Projektia mielessä mutta koko järjestelmän laittaminen ei taida olla ihan pikkujuttu joten sellainen omavalmiste houkuttaisi
Tasonsäätöiskareitten toiminta
Tasonsäätöiskareitten toiminta
Osaisikos joku tyhjentävästi selostaa tuollaisten toimintaperiaatteen? Pallojen tehtävä? Joku pumppu pumppaa öljyä kun painoa laitetaan konttiin.. Onko tuo iskari siis täynnä öljyä ja pallo hoitelee jouston vai miten se menee?
Projektia mielessä mutta koko järjestelmän laittaminen ei taida olla ihan pikkujuttu joten sellainen omavalmiste houkuttaisi
Projektia mielessä mutta koko järjestelmän laittaminen ei taida olla ihan pikkujuttu joten sellainen omavalmiste houkuttaisi
- LopenUupunut
- Mersumaanikko

- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: Tasonsäätöiskareitten toiminta
okei, en sitten tiedä mikä auto sinulla on mutta oletan olevan väyrynen koska puhut öljystä?
oletan järjestelmän olevan seuraavanlainen ja toimintaselostuksen myös:
1.ohjaustehostin ja tasonsäätö toimivat samalla pumpulla
2.pumppu nostaa paineen
3.taka-akselin ja takapuskurin välissä oleva tasonsäädön venttiili ohjaa iskunvaimentimille öljyn+paineen, pyrkii pitämään sen vakiona ja korkeutta mittaa jostakin tukitangosta, mahdollisesti kallistuksenvakaajasta?
4.pallot takakontissa ovat "varoventtiilit" kun tulee jouston aika ajotilanteessa ottavat vastaan iskun, eli toimivat paineentasaajina.
5.säiliö konehuoneessa on öljynpaluupaikka/säiliö jossa on suodatin....
jotenkin näin itse olen järjestelmän toimivan.....ehkä tuohonkin pitäisi perehtyä paremmin jossain vaiheessa kun könyää auton alla....
jos sinulla on airmatic ei tämä ohje ole relevantti.....eikä välttämättä muutenkaan, mutta kun keskustelu on avattu uskon ja tiedän että tähänkin liittyy mukaan joku kuka on tuon järjestelmän purkanut osa osalta ja tietää siitä kaiken
oletan järjestelmän olevan seuraavanlainen ja toimintaselostuksen myös:
1.ohjaustehostin ja tasonsäätö toimivat samalla pumpulla
2.pumppu nostaa paineen
3.taka-akselin ja takapuskurin välissä oleva tasonsäädön venttiili ohjaa iskunvaimentimille öljyn+paineen, pyrkii pitämään sen vakiona ja korkeutta mittaa jostakin tukitangosta, mahdollisesti kallistuksenvakaajasta?
4.pallot takakontissa ovat "varoventtiilit" kun tulee jouston aika ajotilanteessa ottavat vastaan iskun, eli toimivat paineentasaajina.
5.säiliö konehuoneessa on öljynpaluupaikka/säiliö jossa on suodatin....
jotenkin näin itse olen järjestelmän toimivan.....ehkä tuohonkin pitäisi perehtyä paremmin jossain vaiheessa kun könyää auton alla....
jos sinulla on airmatic ei tämä ohje ole relevantti.....eikä välttämättä muutenkaan, mutta kun keskustelu on avattu uskon ja tiedän että tähänkin liittyy mukaan joku kuka on tuon järjestelmän purkanut osa osalta ja tietää siitä kaiken
Opel, "weird lieben autos"....
Re: Tasonsäätöiskareitten toiminta
Ihan lankku mutta tuossa ei ole tasonsäätövermeitä eikä niitä nyt niin usein tartekkaan mutta vaununvedossa ja pitemmillä reisuilla tuosta ominaisuudesta olisi kyllä hyötyä. Alusta tuossa on Sportline. Ihan mukava kun ronkka ei o ääriään myöten täynnä tavaraa tai vaunua perässä.
Jouset uusin vajaa vuosi sitten jäykimpiin alkuperäisiin mitä KL:llä oli tarjota. Samoin jousien alla olevat kumit on korkeimmat mitä sai. Taakse lisäsin vielä noin 6mm roiskeläpästä tehdyn korokekumin. Auton ryhti on mielestäni kohdillaan. Joustovara vaan ei riitä takana kun on kuormaa.
