190D 2.5 (asd:n asennusta??)

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
villeke
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Pe 01.04.2011 21:23

190D 2.5 (asd:n asennusta??)

Viesti Kirjoittaja villeke »

Noniin, uusi foorumilainen tervehtii mersukanssa!!

Hetken mietin, mihin osioon ongelmistani avautuisin ja päädyin valitsemaan tämän projektipuolen. Paljon huolenpitoa auto on nimittäin vaatinut tähän mennessä, eikä se täydellistä vielä lähesty. Nyt suurimmat kysymykset liittyvät ASD-järjestelmän jälkiasennukseen. Mutta laitetaan tähän pienesti taustoja kun projektien sekaan tämä nyt kerran meni.

Hankin siis W201-korisen kulkuneuvon 2.5 dieseltekniikalla keväällä 2010. Jo heti alkuunsa selvisi muutamia pieniä puutteita, kuten autoon laitettu 4-vaihteinen laatikko (josta myyjä ei kovin suoraan viitsinyt puhelimessa sanoa), siniharmaata pahankatkuista utua antoi hieman pakoputkesta ja käynti oli raskaan oloinen (myyjä sanoi 4.-sylinterin suuttimen vuotavan, ja tarjosi kuitenkin oikein 5 suutinta mukaan. Kattoluukkukin oli näppärästi silikonilla tiivistetty kiinni. Ajatus oli suunnilleen: "kun kerran tänne asti piti tulla katsomaan, hintakaan ei päätä huimaa, ja vielä kaksi kierrosta suoran oloisia alumiinivanteita sai mukaan, niin kai tästä jotain tekee" ja kaupat tuli. Suuttimen vaihdolla ei käynti eikä savutus muuttunut mihinkään. Ajoitusta tarkistin ja merkki näytti olevan siellä 13 asteen kohdilla. Sitten tuli huomattua öljyvuotoa koneen etupäästä kannen välistä ja kuulin moottorikoneistamolta peräisinolevan tarinan, että pultit voi löysätä ja vetää uudestaan momenttiin ensiapuna, innokkaana menin kokeilemaan ja tuloksena että suhisi sitten välistä ja oikein kunnolla. Sitten kannesta ajettiinkin taso ja istukat, ohjuritkin vaihtuivat kaikki ja sitä rataa. Toivoin että tämä "turha" remontti edes savun saisi loppumaan. Vaan oli turha toivo. Kaikkea mahdollista kokeilin ja lopulta palasin uudestaan ajoituksen pariin. Käänsin asteikoista ja lukemista välittämättä reilusti aikaiselle ja johan parani. Asteikko ei syystä tai toisesta pidä paikkaansa, onko mahdollista että pumppu olisi kasattu jotenki väärin tai alkuperäisestä poikkeavaan asentoon?? Katsastuks kesällä aiheutti omat kommervenkkinsa, kun auton alta löytyi ei-ABS-perä. Näiden lisäksi on mennyt sitten suutinputkea poikki, avaimet lukittu sisään akkulaturin avulla ja lukematon määrä muita pieniä murheita. Kaikesta huolimatta kilometrejä ehkä reilu 20 000 on tullut kerättyä, mittarikaan ei ole kesän jälkeen pyörinyt. Jonkun kerran pitänyt miettiä että täytyikö valita juuri tämä ensimersuksi :D

Mutta sitten tämän päivän tilanteeseen ja itse asiaan. Tulin viimein hankkineeksi varaosa-auton, toisen tuollaisen samanlaisen, ASD-perällä 5-v laatikolla niinkun kuuluukin. ASD valo kuitenkin palaa koko ajan ja se "toimintavalo" myös. Vikakoodia ei anna, taisiis antaa sen yhden vilauksen, joka kaiketi tarkoittaa "ei vikaa". Hydarulilinjan ilmausohjeen perusteella kokeilin yhdistää ASD-boksin liittimestä nastat 8 ja 10, jolloin perään pitäisi kai mennä paine?? Lukko ei kuitenkaan pure. 8 nastaan tuli jännitettä muutama hassu voltti, pitäisikö siinä olla täysi 12 V?? Venttiilin kelalla oli vastusta n. 110 MΩ, eikö sen pitäisi olla jotain todella paljon vähemmän?

