Hetken mietin, mihin osioon ongelmistani avautuisin ja päädyin valitsemaan tämän projektipuolen. Paljon huolenpitoa auto on nimittäin vaatinut tähän mennessä, eikä se täydellistä vielä lähesty. Nyt suurimmat kysymykset liittyvät ASD-järjestelmän jälkiasennukseen. Mutta laitetaan tähän pienesti taustoja kun projektien sekaan tämä nyt kerran meni.
Hankin siis W201-korisen kulkuneuvon 2.5 dieseltekniikalla keväällä 2010. Jo heti alkuunsa selvisi muutamia pieniä puutteita, kuten autoon laitettu 4-vaihteinen laatikko (josta myyjä ei kovin suoraan viitsinyt puhelimessa sanoa), siniharmaata pahankatkuista utua antoi hieman pakoputkesta ja käynti oli raskaan oloinen (myyjä sanoi 4.-sylinterin suuttimen vuotavan, ja tarjosi kuitenkin oikein 5 suutinta mukaan. Kattoluukkukin oli näppärästi silikonilla tiivistetty kiinni. Ajatus oli suunnilleen: "kun kerran tänne asti piti tulla katsomaan, hintakaan ei päätä huimaa, ja vielä kaksi kierrosta suoran oloisia alumiinivanteita sai mukaan, niin kai tästä jotain tekee" ja kaupat tuli. Suuttimen vaihdolla ei käynti eikä savutus muuttunut mihinkään. Ajoitusta tarkistin ja merkki näytti olevan siellä 13 asteen kohdilla. Sitten tuli huomattua öljyvuotoa koneen etupäästä kannen välistä ja kuulin moottorikoneistamolta peräisinolevan tarinan, että pultit voi löysätä ja vetää uudestaan momenttiin ensiapuna, innokkaana menin kokeilemaan ja tuloksena että suhisi sitten välistä ja oikein kunnolla. Sitten kannesta ajettiinkin taso ja istukat, ohjuritkin vaihtuivat kaikki ja sitä rataa. Toivoin että tämä "turha" remontti edes savun saisi loppumaan. Vaan oli turha toivo. Kaikkea mahdollista kokeilin ja lopulta palasin uudestaan ajoituksen pariin. Käänsin asteikoista ja lukemista välittämättä reilusti aikaiselle ja johan parani. Asteikko ei syystä tai toisesta pidä paikkaansa, onko mahdollista että pumppu olisi kasattu jotenki väärin tai alkuperäisestä poikkeavaan asentoon?? Katsastuks kesällä aiheutti omat kommervenkkinsa, kun auton alta löytyi ei-ABS-perä. Näiden lisäksi on mennyt sitten suutinputkea poikki, avaimet lukittu sisään akkulaturin avulla ja lukematon määrä muita pieniä murheita. Kaikesta huolimatta kilometrejä ehkä reilu 20 000 on tullut kerättyä, mittarikaan ei ole kesän jälkeen pyörinyt. Jonkun kerran pitänyt miettiä että täytyikö valita juuri tämä ensimersuksi

Mutta sitten tämän päivän tilanteeseen ja itse asiaan. Tulin viimein hankkineeksi varaosa-auton, toisen tuollaisen samanlaisen, ASD-perällä 5-v laatikolla niinkun kuuluukin. ASD valo kuitenkin palaa koko ajan ja se "toimintavalo" myös. Vikakoodia ei anna, taisiis antaa sen yhden vilauksen, joka kaiketi tarkoittaa "ei vikaa". Hydarulilinjan ilmausohjeen perusteella kokeilin yhdistää ASD-boksin liittimestä nastat 8 ja 10, jolloin perään pitäisi kai mennä paine?? Lukko ei kuitenkaan pure. 8 nastaan tuli jännitettä muutama hassu voltti, pitäisikö siinä olla täysi 12 V?? Venttiilin kelalla oli vastusta n. 110 MΩ, eikö sen pitäisi olla jotain todella paljon vähemmän?
Olisiko kenelläkään ideoita kuinka noiden komponenttien toimivuudesta nyt pääsisin jyvälle? Vai olisiko viisainta rakentaa ohjaus kokonaan itse ja uusiksi? Sekin suunnilleen alkaisi olla mietitty. Jossakin luki että ASD:n jälkiasennus ylipäätään on työläs urakka, mutta ei kai sen mahdotonta pitäisi olla?
Jos jaksoit tylsän ja sekavan tarinan lukea, tuon ASD:n suhteen otan nyt avoimin mielen ideoita vastaa... toki kaikkea muutakin saa kertoa ja kommentoida jos siltä tuntuu.
Laitetaan nyt sitten vaikka muutama kuva näkyviin, kun ne usein tuntuvat kiinnostavan.
kuvalinkki