Olisko nuo jouset jo veltot paskat? Iskarithan minulla meni rikki tässä reilu viikko sitten kun oltii reisussa. Ronkka oli täynnä. Uudet pitäisi tulla tällä viikolla. Ei ollu hyllyssä KL:llä kun viikko sitten tein tilauksen.
Nyt siis ihan arvailua kun en koskaan ole edes käsissä pitäny saati nähny näitä vermeitä.
Pallot... Onkos se sellainen metallikuorinen "astia" jokna sisällä on jonkinlainen umpinainen kumipallo ja pallon sisällä jokin kaasu? Siis jonkinlainen paineakku ja öljyä tungetaan tilanteenmukaan astiaan. Astian sisällä oleva umpinainen kumipallo puristuu kasaan jolloin iskarin työntövoima suurenee? Meinaan vaan että jos perän korkeutta hallitsisi ns. manuaalisesti tarpeen mukaan.
Jouset uusin vajaa vuosi sitten jäykimpiin alkuperäisiin mitä KL:llä oli tarjota. Samoin jousien alla olevat kumit on korkeimmat mitä sai. Taakse lisäsin vielä noin 6mm roiskeläpästä tehdyn korokekumin. Auton ryhti on mielestäni kohdillaan. Joustovara vaan ei riitä takana kun on kuormaa.
Olisko nuo jouset jo veltot paskat? Iskarithan minulla meni rikki tässä reilu viikko sitten kun oltii reisussa. Ronkka oli täynnä. Uudet pitäisi tulla tällä viikolla. Ei ollu hyllyssä KL:llä kun viikko sitten tein tilauksen.
Nyt siis ihan arvailua kun en koskaan ole edes käsissä pitäny saati nähny näitä vermeitä.
Pallot... Onkos se sellainen metallikuorinen "astia" jokna sisällä on jonkinlainen umpinainen kumipallo ja pallon sisällä jokin kaasu? Siis jonkinlainen paineakku ja öljyä tungetaan tilanteenmukaan astiaan. Astian sisällä oleva umpinainen kumipallo puristuu kasaan jolloin iskarin työntövoima suurenee? Meinaan vaan että jos perän korkeutta hallitsisi ns. manuaalisesti tarpeen mukaan.
-
sdlturbo
Re: Tasonsäätöiskareitten toiminta
Pallon keskellä kalvo, toinen puoli typpeä ja toinen puoli hydraulinestettä. Iskarissa oleva hydraulineste yhteydessä pallon hydraulinesteeseen. Jos typen paine vähenee tarpeeksi ei kaasu ota joustoa vastaan ja jousitus tuntuu kovalle. Takapään korkeuden säädöstä huolehtii vakaajatangosta tuleva tanko joka avaa venttiiliä kuormituksen mukaan. Typettömälle pallolla ajelu hajottaa iskarin.Jari Ke kirjoitti:Ihan lankku mutta tuossa ei ole tasonsäätövermeitä eikä niitä nyt niin usein tartekkaan mutta vaununvedossa ja pitemmillä reisuilla tuosta ominaisuudesta olisi kyllä hyötyä. Alusta tuossa on Sportline. Ihan mukava kun ronkka ei o ääriään myöten täynnä tavaraa tai vaunua perässä.
Jouset uusin vajaa vuosi sitten jäykimpiin alkuperäisiin mitä KL:llä oli tarjota. Samoin jousien alla olevat kumit on korkeimmat mitä sai. Taakse lisäsin vielä noin 6mm roiskeläpästä tehdyn korokekumin. Auton ryhti on mielestäni kohdillaan. Joustovara vaan ei riitä takana kun on kuormaa.
Olisko nuo jouset jo veltot paskat? Iskarithan minulla meni rikki tässä reilu viikko sitten kun oltii reisussa. Ronkka oli täynnä. Uudet pitäisi tulla tällä viikolla. Ei ollu hyllyssä KL:llä kun viikko sitten tein tilauksen.
Nyt siis ihan arvailua kun en koskaan ole edes käsissä pitäny saati nähny näitä vermeitä.
