Tasonsäätöiskareitten toiminta

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5429
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Tasonsäätöiskareitten toiminta

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Osaisikos joku tyhjentävästi selostaa tuollaisten toimintaperiaatteen? Pallojen tehtävä? Joku pumppu pumppaa öljyä kun painoa laitetaan konttiin.. Onko tuo iskari siis täynnä öljyä ja pallo hoitelee jouston vai miten se menee?

Projektia mielessä mutta koko järjestelmän laittaminen ei taida olla ihan pikkujuttu joten sellainen omavalmiste houkuttaisi :)
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Tasonsäätöiskareitten toiminta

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

okei, en sitten tiedä mikä auto sinulla on mutta oletan olevan väyrynen koska puhut öljystä?

oletan järjestelmän olevan seuraavanlainen ja toimintaselostuksen myös:

1.ohjaustehostin ja tasonsäätö toimivat samalla pumpulla
2.pumppu nostaa paineen
3.taka-akselin ja takapuskurin välissä oleva tasonsäädön venttiili ohjaa iskunvaimentimille öljyn+paineen, pyrkii pitämään sen vakiona ja korkeutta mittaa jostakin tukitangosta, mahdollisesti kallistuksenvakaajasta?
4.pallot takakontissa ovat "varoventtiilit" kun tulee jouston aika ajotilanteessa ottavat vastaan iskun, eli toimivat paineentasaajina.
5.säiliö konehuoneessa on öljynpaluupaikka/säiliö jossa on suodatin....


jotenkin näin itse olen järjestelmän toimivan.....ehkä tuohonkin pitäisi perehtyä paremmin jossain vaiheessa kun könyää auton alla....

jos sinulla on airmatic ei tämä ohje ole relevantti.....eikä välttämättä muutenkaan, mutta kun keskustelu on avattu uskon ja tiedän että tähänkin liittyy mukaan joku kuka on tuon järjestelmän purkanut osa osalta ja tietää siitä kaiken :D
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5429
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tasonsäätöiskareitten toiminta

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Ihan lankku mutta tuossa ei ole tasonsäätövermeitä eikä niitä nyt niin usein tartekkaan mutta vaununvedossa ja pitemmillä reisuilla tuosta ominaisuudesta olisi kyllä hyötyä. Alusta tuossa on Sportline. Ihan mukava kun ronkka ei o ääriään myöten täynnä tavaraa tai vaunua perässä.

Jouset uusin vajaa vuosi sitten jäykimpiin alkuperäisiin mitä KL:llä oli tarjota. Samoin jousien alla olevat kumit on korkeimmat mitä sai. Taakse lisäsin vielä noin 6mm roiskeläpästä tehdyn korokekumin. Auton ryhti on mielestäni kohdillaan. Joustovara vaan ei riitä takana kun on kuormaa.

Olisko nuo jouset jo veltot paskat? Iskarithan minulla meni rikki tässä reilu viikko sitten kun oltii reisussa. Ronkka oli täynnä. Uudet pitäisi tulla tällä viikolla. Ei ollu hyllyssä KL:llä kun viikko sitten tein tilauksen.

Nyt siis ihan arvailua kun en koskaan ole edes käsissä pitäny saati nähny näitä vermeitä.
Pallot... Onkos se sellainen metallikuorinen "astia" jokna sisällä on jonkinlainen umpinainen kumipallo ja pallon sisällä jokin kaasu? Siis jonkinlainen paineakku ja öljyä tungetaan tilanteenmukaan astiaan. Astian sisällä oleva umpinainen kumipallo puristuu kasaan jolloin iskarin työntövoima suurenee? Meinaan vaan että jos perän korkeutta hallitsisi ns. manuaalisesti tarpeen mukaan.
sdlturbo

Re: Tasonsäätöiskareitten toiminta

Viesti Kirjoittaja sdlturbo »

Jari Ke kirjoitti:Ihan lankku mutta tuossa ei ole tasonsäätövermeitä eikä niitä nyt niin usein tartekkaan mutta vaununvedossa ja pitemmillä reisuilla tuosta ominaisuudesta olisi kyllä hyötyä. Alusta tuossa on Sportline. Ihan mukava kun ronkka ei o ääriään myöten täynnä tavaraa tai vaunua perässä.

