Aldraen MB 190Dc 1963 w110 - kunnostus

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Avatar
Aldrae
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Pe 22.10.2010 20:11

Aldraen MB 190Dc 1963 w110 - kunnostus

Viesti Kirjoittaja Aldrae »

Morjens!

Noin kolmen vuoden ajan olen seuraillut tätä foorumia, välillä aktiivisestikin. Nyt kuitenkin rohkaistuin tekemään tunnukset ja laittamaan kuvatkin esille. :)

http://kuvablogi.com/blog/30638/" onclick="window.open(this.href);return false;

Tämän kyseisen Mersun tarina ei ole kovin pitkälle selvillä, eli juuri ja juuri rekisteröintiin vaadittavan historian verran. Minulle auto tuli kuitenkin joulukuussa 2008,
lähinnä siitä syystä koska edellisen omistajan entisöimiselle tuli loppu, vuokrattujen tilojen vuokrasopimuksen päättymisen vuoksi. Mersu oli purettu osiksi, akselit
ja pyörät vielä allaan ja laitettu pressun alle talvehtimaan. Kuinka ollakkaan niin tuuli oli heittänyt pressun pois päältä ja Mersu oli satanut täyteen lunta. Homeh-
tumisen pelossa edellinen omistaja päätti tehdä pikaiset kaupat ja näin minusta tuli onnellinen Mersun omistaja. :)

Mersu oli siis valmiiksi aloitettu projekti, pohjatyöt valmiiksi tehtynä, sekä pohjamaalattuna. Lähes kaikki osatkin olivat mukana, puutteina ainoastaan tuulilasi,
etupuskuri sekä vannekehät.

Opiskelijana en ole voinut viedä tätä projektia kovin vauhdilla eteenpäin sillä talvisin olen asustellut 300 kilometrin päässä. Kesäisin tosin on sitten tullut tehtyä
keskimäärin 8 tuntia päivälle, kesätöiden ohessa. Viime keväänä mieleeni tuli myös semmoinen asia että kun opiskelen autoinsinööriksi, niin miksi en tekisi loppu-
työtäni myös Mersusta? Hyöty ja huvi samalla kertaa!

Nyt kahden vuoden Mersun kimpussa painiminen palkittiin ja kävin hakemassa siirtokilvet kolmelle päivälle jotta sain auton siirrettyä kunnialla opiskelupaikkani
lähettyville. Tätä ei enää taluteta hihnan päässä! Iloisena yllätyksenä tuli vielä se ettei minkään maailman ulinoita ilmaantunut voimansiirrosta ja kulki muuten
suoraan niinkuin auton pitääkin.

Keväällä olisi tarkoitus valmistua, katsotaan miten Mersun käy... :D Jäljellä olisi vielä hieman sähkötöitä, sisustan verhoilut, pakoputki. Museorekisteriin olisi myös
jossain välissä tarkoitus laittaa, joten tekeminen ei ihan heti lopu kesken.. :)
Viimeksi muokannut Aldrae, La 22.01.2011 10:06. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
Avatar
Aldrae
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Pe 22.10.2010 20:11

Viesti Kirjoittaja Aldrae »

Saa sitten ilmoitella jos on edes kohtuullisessa kunnossa olevia etupuskureita taikka vannekehiä tähän Mikkelin lähettyvillä. :)
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13644
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Tervetuloa foorumille!

Kivan oloinen projekti ja nyt siis jo mukavassa mallissa.

Olet varmaan huomannut että Tamppa-nimimerkki myy osia näihin, mutta ei taida juuri nyt löytyä etupuskuria - puolikas ainostaan ilmoituksessaan. Mutta kannattaa kysyä jos saa vaikka hommattua...

Sami H. saattaisi tietää olisiko Lappeenrannassa parissa varaosa-autossa puskureita... oli käynyt katsomassa niitä.
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
jusa82
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2229
Liittynyt: Ti 14.09.2004 21:50
Paikkakunta: Koski TL

Viesti Kirjoittaja jusa82 »

Mulla olisi jonkunkuntoinen etupuskuri.

