MB 300 Adenauer 1952.....

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Avatar
adenauer300
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1866
Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
Paikkakunta: Espoo

Re: MB 300 Adenauer 1952.... Rekisteröity jälleen

Viesti Kirjoittaja adenauer300 »

Kyllä kaiketi näitä mersuja tulee tehtyä vielä 30 vuotta, kun olen vielä tällainen varhaiskeski-ikäinen ( siis 70-luvulla syntynyt ) :wink: :lol: ja onhan tuo seuraavakin projekti jo hankittu ( 220S ).

Katsotaan konehuone ja alusta kuvia, kunhan tuo sää paranee ja saan konehuoneen viimeisteltyä ( lähinnä oikean puoleinen lämmityslaitten ilmanottoputken asennus ja muutaman läpiviennin viimeistely ).
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä

Kuvia romuista:

http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
Avatar
Antti S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 427
Liittynyt: Ke 25.06.2008 09:23
Paikkakunta: Lempäälä

Re: MB 300 Adenauer 1952.... Rekisteröity jälleen

Viesti Kirjoittaja Antti S »

Onnittelut! Hienoa että yksi harvinainen "lähes paperiton ja paalauskuntoinen" aihio on taas lisää kilvissä :D

Olisi mukava selailla kuvina projektin eteneminen. Monia mielenkiintoisia vaiheita varmasti takana. Eli laita vaan reilusti kuvia esille, jos viitsit..
Työkalu: Vito 116CDI 2018
Kesäautot: 300D autom -80, W123.130 ja C280 -99
Projekti: 230.6 Lang -75 W114.617 rattiautomaatti
Odottaa & varaosiksi 240D 3.0 -75 W115.114 rattiautomaatti, 200 -72 W115.015, 230.6 -75 W114.615, 200D/280 -72 W114.060 (raato), 240D Lang -75 W115.119 (raato), 240D autom -75 W115.117
Muita: VW Kupla -66, Sonderbus -65 ikuisuusprojekti, Vespa Commerciale -70 yms
Avatar
adenauer300
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1866
Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
Paikkakunta: Espoo

Re: MB 300 Adenauer 1952.... Rekisteröity jälleen

Viesti Kirjoittaja adenauer300 »

Antti S kirjoitti: Olisi mukava selailla kuvina projektin eteneminen. Monia mielenkiintoisia vaiheita varmasti takana. Eli laita vaan reilusti kuvia esille, jos viitsit..

Kuvia projektista löytyy tuosta allekirjoitukseni linkistä, tosin niissä ei ole sen enempää selityksiä.
Sieltä oikealta loytyy SUB ALBUMEITA, josta löytyy taas lisää kuvia.
Eiköhän kuva kerro enemmän kuin 1000 sanaa tässä tapauksessa.
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä

Kuvia romuista:

http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
Avatar
Antti S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 427
Liittynyt: Ke 25.06.2008 09:23
Paikkakunta: Lempäälä

Re: MB 300 Adenauer 1952.... Rekisteröity jälleen

Viesti Kirjoittaja Antti S »

adenauer300 kirjoitti:Sieltä oikealta loytyy SUB ALBUMEITA, josta löytyy taas lisää kuvia.
Eiköhän kuva kerro enemmän kuin 1000 sanaa tässä tapauksessa.
No niin onkin :oops:
Työkalu: Vito 116CDI 2018
Kesäautot: 300D autom -80, W123.130 ja C280 -99
Projekti: 230.6 Lang -75 W114.617 rattiautomaatti
Odottaa & varaosiksi 240D 3.0 -75 W115.114 rattiautomaatti, 200 -72 W115.015, 230.6 -75 W114.615, 200D/280 -72 W114.060 (raato), 240D Lang -75 W115.119 (raato), 240D autom -75 W115.117
Muita: VW Kupla -66, Sonderbus -65 ikuisuusprojekti, Vespa Commerciale -70 yms
Avatar
adenauer300
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1866
Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
Paikkakunta: Espoo

Re: MB 300 Adenauer 1952.... Rekisteröity jälleen

Viesti Kirjoittaja adenauer300 »

Taitaa jäädä tämän auton historia 1952-1959 väliltä selvittämättä :( , ellei jollain ole muistikuvia ko autosta 1952-1959 vuosilta.
Selvittelin historiaa AV- alkuisen rekisterin perusteella Uudenmaanläänin kantakorteista, joista valitettavsti osa on jo keritty valtion toimesta joskus hävittämään. Lopputulos oli ettei mitään löytynyt... 170S, 170V ja 220 :siä olisi löytynyt vaikka kuinka paljon, mutta 300:sia ei yhtään.