Jouset uusin vajaa vuosi sitten jäykimpiin alkuperäisiin mitä KL:llä oli tarjota. Samoin jousien alla olevat kumit on korkeimmat mitä sai. Taakse lisäsin vielä noin 6mm roiskeläpästä tehdyn korokekumin. Auton ryhti on mielestäni kohdillaan. Joustovara vaan ei riitä takana kun on kuormaa.

Olisko nuo jouset jo veltot paskat? Iskarithan minulla meni rikki tässä reilu viikko sitten kun oltii reisussa. Ronkka oli täynnä. Uudet pitäisi tulla tällä viikolla. Ei ollu hyllyssä KL:llä kun viikko sitten tein tilauksen.

Nyt siis ihan arvailua kun en koskaan ole edes käsissä pitäny saati nähny näitä vermeitä.
Pallot... Onkos se sellainen metallikuorinen "astia" jokna sisällä on jonkinlainen umpinainen kumipallo ja pallon sisällä jokin kaasu? Siis jonkinlainen paineakku ja öljyä tungetaan tilanteenmukaan astiaan. Astian sisällä oleva umpinainen kumipallo puristuu kasaan jolloin iskarin työntövoima suurenee? Meinaan vaan että jos perän korkeutta hallitsisi ns. manuaalisesti tarpeen mukaan.
Pallon keskellä kalvo, toinen puoli typpeä ja toinen puoli hydraulinestettä. Iskarissa oleva hydraulineste yhteydessä pallon hydraulinesteeseen. Jos typen paine vähenee tarpeeksi ei kaasu ota joustoa vastaan ja jousitus tuntuu kovalle. Takapään korkeuden säädöstä huolehtii vakaajatangosta tuleva tanko joka avaa venttiiliä kuormituksen mukaan. Typettömälle pallolla ajelu hajottaa iskarin.
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Tasonsäätöiskareitten toiminta

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

Jari Ke kirjoitti:Ihan lankku mutta tuossa ei ole tasonsäätövermeitä eikä niitä nyt niin usein tartekkaan mutta vaununvedossa ja pitemmillä reisuilla tuosta ominaisuudesta olisi kyllä hyötyä. Alusta tuossa on Sportline. Ihan mukava kun ronkka ei o ääriään myöten täynnä tavaraa tai vaunua perässä.

Jouset uusin vajaa vuosi sitten jäykimpiin alkuperäisiin mitä KL:llä oli tarjota. Samoin jousien alla olevat kumit on korkeimmat mitä sai. Taakse lisäsin vielä noin 6mm roiskeläpästä tehdyn korokekumin. Auton ryhti on mielestäni kohdillaan. Joustovara vaan ei riitä takana kun on kuormaa.

Olisko nuo jouset jo veltot paskat? Iskarithan minulla meni rikki tässä reilu viikko sitten kun oltii reisussa. Ronkka oli täynnä. Uudet pitäisi tulla tällä viikolla. Ei ollu hyllyssä KL:llä kun viikko sitten tein tilauksen.

Nyt siis ihan arvailua kun en koskaan ole edes käsissä pitäny saati nähny näitä vermeitä.
Pallot... Onkos se sellainen metallikuorinen "astia" jokna sisällä on jonkinlainen umpinainen kumipallo ja pallon sisällä jokin kaasu? Siis jonkinlainen paineakku ja öljyä tungetaan tilanteenmukaan astiaan. Astian sisällä oleva umpinainen kumipallo puristuu kasaan jolloin iskarin työntövoima suurenee? Meinaan vaan että jos perän korkeutta hallitsisi ns. manuaalisesti tarpeen mukaan.
njaa, ronkka on ilmesesti tavaratila :wink: .....kyllä kait tuon pitäisi kestää normi kantavuuden painot?
se vaunu varmaan kannattaa lastata melko tasapainoiseksi....niin moni useasti lastaa kaiken kaman sinne etuaisan suuntaan ja sitten autossa on takanen maassa ja vaunussa takanen taivaassa.....onko sulla ollut oikein lastattu ja painotettu?

ei ne jouset vuodessa kuoleennu jos ei sulla ole kokoajan tonnia tiiliä siellä ronkassa.....
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5429
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tasonsäätöiskareitten toiminta

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Aisapaino noin 70 - 90kg. Jos aisapainoa on vähemmän lähtee solikka kiemurtelemaan. Vaunun sisälle tulevat romppeet olen sijoitellut mahdollisimman lähelle akselistoa jolloin massan heijausvoimat on mahdollisimman pienet. Ronkka ei ole vaunuillessa läheskään täynnä. laukut ym. ovat tuolloin vaunussa.