Kävyt siinä on ainakin hyvät!
203 cdi
123 200 d mr

+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua

w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
Avatar
Aldrae
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Pe 22.10.2010 20:11

Viesti Kirjoittaja Aldrae »

Kiitoksia vinkeistä. Yritän saada tätäkin päivitettyä kohtuullisesti kun projektin valmistuminen ei nyt syksyllä tyssääkkään kokonaan niinkuin aiemmin.

Ensimmäisenä hommana varmaan laturin kunnostus kun ei oikein lataa ja kytkennät pitäisi olla oikein.

Seuraavaksi voisi varmaan laittaa nuo takaoven lukot kun ei meinaa kestää ovi lukossa jos ei joku ole painamassa kokoaikaa niistä valitsintapeista
alaspäin. Olisihan tämä niin paljon helpompaa jos olisin itse nämä purkanutkin... :D
Avatar
Aldrae
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Pe 22.10.2010 20:11

Viesti Kirjoittaja Aldrae »

Lisätty muutamia kuvia blogiin viimekesän turailuista.
Avatar
Aldrae
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Pe 22.10.2010 20:11

Viesti Kirjoittaja Aldrae »

Tarinan kyllä kerroin mutta en esitellyt päähahmoa. :D Eli kyseinen mersu on malliltaan 190Dc vuosimallia 1963. Moottorina toimii 200D:n Om 621 VIII

joka on rakenteiltaan miltei samanlainen kuin 190Dc:ssä käytetty Om621 III. Ensimmäinen lamppuöljyllä liikkuva kulkine minulla siis.

Lisävarusteina voin mainita ainakin sumuvalot, saa nähdä että asennanko niitä kuitenkaan.
Avatar
Aldrae
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Pe 22.10.2010 20:11

Viesti Kirjoittaja Aldrae »

Etuoviin on lukot kunnossa, suhtkoht siistit kahvat ja vielä toimivat samalla avaimellakin. Ongelmana nyt on takakontin lukko

mihin ei ole minkäänlaista passelia avainta, joten ajattelin purkaa sen osiksi ja kokeilla sarjoittaa tuolle samalle avaimelle

tai siis lähinnä sinne sopivalle. Osaakos joku sanoa et miten noi lukon levyt saa tuolta pesästään pois, kun tuossa ei näyttäisi

olevan mitään läpi lyötävää tappia. Onko tuo "lätkä" kaivettava vain jollain konstilla pois paikoiltaan vai miten?

Vinkkejä saa laittaa ja kuvia tilanteesta löytyy tuolta blogista - Kiilloitus kansiosta. Kiitoksia!
onre
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 303
Liittynyt: Ke 17.03.2010 16:27
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja onre »

Aldrae kirjoitti:Etuoviin on lukot kunnossa, suhtkoht siistit kahvat ja vielä toimivat samalla avaimellakin. Ongelmana nyt on takakontin lukko

mihin ei ole minkäänlaista passelia avainta, joten ajattelin purkaa sen osiksi ja kokeilla sarjoittaa tuolle samalle avaimelle

tai siis lähinnä sinne sopivalle. Osaakos joku sanoa et miten noi lukon levyt saa tuolta pesästään pois, kun tuossa ei näyttäisi

olevan mitään läpi lyötävää tappia. Onko tuo "lätkä" kaivettava vain jollain konstilla pois paikoiltaan vai miten?

Vinkkejä saa laittaa ja kuvia tilanteesta löytyy tuolta blogista - Kiilloitus kansiosta. Kiitoksia!
Onko sarjoitusongelma vai onko se ihan vaan jumissa? 8)
Avatar
Aldrae
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Pe 22.10.2010 20:11

Viesti Kirjoittaja Aldrae »

On noita tullut öljyttyä kunnolla tämän parin vuoden aikana.. :D Mutta ongelma vaan on siinä et parhaan näköinen lukkopesä

on miun erään tutun vanhasta autosta ja tämä tuttu muisti että se takakontin lukko ei hänellä ollut toiminut.

Uskaltais vaan aukaista tuon!
Avatar
Aldrae
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Pe 22.10.2010 20:11

Viesti Kirjoittaja Aldrae »

Vuotoja vuotoja. Jarrupääsylinteri vuotaa nestettä pitkin runkopalkkeja lattialle, mutta ei sinänsä ole ongelmana tällä kertaa sillä kunnostin jo vaihtosylinterin siihen.

