Kaikki Mersujen muokkaamiseen liittyvä keskustelu.
Pallokala
Vakiokalustoa
Viestit: 130 Liittynyt: Ma 22.02.2010 18:19
Paikkakunta: Ylöjärvi
Viesti
Kirjoittaja Pallokala » Su 04.07.2010 17:28
Elikkäs meikäläisellä oli 7senttiä normaaleita jousia matalemmat jouset alla ja oli pikkuse liian matala. No nyt on sitte ne vakiot kii ja nyt taas liian korkee:S elikkä voiko noita vakioita katkasta tosta vaa? noi 7senttiä matalemmat jouset olis kaupan sitte jos jotakuta kiinnostaa
Sergey
Vannespesialisti
Viestit: 12277 Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Sergey » Su 04.07.2010 18:10
mistä tuo 7cm on mitattu? voit leikata hyvinki 1-2 kierrosta pois.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Pallokala
Vakiokalustoa
Viestit: 130 Liittynyt: Ma 22.02.2010 18:19
Paikkakunta: Ylöjärvi
Viesti
Kirjoittaja Pallokala » Su 04.07.2010 18:33
mittasin sen niinku etujousista eli vakio ja madallus jousen ero. jos 1-2 kieppiä vetää pois niin paljonko se noin madaltuu?
Sergey
Vannespesialisti
Viestit: 12277 Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Sergey » Su 04.07.2010 20:25
vakio ja madallusjousen ero VAPAANAKO? ei sitä sillee voi mitata
ku mittaus suoritetaan parkissa renkaan navasta lokarin kaareen.
madaltuu jousen valmistajasta riippuen 2-5 cm.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Pallokala
Vakiokalustoa
Viestit: 130 Liittynyt: Ma 22.02.2010 18:19
Paikkakunta: Ylöjärvi
Viesti
Kirjoittaja Pallokala » Ma 05.07.2010 00:19
Sergey kirjoitti: vakio ja madallusjousen ero VAPAANAKO? ei sitä sillee voi mitata
ku mittaus suoritetaan parkissa renkaan navasta lokarin kaareen.
madaltuu jousen valmistajasta riippuen 2-5 cm.
Aijjaa no sitte
täytyyki varmaa pikkuse nappasta pois jousesta, mites sitte noi jousikumit huomaako eroo ajaessa esim 1 ja 4kumin välillä?
Sergey
Vannespesialisti
Viestit: 12277 Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Sergey » Ma 05.07.2010 00:50
huomaa. ykkösillä ajomelu on kovempi. ja auto pari senttii matalampi
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Pallokala
Vakiokalustoa
Viestit: 130 Liittynyt: Ma 22.02.2010 18:19
Paikkakunta: Ylöjärvi
Viesti
Kirjoittaja Pallokala » Ma 05.07.2010 01:01
onkos toho katkasuu sitte jotain kikkoja vai rälläkällä vaa?
Sergey
Vannespesialisti
Viestit: 12277 Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Sergey » Ma 05.07.2010 01:05
rälläkällä millisellä laikalla varovasti kierros tai puoli kierrosta kerrallaan. Millinen ei kuumenna sitä nii julmetusti.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Pallokala
Vakiokalustoa
Viestit: 130 Liittynyt: Ma 22.02.2010 18:19
Paikkakunta: Ylöjärvi
Viesti
Kirjoittaja Pallokala » Ma 05.07.2010 02:28
pitääkös sitte etu ja takajousista ottaa ikäänkuin täysin saman verta pois? vai meneekö se sillee epätasasesti jos ottaa tollee?
Sergey
Vannespesialisti
Viestit: 12277 Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Sergey » Ma 05.07.2010 02:56
testaamalla tulee paras. Mitään ei voi sanoa kun joka ikinen jousi on erilainen. test test!!
Omasta w108 otin toiselta puolen 1/4 kierrosta enemmän pois kun jäi toinen puoli ylemmäs sentin verran ku oli eriparijouset. tai toinen kuoleentunut enemmän tms.
se oliki kivaa kun jouti siis purkamaan tukivartta ja kallistuksenvakaajaa että sai pois ja testiä ja taas pois ja testiä jne jumppaa useamman kerran. ja aina koeajo välissä että asettuu.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Pallokala
Vakiokalustoa
Viestit: 130 Liittynyt: Ma 22.02.2010 18:19
Paikkakunta: Ylöjärvi
Viesti
Kirjoittaja Pallokala » Ma 05.07.2010 03:13
sitä minäki kauhulla odotan, no ei voi muutaku kokeilla ja kokeilla. ehkä se joskus on hyvä
nj^
Mersumies
Viestit: 1814 Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori
Viesti
Kirjoittaja nj^ » Ma 05.07.2010 23:05
eli jos hommaa esim. H&R -40mm setin ja laittaa ykkösen kumit, niin se on sitten vanteen keskeltä kaareen -6cm?