Pallot... Onkos se sellainen metallikuorinen "astia" jokna sisällä on jonkinlainen umpinainen kumipallo ja pallon sisällä jokin kaasu? Siis jonkinlainen paineakku ja öljyä tungetaan tilanteenmukaan astiaan. Astian sisällä oleva umpinainen kumipallo puristuu kasaan jolloin iskarin työntövoima suurenee? Meinaan vaan että jos perän korkeutta hallitsisi ns. manuaalisesti tarpeen mukaan.
- LopenUupunut
- Mersumaanikko

- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: Tasonsäätöiskareitten toiminta
njaa, ronkka on ilmesesti tavaratilaJari Ke kirjoitti:Ihan lankku mutta tuossa ei ole tasonsäätövermeitä eikä niitä nyt niin usein tartekkaan mutta vaununvedossa ja pitemmillä reisuilla tuosta ominaisuudesta olisi kyllä hyötyä. Alusta tuossa on Sportline. Ihan mukava kun ronkka ei o ääriään myöten täynnä tavaraa tai vaunua perässä.
Jouset uusin vajaa vuosi sitten jäykimpiin alkuperäisiin mitä KL:llä oli tarjota. Samoin jousien alla olevat kumit on korkeimmat mitä sai. Taakse lisäsin vielä noin 6mm roiskeläpästä tehdyn korokekumin. Auton ryhti on mielestäni kohdillaan. Joustovara vaan ei riitä takana kun on kuormaa.
Olisko nuo jouset jo veltot paskat? Iskarithan minulla meni rikki tässä reilu viikko sitten kun oltii reisussa. Ronkka oli täynnä. Uudet pitäisi tulla tällä viikolla. Ei ollu hyllyssä KL:llä kun viikko sitten tein tilauksen.
Nyt siis ihan arvailua kun en koskaan ole edes käsissä pitäny saati nähny näitä vermeitä.
Pallot... Onkos se sellainen metallikuorinen "astia" jokna sisällä on jonkinlainen umpinainen kumipallo ja pallon sisällä jokin kaasu? Siis jonkinlainen paineakku ja öljyä tungetaan tilanteenmukaan astiaan. Astian sisällä oleva umpinainen kumipallo puristuu kasaan jolloin iskarin työntövoima suurenee? Meinaan vaan että jos perän korkeutta hallitsisi ns. manuaalisesti tarpeen mukaan.
se vaunu varmaan kannattaa lastata melko tasapainoiseksi....niin moni useasti lastaa kaiken kaman sinne etuaisan suuntaan ja sitten autossa on takanen maassa ja vaunussa takanen taivaassa.....onko sulla ollut oikein lastattu ja painotettu?
ei ne jouset vuodessa kuoleennu jos ei sulla ole kokoajan tonnia tiiliä siellä ronkassa.....
Opel, "weird lieben autos"....
Re: Tasonsäätöiskareitten toiminta
Aisapaino noin 70 - 90kg. Jos aisapainoa on vähemmän lähtee solikka kiemurtelemaan. Vaunun sisälle tulevat romppeet olen sijoitellut mahdollisimman lähelle akselistoa jolloin massan heijausvoimat on mahdollisimman pienet. Ronkka ei ole vaunuillessa läheskään täynnä. laukut ym. ovat tuolloin vaunussa.
Ronkka on pääsääntöisesti tyhjä mutta reisussa se ei ole enkä kuskaa tiiliä reisuilla enkä muutenkaan
Nelihenkinen perhe kaksi lasta. Olen samaa mieltä siitä ettei pitäisi pohjata mutta niin se vain tekee. Testaan jouset vertaamalla niitä vanhoihin iskarinvaihdon yhteydessä. Teen puntarin jolla kuormitan irtonaista jousta vakiokuormalla ja mittaan painuman vanhasta ja uudesta. Sittenpähän tuon tietää onko jouset veltostuneet vai ei.
Pitäisiköhän kokeilla vakioalustan jäykintä jousta ja lyhentää sitä sopivasti? Tai sit tuosta säätöiskarista rakentaa sellaiset et tilanteenmukaan saa nostetta jos haluaa. Kokojärjestelmän laittaminen lienee todella työläs operaatio?
Onko Sportline alustoissa ollut tasonsäätöä alkuperäisasennuksena? Meinaan sitä että iskarit lienee erimittaisia normi vs. Sportline? Tarkoittaisi sitä ettei alle voi laittaa mitätahansa tasonsäätösettiä?
