Aldraen MB 190Dc 1963 w110 - kunnostus

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Aldraen MB 190Dc 1963 w110 - kunnostus

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Lisäks: hehkut irti, esikammion kaulus irti ja esikammio lyöntivasaralla vekka. (Vaatii omat vehkeensä, mulla on, mutta ne on Jusalla lainassa)

Sitten haet Biltemasta "Kaustista soodaa" l. natriumhydroksidia l. lipeää. Dippaat kiehuvaan väkevään lipeäliukoseen esikammiot ja puhdasta tulee! 8) Lähtee nokikarstat mäkkylään.. Tuoksu on kyllä aika messevä.

Sitten kun laitat suuttimia takas paikalleen, niin ne on ammattimiesten mukaan kertakäyttöisiä ne suuttimien aluslevyt..
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
Aldrae
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Pe 22.10.2010 20:11

Re: Aldraen MB 190Dc 1963 w110 - kunnostus

Viesti Kirjoittaja Aldrae »

Petteri Kivimäki kirjoitti:Lisäks: hehkut irti, esikammion kaulus irti ja esikammio lyöntivasaralla vekka. (Vaatii omat vehkeensä, mulla on, mutta ne on Jusalla lainassa)

Sitten haet Biltemasta "Kaustista soodaa" l. natriumhydroksidia l. lipeää. Dippaat kiehuvaan väkevään lipeäliukoseen esikammiot ja puhdasta tulee! 8) Lähtee nokikarstat mäkkylään.. Tuoksu on kyllä aika messevä.

Sitten kun laitat suuttimia takas paikalleen, niin ne on ammattimiesten mukaan kertakäyttöisiä ne suuttimien aluslevyt..
Taidan jättää tuon esikammioiden irroittelun myöhemmäksi, ehkä seuraavan koneremontin yhteyteen sillä en kyllä keksi siihen mitään hyvää syytä niin kauan kuin se vain toimii kunnolla. :? Nyt on etusijalla kuitenkin se että saadaan auto rekisteriin ja näin ollen helpommin siirrettäväksi kevääseen mennessä kun silloin pitää lähteä tuosta koulun tallista. Valmistuminen häämöttää ja samalla haluavat luonnollisesti miun autonkin pois tallistaan niin ei oikein muutakaan voi. Samalla tulee taas kerran muutto seuraavaan kaupunkiin ja uuden tallipaikan metsästys alkaa. :)

Eli toisinsanoen tekniikka toimimaan, sähköt ja kori katsastuskuntoon ja sitten hakemaan leima lappuun.

Tekniikassa ei pitäisi olla mitään kummempia, suuttimet katson tarkemmin jos opinnäytetyöltä vain kerkeän. Nesteet ja öljyt pysyy koneessa, vaihteistossa ja perässä niinkuin kuuluukin, eikä merkkaa reviiriään. Kaikista rasvanipoista on työnnetty rasvat sisälle ja välykset tarkistettu. Jarrut ovat vailla viimeistä ilmausta, johtuen vuotavan jarrupääsylinterin vaihdosta (Ainoa osa jarruista jota en kunnostanut tai tehnyt kokonaan uusiksi niin tietenkin se vuotaa). Iskunvaimentajien yläpäätä joutuu kahdesta vaimentajasta todennäköisesti kiristämään, muuten pelaavat.

Kunnossa oleva laturi puuttuu koneen kyljestä vielä mutta tilanne korjautuu pikapuoliin. Sähköt on ainakin tilapäisesti muuten kunnossa, konttorilla kuitenkin iskee jonkinlaisia kosketushäiriöitä. :oops:

Koria pitäis vielä kolmesta kohtaa hitsata reijät tukkoon. Ei mitään vakavaa jäljellä enää, ihan vain yksinkertaisia päittäisliitoksia ja vain semmoisia peukalonpään kokoisia. :roll:

Ai niin ja pitää nyt taas mainostaa että pari uutta kuvaa nykytilanteesta lisätty. Päivitystä etupuskurin ja korin kromilistojen asentamisen takia.
Avatar
Aldrae
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Pe 22.10.2010 20:11

Re: Aldraen MB 190Dc 1963 w110 - kunnostus

Viesti Kirjoittaja Aldrae »

Nyt sattui taas odottamattomia ja jouduin kirjoittamaan 4kk työsopimuksen.

Tässä sitten yritetään kiireellä tehdä opinnäytetyö loppuun ainakin mittauksien osalta. Toisaalta taas mersun laittelulle tulee nyt taukoa jonkin verran kun en tiedä että mitenkä tuossa vielä käy. Kesällä varmaan siirtelen lähemmäs jotta jotahi voip tehdä, mutta heinäkuussa kolkuttelee tuo armeija miltä ei ole näköjään voinut karata. Saapahan nähdä et miten tässä käy.. :D
Avatar
Aldrae
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Pe 22.10.2010 20:11

Re: Aldraen MB 190Dc 1963 w110 - kunnostus

Viesti Kirjoittaja Aldrae »

Mersu katsastettu 10.6.2011, valitettavasti vasta toisella yrityksellä. Ensimmäinen käyttö kaatui etuiskunvaimentajien antamiin arvoihin,
jotka ilmeisesti johtuivat vanhoista ja pehmeistä vaimenninkumeista. Jotakin positiivista sentään niin muuten ei ollut edes mitään huomauttamista
ja katsastusmies sattui olemaan itsekkin mersumiehiä.

