Mitkä talvirenkaat alle???
- Ari66
- Valvoja
- Viestit: 4696
- Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Jos rengas on veltto, niin kannattaa valita muutama kantavuusluokka korkeampi rengas alle.
Esim. tossa avatar -kuvan väykyssä sallitaan luokka 93, mutta homma toimii huomattavasti paremmin kantavuusluokan 97 -renkailla, varmaan vielä paremmin korkeammillakin, en ole vielä kokeillut.
Talvirenkaissa nopeusluokan valinnassa varaa on vähän (nyt itsellä tosin T), mutta kesärenkaissa aina W -luokkaan (joissain merkeissä jopa Z) saakka.
Kannattaa kokeilla sitä nopeusluokan korottamistakin.
Käytös muuttuu kummasti näitä sopivasti yhdistellen.
Harmi vain, ettei niitä juuri pääse etukäteen testaamaan, vaan pitää ostaa jotkut kiekot alle....
Edit:
Unohdin mainita ilmanpaineista.
Muutaman kymmenyksen suosituksesta kestää laitella lisää.
Rengas jopa kuluu tasaisemmin, kulutus laskee ja käyttäytyminen yleensä paranee.
Kokeiltava asia.
Esim. tossa avatar -kuvan väykyssä sallitaan luokka 93, mutta homma toimii huomattavasti paremmin kantavuusluokan 97 -renkailla, varmaan vielä paremmin korkeammillakin, en ole vielä kokeillut.
Talvirenkaissa nopeusluokan valinnassa varaa on vähän (nyt itsellä tosin T), mutta kesärenkaissa aina W -luokkaan (joissain merkeissä jopa Z) saakka.
Kannattaa kokeilla sitä nopeusluokan korottamistakin.
Käytös muuttuu kummasti näitä sopivasti yhdistellen.
Harmi vain, ettei niitä juuri pääse etukäteen testaamaan, vaan pitää ostaa jotkut kiekot alle....
Edit:
Unohdin mainita ilmanpaineista.
Muutaman kymmenyksen suosituksesta kestää laitella lisää.
Rengas jopa kuluu tasaisemmin, kulutus laskee ja käyttäytyminen yleensä paranee.
Kokeiltava asia.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
- Kylmänraudanseppä
- Mersumies
- Viestit: 557
- Liittynyt: Ti 02.06.2009 22:36
- Viesti:
Syprus kirjoitti:itellä on nuo continentalit ja omasta mielestä aika surkea rengas, todella velton tuntoinen. ennen lumien tuloa kuivalla ja märällä asvaltilla ei mitään pitoja vielä 100km/h vauhdissa, kaasu pohjassa luistonestovalo vaan vilkkuu. jäällä aika liukas kans, lumella ei pahaa sanottavaa.
Itsellä ei kyllä ole kestäneet contin nastarenkaat... kuluvat keskeltä, vaikka 3.3 bar takana...
Mutta misukan nastarengas oikealla kantavuudella kestää paljon paremmin ja ohjautuu tukevasti... muutenkin kelpo kumi.
--------------------------------------------------------
