"superturbojen" imusarjat

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
patroltd
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 129
Liittynyt: La 24.07.2010 23:36

Re: "superturbojen" imusarjat

Viesti Kirjoittaja patroltd »

Jep, olet oikeassa tuon täytöksen suhteen, ajattelin vain että onko tuosta virtausnopeuden kiihdyttämisestä jotain muuta hyötyä dieselissä. Halkosarjoista ollaan samaa mieltä, koneen hengitykseen kuuluu muutakin kuin mahdollisimman lyhyt pakosarja.
Avatar
Stonehead
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 415
Liittynyt: Ma 26.01.2004 21:59

Re: "superturbojen" imusarjat

Viesti Kirjoittaja Stonehead »

asia on kyllä valitettavasti niin että se cummins mallinen "halkosarja" on edelleen paras dieseliin jos sen vaan saa pysyyn kasas.
jos ei huvita uskoa niin kokeilkaa penkis! tehkää halko ja tärpätti sarja, sitte kattokaa tulokset niin loppuu tuo kakstahtisarjojen tyrkytys öljypolttimeen...
[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/kolja1/Kuvat/allekirjoitus.jpg[/img]
Tulevaisuuden Bussikuski
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Re: "superturbojen" imusarjat

Viesti Kirjoittaja norsu »

Stonehead kirjoitti:asia on kyllä valitettavasti niin että se cummins mallinen "halkosarja" on edelleen paras dieseliin jos sen vaan saa pysyyn kasas.
jos ei huvita uskoa niin kokeilkaa penkis! tehkää halko ja tärpätti sarja, sitte kattokaa tulokset niin loppuu tuo kakstahtisarjojen tyrkytys öljypolttimeen...
Jepjep, ja juuri tästä syystä Peugeotin ja Audin dieselkilpureissa on halkosarjat... :roll: Ja ennenkuin joku toteaa noiden koneiden olevan kesyjä kuningas Cumminssiin verrattuna, niin kannattaa hunteerata, jotta mistä moinen voisi johtua... Samoilla säännöillä tehtynä Ameriikan motti on kevyttä kauraa...

Kyllä se pulssisarja nyt muutakin vaatii kuin pelkästään sarjan pulttaamisen koneen kylkeen ja vasta sitten kannattaa dynotella. Ilman muita muutoksia tuon vaikutus on vähän niinkuin ison ahtimen pulttaaminen koneen kylkeen ilman syöttöruuvilla käymistä.

Edelleen se ilma ei tiedä olevansa öljypoltinkoneen sisällä...
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
Solmurauta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 170
Liittynyt: Pe 14.11.2008 09:28

Re: "superturbojen" imusarjat

Viesti Kirjoittaja Solmurauta »

^Kaippa ne pakokaasut kerkeää kuumenemaan kun 24h ajetaan kaasu pohjassa.

Pitääkö tässä nyt alkaa kerätä kolehtia että saadaan joku tekemään sen virallisen vertailutestin tuosta pitkien pakosarjojen turhuudesta vs. lyhyt cummins malli?
Silläkin edellytyksellä että se testi on jo muutamassa laitteessa tehty ja havaittu olevan juurikin niin että lyhyt on parempi.

Kattoppa kuinka pitkä pakosarja tuossa videolla on, näkyy hyvin kohdassa 1,06 :

http://www.speedpics.org/red-hot---dyno.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Jotain 1000hv ja 2600Nm
Viimeksi muokannut Solmurauta, Pe 11.02.2011 12:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Holset siellä lukee..
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Re: "superturbojen" imusarjat

Viesti Kirjoittaja norsu »

Solmurauta kirjoitti:^Kaippa ne pakokaasut kerkeää kuumenemaan kun 24h ajetaan kaasu pohjassa.

Pitääkö tässä nyt alkaa kerätä kolehtia että saadaan joku tekemään sen virallisen vertailutestin tuosta pitkien pakosarjojen turhuudesta vs. lyhyt cummins malli?
Silläkin edellytyksellä että se testi on jo muutamassa laitteessa tehty ja havaittu olevan juurikin niin että lyhyt on parempi.
Heh, ja minä kun haluan pakokaasujen olevan mahdollisimman kylmiä... :wink: Tätä en viitsi alkaa edes selittämään. Sanon nyt vain, että pakopuolen lämpötila on mitoitusjuttu. Jos pakokaasun kuumeneminen kestää sekunnin sadasosien sijasta vuorokausia, niin kannattaa unohtaa koko juttu. :lol:

Eiköhän Pökö ja Audi ole ton vertailun jo tehnyt pajavasaraa paremmilla mittalaitteilla.
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
Solmurauta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 170
Liittynyt: Pe 14.11.2008 09:28

Re: "superturbojen" imusarjat

Viesti Kirjoittaja Solmurauta »

^Puhuit pulssisarjoista mutta ei noissa pökötin tai audin moottoreissa kummassakaan ole ns. pulssisarja.
Pienet single-entry ahtimet näkyy olevan.
Holset siellä lukee..
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4764
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: "superturbojen" imusarjat

Viesti Kirjoittaja tuikku »

Solmurauta kirjoitti:^Puhuit pulssisarjoista mutta ei noissa pökötin tai audin moottoreissa kummassakaan ole ns. pulssisarja.
Pienet single-entry ahtimet näkyy olevan.
Nohnoh, elä laita sanoja norsun suuhun.
Lue ensin, mitä se oikastaan kirjoittaa ... vaikka kirjoittaa se paljon joutavaakin...
Ei kait polttomoottorikoneen toimintaperiaatteeseen kuulu pakosarjan mahdollisimman tehokas kuumentaminen ...

Sitäkaitse norsu vihjailee, että mieluummin se lämpö pukkaisi pytyssä mäntää, kun pakosarjassa ahdinta ...
Minunkin kokemukseni aiheesta puoltaa mahdollisimman lyhyttä pakosarjaa, muttei sekään varmaan meinaa sitä, ettei muutkin voisi toimia.
Ja vaikkei heti toimisikkaan, niin voisikko kuitenkin ajatella, että jospa se vika ei olisikkaan mallissa, vaan tekijässä...

Imusarjatopiikkihan tämä tieten on...
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Leze
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: La 10.09.2005 18:20

Re: "superturbojen" imusarjat

Viesti Kirjoittaja Leze »

Solmurauta kirjoitti:^Puhuit pulssisarjoista mutta ei noissa pökötin tai audin moottoreissa kummassakaan ole ns. pulssisarja.
Pienet single-entry ahtimet näkyy olevan.
Itse olen käsittänyt että pulssisarja on semmoinen missä sylinterit pidetään erillään kollektorille asti, ahtimen ei tarvi olla 2-n reikäinen?
MB W123 300D 2.0
Solmurauta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 170
Liittynyt: Pe 14.11.2008 09:28

Re: "superturbojen" imusarjat

Viesti Kirjoittaja Solmurauta »

Leze kirjoitti:
Solmurauta kirjoitti:^Puhuit pulssisarjoista mutta ei noissa pökötin tai audin moottoreissa kummassakaan ole ns. pulssisarja.
Pienet single-entry ahtimet näkyy olevan.
Itse olen käsittänyt että pulssisarja on semmoinen missä sylinterit pidetään erillään kollektorille asti, ahtimen ei tarvi olla 2-n reikäinen?
Siinä tapauksessa tsi volkkareissakin on jo vakiona valurautainen pulssisarja.. single-entry ahtimella.
Holset siellä lukee..
Leze
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: La 10.09.2005 18:20

Re: "superturbojen" imusarjat

Viesti Kirjoittaja Leze »

Solmurauta kirjoitti:
Leze kirjoitti:
Solmurauta kirjoitti:^Puhuit pulssisarjoista mutta ei noissa pökötin tai audin moottoreissa kummassakaan ole ns. pulssisarja.
Pienet single-entry ahtimet näkyy olevan.
Itse olen käsittänyt että pulssisarja on semmoinen missä sylinterit pidetään erillään kollektorille asti, ahtimen ei tarvi olla 2-n reikäinen?
Siinä tapauksessa tsi volkkareissakin on jo vakiona valurautainen pulssisarja.. single-entry ahtimella.
Enpä ole nähnyt tsi:n sarjaa, miksipä se ei voisi olla pulssisarja?
Pulssisarja on mielestäni sellainen, jossa käyetään hyväksi pakokaasupulssien liike-enegiaa turbon pakosiiven pyöritykseen. Eli pulssit pidedään erillään ja ohjataan ns. myötävirtaan turbon nieluun.
MB W123 300D 2.0
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1095
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Re: "superturbojen" imusarjat

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

Aika pitkähän tossa videossakin on tuo sarja, minkähän takia laitettu koneen "päälle" turbo, kun sen olis voinu laittaa kylkeen, ku ei oo peltiä mikä rajottas. Eikä sitä voi vertailla että jossakin on jonkinlainen ja siinä 1000hv. Mikähän on tuonkin koneen tilavuus? Ja kierrokset? Ei varmaan hirveen kauas mene 200hv/l tehoista.