Eli nyt ainoa keino olisi selvittää tehtaalta auton "syntyhistoria"... Miten se onnistuu? Eli mistä kyselemään
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä

Kuvia romuista:

http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
nikopu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Ma 30.08.2010 11:10

Re: MB 300 Adenauer 1952.... Rekisteröity jälleen

Viesti Kirjoittaja nikopu »

Jos meinaat tehtaan kantakorttia, niin se pitäisi löytyä saksasta mikrofilmillä. Kysely sisään valmistenumerolla esim. Vehon varaosatiskiltä. Miksei onnistuisi s-postillakin callcenter@veho.fi.
Viimeksi muokannut nikopu, La 29.01.2011 16:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1640
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

Re: MB 300 Adenauer 1952.... Rekisteröity jälleen

Viesti Kirjoittaja Daaz »

nikopu kirjoitti:Jos meinaat tehtaan kantakortia, niin se pitäisi löytyä saksasta milrofilmillä. Kysely sisään valmistenumerolla esim. Vehon varaosatiskiltä. Miksei onnistuisi s-postillakin callcenter@veho.fi.
Aikaisemminhan noita sai suoraan Saksasta (itekin tilasin), mutta olikos se jotenkin niin, että nykyään on mentävä maahantuohan kautta.

Itellä sama juttu; auton vuosimalli 1952, mutta historia ennen vuotta 1959 epäselvä. Jonkun vanhan omistajan pojalle soitin, ja se muistkin auton, mutta muut nimet ovat rekisteriotteessa epäselviä tai hankalia jäljittää.

-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Re: MB 300 Adenauer 1952.... Rekisteröity jälleen

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Onnittelut entisöintityöstä myös täältä Savosta. Nostan pipoa korkeammalle kuin käsi yltää.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
nikopu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Ma 30.08.2010 11:10

Re: MB 300 Adenauer 1952.... Rekisteröity jälleen

Viesti Kirjoittaja nikopu »

Muisti palaa pätkittäin... piti käydä Veholla pyytämässä kantakorttia. Saapui sitten skannattuna s-postilla.

Perustelu ihan järkevä: pitää todistaa omistavansa auton (paperit mukaan) - kantakortissa kun on avaimien teon mahdollistavat numerokoodit.
Avatar
adenauer300
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1866
Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
Paikkakunta: Espoo

Re: MB 300 Adenauer 1952.... Rekisteröity jälleen

Viesti Kirjoittaja adenauer300 »

Pitää siis marssia rekisteriotteen kanssa Olarin Veholle ja katsoa mitä tietoja autosta Saksasta löytyy.....

No nyt iski uusi projekti, valitettavasti.... Vesivahinko kotona. Oraksen Elektra hanan ohjausyksikkö hajosi laski ja siitä se hauska sitten alkaa.... Ei siis hommat lopu vähään aikaan.....

Pitää samalla alkaa selvittää mahdollista uutta autoprojektia, joka " ilmestyi tarjolle".
Se ei valitettavasti one Mersu, vaan alle 50tmailia ajettu 1977 Ford LTD 460:sellä.
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä

Kuvia romuista:

http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
Avatar
tango
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: Ke 06.02.2008 08:13
Paikkakunta: 44200 Suolahti

Re: MB 300 Adenauer 1952.... Rekisteröity jälleen

Viesti Kirjoittaja tango »