C 219 CLS 55 AMG 580 hp / 815 Nm
W 211 E 280 CDI 7-Gear Avantcarde Sport -07 300 hp / 660 Nm
CL 203 C 180K -04
C 124 320 24 Coupe Sportline -94
www.facebook.com/turbotec.fi/
Aiemmin:
W 204 C 220 CDI -08
W 211 E 220 CDI Classic -05
W 211 E 220 CDI Classic -03
S 203 C 220 CDI Classic -01
W 210 E 200 CDI Classic -99
W 201 190 E 2.0 -94
W 124 230 E - 89
C 219 CLS 55 AMG 580 hp / 815 Nm
W 211 E 280 CDI 7-Gear Avantcarde Sport -07 300 hp / 660 Nm
CL 203 C 180K -04
C 124 320 24 Coupe Sportline -94
www.facebook.com/turbotec.fi/
Aiemmin:
W 204 C 220 CDI -08
W 211 E 220 CDI Classic -05
W 211 E 220 CDI Classic -03
S 203 C 220 CDI Classic -01
W 210 E 200 CDI Classic -99
W 201 190 E 2.0 -94
W 124 230 E - 89
Kaikennäköistä talvipyörää sitä mullakin on ollut alla, pääasiassa kitkarengasta, mutta nyt noissa Sprinttereissä on ollut nastaa ja viimeinen satsi C:ssä myös. Sen mitä on huomannut, niin kyllä se rengas pitää olla kehitelty Suomen oloihin, eikä vain M+S merkinnän oleva keski Euroopan kitka. Contihan on voittanut monen monituista talvirengas vertailua ja lähes aina jäänyt myös kiinni vertailujen manipuloinnista.
No itsellänikin on semmoinen surullisen ja säälittävän välimaastossa oleva talvi Conti kokeilu, eli tossa nyky Sprintterissä, johon tuli uutena Contin nastarengas. No 15 tkm ajettuna vetopyöristä yli puolet pinnasta pois ja nastat kuin pakasta otetut, mutta lähtivät toisaalta sormin vetäen ulos. Selitys Contilta, että liikaa tehoa
. No vuosi sitten jouduin tuohon ostamaan uudet talviaiheiset ja kokeilin Bridgestonea, josta taas henkilöauton renkaina on ainoastaan hyviä kokemuksia ja niinhän tuo tuntuu toimivan Sprintterissäkin. Joten itseltäni kyllä menee bongot Brikkarin suuntaan ja toisaalta niinhän se vaan on, jos haluat varmasti Suomessa tehdyt talvirenkaat, täytyy ottaa Bridgestonet.
Niinkuin muutkin on sanoneet, enään tuo "ylipaine" ei ole niinkään paha rasti, kuin alipaine ja Sprintterissä mulla on painetta (235/65-16) n 0 asteessa n 4,2-4,5 ja tossa C:ssä (225/45-17) 2,9-3,2 ja ovat todellla tukevia, sekä erittäin hyviä pidoltaan.
No itsellänikin on semmoinen surullisen ja säälittävän välimaastossa oleva talvi Conti kokeilu, eli tossa nyky Sprintterissä, johon tuli uutena Contin nastarengas. No 15 tkm ajettuna vetopyöristä yli puolet pinnasta pois ja nastat kuin pakasta otetut, mutta lähtivät toisaalta sormin vetäen ulos. Selitys Contilta, että liikaa tehoa