Ronkka on pääsääntöisesti tyhjä mutta reisussa se ei ole enkä kuskaa tiiliä reisuilla enkä muutenkaan :lol: Nelihenkinen perhe kaksi lasta. Olen samaa mieltä siitä ettei pitäisi pohjata mutta niin se vain tekee. Testaan jouset vertaamalla niitä vanhoihin iskarinvaihdon yhteydessä. Teen puntarin jolla kuormitan irtonaista jousta vakiokuormalla ja mittaan painuman vanhasta ja uudesta. Sittenpähän tuon tietää onko jouset veltostuneet vai ei.

Pitäisiköhän kokeilla vakioalustan jäykintä jousta ja lyhentää sitä sopivasti? Tai sit tuosta säätöiskarista rakentaa sellaiset et tilanteenmukaan saa nostetta jos haluaa. Kokojärjestelmän laittaminen lienee todella työläs operaatio?

Onko Sportline alustoissa ollut tasonsäätöä alkuperäisasennuksena? Meinaan sitä että iskarit lienee erimittaisia normi vs. Sportline? Tarkoittaisi sitä ettei alle voi laittaa mitätahansa tasonsäätösettiä?
teppo21
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 275
Liittynyt: Ma 02.02.2009 12:04

Re: Tasonsäätöiskareitten toiminta

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

Jari Ke kirjoitti:
Tai sit tuosta säätöiskarista rakentaa sellaiset et tilanteenmukaan saa nostetta jos haluaa. Kokojärjestelmän laittaminen lienee todella työläs operaatio?
Minimissään tarvitset tasonsäätöiskarit, kaasupallot, hydraulipumpun( tandempumppu :arrow: ohjaustehostimen pumpun tilalle) ja venttiilin. Ja tietysti putkiston veto.
Hinnaksi tullee uusilla osilla itse tehden 2000-3000€, purkuosilla toki huomattavasti halvempaa.
Jari Ke kirjoitti: Onko Sportline alustoissa ollut tasonsäätöä alkuperäisasennuksena? Meinaan sitä että iskarit lienee erimittaisia normi vs. Sportline? Tarkoittaisi sitä ettei alle voi laittaa mitätahansa tasonsäätösettiä?
Ainakin farmarissa on sportline-alustan yhteydessä tasonsäätö takana, todennäköisesti myös sedaniin on saanut sportlinen tasonsäädöllä.

Sedanin ja farmarin iskarit eivät käy ristiin. Ainakaan niin päin että farmariin laittaisi sedanin iskarit, toisinpäin saattaa olla mahdollista, mutta siinäkin saattaa tulla ongelmia vastaan.
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5429
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tasonsäätöiskareitten toiminta

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Käukö hydraalinen iskari normi iskarin paikalle ilman muutostöitä? Yläpää ilmeisesti se kriittisempi?
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Re: Tasonsäätöiskareitten toiminta

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Vieläköhän löytyy myynnistä "tavallisia" säädettäviä kuormankanto iskareita. Niitä oli ainakin Monroella. Nehän oli sellaisi iskareita johon saattoi lisätä ilmanpainetta iskarin yläpäästä rengasventtiilin kautta huoltoasemalla. Lisävarusteena siihen sai myös pienen kompuran tavarasäiliöön ja käyttökatkaisijan ohjaamoon, jolla saattoi säätää perää myös ajon aikana. Oli toimiva ja näppärä laite.

