w124 230e autom. projecti

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

paljo sulla on budjetti? takapään uudet tangot ja puslat lienee siel parin, kolmen sadan paikkeilla? Sen ku kaikki viitsis tehdä ni olis w124 kyllä paljo paremmas maineessa.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Vaion
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Pe 01.10.2010 18:18

Viesti Kirjoittaja Vaion »

Budjetin katto 600 € paikkeilla. Tuo takapään remppa ei siihen kyllä mahdu. Mutta voihan sen takapään kunnostukden siirtää myöhemmäksi, ei tällä rojektilla mikään kiire ole :) Kuitenkin mahdollisuus sellaiseen ainakin suurimmalta osin kotona tehä.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

kuuluuko tuohin hitasushommat ja saako koulusta kaasut ja langat yms.?
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Vaion
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Pe 01.10.2010 18:18

Viesti Kirjoittaja Vaion »

Kaasut ja langat löytyy omasta takaa ja teen kaikki hitsaukset kotona joten en ole laskenut niitä.
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5746
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

mites tämä rojeksti edistyy :roll:
mullon pelkkiä romuja vaan
Vaion
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Pe 01.10.2010 18:18

Viesti Kirjoittaja Vaion »

Projekti edennyt hyvää vauhtia, moottori on jo irti korista ja myllya on alettu purkamaan. Koskaan en ole noin paskaista moottoria nähnyt, enpä tosin kauaa ole tälläistän kanssa pelannut. Öljypohja ja lohko ''mukavan'' näköisiä. Tällä hetkellä moottorista on apulaitteet irti ja ensiviikolla voi jo itse moottoriin alkaa keskittymään.
http://i1112.photobucket.com/albums/k49 ... 1290626718 http://i1112.photobucket.com/albums/k49 ... 1290626720 http://i1112.photobucket.com/albums/k49 ... 1290626721

Monet osat kaipaavat puhdistuksen jälkeen maalausta, eli millä ja miten kannattaisi maalailla moottorin osia? Ruiskuun ei ole oikein mahdollisuutta eli paukkupullolla varmaankin?
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

Vaion kirjoitti:
Monet osat kaipaavat puhdistuksen jälkeen maalausta, eli millä ja miten kannattaisi maalailla moottorin osia? Ruiskuun ei ole oikein mahdollisuutta eli paukkupullolla varmaankin?
perinteinen pensseli on ihan hyvä moottorin osien kanssa, ellei sitten yritä jotain peilipintaa johonkin venakoppaan tai muuta yhtä päätöntä/turhaa :D pensselillä saa ihan hyvää jälkeä, kunhan niitä ei osta mitään "tarjouskorista", eli kunnon välineet on tässäkin avainasemassa...

spray maalit ei aina oikein tahdo koneessa pysyä, joskus pysyy ja joskus lähtee viikossa...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Vaion
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Pe 01.10.2010 18:18

Re: w124 230e autom. projecti

Viesti Kirjoittaja Vaion »

Takapakkia on tullut aika paljon. Moottorilla onkin sitten rullattu aivan saatanasti enemmän kuin aluksi kuvittelin. Toisin sanoen sylinterit ovat aika väljät. Pahimmillaan ykkös ja nelospytyssä on välystä noin 35 :D

Vaihtoehtojahan on oikeastaan kolme. Paras ja kallein vaihtoehto on sylinterien poraaminen, mutta kuten sanoin se on tosiaan kallein. Niin kallis että budjetti taitaa ylittyä ihan liikaa.
Toinen vaihtoehto on hommata uusi lohko. Onko jollain ylimääräistä 2,3:sta? :D
Kolmas ja halvin vaihtoehto on jatkaa suunitelman mukaan ja toivoa, että kone toimii.

Että silleen...
Vaion
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Pe 01.10.2010 18:18

Re: w124 230e autom. projecti

Viesti Kirjoittaja Vaion »

Mitä eroa on moottoreissa automaatti ja manuaaliautoissa? Vauhtipyörä ainakin
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5746
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: w124 230e autom. projecti

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

Vaion kirjoitti:Mitä eroa on moottoreissa automaatti ja manuaaliautoissa? Vauhtipyörä ainakin
eikai niissä koneissa mittään erroo ole, sitä en oikein tiijä mikä muun kokonen kone tohon kävis iliman mitään muutoksia :roll:
mullon pelkkiä romuja vaan
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5746
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: w124 230e autom. projecti

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: w124 230e autom. projecti

Viesti Kirjoittaja Sergey »

eekihän on just tehny omaan w201 koneen vaihdoksen. Sama tekniikka ja sama temppu... EI se lie hankalaa ole?
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Vaion
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Pe 01.10.2010 18:18

Re: w124 230e autom. projecti

Viesti Kirjoittaja Vaion »