Vilpittömät onnittelut täältäkin. Pisteitä sata ja yks. Hattua muut nostavat, minusta tuohon suoritukseen pitää nostaa jo päätä. :D
Avatar
adenauer300
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1866
Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
Paikkakunta: Espoo

Re: MB 300 Adenauer 1952.... Rekisteröity jälleen

Viesti Kirjoittaja adenauer300 »

Kiitos onnitteluista vaan :oops:

Nyt on kokeiltu käyttää Vehoa 50-luvun " kantakortin " hankinnassa ja vedetty vesiperä siinäkin.
Veho laittoi kyselyn Mersun maahantuojalle, joka ilmoitti että nykymuotoiset "kantakortit" on otettu käyttöön 1960, eli sellaista ei ole saatavilla. :twisted:
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä

Kuvia romuista:

http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
Avatar
jarifinn
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Ke 04.02.2009 08:41
Paikkakunta: Emiraatit ja Karstu

Re: MB 300 Adenauer 1952.... Rekisteröity jälleen

Viesti Kirjoittaja jarifinn »

Ala anna periksi
Sain omaan -58 ponttooniin kantakortin kopion vehon kautta.
" EP-90 Tosimiehen partavesi"
Avatar
adenauer300
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1866
Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
Paikkakunta: Espoo

Re: MB 300 Adenauer 1952.... Rekisteröity jälleen

Viesti Kirjoittaja adenauer300 »

jarifinn kirjoitti:Ala anna periksi
Sain omaan -58 ponttooniin kantakortin kopion vehon kautta.
Mielenkiintoista, että Veho toimitti sen. Täytyy siis kysellä lisää...

Mersun maahantuonti ilmoitti minulle Vehon välityksellä, ettei kantakorttia olisi saatavissa.

Näillä sanoilla siis:

Moi.

Tämänlainen vastaus :

Tämä lienee 50-luvun auto??
Kantakortit otettiin käyttöön tehtaalla vuonna 1960.
Vanhemmissa autoissa pitäisi olla korissa kilpi, joka on auton "kantakortti".
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä

Kuvia romuista:

http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
Avatar
jarifinn
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Ke 04.02.2009 08:41
Paikkakunta: Emiraatit ja Karstu

Re: MB 300 Adenauer 1952.... Rekisteröity jälleen

Viesti Kirjoittaja jarifinn »

Moi taas
Oletko saanut mitaan uutta tietoa kantakortistasi?
" EP-90 Tosimiehen partavesi"
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14225
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: MB 300 Adenauer 1952.... Rekisteröity jälleen

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Öö... oletko käynyt klubitallilla, siellähän on vanhoja kantakortteja, ilm. Veholta saatuja. Ne on lajiteltu malleittain ja muistan siellä olleen myös maahantuotujen 300-tyyppienkin kortteja vähän. Tuskin ne 60-luvulla enää 300:sta Suomeen ostivat...
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
adenauer300
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1866
Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
Paikkakunta: Espoo

Re: MB 300 Adenauer 1952.... Rekisteröity jälleen

Viesti Kirjoittaja adenauer300 »

Timo L. kirjoitti:Öö... oletko käynyt klubitallilla, siellähän on vanhoja kantakortteja, ilm. Veholta saatuja. Ne on lajiteltu malleittain ja muistan siellä olleen myös maahantuotujen 300-tyyppienkin kortteja vähän. Tuskin ne 60-luvulla enää 300:sta Suomeen ostivat...
Täytyy tänään käydä kyselemässä tallilla, joskos sieltä löytyisi jotain.