Ronkka on pääsääntöisesti tyhjä mutta reisussa se ei ole enkä kuskaa tiiliä reisuilla enkä muutenkaan
Pitäisiköhän kokeilla vakioalustan jäykintä jousta ja lyhentää sitä sopivasti? Tai sit tuosta säätöiskarista rakentaa sellaiset et tilanteenmukaan saa nostetta jos haluaa. Kokojärjestelmän laittaminen lienee todella työläs operaatio?
Onko Sportline alustoissa ollut tasonsäätöä alkuperäisasennuksena? Meinaan sitä että iskarit lienee erimittaisia normi vs. Sportline? Tarkoittaisi sitä ettei alle voi laittaa mitätahansa tasonsäätösettiä?
Re: Tasonsäätöiskareitten toiminta
Minimissään tarvitset tasonsäätöiskarit, kaasupallot, hydraulipumpun( tandempumppuJari Ke kirjoitti:
Tai sit tuosta säätöiskarista rakentaa sellaiset et tilanteenmukaan saa nostetta jos haluaa. Kokojärjestelmän laittaminen lienee todella työläs operaatio?
Hinnaksi tullee uusilla osilla itse tehden 2000-3000€, purkuosilla toki huomattavasti halvempaa.
Ainakin farmarissa on sportline-alustan yhteydessä tasonsäätö takana, todennäköisesti myös sedaniin on saanut sportlinen tasonsäädöllä.Jari Ke kirjoitti: Onko Sportline alustoissa ollut tasonsäätöä alkuperäisasennuksena? Meinaan sitä että iskarit lienee erimittaisia normi vs. Sportline? Tarkoittaisi sitä ettei alle voi laittaa mitätahansa tasonsäätösettiä?
Sedanin ja farmarin iskarit eivät käy ristiin. Ainakaan niin päin että farmariin laittaisi sedanin iskarit, toisinpäin saattaa olla mahdollista, mutta siinäkin saattaa tulla ongelmia vastaan.
Re: Tasonsäätöiskareitten toiminta
Käukö hydraalinen iskari normi iskarin paikalle ilman muutostöitä? Yläpää ilmeisesti se kriittisempi?
Re: Tasonsäätöiskareitten toiminta
Vieläköhän löytyy myynnistä "tavallisia" säädettäviä kuormankanto iskareita. Niitä oli ainakin Monroella. Nehän oli sellaisi iskareita johon saattoi lisätä ilmanpainetta iskarin yläpäästä rengasventtiilin kautta huoltoasemalla. Lisävarusteena siihen sai myös pienen kompuran tavarasäiliöön ja käyttökatkaisijan ohjaamoon, jolla saattoi säätää perää myös ajon aikana. Oli toimiva ja näppärä laite.
Mutta tuo 90 kg:n aisapaino tuntuu kyllä isolta, itse oon pärjänny soliferin ja Capyn kanssa 20-30 kg:n aisapainolla.
Mutta tuo 90 kg:n aisapaino tuntuu kyllä isolta, itse oon pärjänny soliferin ja Capyn kanssa 20-30 kg:n aisapainolla.
Re: Tasonsäätöiskareitten toiminta
Omassa autossani oikean puolen tasonsäätötakaiskari kolahtaa montuissa. Iskarit toimivt mielestäni oikein, myös katsastuksessa hyvät, mutta tuo kolahdus, kuin "löisi pohjaan". Iskarin kiinnityksessä ei tunnu välystä. Viosiko vika olla paineakussa? Vaihdoin järjestelmään öljyn, joka oli melko mustaa ja hieman vaahtomaista.
Re: Tasonsäätöiskareitten toiminta
Alapallo väljä, tyyppivika, hae alapallo hakusanalla vanhoja viestejä.
MB 220 CDI T A S211 Elegance 2009
Vanhat
MB 220 CDI T -02
MB 230 TE -90
Vanhat
MB 220 CDI T -02
MB 230 TE -90
Re: Tasonsäätöiskareitten toiminta
Taka-akselistossa ei ole palloniveltä, on vain tukivarren ulompi hela, jota myös "narinaniveleksi" kutsutaan. Toki siinä helassa on hieman pallomainen rakenne, mutta takapyörän ei tarvitse kääntyä. Autossani tuossa helassa ei ole väljää. Oli mulla aikaisemmin "Väyrynen" jossa kyseinen hela oli melko väljä, eikä silti kolahdellut, mutta katsastusmies käski vaihtamaan.