Olisiko kenelläkään ideoita kuinka noiden komponenttien toimivuudesta nyt pääsisin jyvälle? Vai olisiko viisainta rakentaa ohjaus kokonaan itse ja uusiksi? Sekin suunnilleen alkaisi olla mietitty. Jossakin luki että ASD:n jälkiasennus ylipäätään on työläs urakka, mutta ei kai sen mahdotonta pitäisi olla?

Jos jaksoit tylsän ja sekavan tarinan lukea, tuon ASD:n suhteen otan nyt avoimin mielen ideoita vastaa... toki kaikkea muutakin saa kertoa ja kommentoida jos siltä tuntuu.



Laitetaan nyt sitten vaikka muutama kuva näkyviin, kun ne usein tuntuvat kiinnostavan.


kuvalinkki
Avatar
antti_k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Su 04.11.2007 23:16

Re: 190D 2.5 (asd:n asennusta??)

Viesti Kirjoittaja antti_k »

Kuullostaa nuo kaikki viat ja puutteet sekä peränvaihdot sellasilta et ootko hakenut tän auton raahesta :lol:
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: 190D 2.5 (asd:n asennusta??)

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

itteä kiinnostais kans toi jälkiasnnus asd! perseestä perämoottoriiin kiinnostaako vakio turbo pako ja imusarja vakioahtimen kera? käy suoraan kun laittaa vain öljynkierron...
w201 om605
jmo2204
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 492
Liittynyt: To 23.11.2006 21:59
Paikkakunta: pirkanmaa

Re: 190D 2.5 (asd:n asennusta??)

Viesti Kirjoittaja jmo2204 »

ohjaus onnistuu suoraan katkaisjalla eli kytket 12 v mankkuvenan napaan ja toinen nasta maihin . jos tällä suyteemillä ei perä pidä niin mekaaninen vika perässä.
villeke
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Pe 01.04.2011 21:23

Re: 190D 2.5 (asd:n asennusta??)

Viesti Kirjoittaja villeke »

antti_k kirjoitti:Kuullostaa nuo kaikki viat ja puutteet sekä peränvaihdot sellasilta et ootko hakenut tän auton raahesta :lol:
Ei ole Raahesta ihan, nivalasta keksintö löytyi. Aika samalla linjalla ovat kyllä kun täältä savosta tähtää :roll:
jmo2204 kirjoitti:ohjaus onnistuu suoraan katkaisjalla eli kytket 12 v mankkuvenan napaan ja toinen nasta maihin . jos tällä suyteemillä ei perä pidä niin mekaaninen vika perässä.
Tätäkin nyt kokeilin eikä elämää ollut. Sitä mieltä siis todella ollaan, että reilu sata megaohmia venttiilin kelalla on ok?? Ihan vain pienillä aivoilla ajatellen se on varsinkin 12 V venttiiliin aika paljon. Virtaakin kulkisi 0,0013 mA. Tiedä sitten, saatan toki ajatella virheellisestikin. Itse kyllä epäilen myös venttiiliä niin kauan kun siitä ei pienintäkään ääntä kuulu virta kytkettäessä ja kun vastus on tuota luokkaa.

Mutta tuosta ohjauslaatikosta ja vikakoodista. Onko normaalia toimintaa ollenkaan, että asd-valo palaa jatkuvaan mutta antaa yhden vilauksen eli "No fault in system". Jollakin syyllä kai sitä yleensä poltetaan. Koodi ei muuten myöskään muutu miksikään vaikka ottaa abs-antureilta johtoa irti tai venttiililtä. :? Alkaa kohta tuntua että voisi olla viisain jo purkaa murikka auton alta ja tuoda siihen ihan jostain muualta ja katsoa tarraako se yhtään. Paljonkos systeemissä on muuten maksimipaine, jolla pelataan?? jostain muistaakseni luin että olis 35 bar??
Avatar
antti_k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Su 04.11.2007 23:16

Re: 190D 2.5 (asd:n asennusta??)

