"superturbojen" imusarjat
Re: "superturbojen" imusarjat
Jep, olet oikeassa tuon täytöksen suhteen, ajattelin vain että onko tuosta virtausnopeuden kiihdyttämisestä jotain muuta hyötyä dieselissä. Halkosarjoista ollaan samaa mieltä, koneen hengitykseen kuuluu muutakin kuin mahdollisimman lyhyt pakosarja.
Re: "superturbojen" imusarjat
asia on kyllä valitettavasti niin että se cummins mallinen "halkosarja" on edelleen paras dieseliin jos sen vaan saa pysyyn kasas.
jos ei huvita uskoa niin kokeilkaa penkis! tehkää halko ja tärpätti sarja, sitte kattokaa tulokset niin loppuu tuo kakstahtisarjojen tyrkytys öljypolttimeen...
jos ei huvita uskoa niin kokeilkaa penkis! tehkää halko ja tärpätti sarja, sitte kattokaa tulokset niin loppuu tuo kakstahtisarjojen tyrkytys öljypolttimeen...
[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/kolja1/Kuvat/allekirjoitus.jpg[/img]
Tulevaisuuden Bussikuski
Tulevaisuuden Bussikuski
Re: "superturbojen" imusarjat
Jepjep, ja juuri tästä syystä Peugeotin ja Audin dieselkilpureissa on halkosarjat...Stonehead kirjoitti:asia on kyllä valitettavasti niin että se cummins mallinen "halkosarja" on edelleen paras dieseliin jos sen vaan saa pysyyn kasas.
jos ei huvita uskoa niin kokeilkaa penkis! tehkää halko ja tärpätti sarja, sitte kattokaa tulokset niin loppuu tuo kakstahtisarjojen tyrkytys öljypolttimeen...

Kyllä se pulssisarja nyt muutakin vaatii kuin pelkästään sarjan pulttaamisen koneen kylkeen ja vasta sitten kannattaa dynotella. Ilman muita muutoksia tuon vaikutus on vähän niinkuin ison ahtimen pulttaaminen koneen kylkeen ilman syöttöruuvilla käymistä.
Edelleen se ilma ei tiedä olevansa öljypoltinkoneen sisällä...
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 170
- Liittynyt: Pe 14.11.2008 09:28
Re: "superturbojen" imusarjat
^Kaippa ne pakokaasut kerkeää kuumenemaan kun 24h ajetaan kaasu pohjassa.
Pitääkö tässä nyt alkaa kerätä kolehtia että saadaan joku tekemään sen virallisen vertailutestin tuosta pitkien pakosarjojen turhuudesta vs. lyhyt cummins malli?
Silläkin edellytyksellä että se testi on jo muutamassa laitteessa tehty ja havaittu olevan juurikin niin että lyhyt on parempi.
Kattoppa kuinka pitkä pakosarja tuossa videolla on, näkyy hyvin kohdassa 1,06 :
http://www.speedpics.org/red-hot---dyno.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Jotain 1000hv ja 2600Nm
Pitääkö tässä nyt alkaa kerätä kolehtia että saadaan joku tekemään sen virallisen vertailutestin tuosta pitkien pakosarjojen turhuudesta vs. lyhyt cummins malli?
Silläkin edellytyksellä että se testi on jo muutamassa laitteessa tehty ja havaittu olevan juurikin niin että lyhyt on parempi.
Kattoppa kuinka pitkä pakosarja tuossa videolla on, näkyy hyvin kohdassa 1,06 :
http://www.speedpics.org/red-hot---dyno.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Jotain 1000hv ja 2600Nm
Viimeksi muokannut Solmurauta, Pe 11.02.2011 12:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Holset siellä lukee..
Re: "superturbojen" imusarjat
Heh, ja minä kun haluan pakokaasujen olevan mahdollisimman kylmiä...Solmurauta kirjoitti:^Kaippa ne pakokaasut kerkeää kuumenemaan kun 24h ajetaan kaasu pohjassa.
Pitääkö tässä nyt alkaa kerätä kolehtia että saadaan joku tekemään sen virallisen vertailutestin tuosta pitkien pakosarjojen turhuudesta vs. lyhyt cummins malli?
Silläkin edellytyksellä että se testi on jo muutamassa laitteessa tehty ja havaittu olevan juurikin niin että lyhyt on parempi.