Mutta tuo 90 kg:n aisapaino tuntuu kyllä isolta, itse oon pärjänny soliferin ja Capyn kanssa 20-30 kg:n aisapainolla.
Avatar
rokka1965
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Ma 10.01.2011 21:38

Re: Tasonsäätöiskareitten toiminta

Viesti Kirjoittaja rokka1965 »

Omassa autossani oikean puolen tasonsäätötakaiskari kolahtaa montuissa. Iskarit toimivt mielestäni oikein, myös katsastuksessa hyvät, mutta tuo kolahdus, kuin "löisi pohjaan". Iskarin kiinnityksessä ei tunnu välystä. Viosiko vika olla paineakussa? Vaihdoin järjestelmään öljyn, joka oli melko mustaa ja hieman vaahtomaista.
Avatar
mese230te
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 108
Liittynyt: Su 25.01.2004 08:40
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tasonsäätöiskareitten toiminta

Viesti Kirjoittaja mese230te »

Alapallo väljä, tyyppivika, hae alapallo hakusanalla vanhoja viestejä.
MB 220 CDI T A S211 Elegance 2009
Vanhat
MB 220 CDI T -02
MB 230 TE -90
Avatar
rokka1965
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Ma 10.01.2011 21:38

Re: Tasonsäätöiskareitten toiminta

Viesti Kirjoittaja rokka1965 »

Taka-akselistossa ei ole palloniveltä, on vain tukivarren ulompi hela, jota myös "narinaniveleksi" kutsutaan. Toki siinä helassa on hieman pallomainen rakenne, mutta takapyörän ei tarvitse kääntyä. Autossani tuossa helassa ei ole väljää. Oli mulla aikaisemmin "Väyrynen" jossa kyseinen hela oli melko väljä, eikä silti kolahdellut, mutta katsastusmies käski vaihtamaan.
Avatar
mese230te
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 108
Liittynyt: Su 25.01.2004 08:40
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tasonsäätöiskareitten toiminta

Viesti Kirjoittaja mese230te »

No kylla tasonsäätöiskarissa on alapäässä jousikuormitteinen pallonivel, jonka jousi kuoleentuu säännönmukaisesti noin 200-300Mm kohdalla ja alkaa kolisemaan.
Kolme noita vaihtanut, yhden 124:seen ja kaksi 210:seen.
MB 220 CDI T A S211 Elegance 2009
Vanhat
MB 220 CDI T -02
MB 230 TE -90
Avatar
rokka1965
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Ma 10.01.2011 21:38

Re: Tasonsäätöiskareitten toiminta

Viesti Kirjoittaja rokka1965 »

Kyseessä W140 korimalli. Iskari on erilainen, kuin 124:ssa tai 210:ssä. Ei ole palloniveltä, vaan narinahelaa muistuttava muhvi, joka on hitsattu iskarin alaosaan. Kuvassa vasemmalla.Kuva
Viimeksi muokannut rokka1965, To 10.03.2011 22:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14211
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tasonsäätöiskareitten toiminta

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Juuri näin. Minulla kolisi myös oikeanpuolen takaiskari farkussa. Vaihdoin pallot ja pelit, ei vaikutusta. Kolina poistui vain vaihtamalla käytetty napakka iskunvaimennin Venetmäeltä.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5429
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tasonsäätöiskareitten toiminta

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Jari Ke kirjoitti:Käukö hydraalinen iskari normi iskarin paikalle ilman muutostöitä? Yläpää ilmeisesti se kriittisempi?
Niin osaako joku kertoa käykö hydraalinen iskari suoraan normin paikalle? Entä missä on pallojen paikka?

Joku kuva olisi kertonut että ne olis taka-akseliin kiinnitettynä? Lienenkö tulkinnut kuvaa oikein? En ajatellutkaan laittaa koko järjestelmää vaan osan siitä
Avatar
mese230te
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 108
Liittynyt: Su 25.01.2004 08:40
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tasonsäätöiskareitten toiminta

Viesti Kirjoittaja mese230te »

No niinpäs näkyy olevan, omaa kokemusta vain 124 ja 210.

Surkea konstruktio tuo 124 ja 210:sen muuten, itse iskari tuntuisi kestävän maailman tappiin.
123:seen kuulemma vielä sai tuon nivelen varaosana.
MB 220 CDI T A S211 Elegance 2009
Vanhat
MB 220 CDI T -02
MB 230 TE -90
Avatar
rokka1965
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Ma 10.01.2011 21:38

Re: Tasonsäätöiskareitten toiminta

Viesti Kirjoittaja rokka1965 »

Jari Ke kirjoitti:
Jari Ke kirjoitti:Käukö hydraalinen iskari normi iskarin paikalle ilman muutostöitä? Yläpää ilmeisesti se kriittisempi?
Niin osaako joku kertoa käykö hydraalinen iskari suoraan normin paikalle? Entä missä on pallojen paikka?