Re: Tasonsäätöiskareitten toiminta
No kylla tasonsäätöiskarissa on alapäässä jousikuormitteinen pallonivel, jonka jousi kuoleentuu säännönmukaisesti noin 200-300Mm kohdalla ja alkaa kolisemaan.
Kolme noita vaihtanut, yhden 124:seen ja kaksi 210:seen.
Kolme noita vaihtanut, yhden 124:seen ja kaksi 210:seen.
MB 220 CDI T A S211 Elegance 2009
Vanhat
MB 220 CDI T -02
MB 230 TE -90
Vanhat
MB 220 CDI T -02
MB 230 TE -90
Re: Tasonsäätöiskareitten toiminta
Kyseessä W140 korimalli. Iskari on erilainen, kuin 124:ssa tai 210:ssä. Ei ole palloniveltä, vaan narinahelaa muistuttava muhvi, joka on hitsattu iskarin alaosaan. Kuvassa vasemmalla.

Viimeksi muokannut rokka1965, To 10.03.2011 22:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Tasonsäätöiskareitten toiminta
Juuri näin. Minulla kolisi myös oikeanpuolen takaiskari farkussa. Vaihdoin pallot ja pelit, ei vaikutusta. Kolina poistui vain vaihtamalla käytetty napakka iskunvaimennin Venetmäeltä.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: Tasonsäätöiskareitten toiminta
Niin osaako joku kertoa käykö hydraalinen iskari suoraan normin paikalle? Entä missä on pallojen paikka?Jari Ke kirjoitti:Käukö hydraalinen iskari normi iskarin paikalle ilman muutostöitä? Yläpää ilmeisesti se kriittisempi?
Joku kuva olisi kertonut että ne olis taka-akseliin kiinnitettynä? Lienenkö tulkinnut kuvaa oikein? En ajatellutkaan laittaa koko järjestelmää vaan osan siitä
Re: Tasonsäätöiskareitten toiminta
No niinpäs näkyy olevan, omaa kokemusta vain 124 ja 210.
Surkea konstruktio tuo 124 ja 210:sen muuten, itse iskari tuntuisi kestävän maailman tappiin.
123:seen kuulemma vielä sai tuon nivelen varaosana.
Surkea konstruktio tuo 124 ja 210:sen muuten, itse iskari tuntuisi kestävän maailman tappiin.
123:seen kuulemma vielä sai tuon nivelen varaosana.
MB 220 CDI T A S211 Elegance 2009
Vanhat
MB 220 CDI T -02
MB 230 TE -90
Vanhat
MB 220 CDI T -02
MB 230 TE -90
Re: Tasonsäätöiskareitten toiminta
Kyllähän se iskri siihen käy, muttaJari Ke kirjoitti:Niin osaako joku kertoa käykö hydraalinen iskari suoraan normin paikalle? Entä missä on pallojen paikka?Jari Ke kirjoitti:Käukö hydraalinen iskari normi iskarin paikalle ilman muutostöitä? Yläpää ilmeisesti se kriittisempi?
Joku kuva olisi kertonut että ne olis taka-akseliin kiinnitettynä? Lienenkö tulkinnut kuvaa oikein? En ajatellutkaan laittaa koko järjestelmää vaan osan siitä
jos meinaat laittaa hydrauliset tasonsäätöiskarit, niin joudut kyllä asentamaan koko järjestelmän. Ne eivät toimi mitenkään ilman hydraulipumppua ja paineakkuja. Tasonsäätöventtiili ei ole välttämätön mutta, ilman sitä em. iskari toimii kuten tavallinen nesteiskari.
Re: Tasonsäätöiskareitten toiminta
No jo oikein haluaisi keventää sitä dragsteria niin jollain käsipumpulla (rasvapärssi ?) voisi pumpata takaiskuventtiilin läpi paineen iskari/pallo järjestelmään ja nostaa siten perän halutulle korkeudelle. Sitten tarvitaan toinen venttiili, josta voisi päästää paineistettua hydraulinestettä pois kun haluaa sen tippuvan. Pitää vain sitten toivoa, että se paine pysyy siellä tai pumpata pysäkillä aina lisää
Jousien pitäisi kuitenkin kantaa se puolet kuormasta kun ei se iskarin (pallon kaasutila) joustotilakaan saa asettua sinne äärilaitaansa.