Nyt pari päivää ajossa olleena ja noin 600 kilometriä ajettuna, ei ole mitään uusia vikoja ilmennyt ja taidan ottaa auton ihan työmatka-ajoon väliaikaisesti.
Turvavöitä tuossa vain tulee ikävä, joten siitä tulee sitten seuraava rakentelun kohde. Toinen kohta on sitten tuo lämmityslaite jonka hanat vuotavat kuumaa
vettä takaisin kiertoon. Tämmöisillä helteillä meinaa tulla lämmin tuolla kopissa.. :D
Avatar
jusa82
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2229
Liittynyt: Ti 14.09.2004 21:50
Paikkakunta: Koski TL

Re: Aldraen MB 190Dc 1963 w110 - kunnostus

Viesti Kirjoittaja jusa82 »

Moro!

Saiskos w115 vöistä hyvät? Semmoisia olisi ylimääräisenä.

Tai 123.
203 cdi
123 200 d mr

+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua

w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
Avatar
Aldrae
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Pe 22.10.2010 20:11

Re: Aldraen MB 190Dc 1963 w110 - kunnostus

Viesti Kirjoittaja Aldrae »

jusa82 kirjoitti:Moro!

Saiskos w115 vöistä hyvät? Semmoisia olisi ylimääräisenä.

Tai 123.
Nuo on varmaan ihan tavalliset rullavyöt? Ongelmana tuossa on vaan että tuon B-pilarin ja penkin välissä on melko vähän tilaa.
Vaatii vähän suunnittelua et mihin sen rullan siellä asentaa sitten. Helmakotelon kylkeen jos laittaa niin tulee vähän takamatkustajan jalkojen tielle ja toisaalta B-pilariin kun laittaa niin on melkoinen homma hoitaa tuo kiinnitys kun ei valmiita paikkoja ole. Helpoimmalla pääsis varmaan ihan näillä vanhan mallisilla vöillä joissa ei ole tätä rullaa vaan 3 piste kiinnitys ja lukosta vaan kiritään vyön mitta oikeaksi.
Ei semmoisia sattuisi löytymään? :roll:
Avatar
jusa82
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2229
Liittynyt: Ti 14.09.2004 21:50
Paikkakunta: Koski TL

Re: Aldraen MB 190Dc 1963 w110 - kunnostus

Viesti Kirjoittaja jusa82 »

Ei se rulla lopun viimein niin hirveän suuri ole.

Pitää tutkiskella, mulla on ehkä jemmassa 1. sarjan pystylampun vyöt. Niissä on aika paljon pienempi tuo rulla kuin uudemmissa malleissa.

Toki vähän huono siihen on mitään Ladan vöitäkään laittaa.

Käyn tänään vähän koluamassa noita varastoja, ollaan sitten viisaampia
203 cdi
123 200 d mr

+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua

w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
Avatar
Antti S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 427
Liittynyt: Ke 25.06.2008 09:23
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Aldraen MB 190Dc 1963 w110 - kunnostus

Viesti Kirjoittaja Antti S »

Multa luultavasti jää yli vanhanmalliset rullattomat turvavyöt Langista. Laitan tilalle rullavyöt, jos ne vaan mahtuu sohvapenkin kanssa.
Työkalu: Vito 116CDI 2018
Kesäautot: 300D autom -80, W123.130 ja C280 -99
Projekti: 230.6 Lang -75 W114.617 rattiautomaatti
Odottaa & varaosiksi 240D 3.0 -75 W115.114 rattiautomaatti, 200 -72 W115.015, 230.6 -75 W114.615, 200D/280 -72 W114.060 (raato), 240D Lang -75 W115.119 (raato), 240D autom -75 W115.117
Muita: VW Kupla -66, Sonderbus -65 ikuisuusprojekti, Vespa Commerciale -70 yms
Avatar
Aldrae
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Pe 22.10.2010 20:11

Re: Aldraen MB 190Dc 1963 w110 - kunnostus

Viesti Kirjoittaja Aldrae »

Morjensta taasen. Intti alkaa kohtapuoliin lähennellä loppuaan TJ:n ollessa 15. :) Mersurintamalla sen verran uutta että viikonlomilla käydessäni toukokuun puolella käytin katsastusasemalla tuota mersua ja huomautuksitta läpi meni. Talven aikana oli sen verran ilmaantunut ongelmia että noin 3 litraa jäähdytysnestettä oli valunut lattialle. Syyn tähän diagnosoin siihen kun säilytyspaikka on kylmä talli niin olisiko joku letkuliitos vaikka lämmityslaitteen putket kutistunut sen verran kovilla pakkasilla että liitos kumiletkuun olisi päässyt löystymään ja vuotamaan. Nesteet kuitenkin pysyivät nyt hyvin sisällä lämpimämmällä kelillä, eikä tietenkään ollut mennyt öljyn sekaan talvenkaan aikana.
Vastaa Viestiin