Eiköhän Pökö ja Audi ole ton vertailun jo tehnyt pajavasaraa paremmilla mittalaitteilla.
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 170
- Liittynyt: Pe 14.11.2008 09:28
Re: "superturbojen" imusarjat
^Puhuit pulssisarjoista mutta ei noissa pökötin tai audin moottoreissa kummassakaan ole ns. pulssisarja.
Pienet single-entry ahtimet näkyy olevan.
Pienet single-entry ahtimet näkyy olevan.
Holset siellä lukee..
Re: "superturbojen" imusarjat
Nohnoh, elä laita sanoja norsun suuhun.Solmurauta kirjoitti:^Puhuit pulssisarjoista mutta ei noissa pökötin tai audin moottoreissa kummassakaan ole ns. pulssisarja.
Pienet single-entry ahtimet näkyy olevan.
Lue ensin, mitä se oikastaan kirjoittaa ... vaikka kirjoittaa se paljon joutavaakin...
Ei kait polttomoottorikoneen toimintaperiaatteeseen kuulu pakosarjan mahdollisimman tehokas kuumentaminen ...
Sitäkaitse norsu vihjailee, että mieluummin se lämpö pukkaisi pytyssä mäntää, kun pakosarjassa ahdinta ...
Minunkin kokemukseni aiheesta puoltaa mahdollisimman lyhyttä pakosarjaa, muttei sekään varmaan meinaa sitä, ettei muutkin voisi toimia.
Ja vaikkei heti toimisikkaan, niin voisikko kuitenkin ajatella, että jospa se vika ei olisikkaan mallissa, vaan tekijässä...
Imusarjatopiikkihan tämä tieten on...
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: "superturbojen" imusarjat
Itse olen käsittänyt että pulssisarja on semmoinen missä sylinterit pidetään erillään kollektorille asti, ahtimen ei tarvi olla 2-n reikäinen?Solmurauta kirjoitti:^Puhuit pulssisarjoista mutta ei noissa pökötin tai audin moottoreissa kummassakaan ole ns. pulssisarja.
Pienet single-entry ahtimet näkyy olevan.
MB W123 300D 2.0
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 170
- Liittynyt: Pe 14.11.2008 09:28
Re: "superturbojen" imusarjat
Siinä tapauksessa tsi volkkareissakin on jo vakiona valurautainen pulssisarja.. single-entry ahtimella.Leze kirjoitti:Itse olen käsittänyt että pulssisarja on semmoinen missä sylinterit pidetään erillään kollektorille asti, ahtimen ei tarvi olla 2-n reikäinen?Solmurauta kirjoitti:^Puhuit pulssisarjoista mutta ei noissa pökötin tai audin moottoreissa kummassakaan ole ns. pulssisarja.
Pienet single-entry ahtimet näkyy olevan.
Holset siellä lukee..
Re: "superturbojen" imusarjat
Enpä ole nähnyt tsi:n sarjaa, miksipä se ei voisi olla pulssisarja?Solmurauta kirjoitti:Siinä tapauksessa tsi volkkareissakin on jo vakiona valurautainen pulssisarja.. single-entry ahtimella.Leze kirjoitti:Itse olen käsittänyt että pulssisarja on semmoinen missä sylinterit pidetään erillään kollektorille asti, ahtimen ei tarvi olla 2-n reikäinen?Solmurauta kirjoitti:^Puhuit pulssisarjoista mutta ei noissa pökötin tai audin moottoreissa kummassakaan ole ns. pulssisarja.
Pienet single-entry ahtimet näkyy olevan.
Pulssisarja on mielestäni sellainen, jossa käyetään hyväksi pakokaasupulssien liike-enegiaa turbon pakosiiven pyöritykseen. Eli pulssit pidedään erillään ja ohjataan ns. myötävirtaan turbon nieluun.
MB W123 300D 2.0
Re: "superturbojen" imusarjat
Aika pitkähän tossa videossakin on tuo sarja, minkähän takia laitettu koneen "päälle" turbo, kun sen olis voinu laittaa kylkeen, ku ei oo peltiä mikä rajottas. Eikä sitä voi vertailla että jossakin on jonkinlainen ja siinä 1000hv. Mikähän on tuonkin koneen tilavuus? Ja kierrokset? Ei varmaan hirveen kauas mene 200hv/l tehoista.
Mutta jos on hyvä lämmöneristys pakosarjassa (päällä nauha, ja sisällä kenties keraaminen pinnote?) niin eikös se virtaus oo taas tässäkin se juttu? Eli hyvä virtaavuus lämpöä hukkaamatta?
Mutta jos on hyvä lämmöneristys pakosarjassa (päällä nauha, ja sisällä kenties keraaminen pinnote?) niin eikös se virtaus oo taas tässäkin se juttu? Eli hyvä virtaavuus lämpöä hukkaamatta?
It's hard to be a mersumies...
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Re: "superturbojen" imusarjat
tuohon traktoriin on sääntöjen määräämät sivupellit, eivät vaan oo paikallaan. tilavuus on 8.2l maks. rpm3000.
nauhan sisällä ei pinnoitteita
nauhan sisällä ei pinnoitteita
[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/kolja1/Kuvat/allekirjoitus.jpg[/img]
Tulevaisuuden Bussikuski
Tulevaisuuden Bussikuski
Re: "superturbojen" imusarjat
Litraa kohen:
122hv
320nm
Jos siis kone se 8.2l
Aika isot väännöt...
Mutta taitaahan ne olla suomessakin ne sigmat aika kovilla litratehoilla, varsinki jos se on orkkis lohkolla niinku jossain topicissa oli juttua? 7.4l ja 2500hv vai miten se oli?
Joo, imusarjoja...
122hv
320nm
Jos siis kone se 8.2l
Aika isot väännöt...