Joku kuva olisi kertonut että ne olis taka-akseliin kiinnitettynä? Lienenkö tulkinnut kuvaa oikein? En ajatellutkaan laittaa koko järjestelmää vaan osan siitä
Kyllähän se iskri siihen käy, mutta
jos meinaat laittaa hydrauliset tasonsäätöiskarit, niin joudut kyllä asentamaan koko järjestelmän. Ne eivät toimi mitenkään ilman hydraulipumppua ja paineakkuja. Tasonsäätöventtiili ei ole välttämätön mutta, ilman sitä em. iskari toimii kuten tavallinen nesteiskari.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Tasonsäätöiskareitten toiminta

Viesti Kirjoittaja veskola »

No jo oikein haluaisi keventää sitä dragsteria niin jollain käsipumpulla (rasvapärssi ?) voisi pumpata takaiskuventtiilin läpi paineen iskari/pallo järjestelmään ja nostaa siten perän halutulle korkeudelle. Sitten tarvitaan toinen venttiili, josta voisi päästää paineistettua hydraulinestettä pois kun haluaa sen tippuvan. Pitää vain sitten toivoa, että se paine pysyy siellä tai pumpata pysäkillä aina lisää :mrgreen:

Jousien pitäisi kuitenkin kantaa se puolet kuormasta kun ei se iskarin (pallon kaasutila) joustotilakaan saa asettua sinne äärilaitaansa.

Tasonsäätöiskareiden kanssa onneksi ne jouset on aina löysemmät mitä tavallisessa, joten tavallisen jousen ja tasonsäätöiskarin yhdistelmä kantaa kyllä paljon massaa.

Farkussa on tavallisessa tasonsäätöiskari (numero7) ja jos on farkku sprotline niin siinä on numero6, joka on hitusen lyhyempi. Eiköhän sulle sovi kumpi vain, pidempi pitää vain säätää vähän ylemmäs, jotta se olisi siellä kesekllä käyttöaluetta.

Pallot on kiinni farkun "takakontin" alapelleissa, siis auton pohjassa, liitos banjolla ja tavallista jarruletkua paksummalla metalliputkella, paksu jarruletku toimii tuossa hyvin. Käsittääkseni osa iskunavaimennuksesta syntyy juurikin siitä kun hydraulineste liikkuu siinä putkessa pallon ja iskarin välissä, ja se on hidasta, siis vaimenstaa virtausta.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5429
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tasonsäätöiskareitten toiminta

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

rokka1965 kirjoitti:
Jari Ke kirjoitti:
Jari Ke kirjoitti:Käukö hydraalinen iskari normi iskarin paikalle ilman muutostöitä? Yläpää ilmeisesti se kriittisempi?
Niin osaako joku kertoa käykö hydraalinen iskari suoraan normin paikalle? Entä missä on pallojen paikka?

Joku kuva olisi kertonut että ne olis taka-akseliin kiinnitettynä? Lienenkö tulkinnut kuvaa oikein? En ajatellutkaan laittaa koko järjestelmää vaan osan siitä
Kyllähän se iskri siihen käy, mutta
jos meinaat laittaa hydrauliset tasonsäätöiskarit, niin joudut kyllä asentamaan koko järjestelmän. Ne eivät toimi mitenkään ilman hydraulipumppua ja paineakkuja. Tasonsäätöventtiili ei ole välttämätön mutta, ilman sitä em. iskari toimii kuten tavallinen nesteiskari.
Minähän en tätä usko et koko järjestelmä tarttee laittaa ja tyhmyydestä sitten saa kärsiä koko kroppa :lol: No nuo pallot on pakolliset se on selvää Kukaan koskaan ei ole tainnu tällaista kokeilla? Muistan kuitenkin ajan jolloin ihan huoltoasemalla pystyi lisäämään paineilmaa tarpeen mukaan takaiskareihin jos painoa oli ronkassa enemmän eikä niitä kukaan moittinu. Nyt tilalle tarttis laittaa öljyä muta eiköhän se mahtaisi onnistua. Jos kerta normi hydrauliset käy niin minähän kokeilen tätä 8)

Totta tietty on se että mukavuuden nimissä järjestelmä saisi toimia automaattisesti.
GUNTHER
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 217
Liittynyt: Su 05.11.2006 23:20
Paikkakunta: JYVÄSKYLÄ

Re: Tasonsäätöiskareitten toiminta

Viesti Kirjoittaja GUNTHER »

no nytkö tehdään kaupat iskareista ja palloista? =)
Harrastus ei ole harrastus, jos ei siihen kaikki rahat mene!