Sain alkuperäisen kantakortin kopion sähköpostilla Saksasta, mutta se on todella huonolaatuinen.
Osan tiedoista joutuu arvailemaan.
Kortista kävi kuitenkin ilmi, että auto on tilattu 15.5.1952 Vehon toimesta eräälle "Herr Seita" nimiselle asiakkaalle ( S on arvaus kun on niin epäselvä ).
Lisäksi kortista käy ilmi että autossa on todellakin ollut alkuperäisenä erittäin harvinainen nahkasisustus ( Leder, Braunbeige 572 ).
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä

Kuvia romuista:

http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
Avatar
jarifinn
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Ke 04.02.2009 08:41
Paikkakunta: Emiraatit ja Karstu

Re: MB 300 Adenauer 1952.... Rekisteröity jälleen

Viesti Kirjoittaja jarifinn »

Ilo kuulla etta homma edistyy. ei ollut minunkaan kantakortti niin uuden veroinen. arvuuttelen edelleenkin sisustuksen vari coodia.
Oletko kannesta saanut uutta tietoa?
" EP-90 Tosimiehen partavesi"
Avatar
adenauer300
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1866
Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
Paikkakunta: Espoo

Re: MB 300 Adenauer 1952.... Rekisteröity jälleen

Viesti Kirjoittaja adenauer300 »

jarifinn kirjoitti:Oletko kannesta saanut uutta tietoa?

Kansi olisi tallissa tutkittuna. Halkeamia ei löytynyt. Soita kun kerkeät.

Ei vielä ole löytynyt uutta tietoa auton 50-luvun historiasta, mutta salapoliisi työ jatkuu
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä

Kuvia romuista:

http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
Avatar
adenauer300
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1866
Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
Paikkakunta: Espoo

Re: MB 300 Adenauer 1952.... REISILLE MENEE.. PAHASTI

Viesti Kirjoittaja adenauer300 »

Hommat näyttää joskus menevän reisille, vaikka kuinka yrittää parhaansa :twisted: .

Tässä pieni tarina kuinka kahdessa eri paikassa "samoin" tehdyn asian lopputulos voi olla täysin erilainen.

Tämän auton alkuperäinen aihio oli melko lohduton ja auton rakentamista alottaessani päätin, että valmiissa autossa käytettäisiin mahdollisimman paljon sen alkuperäisiä osia niitä vaihtamatta uustuotanto osiin......oli väistämättä opeteltava jotain asioita tekemään itse alusta asti.
Yksi sellainen oli esim. osien pohjatyöt ennen kromausta.
Päätimme appiukon kanssa opetella pahasti syöpyneiden osien kunnostamista, edes sellaiseksi että niitä viitsisi katsella itse :shock: .
Huippuhyviä vanhoista läpiruostuneista puskureista ei olisi millään saatu, mutta toivottavasti katseen kestävät silti. Aloitimme opettelun siis etupuskurista, koska se on tässä autossa 3-osainen.

Aloitus osaksi otimme puskurin keskiosan, jossa oli eniten ruosteen tekemiä syöpymiä. Puskuri puhdistettiin vanhasta kromista ja sitten sitä hiottiin niin paljon kuin materiaali vahvuudesta pystyttiin. Lopputulos oli melko surkea vielä tämän hionnan jälkeen. Sen jälkeen kokeilimme syöpymien täyttämistä messingillä ja hopeajuotoksella. Nopeasti havaitsimme että kuumuus sai puskurin pätkän vain kieroksi, joten jouduimme etsimään taas uutta vaihtoehtoa.
Saimme vinkin eräältä kromausfirmalta, että koritinaa voisi käyttää .... siis ehkä, tosin siinä on yksi pieni mutta.... Se jää usein näkymään pieninä "pälvinä" kromauksen jälkeen.... Päätimme kuitenkin kokeilla sitä, koska toinen vaihtoehto olisi ostaa uudet puskurit noin 4- 5000€ hintaan.
Eli hiotun puskurin päälle laitoimme ohuen kerroksen tinaa ja hioimme sen tasaiseksi, jonka jälkeen kiillotimme sen rättilaikalla. Loppu tulos näytti meidän silmissä melko hyvältä siinä vaiheessa, joten veimme sen Espoossa olevaan Amoila Oy:hyn koe kromattavaksi.
Kromauksen ( ensin kuparointi, sitten niklaus ja lopuksi kromaus ) jälkeen havaitsimme että koneella tehty tinan hionta ja rättilaikka kiillotus oli ollut väärä ratkaisu. Hionnan ja kiilloituksen aiheuttama lämpö oli syönyt tinatut kohdat hieman montulleen, jotka todellakin näkyivät pieninä "pälvinä". Loppuarvosana koekappaleesta on 7, joten emme viitsineet osalle tehdä enään mitään muuta.