Niinkuin muutkin on sanoneet, enään tuo "ylipaine" ei ole niinkään paha rasti, kuin alipaine ja Sprintterissä mulla on painetta (235/65-16) n 0 asteessa n 4,2-4,5 ja tossa C:ssä (225/45-17) 2,9-3,2 ja ovat todellla tukevia, sekä erittäin hyviä pidoltaan.
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
saako hakkapeliitta 7 muuten normaalina ja sitten extra load kantavuudella, se vois selittää, miksi joidenkin mielestä se on löysä (normaali) ja toiset tykkää, että se on ihan jämäkkä (extra load)
omat on ainakin extra load merkinnällä...

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
w211 meillä on kumhot 16" ja w210 nokia hakkapeliitta 4 15". Ero on kuin yöllä ja päivällä. Nokian pitää kuin tauti kumhoihin verrattuna. Nokia pitää ääntä asfaltilla myös aika tautisesti, semmosta nastan ropina kahinaa. 2.7 baria molemmissa painetta nyt eikä kummatkaan renkaat oo mun mielestä erityisen velttoja rungoltaan normi ajossa. 2.3 pidin viime talvena kumhoissa ja oli ilmeisesti lliän vähän, koska oikee taka rengas kulu keskeltä. Muut renkaat ei oikeestaa tossa w211 kulukkaan :)
W211 A 200cdi 175hp v2005 Avantgarde
Ex:
VW Golf 1.8 CL -92
W201 190D -85
Taunus 1.6 -82
Ex:
VW Golf 1.8 CL -92
W201 190D -85
Taunus 1.6 -82
Nokian talvirenkaista kaikki muut paitsi koot:napa kirjoitti:saako hakkapeliitta 7 muuten normaalina ja sitten extra load kantavuudella, se vois selittää, miksi joidenkin mielestä se on löysä (normaali) ja toiset tykkää, että se on ihan jämäkkä (extra load)omat on ainakin extra load merkinnällä...
175/70R13
155/70R13
155/65R14
....
Ovat XL luokiteltuja. Ihan täyttä paskaa sanoa ,että jokin rengas on "veltto".
Yksinkertaisesti liian vähän ilmanpainetta.
All my devotions betrayed
I am no longer afraid
I was too blinded to see
How much you've stolen from me
I am no longer afraid
I was too blinded to see
How much you've stolen from me
- Jari Nysten
- Mersumies
- Viestit: 596
- Liittynyt: Ti 26.10.2010 14:58
- Paikkakunta: Valkeakoski
Nämä Hakkapeliitta 7 ovat todella hiljaiset, saattaa johtua autostakin (W140).
Jotenkin nastat on niin pieniä ettei ne metelöi juuri ollenkaan, ja onhan siinä se joku uusi pehmenninhässäkkä.
Renkaani ovat 235/55 R 17 103T XL , eivätkä ole pätkääkään veltot, edes näinkin painavassa autossa.
Jotenkin nastat on niin pieniä ettei ne metelöi juuri ollenkaan, ja onhan siinä se joku uusi pehmenninhässäkkä.
Renkaani ovat 235/55 R 17 103T XL , eivätkä ole pätkääkään veltot, edes näinkin painavassa autossa.
E500 4Matic S211 -04 RE85 (eFlexFuel)
400SE W140 -93 RE85 (eFlexFuel)
400SE W140 -93 RE85 (eFlexFuel)
tähän tulokseen tulin myös itse tuon meidän rellun kanssa, lähemmäs 3 bar. on hyvä, vaikka se kuulostaakin uskomattomalta vanhoja "sääntöjä" ajatellenMulsu kirjoitti:Ihan täyttä paskaa sanoa ,että jokin rengas on "veltto".
Yksinkertaisesti liian vähän ilmanpainetta.

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Ennenvanhaan ihmiset eivät tienneet mistään mistään tai olivat ainakin suurimman osan ajasta väärässä. Nykyäänhän näin ei tosin saisi sanoa, koska silloin on kyse "epäkunnioituksesta vanhempia ihmisiä kohtaan".napa kirjoitti:tähän tulokseen tulin myös itse tuon meidän rellun kanssa, lähemmäs 3 bar. on hyvä, vaikka se kuulostaakin uskomattomalta vanhoja "sääntöjä" ajatellenMulsu kirjoitti:Ihan täyttä paskaa sanoa ,että jokin rengas on "veltto".
Yksinkertaisesti liian vähän ilmanpainetta.
Itse laitoin Bridgestonen Noranza 2 kumit 123:seen alle, 3 bar painetta. Nyt pakkasilla siellä on enää se 2.5 joka on hieman liian pehmeä, mutta muuten aika sopiva. Isommilla pakkasilla sitten tietenkin lisää painetta, ettei mene lähellekään 2 baria.
All my devotions betrayed
I am no longer afraid
I was too blinded to see
How much you've stolen from me
I am no longer afraid
I was too blinded to see
How much you've stolen from me
Re: Mitkä talvirenkaat alle???
E:n laitoin Bridgestone Noranza 2, kun eivät rengasmyyjät mielellään myyneet Nokialaisia. Ei kuulemma isompikoneisissa ole nastat pysyneet kunnolla kiinni. Evossahan olisi ollut myös kulmikas nasta, mutta ei tehdä koossa 225x55x16. C:en seiskat kuitenkin laitoin ja ainakin parin kuukauden kokemuksella ei moitittavaa kummassakaan. Nokialainen tuntuisi hiljaisemmalta, johtuneeko korimallista, vai renkaiden leveyksistä 225/205 ? Myös pitoa seiskasta löytyy enemmän, johtunee E:n suuremmasta tehosta 