Mutta jos on hyvä lämmöneristys pakosarjassa (päällä nauha, ja sisällä kenties keraaminen pinnote?) niin eikös se virtaus oo taas tässäkin se juttu? Eli hyvä virtaavuus lämpöä hukkaamatta?
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Avatar
Stonehead
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 415
Liittynyt: Ma 26.01.2004 21:59

Re: "superturbojen" imusarjat

Viesti Kirjoittaja Stonehead »

tuohon traktoriin on sääntöjen määräämät sivupellit, eivät vaan oo paikallaan. tilavuus on 8.2l maks. rpm3000.
nauhan sisällä ei pinnoitteita
[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/kolja1/Kuvat/allekirjoitus.jpg[/img]
Tulevaisuuden Bussikuski
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1095
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Re: "superturbojen" imusarjat

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

Litraa kohen:

122hv
320nm

Jos siis kone se 8.2l

Aika isot väännöt... :shock:
Mutta taitaahan ne olla suomessakin ne sigmat aika kovilla litratehoilla, varsinki jos se on orkkis lohkolla niinku jossain topicissa oli juttua? 7.4l ja 2500hv vai miten se oli? :roll:


Joo, imusarjoja... :D
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Avatar
Stonehead
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 415
Liittynyt: Ma 26.01.2004 21:59

Re: "superturbojen" imusarjat

Viesti Kirjoittaja Stonehead »

no jos vielä pakosarjoista :D :D

itse omissa kokeiluissa totesin että jos mersun 606:een kylkeen hx 50/60 niin mitä lyhee sarja sen paremmin pelaa niin minkäs sille voi kun pyörältä kuitenkin liki 600hp ja laatikkona 722.3 Ranacon penkis, tai voihan siihen teherä metrinen kuurenputken sarja mutta sitte pitää olla joku juuttuva karretin kolomonen että herää...

tästä on sitte laput :!:
Viimeksi muokannut Stonehead, Pe 11.02.2011 21:19. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/kolja1/Kuvat/allekirjoitus.jpg[/img]
Tulevaisuuden Bussikuski
Solmurauta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 170
Liittynyt: Pe 14.11.2008 09:28

Re: "superturbojen" imusarjat

Viesti Kirjoittaja Solmurauta »

Gaddämit!
Olin just laittamassa kahta teekolmosta takakonttiin 4m pitkillä pakosarjoilla ja ois pitäny saaha ainaski sen 600 heppaa.
Miten seuraavaksi etenen jos ei noita saa heräämään millään?
Joutuuko siirtymään kahteen GT15 vnt ahtimeen?
Holset siellä lukee..
Avatar
Stonehead
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 415
Liittynyt: Ma 26.01.2004 21:59

Re: "superturbojen" imusarjat

Viesti Kirjoittaja Stonehead »

vai onko onko jollain esittää parempia tuloksia kakstahtisarjalla ja tuommosella 50/60 keskiverto HX:llä
[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/kolja1/Kuvat/allekirjoitus.jpg[/img]
Tulevaisuuden Bussikuski
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Re: "superturbojen" imusarjat

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Stonehead kirjoitti:vai onko onko jollain esittää parempia tuloksia kakstahtisarjalla ja tuommosella 50/60 keskiverto HX:llä
http://teamlmd.1g.fi/kuvat/e30+330Cd/P6160010.AVI" onclick="window.open(this.href);return false;

eij olee halkosarjaa ja tööttää kohtuudella. pikapuoliiin on lisäää luvassa,,,
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: "superturbojen" imusarjat

Viesti Kirjoittaja veskola »

OT: Sulla lienee tietoa miten tuollaisia öljyputkia loihditaan ?

Kuva

Onko se vain sopiva putki taivuteltuna sopivasti ja sitten pneumatiikkakauppa osaa loihtia siihen sopivat liittimet (jotkin leikkuurengsliitokset) päihin ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Re: "superturbojen" imusarjat

Viesti Kirjoittaja laineracing »

veskola kirjoitti:OT: Sulla lienee tietoa miten tuollaisia öljyputkia loihditaan ?

