen vaikkei 4 pyttynen tarvi).
Tämä minua on aina hieman ihmetyttänyt, mutten ole saanut kunnon vastausta.

1. Kun vaihdoin 240D:hen automaattilaatikon => kardaanin etupätkä piti vaihtaa lyhyempään.

2. Jos vaihtaa 300D-koneen (manuaalin perään) => täytyy vaihtaa lyhyempi kardaanin etupätkä.

3. Jos vaihtaa koneen ja laatikon => Pitää laittaa extralyhyt?? etupätkä, jos ollenkaan :shock:

Kunka monta erilaista etupätkää on tarjolla? Vai miten 300D automaatti on oikein toteutettu?
Terveisin
Tero
Avatar
NymiS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 299
Liittynyt: Ti 02.03.2004 12:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja NymiS »

kalev kirjoitti:
nymis kirjoitti: Etu jousia ei tarvitse vaihtaa jos autossa on ollut ilmastointi.
Mikä siinä ilmastoinnissa sitten on niin painava, ettei etujousia tarvi vaihtaa?????
Koska ilmastoidussa mallissa on tehtaalta lähtiessään samat jouset kuin
300D/280E

Omassani oli ilmastointi joten ei tarvinnut vaihtaa etujousia kun tuon 380E:n
sinne pellin alle tyrkkäs... kysy veholta :D
S211 280CDI 4matic avantgarde 2007
S211 320CDI Avantgarde 2005
G-Sarja W460 300TD (OM603, 8mm, Garrett VNT,722.3)
Exät:
S211 270CDI Avantgarde 2004
w124 300TDT Automatic -92
w123 350B Automatic -82
S210 290TDT -98
S211 220CDi -04
Avatar
Jori Ravantti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 314
Liittynyt: Pe 15.08.2003 23:59
Paikkakunta: Asikkala
Viesti:

Re: W123 koneswappi

Viesti Kirjoittaja Jori Ravantti »

Toivottavasti joku viisaampi tietää kuinka monta eripituista etupätkää on.

Olisiko niin, että kutoskoneisen manuaalivaihteisen etupätkä samanpituinen kuin manuaalivaihteisen 300 D:n?

300 D:n manuaalin etupätkässä sellainen muotoilu, että siihen istuu se värinänvaimennin, joka on oman kokemukseni perusteella aika tärkeä kun tuli kokeiltua myös ilman sitä.

Värinänvaimennin ei ole ihan halpa. Olisko vanhassa rahassa joku n. 700-800 mk kun ostin uuden w124:sen sellaisen. En ihan tarkkaan muista.
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4637
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Re: W123 koneswappi

Viesti Kirjoittaja Saul »

Jori Ravantti kirjoitti:Toivottavasti joku viisaampi tietää kuinka monta eripituista etupätkää on.

Olisiko niin, että kutoskoneisen manuaalivaihteisen etupätkä samanpituinen kuin manuaalivaihteisen 300 D:n?
Herätelläänpä vanhaa aihetta. Lähinnä nämä kardaanin mitat kiinnostaa 114/115 ja 123 -malleissa.
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
Haisuli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1308
Liittynyt: To 18.11.2004 19:48
Paikkakunta: Hesa

Viesti Kirjoittaja Haisuli »

Kardaani rupeaa värisemään huomattavasti, vaikka vaihtaa koko kardaanin ja katsoo että boorit ovat oikein. Itsellä ei ole värinänvaimenninta tuossa omassa nyt. Tein kone vaihdon 200D-->300D. Siitä paljon juttua ja kuvia tuolla toisella voorumilla... Uusia palikoita ei tarvinnut kauheasti, toki niihin pieniinkin palikoihin paloi satoja euroja. Mulla on nyt Om617 200D:n 3.92 perällä ja se toimii hyvin aina 110 nopeuksiin asti. Kaupungissa kakkosella liikkeelle ja 50 tienoilla neloselle. Automaatti on värinöiden ja ajomukavuuden kannalta paras vaihtoehto Om617:an jatkoksi, tomaatin laitan omaankin, kunhan sellaisen löydän, 3.46 perä tuli jo hommattua. Om616 taitaa kyllä kuluttaa vähemmän kuin Om617. Om617 ja Om615 kuluttavat ainakin minulla samanverran, noin suunnilleen.
Om617:an plussia ovat vääntö ja vitosen äänet. Ajamisen helppous.
Om617:sen miinuksia: jurinat ilman värinän vaimenninta, osassa jopa sen kanssa.
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Vastaa Viestiin