Ongelmaksi on ilmaantunut peräöljyn vuotaminen perän etupuolelta, akselilta johon kardaanin laippa tulee kiinni. Öljyä vuotaa vain ja ainoastaan silloin kun

auton keula on ylhäällä ja sitä tulee silloin paljon. Osaako joku selittää että minkä takia vuotaa keulan ollessa ylhäällä ja minkä takia ei auton takaosan ollessa ylhäällä

niin kuin voisi asian luulla olevan.


Homma ei tosiaan ole jäänyt lepäämään laakereilleen vaan olen tehnyt yleispätevää puhdistelua maalipölystä, selvittänyt laturin kytkennät sekä ottanut itse laturin

työn alle, asentanut kuskin oveen ovipahvit ja vielä uusinut konehuoneen vanhoja letkuja. :)
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

siulla on mun emännän lempiauto ja väriki täsmää. hyvältä vaikuttaa kyl. Tällä on parin kilsan päässä eräs harrastaja jolla on useampikin tällainen auto varastossa enemmän ja vähemmän hyväs kunnossa. Yks niistä on museoituna, yhel se ajelee talven arkiajot... että jos jotai osaa on vailla, niin voin käyä kysyy olisko.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Aldrae
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Pe 22.10.2010 20:11

Viesti Kirjoittaja Aldrae »

Hmm. Etupuskuri sekä vannekehät vieläkin hakusessa. :(
Andreas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 473
Liittynyt: Ma 22.03.2004 14:16

Viesti Kirjoittaja Andreas »

Hieno projekti!

W110:t ovat päheitä pelejä. Tsemiä loppukiriin ja kesäksi baanalle.
Avatar
Aldrae
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Pe 22.10.2010 20:11

Viesti Kirjoittaja Aldrae »

Joo kesällä ollaan baanalla ja varmasti. :) Ihan eri fiilis ajella tuolla rauhassa kuin jollain uudemmalla romulla.

Tuo edellinen siis mollaamatta uusia autoja mutta tuota kun pitää vielä itse aivan ajaa. Noi vanhan ajan

erikoisuudet tuossa kai eniten miellyttää kuten se yhtenäinen etupenkki, etuovien kääntyvät pikkuikkunat

ja vaihdekeppi rattiakselissa. :)
Avatar
Aldrae
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Pe 22.10.2010 20:11

Re: Aldraen MB 190Dc w110 vm63 - entisöimistä

Viesti Kirjoittaja Aldrae »

Nyt ei ole kerennyt laittelemaan mersua kun tuo samperin käyttöauto leviää käsiin. On pitänyt kantta käyttää irti, vaihtaa termostaatti, laitella

pakoputkea ja mittaristoakin rukata kuntoon. :( Uudenvuoden jälkeen ei näillä näkymin ole mitään käymistä koululla enää niin jospa sitä sitten

kerkeis jotain. :)
Avatar
Aldrae
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Pe 22.10.2010 20:11

Re: Aldraen MB 190Dc w110 vm63 - entisöimistä

Viesti Kirjoittaja Aldrae »

Juu niinkuin tuossa kirjoittelinkin niin nyt sitä on sit tapahtunutkin. Perä oli vuotanut taas litran joulun aikana öljyä lattialle, mistä innostuin sitten vaihtamaan sen stefan sieltä.
Noh seuraavana päivänä sit tulin taas hallille ja vuoti peräöljyä kuskinpuolen pyörän päälle. :( Noh nyt on laakerikin vaihdettu sinne ja vielä toinen puoli edessa. :)
Kuvia mennyt lisää tuonne blogiin. Myös yleistä fiksailua tapahtunut mm konepellin lukon vaijerin elvyttämistä sekä laturinkin taisin tuonne paikoilleen nostaa.

Eli Joulun jälkeen hommat on lähtenyt hyvin taas käyntiin.

Edit: molemmat laakerit vaihdettu!
Viimeksi muokannut Aldrae, La 22.01.2011 10:08. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
jusa82
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2229
Liittynyt: Ti 14.09.2004 21:50
Paikkakunta: Koski TL

Re: Aldraen MB 190Dc w110 vm63 - entisöimistä

Viesti Kirjoittaja jusa82 »

Moro!