Viesti Kirjoittaja antti_k »

Juu mut sama pirssi on kysäsin entiseltä omistajalta. Ihtekki kahtoin tuon ajotuksen mut oli siin oikees kohas eikä tullu mielee et ois merkki pyärähtäny :roll:
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: 190D 2.5 (asd:n asennusta??)

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

ASD-venttiilin vastus on muistaakseni jotain 10 ohmin luokkaa, en nyt muista tarkasti. Joka tapauksessa se ei ole
mitään megaohmiluokkaa eikä missään tapauksessa yli 100 ohmia.

Ohjauslaite on alhaalla aktiivinen, eli se maadoittaa venttiilin.

Tuohon varmaankin kävisi korjausohjeeksi 4matikin korjausohjeet, voisin lähettää sähköpostilla.

ASD:n paine on noin 30 baaria, paitsi uusimmissa 60 baaria, silloin niissä ei ole painevaraajaa.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
villeke
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Pe 01.04.2011 21:23

Re: 190D 2.5 (asd:n asennusta??)

Viesti Kirjoittaja villeke »

JarkkoN kirjoitti:ASD-venttiilin vastus on muistaakseni jotain 10 ohmin luokkaa, en nyt muista tarkasti. Joka tapauksessa se ei ole
mitään megaohmiluokkaa eikä missään tapauksessa yli 100 ohmia.
Ohjauslaite on alhaalla aktiivinen, eli se maadoittaa venttiilin.
Tuohon varmaankin kävisi korjausohjeeksi 4matikin korjausohjeet, voisin lähettää sähköpostilla.
ASD:n paine on noin 30 baaria, paitsi uusimmissa 60 baaria, silloin niissä ei ole painevaraajaa.
Hienoa.. kiitos näistä! Joitaki ihan hyviä dokumentteja olen netistäkin löytänyt aiheesta, niissä kuitenkaan tuota resistanssia tai ohjauksen toteutustapaa ei ole niistä tullut ilmi. Laita vain sähköpostia jos viitsit ja arvelet ohjeet hyödylliseksi! Sen verran tässä on netissä ja auton ympärillä tutkimalla päässy jyvälle systeemistä, että eiköhän se jossain muodossaan ajopeliin kohtapuoliin siirry. Edellyttää tietysti vetoakselin löytymistä, tuosta varaosavehkeestä kun hakureissulla meni keppi poikki, vaikkuttas kyllä, että on hitsattu joskus ja sitä meni. Eli W201 asd-vetaria saa tarjota.



Siis tätä kyseistä autoa olet antti_k tutkinut ja kenties kaverilla ollut omistuksessa??
Avatar
antti_k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Su 04.11.2007 23:16

Re: 190D 2.5 (asd:n asennusta??)

Viesti Kirjoittaja antti_k »

Joo oli vähän aikaa tutulla tääl raahes toissa talvena jollon siitä porsi ainaki perä ja laatikko. En sen ihimeempiä tuohon sekaantunu muutako tarkistin et se pumppu on kohillaa ja käskin vaihtaa suuttimet ja pumpun et siel se häikkä sit olikin :roll:
villeke
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Pe 01.04.2011 21:23

Re: 190D 2.5

Viesti Kirjoittaja villeke »

Tervehdys!

Jatkan tarinaa, kun on kerran tullut aloitettuakin aikoinaan. ASD ei keväällä koskaan tuossa louvuttaja-autossa tullut toimimaan. Kohtuullisella työmäärällä edes vikaa ei täysin varmasti saanut selville. Venttiili vaikutti minun mielestäni sähköisesti rikkinäiseltä. Vikakoodia ei antanut. Ja heti alkuun katkennut, myöhemmin hitsatuksi osoittautunut vetoakselikaan ei hommia helpottanut. Siispä purin voimansiirron pois ja päätin unohtaa haaveet alkuperäisen ohjauksen käyttämisestä. Nappiohjaus sähköventtiilillä on tarkoitus toteuttaa myöhemmin, siitä ehkä lisää sitten. Ensin täytyy ainakin leima hakea.


