w115 coupen kattoluukku

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
ooppee
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: To 16.09.2010 22:07
Paikkakunta: Nivala

w115 coupen kattoluukku

Viesti Kirjoittaja ooppee »

On se hieno keksintö. Mut miten sen sais säätöihin? Vetää luukkuun naarmua takareunaan keskelle, eli hankaa sisäkattoon. Tökkii ku avaa/ sulkee puolivälissä kiskoja. Kun luukku kiinni niin takareunassa sentin rako, eli se ei nouse niihin sivussa oleviin ohjaimiin. Niillä 8mm pulteillahan sitä luukkua säädellään. Ja sit siellä on se valkoinen kiila läpyskä, mut ei oikein vaikuttanu mihinkää. Päivän säädelly mut ihan päin persettä.

Yrittäny katella netistä ohjeita mut en oo löytäny :cry:
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Itellä on manuaalisessa se vika että takareuna ei nouse katon tasalle, lienee jouset kuoleentuneet mekanismista tai jotain vastaavaa.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3047
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Kattoluukun korkeus pitää sekä sähköisessä että mekaanisessa olla säädetty silleen, että kattoluukku suljettuna sen etureuna on 1 mm. alempana kuin katto ja takareuna 1 mm. ylempänä kuin katto.

Molempien mallien etuosää säädetään liukukiskoissa olevista tasapääruuveista.

Sähköinen kattoluukku säädetään takaa tuolleen miten huonossa kännykkäkuvassa:

Kuva

Kiristetäänkö "kiilaläpyskällä" kattoverhoilu, mene ja tiedä.

Tossa mekaaninen:

Kuva

Mekaaninen kattoluukku on muuten sitten niin maan perusteellisen nerokas kapistus että ihan ihailla täytyy! Sen takakorkeus säädetään noista punaisen osoittamissymbolin näyttämistä asioista. Vasta purin syntymäpäivälahjakseni ostamani katon, joten vielä en säätämisasioihin ole itse käytännössä päässyt, mutta saas nähä miten keväällä!

Aapolle: kuinka paljon jääpi uupumaan? Siellä pitää molemmilla puolilla olla 2 mm. paksuinen muovirääpäle, varaosa A 000 983 30 87..
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
ooppee
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: To 16.09.2010 22:07
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja ooppee »

Mulla just ne liukukiskojen tasapää ruuvit ihan jumissa. No pitää antaa hellyyttä niille.. Soittelin Veholle tosta luukusta ja sanovat et ne luukun liukupalat kannattaa ensinnä vaihtaa. Tilasin kuiteski oitraconin kautta tänään ne palat, onpa neki sit laitettu. Osien hinta 45e +pk kun joskus tulevat..

Mulla on se etupää katon tasalla ja takapää reunoilta sentin alhaalla :( Keskeltä luukkua katon ja luukun korkeusero n.4mm. Eikö pitäs olla sama koko matkan? Katossa ei näy painaumia et olis alemmas painunu.

Siinä kiilalätkässä ei ilmeisesti riittäny säätövara..

No pitää keskittyä hionta hommii kunnes saa ne uudet palikatki paikalleen.
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Mulla kun vetää luukun kiinni niin takareuna ei nouse laisinkaan katon tasalle vaan jää alhaalle ja pitää käsin avittaa.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3047
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

ooppee kirjoitti:Mulla just ne liukukiskojen tasapää ruuvit ihan jumissa. No pitää antaa hellyyttä niille.. Soittelin Veholle tosta luukusta ja sanovat et ne luukun liukupalat kannattaa ensinnä vaihtaa. Tilasin kuiteski oitraconin kautta tänään ne palat, onpa neki sit laitettu. Osien hinta 45e +pk kun joskus tulevat..
Hmm, pitää Oitraconille soittaa välittömästi. Niemölleriltä sanoivat että "not available anymore"
Mulla on se etupää katon tasalla ja takapää reunoilta sentin alhaalla :( Keskeltä luukkua katon ja luukun korkeusero n.4mm. Eikö pitäs olla sama koko matkan?


Siteeraan itsenäni ja Mercedes W114-115 Chassis and Body Manualia:
Kattoluukun korkeus pitää sekä sähköisessä että mekaanisessa olla säädetty silleen, että kattoluukku suljettuna sen etureuna on 1 mm. alempana kuin katto ja takareuna 1 mm. ylempänä kuin katto.

Olisiko molemilla teillä kuoleentunut se molemmissa liukukiskoissa popniiteillä kiinni oleva pieni jousentapainen lipare:

Kuva
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Todennäkösesti tuo jousi kuoleentunut koska se on mulla suora.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3047
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Veholta 28,40 €/kpl Saksan tilauksena.

Liukukiskotassut 2,40 € / kpl ja noihin Niemölleri möi ei öötä. :roll:
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
ooppee
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: To 16.09.2010 22:07
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja ooppee »

En tollasta osaa löytäny kiskoista. Onkohan se tossa sähköluukussa jo erilainen...? Sen jousen raudan muoto sopis samaksi missä mulla on kiinni semmonen muovi palikka molemmin puolin, jossa ura johon luukussa olevat tapit pitäs osua et se nousis.. Toi ''jousirauta'' tulee kiinni auton kattoon, ei kattoluukun kehykseen.
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3047
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Manuaalitoimisen kattoluukun korkeus takaosasta säädetään aika surkealla tavalla; tuommoisella päästään lovetulla "kierretangon pätkällä" ja tukiraudalla:

Kuva

Huonoksi tekeytynyt. Täytyy poraa ja duunaa uus.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: w115 coupen kattoluukku

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Pitäisikö tuossa kuvan raudassa nyt sitten olla joku muoviosa? Mulla on kuten kuvassa ja katto jää varmaan sentin pari alas takaata.

Kuva

Ruuvit sain liikkumaan muttei niiden vääntely vaikuta mihinkään..
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Vastaa Viestiin