Hyvä että homma(t) etenee.

Tutkiskelin tänään noita puskureita mistä puhuttiin, kaivelin ne pois tuolta peräkärrystä.

1 kpl takapuskureita olisi. Kai siitä jotakin saisi aikaan. Muuten etupuskurit (3kpl) on ainakin melkein päädyistään puhki.
203 cdi
123 200 d mr

+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua

w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
Avatar
Aldrae
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Pe 22.10.2010 20:11

Re: Aldraen MB 190Dc w110 vm63 - entisöimistä

Viesti Kirjoittaja Aldrae »

Löytyykö hyvää vänkärinpuolen palasta takapuskurista? Etupuskuri on hoidossa jo kohtuullinen kun ei mitään kuulunut aikanaan. :)
Avatar
Aldrae
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Pe 22.10.2010 20:11

Re: Aldraen MB 190Dc w110 vm63 - entisöimistä

Viesti Kirjoittaja Aldrae »

Ja miten muuten on noiden vanne kehien kanssa että kuuluuko ne kaikkiin w110 korisiin vai miten?
Tulee vastaan vaan noita missä ei ole kehiä paikallaan vaan korin väriin maalatut pelti vanteet vaan keskiön kaverina.
Andreas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 473
Liittynyt: Ma 22.03.2004 14:16

Re: Aldraen MB 190Dc w110 vm63 - entisöimistä

Viesti Kirjoittaja Andreas »

W110 korin vakiovarustuksena on aina korinvärinen vanne ja pillerikapseli. Ainakin 1965 faceliftin jälkeen optiona on lisäksi saanut kromikehän kapselin ympärille. Lähdeestä ei yksiselitteisesti selviä saiko kromikehään myös ennen vuotta 1965 toimitettuihin 190-malleihin.

Kuva

http://www.heckflosse.nl/special.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.heckflosse.nl/190.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
Aldrae
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Pe 22.10.2010 20:11

Re: Aldraen MB 190Dc w110 vm63 - entisöimistä

Viesti Kirjoittaja Aldrae »

Kiitoksia. Eipähän tarvitse siis noitakaan metsästää enää.
Tallilla alettu kasaamaan ovien verhoiluja ja takaovetkin pysyy nyt lukossa jos niin haluaa.
Huomenna lisää taas. :)
Avatar
Aldrae
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Pe 22.10.2010 20:11

Re: Aldraen MB 190Dc w110 vm63 - entisöimistä

Viesti Kirjoittaja Aldrae »

Kolme kuvaa lisätty blogiin.
Osaisko joku sanoa paremman tavan puhdistaa auringon polttama oven verhoilu (näkyy kuvissa) kuin pelkkä hiominen? Piilottaisko joku vaha sitä tai jotain vastaavaa.
Nykyisen tallin tiloissa ei kyllä ole ollut valittamista. :roll:
Avatar
Aldrae
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Pe 22.10.2010 20:11

Re: Aldraen MB 190Dc 1963 w110 - kunnostus

Viesti Kirjoittaja Aldrae »

Mersun keula sai uuden ilmeen etupuskurin ja sumuvalojen asentamisen seurauksena. :)
Suunnittelin asentavani vilkut tuonne sumuvalojen umpioihin sillä en vain tykkää noista alkuperäisistä lokasuojan päällä möllöttävistä palloista,
jotka eivät sovi auton tyyliin.
Sähköpuoli alkaa olla kunnossa noiden vilkkujen laiton jälkeen ja seuraavaksi katsotaan sitten suuttimien kunto. Jotain vikaa siellä on kun kylmällä
koneella ei käy kovin nätisti ja putkesta tulee sinertävää savua, lämpimänä puolestaan toimii hyvin, joskin hieman liikaa ehken savuttaa edelleen.
Huomenna on kyllä pakko jatkaa tuuli- ja takalasin tiivistämistä kun tuli tuo tarkoituksen mukainen tiivistemassa-silikoni hankittua.
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1640
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

Re: Aldraen MB 190Dc w110 vm63 - entisöimistä

Viesti Kirjoittaja Daaz »

Aldrae kirjoitti:Osaisko joku sanoa paremman tavan puhdistaa auringon polttama oven verhoilu (näkyy kuvissa) kuin pelkkä hiominen?
Oletko koettanut ihan Vimillä puhdistaa? Tai mikä Cif se nykyään on, se keittiötahna kuitenkin. Se on aika ihmeellistä ainetta; ainakin pinttyneistä lenkkareista (samaa materiaalia) tulee hetkessä kuin uudet. Eikä hio kovin voimakkaasti.