Mutta taitaahan ne olla suomessakin ne sigmat aika kovilla litratehoilla, varsinki jos se on orkkis lohkolla niinku jossain topicissa oli juttua? 7.4l ja 2500hv vai miten se oli?

Joo, imusarjoja...

It's hard to be a mersumies...
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Re: "superturbojen" imusarjat
no jos vielä pakosarjoista
itse omissa kokeiluissa totesin että jos mersun 606:een kylkeen hx 50/60 niin mitä lyhee sarja sen paremmin pelaa niin minkäs sille voi kun pyörältä kuitenkin liki 600hp ja laatikkona 722.3 Ranacon penkis, tai voihan siihen teherä metrinen kuurenputken sarja mutta sitte pitää olla joku juuttuva karretin kolomonen että herää...
tästä on sitte laput


itse omissa kokeiluissa totesin että jos mersun 606:een kylkeen hx 50/60 niin mitä lyhee sarja sen paremmin pelaa niin minkäs sille voi kun pyörältä kuitenkin liki 600hp ja laatikkona 722.3 Ranacon penkis, tai voihan siihen teherä metrinen kuurenputken sarja mutta sitte pitää olla joku juuttuva karretin kolomonen että herää...
tästä on sitte laput

Viimeksi muokannut Stonehead, Pe 11.02.2011 21:19. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/kolja1/Kuvat/allekirjoitus.jpg[/img]
Tulevaisuuden Bussikuski
Tulevaisuuden Bussikuski
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 170
- Liittynyt: Pe 14.11.2008 09:28
Re: "superturbojen" imusarjat
Gaddämit!
Olin just laittamassa kahta teekolmosta takakonttiin 4m pitkillä pakosarjoilla ja ois pitäny saaha ainaski sen 600 heppaa.
Miten seuraavaksi etenen jos ei noita saa heräämään millään?
Joutuuko siirtymään kahteen GT15 vnt ahtimeen?
Olin just laittamassa kahta teekolmosta takakonttiin 4m pitkillä pakosarjoilla ja ois pitäny saaha ainaski sen 600 heppaa.
Miten seuraavaksi etenen jos ei noita saa heräämään millään?
Joutuuko siirtymään kahteen GT15 vnt ahtimeen?
Holset siellä lukee..
Re: "superturbojen" imusarjat
vai onko onko jollain esittää parempia tuloksia kakstahtisarjalla ja tuommosella 50/60 keskiverto HX:llä
[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/kolja1/Kuvat/allekirjoitus.jpg[/img]
Tulevaisuuden Bussikuski
Tulevaisuuden Bussikuski
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
Re: "superturbojen" imusarjat
http://teamlmd.1g.fi/kuvat/e30+330Cd/P6160010.AVI" onclick="window.open(this.href);return false;Stonehead kirjoitti:vai onko onko jollain esittää parempia tuloksia kakstahtisarjalla ja tuommosella 50/60 keskiverto HX:llä
eij olee halkosarjaa ja tööttää kohtuudella. pikapuoliiin on lisäää luvassa,,,
Re: "superturbojen" imusarjat
OT: Sulla lienee tietoa miten tuollaisia öljyputkia loihditaan ?