Tasonsäätöiskareiden kanssa onneksi ne jouset on aina löysemmät mitä tavallisessa, joten tavallisen jousen ja tasonsäätöiskarin yhdistelmä kantaa kyllä paljon massaa.
Farkussa on tavallisessa tasonsäätöiskari (numero7) ja jos on farkku sprotline niin siinä on numero6, joka on hitusen lyhyempi. Eiköhän sulle sovi kumpi vain, pidempi pitää vain säätää vähän ylemmäs, jotta se olisi siellä kesekllä käyttöaluetta.
Pallot on kiinni farkun "takakontin" alapelleissa, siis auton pohjassa, liitos banjolla ja tavallista jarruletkua paksummalla metalliputkella, paksu jarruletku toimii tuossa hyvin. Käsittääkseni osa iskunavaimennuksesta syntyy juurikin siitä kun hydraulineste liikkuu siinä putkessa pallon ja iskarin välissä, ja se on hidasta, siis vaimenstaa virtausta.
Jousien pitäisi kuitenkin kantaa se puolet kuormasta kun ei se iskarin (pallon kaasutila) joustotilakaan saa asettua sinne äärilaitaansa.
Tasonsäätöiskareiden kanssa onneksi ne jouset on aina löysemmät mitä tavallisessa, joten tavallisen jousen ja tasonsäätöiskarin yhdistelmä kantaa kyllä paljon massaa.
Farkussa on tavallisessa tasonsäätöiskari (numero7) ja jos on farkku sprotline niin siinä on numero6, joka on hitusen lyhyempi. Eiköhän sulle sovi kumpi vain, pidempi pitää vain säätää vähän ylemmäs, jotta se olisi siellä kesekllä käyttöaluetta.
Pallot on kiinni farkun "takakontin" alapelleissa, siis auton pohjassa, liitos banjolla ja tavallista jarruletkua paksummalla metalliputkella, paksu jarruletku toimii tuossa hyvin. Käsittääkseni osa iskunavaimennuksesta syntyy juurikin siitä kun hydraulineste liikkuu siinä putkessa pallon ja iskarin välissä, ja se on hidasta, siis vaimenstaa virtausta.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Tasonsäätöiskareitten toiminta
Minähän en tätä usko et koko järjestelmä tarttee laittaa ja tyhmyydestä sitten saa kärsiä koko kropparokka1965 kirjoitti:Kyllähän se iskri siihen käy, muttaJari Ke kirjoitti:Niin osaako joku kertoa käykö hydraalinen iskari suoraan normin paikalle? Entä missä on pallojen paikka?Jari Ke kirjoitti:Käukö hydraalinen iskari normi iskarin paikalle ilman muutostöitä? Yläpää ilmeisesti se kriittisempi?
Joku kuva olisi kertonut että ne olis taka-akseliin kiinnitettynä? Lienenkö tulkinnut kuvaa oikein? En ajatellutkaan laittaa koko järjestelmää vaan osan siitä
jos meinaat laittaa hydrauliset tasonsäätöiskarit, niin joudut kyllä asentamaan koko järjestelmän. Ne eivät toimi mitenkään ilman hydraulipumppua ja paineakkuja. Tasonsäätöventtiili ei ole välttämätön mutta, ilman sitä em. iskari toimii kuten tavallinen nesteiskari.
Totta tietty on se että mukavuuden nimissä järjestelmä saisi toimia automaattisesti.
Re: Tasonsäätöiskareitten toiminta
no nytkö tehdään kaupat iskareista ja palloista? =)
Harrastus ei ole harrastus, jos ei siihen kaikki rahat mene!