W211
Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
tiemuu
Uusi tuttavuus
Viestit: 4 Liittynyt: Ti 01.12.2009 07:52
Paikkakunta: P-Karjala
Viesti
Kirjoittaja tiemuu » Ti 06.07.2010 00:22
Pallokala kirjoitti: pitääkös sitte etu ja takajousista ottaa ikäänkuin täysin saman verta pois? vai meneekö se sillee epätasasesti jos ottaa tollee?
ite otin etujousista noin 1,5 kierrosta pois putos joku -40mm toiselta puolen jäi 3mm ylemmäs.. ens kesänä sitte alustaan kunnon palikat
Peq
Sisäänajossa
Viestit: 18 Liittynyt: Ma 10.05.2010 21:55
Paikkakunta: Kajaani
Viesti
Kirjoittaja Peq » Ti 06.07.2010 00:50
Tänään rälläköin omastani jouset
Auto ennen madallusta
1,5 kierrosta pois joka nurkasta
Lopputulos
Ensin otin takaa vaan yhden kierroksen mutta otin vielä puolikkaan lisää niinku eestäki ku eihän se laskenu yhellä kiekalla ollenkaan
Ja ihan hyvä on ajaakkin omasta mielestä, ei menny ainakaan huonompaan suuntaan.
Whaeva
Mersumies
Viestit: 566 Liittynyt: Pe 30.03.2007 10:23
Viesti
Kirjoittaja Whaeva » Ti 06.07.2010 14:25
Suht tuoreista etujousista kaksi kierrosta, takaa puoltoista tosi kuoleentuneista jousista(oli jo kierroksen valmiiksi poikki
)
Edessä kolmosen kumit, taakse veistelty etupään kumeista neloset.
tanari
Vakiokalustoa
Viestit: 258 Liittynyt: Ke 08.06.2005 21:38
Paikkakunta: vantaa
Viesti
Kirjoittaja tanari » To 22.07.2010 23:28
mimmosiin arvoihin ootte säätäny aurauksen, tai casterin tai camperin?
ihan vaan mielenkiinnosta kyselen, kun omakin tuli melko tehokkaasti laitettua tonttiin(maavaraa etupalkin alla 8cm)
vakio asetuksissa ollaan nyt ja tuntuu että haritusta tuli ainakin.
Whaeva
Mersumies
Viestit: 566 Liittynyt: Pe 30.03.2007 10:23
Viesti
Kirjoittaja Whaeva » Pe 23.07.2010 14:27
tanari kirjoitti: mimmosiin arvoihin ootte säätäny aurauksen, tai casterin tai camperin?
ihan vaan mielenkiinnosta kyselen, kun omakin tuli melko tehokkaasti laitettua tonttiin(maavaraa etupalkin alla 8cm)
vakio asetuksissa ollaan nyt ja tuntuu että haritusta tuli ainakin.
Uudestaan vakio asetuksiin tietysti.
Takaa ei tosin enää saa, mutta paskaako siitä, ei tunnu edes kovin toispuoleisesti renkaita syövän.
Sergey
Vannespesialisti
Viestit: 12277 Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Sergey » La 24.07.2010 01:21
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
pera8x
Mersumaanikko
Viestit: 6702 Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ
Viesti
Kirjoittaja pera8x » La 24.07.2010 09:32
sanokaas nyt, että kuinka hoituu katastus noilla rälläkkä jousilla? sitä olen aina ihmetelly. kun tuntuu, että ne hylkää, jos jousesta on katkennu 3 sentin pala päästä, niin mitä ne sanoo, jos siitä on rälläköity 2 kierrosta poies? vai rälläköidäänkö se jotenkin niin taitavasti, ettei inssi huomaa?
W201 250DT 20V
w201 190E
epk
Valvoja
Viestit: 12810 Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02
Viesti
Kirjoittaja epk » La 24.07.2010 11:52
sehän siinä naurettavaa onkin kun alle ~95 saa olla laikkajouset laillisesti, joten jos sen katkenneen palasen ottaa pois niin se on täysin laillinen sen jälkeen + ei voi antaa hylsyä jos auto on sentin pari toiselta puolelta alempana.
tanari
Vakiokalustoa
Viestit: 258 Liittynyt: Ke 08.06.2005 21:38
Paikkakunta: vantaa
Viesti
Kirjoittaja tanari » La 31.07.2010 01:42
jousen poikkasu on säätöä, jousia saa säätää