KAWASAKI ZX10R 2011
w220 320CDI
w639 115CDI
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5429
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tasonsäätöiskareitten toiminta

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

GUNTHER kirjoitti:no nytkö tehdään kaupat iskareista ja palloista? =)
Nyt Tuliko tekstari perille?
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5429
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tasonsäätöiskareitten toiminta

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Eilen tuli Bilsteinin Sprintit ja Hydrauliset iskarit tuli tänään matkahuollosta. Mitta kasassa ollessaan on kummassakin suunnilleen sama Tai no toinen oli sentin pidempi eli nuo ostamani hydtauliset käy pituutensa puolesta mainiosti.

Nyt sitte sitä toimivaa luovuutta kehiin. :lol: Tandempumppu tuossa autossa kyllä olisi. ASD:tä varten se on siihen isketty ja jos sakemannin kuvia oikein ymmärsin niin kahta erilaista pumppua tuohon tasonsäätöön on käytetty Toinen nokka-akselin päässä ja toinen ojaustehostimen yhteydessä ns. tandempumppu.
Katsotaan nyt miten tuon saisi toimimaan ns. kevyellä versiolla.

Tandempumppu ilmeisesti pitää painelinjassa auton käynnissä ollessaan aina tietyn paineen?
Avatar
roiala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: To 24.02.2005 17:09
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Tasonsäätöiskareitten toiminta

Viesti Kirjoittaja roiala »

Eli mikä sulla tulee rajoittamaan sen paineen/nesteen määrää iskareilla/palloissa, käsisäätöiset venttiilit?
Ihan mielenkiintoinen kokeilu kyllä.

Tietääkö joku onko siinä tasonsäätöventtilissä jokin ylipaineen rajoitin tms varoventtiili eli kestääkö iskarit/pallot kysellemättä mitä tandempumppu linjaan pukkaa milläkin kierrosluvulla?
300td -91, manuaali.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Tasonsäätöiskareitten toiminta

Viesti Kirjoittaja veskola »

<mutu varoitus>

Eiköhän kaikissa nestepumpuissa ole paineensäätöventtiili/järjestelmä :roll:

Semmonenhan se Jarillakin pitää olla valmiina jo ASD perääkin varten.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5429
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tasonsäätöiskareitten toiminta

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Mietiskelin tuota systeemiä ja mieleeni tuli ratkaisu jossa T -haaralla ottaisi perälle tulevasta painelinjasta paineen ja paluun laittaisi sitten paluulinjaan samalla lailla T -haaralla. Hommelin voisi saada toimimaan ihankin automaattisesti kun vaan laittaa sen tasonsäätöventtiilin? Ja jos haluaa hifistellä niin siihen saisi järjestetyksi kabiiniin tasonsäädön :D Sellainenkin vissiin on ihan orkkisasennuksena joihinkin olemassa tai ainakin niin ymmärsin kuvista mitä kattelin?

Katsotaan nyt miten tuo tulee tehdyksi vai tuleeko mitenkään :?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Tasonsäätöiskareitten toiminta

Viesti Kirjoittaja veskola »

Potentiometri sinne taka-akselille ja vähän sähköjohtoa niin saat citikan ominaisuudet esiin :mrgreen:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Johtotähti93
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ke 06.04.2011 18:03

Re: Tasonsäätöiskareitten toiminta

Viesti Kirjoittaja Johtotähti93 »

Moi ! Ostin vasta 124 farkun v.93. On hydrauliset takaiskarit. Nyt ongelma kuskin puoli on selvästi alempana edestä ja takaa. Mistä lähtisin etsimään vikaa ? Mikä ihme on etupäässä kun on myös n.7cm alempana kun toinen puoli ? Jousen vaihdoin ensimmäiseksi eikä mitään näkyvää taipumista ole pelleissäkään. Jousen yläpää oli ja kunnossa.
Vastaa Viestiin