KAWASAKI ZX10R 2011
w220 320CDI
w639 115CDI
KAWASAKI ZX10R 2011
w220 320CDI
w639 115CDI
Re: Tasonsäätöiskareitten toiminta
Nyt Tuliko tekstari perille?GUNTHER kirjoitti:no nytkö tehdään kaupat iskareista ja palloista? =)
Re: Tasonsäätöiskareitten toiminta
Eilen tuli Bilsteinin Sprintit ja Hydrauliset iskarit tuli tänään matkahuollosta. Mitta kasassa ollessaan on kummassakin suunnilleen sama Tai no toinen oli sentin pidempi eli nuo ostamani hydtauliset käy pituutensa puolesta mainiosti.
Nyt sitte sitä toimivaa luovuutta kehiin.
Tandempumppu tuossa autossa kyllä olisi. ASD:tä varten se on siihen isketty ja jos sakemannin kuvia oikein ymmärsin niin kahta erilaista pumppua tuohon tasonsäätöön on käytetty Toinen nokka-akselin päässä ja toinen ojaustehostimen yhteydessä ns. tandempumppu.
Katsotaan nyt miten tuon saisi toimimaan ns. kevyellä versiolla.
Tandempumppu ilmeisesti pitää painelinjassa auton käynnissä ollessaan aina tietyn paineen?
Nyt sitte sitä toimivaa luovuutta kehiin.
Katsotaan nyt miten tuon saisi toimimaan ns. kevyellä versiolla.
Tandempumppu ilmeisesti pitää painelinjassa auton käynnissä ollessaan aina tietyn paineen?
Re: Tasonsäätöiskareitten toiminta
Eli mikä sulla tulee rajoittamaan sen paineen/nesteen määrää iskareilla/palloissa, käsisäätöiset venttiilit?
Ihan mielenkiintoinen kokeilu kyllä.
Tietääkö joku onko siinä tasonsäätöventtilissä jokin ylipaineen rajoitin tms varoventtiili eli kestääkö iskarit/pallot kysellemättä mitä tandempumppu linjaan pukkaa milläkin kierrosluvulla?
Ihan mielenkiintoinen kokeilu kyllä.
Tietääkö joku onko siinä tasonsäätöventtilissä jokin ylipaineen rajoitin tms varoventtiili eli kestääkö iskarit/pallot kysellemättä mitä tandempumppu linjaan pukkaa milläkin kierrosluvulla?
300td -91, manuaali.
Re: Tasonsäätöiskareitten toiminta
<mutu varoitus>
Eiköhän kaikissa nestepumpuissa ole paineensäätöventtiili/järjestelmä
Semmonenhan se Jarillakin pitää olla valmiina jo ASD perääkin varten.
Eiköhän kaikissa nestepumpuissa ole paineensäätöventtiili/järjestelmä
Semmonenhan se Jarillakin pitää olla valmiina jo ASD perääkin varten.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Tasonsäätöiskareitten toiminta
Mietiskelin tuota systeemiä ja mieleeni tuli ratkaisu jossa T -haaralla ottaisi perälle tulevasta painelinjasta paineen ja paluun laittaisi sitten paluulinjaan samalla lailla T -haaralla. Hommelin voisi saada toimimaan ihankin automaattisesti kun vaan laittaa sen tasonsäätöventtiilin? Ja jos haluaa hifistellä niin siihen saisi järjestetyksi kabiiniin tasonsäädön
Sellainenkin vissiin on ihan orkkisasennuksena joihinkin olemassa tai ainakin niin ymmärsin kuvista mitä kattelin?
Katsotaan nyt miten tuo tulee tehdyksi vai tuleeko mitenkään
Katsotaan nyt miten tuo tulee tehdyksi vai tuleeko mitenkään
Re: Tasonsäätöiskareitten toiminta
Potentiometri sinne taka-akselille ja vähän sähköjohtoa niin saat citikan ominaisuudet esiin 
Lisää tietoa: www.skg.fi
-
Johtotähti93
- Sisäänajossa

- Viestit: 14
- Liittynyt: Ke 06.04.2011 18:03
Re: Tasonsäätöiskareitten toiminta
Moi ! Ostin vasta 124 farkun v.93. On hydrauliset takaiskarit. Nyt ongelma kuskin puoli on selvästi alempana edestä ja takaa. Mistä lähtisin etsimään vikaa ? Mikä ihme on etupäässä kun on myös n.7cm alempana kun toinen puoli ? Jousen vaihdoin ensimmäiseksi eikä mitään näkyvää taipumista ole pelleissäkään. Jousen yläpää oli ja kunnossa.




