Tuosta remontista, niin helpohkohan ne on purkaa ja nakella osat pahvilaatikkoon, mutta joka remontin jälkeen tuntuu jäävän ns ylimääräisiä osia ja ruuveja
S600 M120 Koneremppa. Taas toimii.
Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...
Mulla naputti letukan 5,7 tiisseli vähän samanlailla. Tosin siinä kävi silleen että naputus paheni kokoajan, ja noin 2000km päästä sitten mäntä räjähti ja kiertokanki tuli lohkon kyljestä kartanolle. Pakoventtiilin nostaja siinä vissiin laukes ekana, ja venttiili jäi auki. Koneesta ei jääny käytännössä mitään muuta käyttökelposta kuin toinen kansi... Ehkä ois voinu jäädä muutakin, muttaku se pysähty niin pahaan paikkaan että joutu jysäyttään käyntiin ja siirtää vielä melkeen puoli kilsaa. Oli muuten miehekäs savupilvi kun vedet ja öljyt sekasi ja 1 mäntä ja pakoventtiili puuttu kokonaan. Yllättävän hyvin kävi silti kone.
Tuosta remontista, niin helpohkohan ne on purkaa ja nakella osat pahvilaatikkoon, mutta joka remontin jälkeen tuntuu jäävän ns ylimääräisiä osia ja ruuveja
Tuosta remontista, niin helpohkohan ne on purkaa ja nakella osat pahvilaatikkoon, mutta joka remontin jälkeen tuntuu jäävän ns ylimääräisiä osia ja ruuveja
Re: S600 sitkeä naputus.
Eli venttiili jää alemmas kun ei ole painetta sylinterissä jolloin nokan ja nostajan väliin jää suurempi välys. samaten jos kierrokset nousee ja öljynpaine niin nostaja toimii paremmin.Mika.T kirjoitti:Ja myös se että ääni loppuu kun kierrokset nousee 1300-1500paikkeille.
Tosin tuo hämää että naputuksesta tulee säännöllinen ja voimakkaampi jokaisella puristustahdilla kun ottaa bensasuuttimenjohdon tai tulpanjohdon irti...
Voihan se vika silti olla muualla
Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...
Jahas... Kansi on pöydällä... 2. 3.ja 4. sylinterissä naarmut pakopuolen reunalla. Nelosessa aika rajut jäljet "imupuolen" reunassakin.
Nelonen näyttää että on joskus käyny melko lämpimänä. = leikannut kiinni.
Oisko kellään lohkoa/alakertaa tiedossa?
Nelonen näyttää että on joskus käyny melko lämpimänä. = leikannut kiinni.
Oisko kellään lohkoa/alakertaa tiedossa?
Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...
Vai että semmonen... Mistä ne naarmut on 2. ja 3. sylintereihin tulleet? Jotain irtopalasia? Vai oliko siellä muutkin kiinnileikanneet? Eli koko ryhmä käynyt kuumana. Mutta alkuperäinen kalkatuksen syy on sitten mikä? Nelosen mäntäkö heiluu sitten mitensattuu? On ollut mielenkiintoinen jatkokertomus ja hyvät kuvat. Varmaan jatkoa ja kuvia tulee noista vaurioista edelleen?Mika.T kirjoitti:Jahas... Kansi on pöydällä... 2. 3.ja 4. sylinterissä naarmut pakopuolen reunalla. Nelosessa aika rajut jäljet "imupuolen" reunassakin.
Nelonen näyttää että on joskus käyny melko lämpimänä. = leikannut kiinni.
Oisko kellään lohkoa/alakertaa tiedossa?
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...
Aha joo, Mesen puolella olikin jo jatkoa.jsmaa kirjoitti:Vai että semmonen... Mistä ne naarmut on 2. ja 3. sylintereihin tulleet? Jotain irtopalasia? Vai oliko siellä muutkin kiinnileikanneet? Eli koko ryhmä käynyt kuumana. Mutta alkuperäinen kalkatuksen syy on sitten mikä? Nelosen mäntäkö heiluu sitten mitensattuu? On ollut mielenkiintoinen jatkokertomus ja hyvät kuvat. Varmaan jatkoa ja kuvia tulee noista vaurioista edelleen?Mika.T kirjoitti:Jahas... Kansi on pöydällä... 2. 3.ja 4. sylinterissä naarmut pakopuolen reunalla. Nelosessa aika rajut jäljet "imupuolen" reunassakin.
Nelonen näyttää että on joskus käyny melko lämpimänä. = leikannut kiinni.
Oisko kellään lohkoa/alakertaa tiedossa?
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...
jsmaa kirjoitti: Mutta alkuperäinen kalkatuksen syy on sitten mikä? Nelosen mäntäkö heiluu sitten mitensattuu? On ollut mielenkiintoinen jatkokertomus ja hyvät kuvat. Varmaan jatkoa ja kuvia tulee noista vaurioista edelleen?
2. ja 3. jäljet todennäkösesti samasta syystä. Nelosen mäntä heiluu tosiaan tuolla sylinterissä aika reippaasti. Siitä se kilkatus on kuulunut. Samanlaisen terävän kilahduksen saa käsilläkin mäntää painamalla laidasta laitaan.
Kuvia tulee kunhan saan ne ladattua tuonne photobuckettiin.
-
E200kompressor
- Mersumies