Ilmeisesti tässä moottorissa on millin porausvara eli kokoon 96,5 pystyisi poraamaan. Mistähän mahtaisi löytyä tuo koon mäntiä?
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: w124 230e autom. projecti

Viesti Kirjoittaja napa »

Vaion kirjoitti:Ilmeisesti tässä moottorissa on millin porausvara eli kokoon 96,5 pystyisi poraamaan. Mistähän mahtaisi löytyä tuo koon mäntiä?
unohda nuo poraamiset ym. koska näitä mersun M102/M103 koneita saa 0-50 €:lla :wink:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Vaion
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Pe 01.10.2010 18:18

Re: w124 230e autom. projecti

Viesti Kirjoittaja Vaion »

napa kirjoitti:
Vaion kirjoitti:Ilmeisesti tässä moottorissa on millin porausvara eli kokoon 96,5 pystyisi poraamaan. Mistähän mahtaisi löytyä tuo koon mäntiä?
unohda nuo poraamiset ym. koska näitä mersun M102/M103 koneita saa 0-50 €:lla :wink:
Eipä näitä 2,3 ilmeisesti ihan joka paikassa ole, kun kolmelta purkaamolta olen kysynyt ja nettivaraosista kattonu eikä mistään edes löydy yhtä tälläistä konetta :roll:
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: w124 230e autom. projecti

Viesti Kirjoittaja napa »

Vaion kirjoitti:
Eipä näitä 2,3 ilmeisesti ihan joka paikassa ole, kun kolmelta purkaamolta olen kysynyt ja nettivaraosista kattonu eikä mistään edes löydy yhtä tälläistä konetta :roll:
ei niitä purkaamoilta varmaan enää löydykkään ja tuskin kannattais niiltä ostaa, vaikka löytyiskin... kelpaisko muuten M103 2.6 tai 3.0 kone :wink: vai onko halu pitää se nelosena...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: w124 230e autom. projecti

Viesti Kirjoittaja Sergey »

ostoilmo foorumille... mikäs se oli se vajaavainen purkaamoiden sivusto? se sama ku http://www.bildelsbasen.se" onclick="window.open(this.href);return false;?
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Vaion
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Pe 01.10.2010 18:18

Re: w124 230e autom. projecti

Viesti Kirjoittaja Vaion »

napa kirjoitti:
Vaion kirjoitti:
Eipä näitä 2,3 ilmeisesti ihan joka paikassa ole, kun kolmelta purkaamolta olen kysynyt ja nettivaraosista kattonu eikä mistään edes löydy yhtä tälläistä konetta :roll:
ei niitä purkaamoilta varmaan enää löydykkään ja tuskin kannattais niiltä ostaa, vaikka löytyiskin... kelpaisko muuten M103 2.6 tai 3.0 kone :wink: vai onko halu pitää se nelosena...
Taidanpa pitää ihan nelosena niin kaikki kävisi silloin yksi yhteen ilman ylimääräistä säätöä.

Ehdin jo kuopata tuon poraus homman, mutta sitten löysin tämän: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Kolbensc ... ccessories

Tossa näyttäis olevan oikeanlainen millin ylikoon mäntäsarja. Ja hintakaan ei siinä mielessä ole paha koska kuitenkin joutuisin tilaamaan uudet männänrenkaat ja tuossa renkaat on valmiina. Toki riskihän se on tilata amerikasta asti tuollaista, varsinkaan kun en ikinä ole mitään ulkomailta tilannut.
Avatar
JiiTee_
Mersumies
Mersumies
Viestit: 659
Liittynyt: To 10.09.2009 11:19
Paikkakunta: Oulainen

Re: w124 230e autom. projecti

Viesti Kirjoittaja JiiTee_ »

Sergey kirjoitti:mikäs se oli se vajaavainen purkaamoiden sivusto? se sama ku http://www.bildelsbasen.se" onclick="window.open(this.href);return false;?
http://www.varaosahaku.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
mb 300tdt s124 4matic 2+3 pa. -89 om606+hx50+pliipalaapa
mb 300td s124 -92

Ja entisiä niin monta ettei jaksa luetella.
Vaion
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Pe 01.10.2010 18:18

Re: w124 230e autom. projecti

Viesti Kirjoittaja Vaion »

Tänään tuli venttiilejä puhdistettua ja ja kantta tarkemmin katteltua. Kävi ilmi että myöskään kannen kunnossa ei ole juuri kehuttavaa. Venttiileissä on suuri välys ohjureihin nähden ja venttiilien pitokaan ei kovin hyvä ole. Nämä toki korjattavissa mutta täytyy myöntää että jonkun verran innostusta syö tämä kun aivan loppuunajetuksi paskaksi lopulta motti paljastui. Nyt lähinnä yritetään saada projekti loppuun ''vähimmällä mahdollisella vahingolla''. Tässä vähän kuvaa projektista:

http://i1112.photobucket.com/albums/k49 ... 1292343616
http://i1112.photobucket.com/albums/k49 ... 1292343639 <---- On muuten lasikuulapuhallin perhanan kova laite
http://i1112.photobucket.com/albums/k49 ... 1292343687
http://i1112.photobucket.com/albums/k49 ... 1292343702
http://i1112.photobucket.com/albums/k49 ... 1292343722
http://i1112.photobucket.com/albums/k49 ... 1292343736
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: w124 230e autom. projecti