MB E280T CDI -06
MB C240 -01
MB C240 -01
Re:
Aivan kaikkea ei pysty ilmanpaineella korjaamaan. Talvirengas uutena ja 9-10 mm syvällä veltolla pintalamellilla on vääjäämättä veltto ajettava. Sään kääntyminen pakkaselle jämäköittää pintakumia mukavasti, mutta +10 astetta on myrkkyä ajettavuudelle.Mulsu kirjoitti:Ihan täyttä paskaa sanoa ,että jokin rengas on "veltto".
Yksinkertaisesti liian vähän ilmanpainetta.
w450
ex. w209, w169
ex. w209, w169
Re: Mitkä talvirenkaat alle???
Harvassa on tuollaiset 9-10mm pinnalla olevat renkaat. Taitaa olla vain korealaisissa renkaissa tuota yli 9mm. Nokiassa 7-8. Kesärenkaissa löytyykin sitten merkkejä joissa on uutena n. 6mm pintaa..
All my devotions betrayed
I am no longer afraid
I was too blinded to see
How much you've stolen from me
I am no longer afraid
I was too blinded to see
How much you've stolen from me
Re: Mitkä talvirenkaat alle???
CVC5:sta mittasin 9 mm uutena (18", 40-profiilinen). TM julkisti aikoinaan rengastesteissään urasyvyyksiä, mutta ei enää viime aikaisissa testeissä. Edelliset mitatut talvirenkaiden urasyvyydet löytyivät 17/06 numerosta ja niistä muutama poiminta:Mulsu kirjoitti:Harvassa on tuollaiset 9-10mm pinnalla olevat renkaat. Taitaa olla vain korealaisissa renkaissa tuota yli 9mm. Nokiassa 7-8. Kesärenkaissa löytyykin sitten merkkejä joissa on uutena n. 6mm pintaa..
nastat:
Fulda Kristall Ice 9,9 mm
Hakkapeliitta 5 9,6mm
Conti CWV 2 8,9 mm
kitkat:
Vredestein Nordtrac 9,0 mm
Nokian RSi 8,8 mm
Conti CVC3 8,6 mm
Hieman yllättävästi nastarenkaissa oli ainakin tuolloin syvemmät urat.
w450
ex. w209, w169
ex. w209, w169
Re: Mitkä talvirenkaat alle???
oho, nois mun rengasliikkeen kaatikselta löydetyis hakkapeliitoissa on 8 ja 9mm, eli nehä o melkee uudet 

Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: Mitkä talvirenkaat alle???
Omista ContiIceContacteista mittasin uutena (pari viikkoa sitten) vähän päälle 9mm.
Re: Mitkä talvirenkaat alle???
Morjesta! Kohta pitäisi taas alkaa kiikaroida uusia nastarenkaita. w211 ja renkaan koko 225/55r16. Laittakaas uusia kommentteja ja kokemuksia. Erityisesti kiinnostaisi Michelin ja Continental.
Re: Mitkä talvirenkaat alle???
Misukat, X-ice North 2
Ollut neljässä autossa peräkkäin tuollaiset. Ei mitään valittamista. Parhaat nastat ajaa kuivalla asfaltilla, jota nastarengaspakon aikana löytyy aika lailla suomesta.
Ollut neljässä autossa peräkkäin tuollaiset. Ei mitään valittamista. Parhaat nastat ajaa kuivalla asfaltilla, jota nastarengaspakon aikana löytyy aika lailla suomesta.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
- Jari Nysten
- Mersumies
- Viestit: 596
- Liittynyt: Ti 26.10.2010 14:58
- Paikkakunta: Valkeakoski
Re: Mitkä talvirenkaat alle???
Ei suomessa ole nastarengaspakkoa, ainoastaan 3kk talvirengaspakko.Huikko kirjoitti:Parhaat nastat ajaa kuivalla asfaltilla, jota nastarengaspakon aikana löytyy aika lailla suomesta.
Nokia hakkapeliitta 7 itsellä, hyvät ja hiljaisetkin, ainakin ässässä.
E500 4Matic S211 -04 RE85 (eFlexFuel)
400SE W140 -93 RE85 (eFlexFuel)
400SE W140 -93 RE85 (eFlexFuel)
Re: Mitkä talvirenkaat alle???
Samaa mieltä vaikka autona S211 vm-06.Jari Nysten kirjoitti:Ei suomessa ole nastarengaspakkoa, ainoastaan 3kk talvirengaspakko.Huikko kirjoitti:Parhaat nastat ajaa kuivalla asfaltilla, jota nastarengaspakon aikana löytyy aika lailla suomesta.
Nokia hakkapeliitta 7 itsellä, hyvät ja hiljaisetkin, ainakin ässässä.
S211 E320 CDI V6 7G - facelift
Star C3, hommattu ny opetellaan käyttöä
Star C3, hommattu ny opetellaan käyttöä
Re: Mitkä talvirenkaat alle???
Juu no mulla on nastarengaspakko, koska en osaa ajaa kitkarenkailla...enkä etuvetoisella autolla. Mutta se ei ole kuin kuskin syy.
Hakka 7:t oli yhdessä autossa pari kuukautta ja ne vaeltaa maantiellä kuivalla asfaltilla selvästi enemmän kuin michelin. Jaksoin tammikuuhun saakka niitä ja sitten vaihdoin pois.
Hakka 7:t oli yhdessä autossa pari kuukautta ja ne vaeltaa maantiellä kuivalla asfaltilla selvästi enemmän kuin michelin. Jaksoin tammikuuhun saakka niitä ja sitten vaihdoin pois.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Re: Mitkä talvirenkaat alle???
Tuo on yksi syy Nokian renkaissa, mikä ei houkuttele kovemman hinnan lisäksi. Lumella ja jäällähän Nokianeissa pitoa ja ajettavuutta riittää. Mutta eipä ne taida parhaat kilpailijatkaan kovin kauaksi jäädä ja sulalla moni toimiikin paremmin.Huikko kirjoitti:Hakka 7:t oli yhdessä autossa pari kuukautta ja ne vaeltaa maantiellä kuivalla asfaltilla selvästi enemmän kuin michelin.
Re: Mitkä talvirenkaat alle???
mulla on nyt sitten ensitalveksi Conti viking contact 5 kitkat golfiin, hakka5 coupes ja tuli aivan iskemättömät hakka7 väyrysen mukana. kokeillaan ensin noilla 

Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: Mitkä talvirenkaat alle???
noi contit on hyvät renkaat, mulla on ollut pakussa conti vanco viginkit ja on aivan helvetin hyvät sekä talvella että kesällä...pakussa noi on vähän kovempaa kumia kuin ha:ssa joten kestää kesällä ihan mennentullen...ajellu aina talven ja kesän ja uudet alle....tosin on tallissa kesäkumitkin, alkuperäiset 3000km ajetutSergey kirjoitti:mulla on nyt sitten ensitalveksi Conti viking contact 5 kitkat golfiin, hakka5 coupes ja tuli aivan iskemättömät hakka7 väyrysen mukana. kokeillaan ensin noilla

.
Opel, "weird lieben autos"....
Re: Mitkä talvirenkaat alle???
tuollaisen pakun talvirenkaan kun laittais h-autoon, niin vois melkein väittää, että on sitten viimeiset talvirenkaat, jotka pitää ostaaLopenUupunut kirjoitti:noi contit on hyvät renkaat, mulla on ollut pakussa conti vanco viginkit ja on aivan helvetin hyvät sekä talvella että kesällä...pakussa noi on vähän kovempaa kumia kuin ha:ssa joten kestää kesällä ihan mennentullen...ajellu aina talven ja kesän ja uudet alle....tosin on tallissa kesäkumitkin, alkuperäiset 3000km ajetutSergey kirjoitti:mulla on nyt sitten ensitalveksi Conti viking contact 5 kitkat golfiin, hakka5 coupes ja tuli aivan iskemättömät hakka7 väyrysen mukana. kokeillaan ensin noilla![]()
.


mulla oli kesärenkaina contin vanit ja ne ei kestänneet rungoltaan


W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."