Tässä kuva valmiista keskiosasta:

http://s253.photobucket.com/albums/hh52 ... G_0893.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Seuraavaksi otimme käsittelyyn vasemman osan etupuskurista. Siihen tehtiin samat alkuhommat kuin keskiosaan, eli hiottiin niin paljon kun aine vahvuus antoi periksi ja sen jäkeen täytimme jäljelle jääneet "tuhannet" syöpymät koritinalla. Tämän jälkeen tina hiottiin käsin hiekkapaperilla aina käyttäen lopulta 600:sta hioma paperia. Tässä vaiheessa jätimme rättilaikka hionnan kokonaan pois ja veimme jälleen puskurin sellaisena Amoilalle kromattavaksi.
Lopputulos jonka saimme oli ehkä 8+ , eli juuri sitä mitä haimmekin. Pientä "pälveä on näkyvissä, mutta ei häiritsevästi.

Tässä kuva valmiista kulmapalasta:

http://s253.photobucket.com/albums/hh52 ... G_0895.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Tästä oppineena päätimme tehdä myös takapuskurin edellä mainitulla tavalla. Eli ensin kromin ja ruosteen puhdistus, sitten ruostekohtien paikkaus puskurin molemmista päistä. Tämän jälkeen hionta ja sitten tinaus. Lopuksi hionta käsin, ettei tina sulaisi montulle. Pohjatyön lopputulos takapuskurissa oli vähintään yhtä hyvä, kuin etupuskurin kulmapaloissa, joiden lopputulos kromauksen jälkeen on hyvä.
Tämän jälkeet veimme takapuskurin eräälle toiselle nimeltä mainitsemattomalle "laadukkaalle" kromaamolle ( Sijaitsee Turun lähistöllä ), koska Amoilalla Espoossa ei ollut tarpeeksi pitkiä upotus altaita kokopitkän puskurin kromaamiseksi. Puskuria jättäessä sovimme että puskurille ei tehtäisi mitään pohjatöitä ( kuten sovimme edellisillä kerroilla Amoilassakin ) vaan ensin paksu kuparointi, sitten niklaus ja kromaus kuten asiaan kuuluu.
Puolitoista viikkoa myöhemmin saapui Espoon Olarinluoman matkahuoltoon ja paketin tallissa avatessa, huomasimme että lopputulos tällä kertaa oli aivan toinen kuin Amoilan kromatessa osiamme.
Ensinnäkin puskurissa oli kaikki jo paikatut syöpymät näkyvillä, vaikka niitä ei viedessä näkynyt yhtään ( eikä tuntunut sormilla kokeillessa ), lisäksi kromaus lähti irti surina paloina.... Homma siis meni täydellisesti reisille....

Tässä kuva oksennuksesta jota toinen kromaamo sai aikaan:

http://s253.photobucket.com/albums/hh52 ... G_0896.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://s253.photobucket.com/albums/hh52 ... G_0897.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Puskuria lähemmin tutkiessa, näyttää siltä, että sitä olisi yritetty rättilaikalla hioa ennen kuin se kuparoitiin. Tämän kuitenkin kromaamon omistaja kieltää tehneensä, joten syynä pitää siis olla jokin muu heidän prosessissa oleva ero verrattuna Amoilan prosessiin.

Pahinta tässä on, että tämän yhden puskurin "laatupaikassa tehty kromaus" maksoi yhtä paljon kuin 17 erittäin pahasti vaurioituneen listan hyvin tehty kunnostus, hionta ja kromaus Virossa...
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä

Kuvia romuista:

http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: MB 300 Adenauer 1952.... Reisille menee.... P**kele

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Otan osaa, ei kun Viroon vaan! Niitten hinnoilla voi teettää uusiksikin.