[ http://teamlmd.1g.fi/kuvat/e30%20330Cd/10022011291.jpg/_smaller.jpg ]

Onko se vain sopiva putki taivuteltuna sopivasti ja sitten pneumatiikkakauppa osaa loihtia siihen sopivat liittimet (jotkin leikkuurengsliitokset) päihin ?
on "tietoa" juu,eli lainasin petelle putkentaivuttimen ja pete taivutteli muutaman mutkan ja haki putkeen sopivia helmiliitoksia. ei nirhaa pellit heti letkuja puhki jos satttuu jostain meneen läheltä...
Avatar
Stonehead
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 415
Liittynyt: Ma 26.01.2004 21:59

Re: "superturbojen" imusarjat

Viesti Kirjoittaja Stonehead »

laineracing kirjoitti:
Stonehead kirjoitti:vai onko onko jollain esittää parempia tuloksia kakstahtisarjalla ja tuommosella 50/60 keskiverto HX:llä
http://teamlmd.1g.fi/kuvat/e30+330Cd/P6160010.AVI" onclick="window.open(this.href);return false;

eij olee halkosarjaa ja tööttää kohtuudella. pikapuoliiin on lisäää luvassa,,,
eipä oo tuolla asiaa 402m suoralle ja puhe oli yks ahdin...
[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/kolja1/Kuvat/allekirjoitus.jpg[/img]
Tulevaisuuden Bussikuski
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Re: "superturbojen" imusarjat

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Stonehead kirjoitti:
laineracing kirjoitti:
Stonehead kirjoitti:vai onko onko jollain esittää parempia tuloksia kakstahtisarjalla ja tuommosella 50/60 keskiverto HX:llä
http://teamlmd.1g.fi/kuvat/e30+330Cd/P6160010.AVI" onclick="window.open(this.href);return false;

eij olee halkosarjaa ja tööttää kohtuudella. pikapuoliiin on lisäää luvassa,,,
eipä oo tuolla asiaa 402m suoralle ja puhe oli yks ahdin...

jooo ei, tehokkaat kilpurit erikseee :lol: toi onkin käyttis auto eikä kiihari laite 8)
Avatar
Stonehead
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 415
Liittynyt: Ma 26.01.2004 21:59

Re: "superturbojen" imusarjat

Viesti Kirjoittaja Stonehead »

mä ajattelen asiat suoraan ajon/pullingin mukaan kun näissä lajeissa tulokset näkyy... kun on niitä sääntöjä

p.s voihan sitä laittaa remmi+kaks tai kolme ahtovaihetta ja vielä kaasut siihe niin loputon oravan pyörä
[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/kolja1/Kuvat/allekirjoitus.jpg[/img]
Tulevaisuuden Bussikuski
Solmurauta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 170
Liittynyt: Pe 14.11.2008 09:28

Re: "superturbojen" imusarjat

Viesti Kirjoittaja Solmurauta »

Niinno olisha se kiva tietää ajetaanko pullinkia, kiihyttelyä Ässämmissä vaiko katuajoa milloki ku ajetaha?
Pannaha mosahan 3 turboo sarjaan ja 15bar painetta ja isoo punppu ni varmasti alkaa ruopimaha.. :lol:
Holset siellä lukee..
Avatar
Stonehead
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 415
Liittynyt: Ma 26.01.2004 21:59

Re: "superturbojen" imusarjat

Viesti Kirjoittaja Stonehead »

vähän ooteeta mutta pakosarjasta puheen ollen "täskin" pätkäs nuo kaaniat pyhkii muitten ohi mennentullen... :shock: :!:

monet haukkuu scaniaa mutta... näkisittäpä näitten sarjat8) 8)

http://www.youtube.com/watch?v=JcH7AkIKkEY" onclick="window.open(this.href);return false;
Viimeksi muokannut Stonehead, Pe 11.02.2011 22:51. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/kolja1/Kuvat/allekirjoitus.jpg[/img]
Tulevaisuuden Bussikuski
patroltd
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 129
Liittynyt: La 24.07.2010 23:36

Re: "superturbojen" imusarjat

Viesti Kirjoittaja patroltd »

Vieläkin olen sitä mieltä että alempi on parempi, vaikka ylempi on huippulyhyt halkosarja.

http://static.petrisimolin.com/gallery/ ... rinnan.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Solmurauta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 170
Liittynyt: Pe 14.11.2008 09:28

Re: "superturbojen" imusarjat

Viesti Kirjoittaja Solmurauta »

^Tuohon vain ahtimen laippa niin on ihan bueno pakosarja.
Lyhyt, jouheva ja ytimekäs siis kaikki mitä ahdettu diesel kaipaa
Holset siellä lukee..
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: "superturbojen" imusarjat

Viesti Kirjoittaja napa »