Viesti Kirjoittaja Sergey »

osta se mosa joka sulle tarjottiin... helpoin temppu.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1955
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: w124 230e autom. projecti

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Älä anna periksi. Kyllä se välillä pistää miehen matalaksi.
Ennemmin koneista kansi kuin ostat samanlaisen kannen tilalle. Motonetista saa hyviä osia sopu hintaan.
Psyykkaa itsesi näkemään, kun peruutat korjatun Mersun tallista pihalle. Tsemppiä korjaukseen.
W204 -11
W124 250 Man.
W309 om603.
Vaion
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Pe 01.10.2010 18:18

Re: w124 230e autom. projecti

Viesti Kirjoittaja Vaion »

Joululomat vietetty ja päästy tätäkin jatkamaan. Hoonausta on tehty ja osia maalailtu. Pikkuhiljaa saa alkaa kasaamaan konetta takaisin nippuun. Vähän taas kuvaa:


Uudet Schöttle Motorenteilen männänrenkaat
http://i1112.photobucket.com/albums/k49 ... 1294157646

Lisää uutta osaa
http://i1112.photobucket.com/albums/k49 ... 1294157850

Hoonaus käynnissä
http://i1112.photobucket.com/albums/k49 ... 1294157854

Lohko maalattuna kuumankestomaalilla. Saa nähä pysyykö viikkoa kauempaa...
http://i1112.photobucket.com/albums/k49 ... 1294157853
Vaion
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Pe 01.10.2010 18:18

Re: w124 230e autom. projecti

Viesti Kirjoittaja Vaion »

Pitkästä aikaa vähän kuvaa. Hyvällä säkällä kansi on menossa huomenna kiinni, eli kone on niputtamista ja koriin laittamista vaille 8)

http://i1112.photobucket.com/albums/k49 ... 1295971510 Alakerta kasassa

http://i1112.photobucket.com/albums/k49 ... 1295971546

http://i1112.photobucket.com/albums/k49 ... 1295971605 Kansi käsittelyssä

http://i1112.photobucket.com/albums/k49 ... 1295971642

http://i1112.photobucket.com/albums/k49 ... 1295971657
Vaion
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Pe 01.10.2010 18:18

Re: w124 230e autom. projecti

Viesti Kirjoittaja Vaion »

Tälläne kysymys tähän väliin, että onko kampiakselin hammaspyörän tarkoitus pyöriä akselissa? Eli ku jakoketju on paikoillaan ja kääntää esim. starttikehästä nii jakoketju ei liiku mihinkään mutta kampiakseli ja sen kautta myös männät liikkuvat. Tämä korjaantuu sillä kun laittaa kampiakselin ison pultin kiinni (kiristystiukkuus n. 300nm) eli pultti puristaa holkkia joka taas jotenkin puristaa hammaspyörää niin että se pyörii samalla nopeudella kuin kampiakseli. Onko tosiaan näin tarkoitettu? Tosin aika erikoista että hammaspyörä lähtisi yhtäkkiä pyörimään vahingossa akselissa...
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: w124 230e autom. projecti

Viesti Kirjoittaja napa »

eiköhän siellä kuulu kiila olla lukitsemassa se kiinteäksi...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5746
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: w124 230e autom. projecti

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

ehottomasti samaa mieltä jäsen napa:n kanssa, ketjupyörä pois ja kiilaura puhtaaksi ja uusi oikea kiila sinne paikalleen :wink:
mullon pelkkiä romuja vaan
Vaion
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Pe 01.10.2010 18:18

Re: w124 230e autom. projecti

Viesti Kirjoittaja Vaion »

Jees ihan oikeessa olitte, kampiakselista oli mennyt pieni kiilatappi poikki ja siksi pyöri ylimääräistä. Vitutti tämä sen verran että en jaksanut alkaa tappeleen katkenneen tapin kanssa vaan vaihdoin suoraan toisen kampiakselin tilalle. Nyt pelittää kuitenki hyvin ja täl hetkel on moottori itsessään jo oikeestaan valmis, enää apulaitteita kiinni ja sit voi jo laittaa autoon takas.

http://i1112.photobucket.com/albums/k49 ... 1296663800
Vaion
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Pe 01.10.2010 18:18

Re: w124 230e autom. projecti

Viesti Kirjoittaja Vaion »

Minkälainen automaattivaihteistoöljy olisi parasta?
Vastaa Viestiin