Mulla kävi ikävä homma pystärin takaluukun kanssa. Tinasin "200" merkin reiät umpeen ja hioin hienoksi. Ajattelin, että ammattimaalari saa hyvän ja kestävän pinnan koko takaluukkuun, eikä jää rajoja. No herra Maalari teki aika kalliilla, ja epämääräisellä kuitilla :roll: Ihan hyvän, ei siinä mitään. Vaan: nyt puolitoista vuotta myöhemmemmin maalipinta pukkaa kolmesta kohdasta kuplaa hiotun (ja maalarin pohjustaman&maalaaman) alueen reunoilta - ei siis tinaamastani kohdasta. Oma otsani pukkaa kuplaa.

Taidan ylimaalauttaa koko kotteron, eri maalarilla. Tynpii tuommoiset suharit.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 983
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Kipaise Biltemasta yläkannuruisku ja maalaa itse niin tulee hyvä maalipinta ja saa rauhassa tehdä :wink:
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Re: MB 300 Adenauer 1952.... Reisille menee.... P**kele

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Voisiko Ade kertoa missä siellä Virossa sitä kromausta suoritetaan ja mihin hintaan?
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
adenauer300
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1866
Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
Paikkakunta: Espoo

Re: MB 300 Adenauer 1952.... Historia selvisi

Viesti Kirjoittaja adenauer300 »

No niin... paistaa se aurinko joskus risukasaankin :D , Eli Koistisen Lauri jaksoi kaivaa autoni kadoksissa olleen 50-luvun historian päivänvaloon.
Kiitos paljon Lauri. Oli hienoa, että 50-luvun katsastuskortit löytyi vielä Mobiliasta.

Kävi ilmi, että autoni nykyinen rekisterinumero on myös se alkuperäinen, joka siihen ruuvattiin katsastuksessa 27.5.1952 kiinni ja joka sitten 1959 vaihtui Tampereelle siirtymisen johdosta HÖ-185 rekisteriksi, kun herra nimeltä Hepo-Oja auton osti.
Eli ensimmäinen omistaja 1952-1959 oli Rakennusmestari Edvin Kalme Helsingin Munkkiniemestä.
Kyseinen herra omisti Rakennusliike Edwin Kalmeen ja on rakentanut useita taloja Munkkiniemeen, sekä myös Katariinan sairaalan Vantaalle.

Mesedesi: Siitä kromauksesta Virossa.
Minä kyselen, vieläkö Jyri niitä hioo ja kromaa Tallinnassa. Jos hän vielä sitä homma tekee, niin laitan sinulle yhteystiedot YV:nä.
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä

Kuvia romuista:

http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
Avatar
adenauer300
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1866
Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
Paikkakunta: Espoo

Re: MB 300 Adenauer 1952..VIKAA, Vapuksi ajoon?

Viesti Kirjoittaja adenauer300 »

Dodii, Vappu lähestyy ja autoon on saatu takapenkit vihdoinkin verhoiltua :D

Kuva

Hieman oli hommaa verhoilijalla, kun tuo ommeltava nahka on melko paksua, jos nykyään käytettävään nahkaan verrataan.
Paksuimmalta kohdalta oli ommeltavaa saumassa reilun 12mm verran, kun oli jopa 6 nahkakerrosta päällekkäin.
Kone sauhuten homman teki todella hyvin Lahden Ajokadulla autoverhoomoa pitävä Aatosen Heikki. Kiitos paljon 8) hänelle.

Pahaksi onneksi lauantaina kävi ilmi, että bensapumpun kalvo on tiensäpäässä ja joudun sellaisen uuden hankkimaan jostain mahdollisimman nopeasti ( Veho? tai Niemoeller, jolla sitä ei ole hyllyssä heti ).
Katsotaan onnistuisiko sen kalvon saamaan jopa tämän viikon aikana, vai pitäisiköhän suosiolla laittaa tilapäisesti sähkönen pumppu jotta pääsisi vappuajelulle?

Tietääkö kukaan kuinka paljon tuollaisen sähköisen pumpun siirtokapasiteetti on oltava 70, vai 120litraa/min
( Näissä vanhoissa mersuissahan ei ole paluuputkea tankkiin) ?