- Viestit: 2690
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...
Hyvä kun äänen lähde löytyi, nelosen mäntä. Eihän niillä muiden sylinterien naarmuilla ole mitään tekemistä asian kanssa? Ja ne naarmut ovat siis peräisin kiinnileikkautumisesta joka on aiheutunut...mistä?Mika.T kirjoitti:jsmaa kirjoitti: Mutta alkuperäinen kalkatuksen syy on sitten mikä? Nelosen mäntäkö heiluu sitten mitensattuu? On ollut mielenkiintoinen jatkokertomus ja hyvät kuvat. Varmaan jatkoa ja kuvia tulee noista vaurioista edelleen?
2. ja 3. jäljet todennäkösesti samasta syystä. Nelosen mäntä heiluu tosiaan tuolla sylinterissä aika reippaasti. Siitä se kilkatus on kuulunut. Samanlaisen terävän kilahduksen saa käsilläkin mäntää painamalla laidasta laitaan.
Kuvia tulee kunhan saan ne ladattua tuonne photobuckettiin.
Ei siis voitelunpuutteesta joka voisi olaa seurausta puuttuvasta öljynpaineesta joka edelleen voisi aiheutua erittäin kuluneista laakereista tai vaurioituneesta öljypumpusta joka taas voisi olla seurausta...niin...yksinkertaisesti öljyn vähäisestä määrästä koneessa. Siis ääni on tullut yhdestä männästä eikä siis kiertokangen laakerista...
Hyvä kun vika löytyi.
Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...
Tänään siis jatkoin tästä...

Jakopään naamataulu veks.
Siinä kuva nelosen imunokista. Ihan ehjät on.

Vasemmanpuoleiseen nostajaan oli tehny tuollasen erikoisen rinkulan.

No jaa ja sitten nokka-akselit pois

Nesteletku ja piuhojen kannakkeet teetti töitä että sai kaikki pultit pois tuolta kanen takapäästä.

Pakosarjojakin koitin saaha irti kannesta mutta ihan toivoton homma. Älyttömän ahdasta.
Otin sitten auton alta het ensimmäisestä liitoksesta ja otin kannen pakosarjoineen ylös.

Kakkossylinteri...

Kolmonen...

Ja se murheenkryyni nelonen. Pakosarjan puoli...

Imupuolella on sitten sen verta pahat naarmut että tuota ei enää kuntoon saa...



Jakopään naamataulu veks.
Siinä kuva nelosen imunokista. Ihan ehjät on.

Vasemmanpuoleiseen nostajaan oli tehny tuollasen erikoisen rinkulan.

No jaa ja sitten nokka-akselit pois

Nesteletku ja piuhojen kannakkeet teetti töitä että sai kaikki pultit pois tuolta kanen takapäästä.

Pakosarjojakin koitin saaha irti kannesta mutta ihan toivoton homma. Älyttömän ahdasta.
Otin sitten auton alta het ensimmäisestä liitoksesta ja otin kannen pakosarjoineen ylös.

Kakkossylinteri...

Kolmonen...

Ja se murheenkryyni nelonen. Pakosarjan puoli...

Imupuolella on sitten sen verta pahat naarmut että tuota ei enää kuntoon saa...


Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...
Voisko ton nelosen putkittaa...? Tulis ehkä halvemmax. Vai löytyyköhän kohtuuhintaan kunnollista blokia.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...
Mjaa-a
Tuohan on porattu suoraan alumiiniin tuo sylinteri ja pinnotettu sitten.
Eli siellä ei ole erillistä sylinteriputkea ollenkaan.
Tuohan on porattu suoraan alumiiniin tuo sylinteri ja pinnotettu sitten.
Eli siellä ei ole erillistä sylinteriputkea ollenkaan.
Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...
Niijoo,unohdin,lohkohan on alumiinia. Sääli,valuraudalla se olis iisi.Mika.T kirjoitti:Mjaa-a
Tuohan on porattu suoraan alumiiniin tuo sylinteri ja pinnotettu sitten.
Eli siellä ei ole erillistä sylinteriputkea ollenkaan.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...
juu, mutta jos sen korjais putkittamalla... ainakin bemarin V12 koneita on siten elvytetty...Mika.T kirjoitti:Mjaa-a
Tuohan on porattu suoraan alumiiniin tuo sylinteri ja pinnotettu sitten.
Eli siellä ei ole erillistä sylinteriputkea ollenkaan.
sitten yksi kysymys. mitä öljyä olet koneessa käyttänyt
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
-
E200kompressor
- Mersumies

- Viestit: 2690
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...
[quote
sitten yksi kysymys. mitä öljyä olet koneessa käyttänyt
[/quote]
Jäljistä päätellen öljyä ei ole kovin paljoa käytetty.
Minulla on tallissa yksi sellainen nelitahtimoottori odottamassa purkamista, jossa on kiertokangenlaakeri-vaurio mutta kansien
nokka-akselit ja sylinterit kuitenkin virheettömät. Tämä vaurio on aiheutunut vähäisestä öljynmäärästä.
sitten yksi kysymys. mitä öljyä olet koneessa käyttänyt
Jäljistä päätellen öljyä ei ole kovin paljoa käytetty.
Minulla on tallissa yksi sellainen nelitahtimoottori odottamassa purkamista, jossa on kiertokangenlaakeri-vaurio mutta kansien
nokka-akselit ja sylinterit kuitenkin virheettömät. Tämä vaurio on aiheutunut vähäisestä öljynmäärästä.
Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...
mutta sitten olis kyllä muutkin pytyt samassa jamassa, jos olis "kuivana" käynyt...E200kompressor kirjoitti:
Jäljistä päätellen öljyä ei ole kovin paljoa käytetty.
Minulla on tallissa yksi sellainen nelitahtimoottori odottamassa purkamista, jossa on kiertokangenlaakeri-vaurio mutta kansien
nokka-akselit ja sylinterit kuitenkin virheettömät. Tämä vaurio on aiheutunut vähäisestä öljynmäärästä.
itse en uskaltaisi tuollaisessa alumiini lohkoisessa mitään markettiöljyjä käyttää... tarkennetaan vielä, että tälläinen alumiinilohko jossa pinnoitetut sylinterit (audi V(, BMW ja mersu V12 jne.) putkitetun kanssa ei niin tarkkaa olisi...
Viimeksi muokannut napa, La 29.01.2011 00:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
-
E200kompressor
- Mersumies

- Viestit: 2690
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...
Öljyn laatu ei ole enää vuosikymmeniin aiheuttanut moottorivaurioita. Määrä sen sijaan aiheuttaa niitä päivittäin.napa kirjoitti:mutta sitten olis kyllä muutkin pytyt samassa jamassa, jos olis "kuivana" käynyt...E200kompressor kirjoitti:
Jäljistä päätellen öljyä ei ole kovin paljoa käytetty.
Minulla on tallissa yksi sellainen nelitahtimoottori odottamassa purkamista, jossa on kiertokangenlaakeri-vaurio mutta kansien
nokka-akselit ja sylinterit kuitenkin virheettömät. Tämä vaurio on aiheutunut vähäisestä öljynmäärästä.
itse en uskaltaisi tuollaisessa alumiini lohkoisessa mitään markettiöljyjä käyttää...
Itse asiassa voisi olla jopa vaikeaa löytää sellaista öljyä joka vaurioittaisi sylinteriseinämiä normaalkäytössä.
Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...
E200kompressor kirjoitti:
Itse asiassa voisi olla jopa vaikeaa löytää sellaista öljyä joka vaurioittaisi sylinteriseinämiä normaalkäytössä.
tästä sais taas hyvän väittelyn aikaiseksi, mutta todetaan nyt vaikka niin, että markettien hyllyt on niitä täynnä
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
-
E200kompressor
- Mersumies