Onko se vain sopiva putki taivuteltuna sopivasti ja sitten pneumatiikkakauppa osaa loihtia siihen sopivat liittimet (jotkin leikkuurengsliitokset) päihin ?

Onko se vain sopiva putki taivuteltuna sopivasti ja sitten pneumatiikkakauppa osaa loihtia siihen sopivat liittimet (jotkin leikkuurengsliitokset) päihin ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
Re: "superturbojen" imusarjat
on "tietoa" juu,eli lainasin petelle putkentaivuttimen ja pete taivutteli muutaman mutkan ja haki putkeen sopivia helmiliitoksia. ei nirhaa pellit heti letkuja puhki jos satttuu jostain meneen läheltä...veskola kirjoitti:OT: Sulla lienee tietoa miten tuollaisia öljyputkia loihditaan ?
[ http://teamlmd.1g.fi/kuvat/e30%20330Cd/10022011291.jpg/_smaller.jpg ]
Onko se vain sopiva putki taivuteltuna sopivasti ja sitten pneumatiikkakauppa osaa loihtia siihen sopivat liittimet (jotkin leikkuurengsliitokset) päihin ?
Re: "superturbojen" imusarjat
eipä oo tuolla asiaa 402m suoralle ja puhe oli yks ahdin...laineracing kirjoitti:http://teamlmd.1g.fi/kuvat/e30+330Cd/P6160010.AVI" onclick="window.open(this.href);return false;Stonehead kirjoitti:vai onko onko jollain esittää parempia tuloksia kakstahtisarjalla ja tuommosella 50/60 keskiverto HX:llä
eij olee halkosarjaa ja tööttää kohtuudella. pikapuoliiin on lisäää luvassa,,,
[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/kolja1/Kuvat/allekirjoitus.jpg[/img]
Tulevaisuuden Bussikuski
Tulevaisuuden Bussikuski
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
Re: "superturbojen" imusarjat
Stonehead kirjoitti:eipä oo tuolla asiaa 402m suoralle ja puhe oli yks ahdin...laineracing kirjoitti:http://teamlmd.1g.fi/kuvat/e30+330Cd/P6160010.AVI" onclick="window.open(this.href);return false;Stonehead kirjoitti:vai onko onko jollain esittää parempia tuloksia kakstahtisarjalla ja tuommosella 50/60 keskiverto HX:llä
eij olee halkosarjaa ja tööttää kohtuudella. pikapuoliiin on lisäää luvassa,,,
jooo ei, tehokkaat kilpurit erikseee


Re: "superturbojen" imusarjat
mä ajattelen asiat suoraan ajon/pullingin mukaan kun näissä lajeissa tulokset näkyy... kun on niitä sääntöjä
p.s voihan sitä laittaa remmi+kaks tai kolme ahtovaihetta ja vielä kaasut siihe niin loputon oravan pyörä
p.s voihan sitä laittaa remmi+kaks tai kolme ahtovaihetta ja vielä kaasut siihe niin loputon oravan pyörä
[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/kolja1/Kuvat/allekirjoitus.jpg[/img]
Tulevaisuuden Bussikuski
Tulevaisuuden Bussikuski
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 170
- Liittynyt: Pe 14.11.2008 09:28
Re: "superturbojen" imusarjat
Niinno olisha se kiva tietää ajetaanko pullinkia, kiihyttelyä Ässämmissä vaiko katuajoa milloki ku ajetaha?
Pannaha mosahan 3 turboo sarjaan ja 15bar painetta ja isoo punppu ni varmasti alkaa ruopimaha..
Pannaha mosahan 3 turboo sarjaan ja 15bar painetta ja isoo punppu ni varmasti alkaa ruopimaha..