Tuli muuten laskettua minkä hintaista on tällaisen romun ensiapu korjaus romusta ajokelpoiseksi, siis vain osat, ei oman työnhintaa.
Samalla summalla olisi saanut pari uutta Smarttia tai uuden Mersun Vehosta :wink:
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä

Kuvia romuista:

http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5734
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: MB 300 Adenauer 1952..VIKAA, Vapuksi ajoon?

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

onhan noita naputtavia kalavopumppuja kaupan ja mun mielestä siihen riittäs vallan hyvin sellanen mikä tekkee painetta sellasen 0.23bar elikkä sellanen minin pumppu, mulla olis yks sellanen jos haluat kokkeilla, tai oikeistaan kaks erilaista, jos kiinnostaa pistäppä viestiä, niin pääset vappuajelulle :D
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
adenauer300
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1866
Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
Paikkakunta: Espoo

Re: MB 300 Adenauer 1952..VIKAA, Vapuksi ajoon?

Viesti Kirjoittaja adenauer300 »

touhottaja kirjoitti:onhan noita naputtavia kalavopumppuja kaupan ja mun mielestä siihen riittäs vallan hyvin sellanen mikä tekkee painetta sellasen 0.23bar elikkä sellanen minin pumppu, mulla olis yks sellanen jos haluat kokkeilla, tai oikeistaan kaks erilaista, jos kiinnostaa pistäppä viestiä, niin pääset vappuajelulle :D
Kiitos tarjouksestasi Touhottaja, mutta minultakin löytyy tallin hyllyltä yksi "testi kappele".
Täytyy kokeilla sitä pikimiten, kun ei näytä tuota alkuperäistä kalvoa saada tähän hätään mistään.
Vehossa on kaikki "varaosatietäjät lomalla" ja Niemoeller ei ole vielä vastannut
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä

Kuvia romuista:

http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5734
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: MB 300 Adenauer 1952..VIKAA, Vapuksi ajoon?

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

adenauer300 kirjoitti:
touhottaja kirjoitti:onhan noita naputtavia kalavopumppuja kaupan ja mun mielestä siihen riittäs vallan hyvin sellanen mikä tekkee painetta sellasen 0.23bar elikkä sellanen minin pumppu, mulla olis yks sellanen jos haluat kokkeilla, tai oikeistaan kaks erilaista, jos kiinnostaa pistäppä viestiä, niin pääset vappuajelulle :D
Kiitos tarjouksestasi Touhottaja, mutta minultakin löytyy tallin hyllyltä yksi "testi kappele".
Täytyy kokeilla sitä pikimiten, kun ei näytä tuota alkuperäistä kalvoa saada tähän hätään mistään.
Vehossa on kaikki "varaosatietäjät lomalla" ja Niemoeller ei ole vielä vastannut
no, asia selevä :wink:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
adenauer300
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1866
Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
Paikkakunta: Espoo

Re: MB 300 Adenauer 1952..VIKAA, Vapuksi ajoon?

Viesti Kirjoittaja adenauer300 »

Tuli taas hieman eilen harrastettua käsitöitä :shock: , kun ei näytä tähän hätään kalvoa valmiina saamaan.
Eli tein kalvon itse muuttamalla hieman yhden vanhan pumpun kalvoa.
Tänään nähdään, kuinka homma onnistui.

Veho ilmoitti juuri, ettei kyseistä kalvoa ole enään saatavilla edes Mercedes Classic Centerin kautta :clap: :clap: ...
Näin nämä vanhat romut saadaan pois liikenteestä luontoa saastuttamasta :thumbdown: , kun ei enään osia ole saatavissa :oops: .

Nyt on vain odotettava, mitä Niemoeller asiasta sanoo...
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä

Kuvia romuista:

http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
teppo21
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 275
Liittynyt: Ma 02.02.2009 12:04

Re: MB 300 Adenauer 1952..VIKAA, Vapuksi ajoon?

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

OT: Jäikö sulle vielä noita vuotia vielä nurkkiin lojumaan? Olisi parille käyttöä :!:
Vastaa Viestiin