Stonehead kirjoitti:vähän ooteeta mutta pakosarjasta puheen ollen "täskin" pätkäs nuo kaaniat pyhkii muitten ohi mennentullen... :shock: :!:

monet haukkuu scaniaa mutta... näkisittäpä näitten sarjat8) 8)

http://www.youtube.com/watch?v=JcH7AkIKkEY" onclick="window.open(this.href);return false;
tässä viestissä ei oikein näkynyt kaikki "data" :D

edit: korjailit kai viestiä samaan aikaan, niin alkoi näkymään...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Stonehead
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 415
Liittynyt: Ma 26.01.2004 21:59

Re: "superturbojen" imusarjat

Viesti Kirjoittaja Stonehead »

tuli korjailtua kirjoitus virheitä kun ei muutenkaan oo tämä kirjjooottamine mun vahvin laji...

nuo scaniat on kuitenki aika lähellä meikäläästä... :!:


p.s taas korjattiin :oops:
[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/kolja1/Kuvat/allekirjoitus.jpg[/img]
Tulevaisuuden Bussikuski
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Re: "superturbojen" imusarjat

Viesti Kirjoittaja norsu »

Pulssisarjan idea on hieman hakusessa, jos sen yhteydessä ajatellaan ahtimelle tulevia pulsseja. Tässä käsiteltiin imareita ja ilman virtausta ja nyt on jo kolmen kautta neljän karretit tapetilla... Rautalankarullani ei nyt kyllä riitä tätä selvittämään... :lol: Pulssisarjalla ei ole mitään tekemistä ahtimen entryjen kanssa saati että se liittyisi edes ahtimeen mitenkään.

Noista esimerkeistä minulle tulee ihan ensmäisenä mieleen kiloheppasen trattorin kierrosluvun nostaminen esmes tuhannella. Neljän tonnin kiekoilla palotapahtuma on vielä helppo hallita ja voimalukemat on jo jotain vallan muuta.

Mites tuo 600hv pyöriltä on mennyt vartilla ja paljonko siinä on painoa kopassa? Loppunopeus? Varsinkin puolimatkan aika/nopeus kiinnostaa, kun siihen on vertailukohtaa Maken mesen tiukimmasta vedosta.

Itse en ole kovin kiinnostunut kilpavermeistä, sillä traileriautot ei vaan ole mun juttu, vaikka kaveripiirissä tuota harrastetaankin. Itelle on kova juttu, kun autolla käydään kesälomareissulla pohjosissa ja lähikaupassa lastenistuimen kera. Sillon tällön autolla AJETAAN radalle tunkki ja paremmat kummit takaloosterissa. Ihannetapauksessa radalta AJETAAN myös pois. (ja matkustajat minä mukaanlukien nautimme alkomahoolipitoisista virvokkeista...)
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: "superturbojen" imusarjat

Viesti Kirjoittaja napa »

pullinki säännöissä on rajattu ne kierrokset siihen max. 3000 rpm... siis näissä farmiluokan vehkeissä...

mutta pulssisarjan tarkoitus ei tosiaan ole se, mikä monelle tulee ekana mieleen, eli saada ahtimelle pulssit tasaisena... tärkeintä on se, ettei pulssit häiritse toisten pyttyjen pakotahteja/huuhtelua... tuohan on selostettu jo -60 luvun veturimiehen käsikirjassakin :wink: siinä on muuten monta kymmentä sivua juttua ahtamisesta ja sen periaatteesta, ihan pätevääkin vielä, eikä mitään "onhan veturissa ahdin, onhan :roll: " tyyppistä ylimalkaista jutustelua... sillä on hyvin selostettu kuinka pitää esim. V12 koneeseen tehdä pakosarja, jos meinaa että kone toimii hyvin ja taloudellisesti, ja montako ahdinta siihen tarvitaan :wink:

vanhoista alan kirjoista löytyy yllättävän hyvää ja "tuorettakin" tietoa, kun vain osaa etsiä... ei niissä tosin ole mitään nelivärikuvia vähäpukeisista naisista, kuten näissä uusissa "virittäjän käsikirjoissa" :D muutama selannut joskus jossain kirjakaupassa ja voi hitto mitä soopaa niissä välillä on :?

edit: lisätään nyt tähän vielä, että kyllä se pulssisarja myös auttaa sen ahtimen heräämisessä, mutta ei se ole se päällimmäinen asia... vaan lähinnä positiivinen sivuvaikutus....
Viimeksi muokannut napa, La 12.02.2011 01:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Vastaa Viestiin