Holset siellä lukee..
Re: "superturbojen" imusarjat
vähän ooteeta mutta pakosarjasta puheen ollen "täskin" pätkäs nuo kaaniat pyhkii muitten ohi mennentullen...

monet haukkuu scaniaa mutta... näkisittäpä näitten sarjat8)
http://www.youtube.com/watch?v=JcH7AkIKkEY" onclick="window.open(this.href);return false;


monet haukkuu scaniaa mutta... näkisittäpä näitten sarjat8)

http://www.youtube.com/watch?v=JcH7AkIKkEY" onclick="window.open(this.href);return false;
Viimeksi muokannut Stonehead, Pe 11.02.2011 22:51. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/kolja1/Kuvat/allekirjoitus.jpg[/img]
Tulevaisuuden Bussikuski
Tulevaisuuden Bussikuski
Re: "superturbojen" imusarjat
Vieläkin olen sitä mieltä että alempi on parempi, vaikka ylempi on huippulyhyt halkosarja.
http://static.petrisimolin.com/gallery/ ... rinnan.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://static.petrisimolin.com/gallery/ ... rinnan.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 170
- Liittynyt: Pe 14.11.2008 09:28
Re: "superturbojen" imusarjat
^Tuohon vain ahtimen laippa niin on ihan bueno pakosarja.
Lyhyt, jouheva ja ytimekäs siis kaikki mitä ahdettu diesel kaipaa
Lyhyt, jouheva ja ytimekäs siis kaikki mitä ahdettu diesel kaipaa
Holset siellä lukee..
Re: "superturbojen" imusarjat
tässä viestissä ei oikein näkynyt kaikki "data"Stonehead kirjoitti:vähän ooteeta mutta pakosarjasta puheen ollen "täskin" pätkäs nuo kaaniat pyhkii muitten ohi mennentullen...![]()
monet haukkuu scaniaa mutta... näkisittäpä näitten sarjat8)
http://www.youtube.com/watch?v=JcH7AkIKkEY" onclick="window.open(this.href);return false;

edit: korjailit kai viestiä samaan aikaan, niin alkoi näkymään...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: "superturbojen" imusarjat
tuli korjailtua kirjoitus virheitä kun ei muutenkaan oo tämä kirjjooottamine mun vahvin laji...
nuo scaniat on kuitenki aika lähellä meikäläästä...
p.s taas korjattiin
nuo scaniat on kuitenki aika lähellä meikäläästä...

p.s taas korjattiin

[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/kolja1/Kuvat/allekirjoitus.jpg[/img]
Tulevaisuuden Bussikuski
Tulevaisuuden Bussikuski
Re: "superturbojen" imusarjat
Pulssisarjan idea on hieman hakusessa, jos sen yhteydessä ajatellaan ahtimelle tulevia pulsseja. Tässä käsiteltiin imareita ja ilman virtausta ja nyt on jo kolmen kautta neljän karretit tapetilla... Rautalankarullani ei nyt kyllä riitä tätä selvittämään...
Pulssisarjalla ei ole mitään tekemistä ahtimen entryjen kanssa saati että se liittyisi edes ahtimeen mitenkään.
Noista esimerkeistä minulle tulee ihan ensmäisenä mieleen kiloheppasen trattorin kierrosluvun nostaminen esmes tuhannella. Neljän tonnin kiekoilla palotapahtuma on vielä helppo hallita ja voimalukemat on jo jotain vallan muuta.
Mites tuo 600hv pyöriltä on mennyt vartilla ja paljonko siinä on painoa kopassa? Loppunopeus? Varsinkin puolimatkan aika/nopeus kiinnostaa, kun siihen on vertailukohtaa Maken mesen tiukimmasta vedosta.
Itse en ole kovin kiinnostunut kilpavermeistä, sillä traileriautot ei vaan ole mun juttu, vaikka kaveripiirissä tuota harrastetaankin. Itelle on kova juttu, kun autolla käydään kesälomareissulla pohjosissa ja lähikaupassa lastenistuimen kera. Sillon tällön autolla AJETAAN radalle tunkki ja paremmat kummit takaloosterissa. Ihannetapauksessa radalta AJETAAN myös pois. (ja matkustajat minä mukaanlukien nautimme alkomahoolipitoisista virvokkeista...)