Jos tuo tumma läiskä on tosiaan palanut läpi asti, niin sitten ei kai auta muu kuin maalaaminen. Pitää vaan putsata vanha silikoni todella hyvin ja käyttää riittävästi kimmoisuutta lisäävää lisäainetta (mikä lisää myös kiiltoa, joten matta-ainetta pitää laittaa lisää - parempi etsiä oikea sekoitussuhde ensin jossain hukkapalassa). Mutta tuon maalaamisen ongelma on se, että sitten joutuu maalaamaan kaikki osat, koska muuten väriero jää ilmeiseksi. Alkuperäinen sävy on todennäköisesti paljon vaaleampi ja himmeämpi kuin vuosikymmeniä likaa ja silikonia niskaansa saanut ovipahvi antaa ymmärtää. Jostain taitekohdasta voisi nähdä ihan sitä alkuperäistä väriä.

-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1640
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

Re: Aldraen MB 190Dc 1963 w110 - kunnostus

Viesti Kirjoittaja Daaz »

Edelliseen liittyen tuli muuten mieleen, että vinyylin maalaamiseen taitaa nykyään olla ihan valmistakin kamaa spray-pullossa. Niin ei tarvi itse leikkiä kemistiä. Joku VHT Vinyl Dye taitaa olla Jenkeissä markkinajohtaja, mutta en ole varma onko sitä oikean värisenä. Tuo alkuperäinen sävy on varmaan joku "Navy Blue" ja kiiltoaste "satin" tai "matt" eli puolihimmeä tai himmeä. Tuo töhnä on juuri tuollaisia verhoiluja varten.

Jos en ole ihan erehtynyt, niin oven ylälista ja kahva ovat W110:ssä aina mustia (himmeä!). Tuon ovipahvin alkuperäisen värin saa varmaan selville pienellä salapoliisityöllä. Vaihtoehtoja ei ole kovin montaa, joten vaikka tuo nyt ainakin kuvassa näyttää tuollaiselta kaskelotin aivoödeeman violetilta, niin se on saattanut alkujaan olla ihan kauniin tummansininen tai tummanharmaa. Kun kiskaiset kaikki muoviosat alkuperäiseen väriin, niin alkaa sisustuskin olla samaa tasoa kuin ulkopuoli.

Kuva Kuva

-Daaz

Edit: Niin ja tuolta siis löytyy sisustan alkuperäinen väri sen lukkopellissä olevan lätkän tai kantakortin sisältämän koodin perusteella. http://www.heckflosse.nl/incol4.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Avatar
Aldrae
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Pe 22.10.2010 20:11

Re: Aldraen MB 190Dc w110 vm63 - entisöimistä

Viesti Kirjoittaja Aldrae »

Daaz kirjoitti:
Aldrae kirjoitti:Osaisko joku sanoa paremman tavan puhdistaa auringon polttama oven verhoilu (näkyy kuvissa) kuin pelkkä hiominen?
Oletko koettanut ihan Vimillä puhdistaa? Tai mikä Cif se nykyään on, se keittiötahna kuitenkin. Se on aika ihmeellistä ainetta; ainakin pinttyneistä lenkkareista (samaa materiaalia) tulee hetkessä kuin uudet. Eikä hio kovin voimakkaasti.

Jos tuo tumma läiskä on tosiaan palanut läpi asti, niin sitten ei kai auta muu kuin maalaaminen. Pitää vaan putsata vanha silikoni todella hyvin ja käyttää riittävästi kimmoisuutta lisäävää lisäainetta (mikä lisää myös kiiltoa, joten matta-ainetta pitää laittaa lisää - parempi etsiä oikea sekoitussuhde ensin jossain hukkapalassa). Mutta tuon maalaamisen ongelma on se, että sitten joutuu maalaamaan kaikki osat, koska muuten väriero jää ilmeiseksi. Alkuperäinen sävy on todennäköisesti paljon vaaleampi ja himmeämpi kuin vuosikymmeniä likaa ja silikonia niskaansa saanut ovipahvi antaa ymmärtää. Jostain taitekohdasta voisi nähdä ihan sitä alkuperäistä väriä.