- Viestit: 2690
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...
Olen tästäkin eri mieltänapa kirjoitti:E200kompressor kirjoitti:
Itse asiassa voisi olla jopa vaikeaa löytää sellaista öljyä joka vaurioittaisi sylinteriseinämiä normaalkäytössä.
tästä sais taas hyvän väittelyn aikaiseksi, mutta todetaan nyt vaikka niin, että markettien hyllyt on niitä täynnä
Moottorin komponenteista lujimmille joutuu nokka-akseli pintapaineiden johdosta, Tai dieselmoottorissa männäntappi, jonka vuoksi
dieselmoottoriöljyjen paineenkesto-ominaisuuksia on parannettu.
Ehdottomasti tärkein asia öljynvalinnassa on, että sen kaataa sinne moottoriin niin ettei vajausta pääse syntymään.
Tätä ohjetta moni laiminlyö törkeästi.
Tuollainen laiska V-12 lotkottaja ei joudu koville missään normaaliajoon kuuluvissa olosuhteissa.
Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...
Juu tingatkaa öljyistä keskenänne.
Tämä vika on ollut autossa jo ennen kuin se minulle tuli.
Entisen omistajan käyttämiä öljyjä en tiedä. Konehuoneesta löytyi kyllä Mobil 0w-40 tarroja.
Ja viimeisimmästä videosta näkee myös öljynpaineet. Joissa ei ole mitään moitetta.
Koneessa on nyt Teboil diamond 5w40set. Jos 15v vanha kone ei niillä toimi niin saa olla toimimatta.
Tämä vika on ollut autossa jo ennen kuin se minulle tuli.
Entisen omistajan käyttämiä öljyjä en tiedä. Konehuoneesta löytyi kyllä Mobil 0w-40 tarroja.
Ja viimeisimmästä videosta näkee myös öljynpaineet. Joissa ei ole mitään moitetta.
Koneessa on nyt Teboil diamond 5w40set. Jos 15v vanha kone ei niillä toimi niin saa olla toimimatta.
-
E200kompressor
- Mersumies

- Viestit: 2690
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...
Minulla oli V-8 moottori jossa kiertokangenlaakerit menivät samalle puolelle nippuun. Öljynpainevalo ei vieläkään edes välähdellyt tyhjäkäynnillä.Mika.T kirjoitti:Juu tingatkaa öljyistä keskenänne.
Tämä vika on ollut autossa jo ennen kuin se minulle tuli.
Entisen omistajan käyttämiä öljyjä en tiedä. Konehuoneesta löytyi kyllä Mobil 0w-40 tarroja.
Ja viimeisimmästä videosta näkee myös öljynpaineet. Joissa ei ole mitään moitetta.
Koneessa on nyt Teboil diamond 5w40set. Jos 15v vanha kone ei niillä toimi niin saa olla toimimatta.
Kerro toki kun saat selville missä vika on. Tekniikka kiinnostaa kovasti.
Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...
kuitenkin tuosta sylinterissä olevasta jäljestä voi sen päätellä, että voitelu on pettänyt... tuskin se nyt ainoastaan yhdestä pytystä pelkästään pettää öljyn vähyyttä... tosin olihan sielä parissa muussakin pytyssä jo hyvää alkua...
olisko ajettu longlife "ohjelmaa" ja öljyt siksi meneet liruksi tai ei muuten vain ole huolehdittu koneesta... mahtuuhan tuohon 300 000 km jo vaikka mitä...
olisko ajettu longlife "ohjelmaa" ja öljyt siksi meneet liruksi tai ei muuten vain ole huolehdittu koneesta... mahtuuhan tuohon 300 000 km jo vaikka mitä...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...
Niimpä. Ei voi tietää minkälaisella huollolla kone on ollut.napa kirjoitti:mahtuuhan tuohon 300 000 km jo vaikka mitä...
-
E200kompressor
- Mersumies