Noista esimerkeistä minulle tulee ihan ensmäisenä mieleen kiloheppasen trattorin kierrosluvun nostaminen esmes tuhannella. Neljän tonnin kiekoilla palotapahtuma on vielä helppo hallita ja voimalukemat on jo jotain vallan muuta.
Mites tuo 600hv pyöriltä on mennyt vartilla ja paljonko siinä on painoa kopassa? Loppunopeus? Varsinkin puolimatkan aika/nopeus kiinnostaa, kun siihen on vertailukohtaa Maken mesen tiukimmasta vedosta.
Itse en ole kovin kiinnostunut kilpavermeistä, sillä traileriautot ei vaan ole mun juttu, vaikka kaveripiirissä tuota harrastetaankin. Itelle on kova juttu, kun autolla käydään kesälomareissulla pohjosissa ja lähikaupassa lastenistuimen kera. Sillon tällön autolla AJETAAN radalle tunkki ja paremmat kummit takaloosterissa. Ihannetapauksessa radalta AJETAAN myös pois. (ja matkustajat minä mukaanlukien nautimme alkomahoolipitoisista virvokkeista...)
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
Re: "superturbojen" imusarjat
pullinki säännöissä on rajattu ne kierrokset siihen max. 3000 rpm... siis näissä farmiluokan vehkeissä...
mutta pulssisarjan tarkoitus ei tosiaan ole se, mikä monelle tulee ekana mieleen, eli saada ahtimelle pulssit tasaisena... tärkeintä on se, ettei pulssit häiritse toisten pyttyjen pakotahteja/huuhtelua... tuohan on selostettu jo -60 luvun veturimiehen käsikirjassakin
siinä on muuten monta kymmentä sivua juttua ahtamisesta ja sen periaatteesta, ihan pätevääkin vielä, eikä mitään "onhan veturissa ahdin, onhan
" tyyppistä ylimalkaista jutustelua... sillä on hyvin selostettu kuinka pitää esim. V12 koneeseen tehdä pakosarja, jos meinaa että kone toimii hyvin ja taloudellisesti, ja montako ahdinta siihen tarvitaan 
vanhoista alan kirjoista löytyy yllättävän hyvää ja "tuorettakin" tietoa, kun vain osaa etsiä... ei niissä tosin ole mitään nelivärikuvia vähäpukeisista naisista, kuten näissä uusissa "virittäjän käsikirjoissa"
muutama selannut joskus jossain kirjakaupassa ja voi hitto mitä soopaa niissä välillä on 
edit: lisätään nyt tähän vielä, että kyllä se pulssisarja myös auttaa sen ahtimen heräämisessä, mutta ei se ole se päällimmäinen asia... vaan lähinnä positiivinen sivuvaikutus....
mutta pulssisarjan tarkoitus ei tosiaan ole se, mikä monelle tulee ekana mieleen, eli saada ahtimelle pulssit tasaisena... tärkeintä on se, ettei pulssit häiritse toisten pyttyjen pakotahteja/huuhtelua... tuohan on selostettu jo -60 luvun veturimiehen käsikirjassakin



vanhoista alan kirjoista löytyy yllättävän hyvää ja "tuorettakin" tietoa, kun vain osaa etsiä... ei niissä tosin ole mitään nelivärikuvia vähäpukeisista naisista, kuten näissä uusissa "virittäjän käsikirjoissa"


edit: lisätään nyt tähän vielä, että kyllä se pulssisarja myös auttaa sen ahtimen heräämisessä, mutta ei se ole se päällimmäinen asia... vaan lähinnä positiivinen sivuvaikutus....
Viimeksi muokannut napa, La 12.02.2011 01:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."