-Daaz
Hmm. Tuo tumma läiskä, eli tarkoitat varmaan tuota tuolla oven avaamiskahvan alla olevaa, on vain teippiä mutta sieltä alta löytyy vailitettavasti repeämä jonka olin vain peittänyt nyt ensihätään.
Kameran salama korostaa tosiaan hullunlailla noita lika pinttymiä sillä tuo ovi ei näytä todellakaan noin hirveältä "luonnossa". Pinta tuossa oli hieman semmoista karkeaa mutta käyttämällä
Fareclan muoville ja vinyyleille tarkoitettua hiomatahnaa, häipyi karkeus eikä onneksi tarvinnut paljoa ottaa ainettakaan pois noista. Vinyyli, mikä lieneekään, on kuitenkin semmoista kuvioitua
eli se pinta ei ole tasainen, sinne pohjalle jää tuommoinen hiomaton kerros mitä ei sitten saa millään pois. :D Karhunkieltä, fairyä ja vähän kovempiakin aineita kokeilin mutta ei muutosta.
Jossakin vaiheessa tehtävä uusiksi koko verhoilu, sillä penkeissäkin on repeämiä ja tupakin jälkiä. :(
Avatar
Aldrae
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Pe 22.10.2010 20:11

Re: Aldraen MB 190Dc 1963 w110 - kunnostus

Viesti Kirjoittaja Aldrae »

Sitten seuraava kysymys.

Testasin suuttimista avautimispaineet niiden ollessa paikallaan koneessa. Kaikki näyttivät avautuvan noin 110 barin kieppeillä, mikä on ilmeisestikkin aivan liikaa. Eikös säätöarvo ole jotain 80 bar ja siihen vielä väljän pumpun lisää.
Jokainen suutin kusi läpi testin aikana joten ei mikään ihme että putkesta pukkasi vähän tavaraa moottorin käydessä. Onko hyviä vinkkejä tarjolla että mistä kannattaisi hilut näihin tilata? :)
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Aldraen MB 190Dc 1963 w110 - kunnostus

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

^Muistaakseni noittenkin suuttimien avautumispaine on 115 baria. Tarkistan. Suuttimen kusemiseen voi apu löytyä huolellisella puhdistuxella, esim. jarrukliineri on hyvä. Luultavasti näyttää tuolta:

Kuva

Kun avaat ja puhdistat suuttimia, tee vain yksi kerrallaan etteivät osat mene sekaisin. Ja kun kasaat, älä kiristä 80 Nm enempää. OM617kan suuttimia kiristäessäni huomasi, että ylikiristäminen saattaa aiheuttaa kuseskelua.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
Aldrae
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Pe 22.10.2010 20:11

Re: Aldraen MB 190Dc 1963 w110 - kunnostus

Viesti Kirjoittaja Aldrae »

Petteri Kivimäki kirjoitti:^Muistaakseni noittenkin suuttimien avautumispaine on 115 baria. Tarkistan. Suuttimen kusemiseen voi apu löytyä huolellisella puhdistuxella, esim. jarrukliineri on hyvä. Luultavasti näyttää tuolta:

[ http://www.kamera-petteri.fi/OM601suutin.jpg ]

Kun avaat ja puhdistat suuttimia, tee vain yksi kerrallaan etteivät osat mene sekaisin. Ja kun kasaat, älä kiristä 80 Nm enempää. OM617kan suuttimia kiristäessäni huomasi, että ylikiristäminen saattaa aiheuttaa kuseskelua.
Aivan oikein. Sain tarkistettua noi avautumispaineen ohjearvot ja meni barit ja newtonmetrit sekaisin. 110-115 Bar ja 80 Nm. Momenttiavain löytyy ja kohtuulliset tilatkin jossa testailla, joten eikun suuttimet irti.
Samalla näkee vähän sinne sylinterin sisällekkin.. :roll:
Vastaa Viestiin