- Viestit: 2690
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...
Sitten kun voitelu syystä tai toisesta pettää, vaurion kohde riippuu moottorin voitelujärjestelmän rakenteesta. Mainitsemani V-8 koneennapa kirjoitti:kuitenkin tuosta sylinterissä olevasta jäljestä voi sen päätellä, että voitelu on pettänyt... tuskin se nyt ainoastaan yhdestä pytystä pelkästään pettää öljyn vähyyttä... tosin olihan sielä parissa muussakin pytyssä jo hyvää alkua...
olisko ajettu longlife "ohjelmaa" ja öljyt siksi meneet liruksi tai ei muuten vain ole huolehdittu koneesta... mahtuuhan tuohon 300 000 km jo vaikka mitä...
öljynkierrossa öljy kulki runko-, nokka-akselin-ja kiertokangenlaakereiden jälkeen hydraulinostimien kautta venttiilikoneistolle.
Vaurio ilmeni sitten lopulta sylinterissä no. 8 joka oli viimeinen laakeri ennen öljyn kiertoa yläkertaan.
Samalla tietysti se laakerikaula jossa paine oli laakereista alimmillaan. Ja jossa alhaisen paineen johdosta myös ko. sylinteriseinämien voitelu heikoin koska sylinterin voitelu perustuu kampiakselilta tulevaan roiskevoiteluun...
Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...
Elikkä mun veikkaus haljenneesta männänhelmasta osu lähes oikeaan, tässä tapauksessa leikkaamisen takia kippaava mäntä aiheutti samanlaisen äänen kuin se että männänhelma olis puuttunu. Tämän kippaus efektin takia moottoreissa monesti käytetään epäkeskeistä männäntappia jolloin mekaaniset äänet vähenee. Jos männänhelmasta puuttuu pala tai mäntä on leikannut helmastaan ääni luonnollisesti kovenee tietyillä kierrosluvuilla tai erityisesti silloin kun palamista kyseisen männänpäällä ei esiinny koska mäntä ei silloin ensinkään pysy suorassa koska palotapahtuma pakottaa mäntää toiseen laitaan joka on otettu huomioon männäntapin epäkeskeisellä sijoituksella
.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...
Minkähänlaiset öljykanavat näissä koneissa on, Kun joksus aikoinaan tais Ford Sierra Cosford koneita purkaantua juuri noiden öljykanavien tukkeentumisien takia.
-M-
-M-
Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...
Erittäin valitettava tapaus tämä vaurio. Harmittaa oikein Mikan puolesta.napa kirjoitti:kuitenkin tuosta sylinterissä olevasta jäljestä voi sen päätellä, että voitelu on pettänyt... tuskin se nyt ainoastaan yhdestä pytystä pelkästään pettää öljyn vähyyttä... tosin olihan sielä parissa muussakin pytyssä jo hyvää alkua...
olisko ajettu longlife "ohjelmaa" ja öljyt siksi meneet liruksi tai ei muuten vain ole huolehdittu koneesta... mahtuuhan tuohon 300 000 km jo vaikka mitä...
Tämä seuraava kirjootus ei välttämättä liity ollenkaan tämän vaurion syntyyn.
Long life --> klonk klonk live. Vagginemiehiä ketkä on moottorivaurioita korjanneet näisä uudemmista kertoilee juttuja jotka ainakin minulle takaa sen että nämä Longit jää takuuvarmasti hyllyyn minun kohdalta. Syyllisestä näissä muutamissa tapauksissa ei ole pienintäkään epäselvyyttä. Ö-pumpun sihti lähes tukossa öljymönjästä. 30t on vaan kertakaikkiaan liian pitkä vaihtoväli varsiknkin kun ajo ei ole kaupparatsun ajoa.
Moni puolustaa 30t ja ihan ymmärrettävistä syistä. Auto vaihtuu uuteen 3 - 4 vuoden välein Kulut on pienet ja usein motti kestää kyllä sen. Kun motilla on ajettu enemmän alkaa se likaamaan öljyjä ihan toiseen malliin ja silloin ö -vaihtovälejä pitäisi lyhentää.
Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...
Eikös näissä ole ollut tuota kiinnileikkautumisongelmaa "edustuskäytössä" eli kun koneet käyvät ajoittain todella pitkiäkin aikoja tyhjäkäytiä välillä? Rouva presidentilläkin taisi joskus muutaman kymmenen tuhatta ajettu kuussatanen leikata kiinni?
300td -91, manuaali.
Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...
Oiskohan kone päässyt joskus kuumenemaan? Joku ilmalukko jäänyt toiseen kanteen?
Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...
surullisen näköistä . oliko männänrenkaat muissa pytyissä jumittaneet
Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...
Näyttää jotenki omituiselta toi pakoputken pää. Kuvassa ainakin paksuhko. Onko siinä jokin peltisuojus päällä? Entä pakosarjan päällä? Siks vaan kun ihmettelin omassani "pärinää" joka kuului vasemmalta puolelta aina kun vähänkin reippaammin kiihdytti. Jokin siellä meni resonanssiin,epäilin jotain peltiä joka on löysällä/irtoamassa. En viittinyt viime kesänä vielä yhtään repiä auki siltä sivulta kun ei se pärinä mitenkään vaaralliselta kuulostanut. Katotaan sitte ens kesänä. Toi peltivuoraus jolta se kuvissa näyttää selittäis ehkä sen.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
-
E200kompressor
- Mersumies

- Viestit: 2690
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...
Niin, vikahan ei ole vielä selvinnyt joten ei voida luotettavasti arvioida äänen aiheuttajaa.jari_w123 kirjoitti:Elikkä mun veikkaus haljenneesta männänhelmasta osu lähes oikeaan, tässä tapauksessa leikkaamisen takia kippaava mäntä aiheutti samanlaisen äänen kuin se että männänhelma olis puuttunu..
Mutta kun saa alakerran moottorista auki niin sitten näkyykin jo paljon enemmän