Nyt olisi kuitenkin ajankohtainen kysymys:

Pohjustan tätä hieman. Eli alkukesästä kardaanin etupäästä antautui kuminivel, kun isäni oli ajamassa autollani. Paukaus oli ollut aikamoinen, itse en ollut mukana. Auto sitten seisoi yli kuukauden, kun pajalla oli muita vehkeitä edessä romottamassa, ja ajatus oli tehdä suunniteltu perän+laatikon vaihto samassa urakassa. Kun lopulta pääsin koeajolle "uuden" voimansiirron kanssa, totesin turvavyön kiristimien lauenneen "kardaanikolarissa". Vyöt vaihdoin jo, mutta voinko laittaa johdot paikalleen ilman että laukeavat nekin vai tarvitseeko jotain jostakin kuitata?


Ja ainiin, ostin erehdyksissäni parin 110 mm laippaisia 201 asd sopivia vetareita, kun luulin että kaikki isot perät on isolla laipalla :oops:
Ne saa ostaa tai vaihtaa pikkulaippaisiin.

edit. poistin yhden tyhmän kysymyksen kun haulla vastaus nyt löytyi.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: 190D 2.5 (asd:n asennusta??)

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Keskikonsoliin radion alle olisi hyvä vaihtaa SRS/RS poksi joka ohjaa noita vöitä/airbägiä.
Jos ei ole airbägiä niin poksin päällä lukee RS ja bägin kanssa SRS.
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: 190D 2.5 (asd:n asennusta??)

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

minkömoista nappiohjausta meinasit?
itse mietin olisiko käytännöllinen idea laittaa ahtopaineella ohjattava venttiili vaikka kun kilo ahtoja niin perä olisi lukossa ja sitten sille nappi rinnalle jos vaikka talvella tarttee :roll: olisko mitään itua :?:
w201 om605
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: 190D 2.5 (asd:n asennusta??)

Viesti Kirjoittaja veskola »

Kyllä sitä lukkoa tarvitaan lähinnä liikkeellelähdössä, ei sillä sitten enää mitään tee kun ahdot on saatu nostettua. Suosittelisin siltikin vielä sen alkuperäisen systeemin elvyttämistä, siinä on niin monta juttua, jotka pitäisi ottaa huomioon. Väärällä ohjauksella se vain kuluttaa sen perän luistavaksi, siis jos se on lukossa usein / väärissä paikoissa, kuten liukkaalla jarrutuksissa yms.

Onkos se turvavyö boxi kertakäyttöinen :shock: Varmaan niistä vyön liittimistä voisi mitata, että ovat jännitteettömiä auton ollessa esim liikkeellä molemmat ennen kuin ne kytkee ?

Kyse on siis tästä boxista, jos tuommosta pitää jostakin alkaa metsästämään, on tosiaan siellä keskikonsolin alla ainakin autoissa missä on nuo vyöt mutta ei turvatyynyä.

http://www.kolumbus.fi/~w459531/w124/pic0108.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Lisää tietoa: www.skg.fi
villeke
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Pe 01.04.2011 21:23

Re: 190D 2.5 (asd:n asennusta??)

Viesti Kirjoittaja villeke »

Juu kiitoksia vastauksista, vaihdoin eilen tuon RS-boksin samalla kun vuotava lämppärin kennokin täytyi. Kun nyt sattui Metsänreunan Veholta löytymään. Ja veskolalle: viestiketjun aloittajana en ahtopaineohjausta perälle suunnitellut, tässä ei ole edes sitä ahtopainetta. Ja alkuperäisen järjestelmän käytöstä: sitä itsekin pidin ensisijaisena vaihtoehtona ensin. Vaan netistä lueskelin joskus että ASD:n jälkiasennus ylipäätään on hankala urakka. Siihen kun lisätään seikka, ettei ole varmuutta mitkä kaikki komponentit ovat ehjiä mitkä rikki, kun systeemi ei toimi luovuttaja-autossakaan. Kaikenlisäksi varaosa-autoa piti jossain vaiheessa päästä purkamaan. Alustavasti olen ajatellut käyttää tuota nokan päähän tulevaa pumppua. Normaalitilanteessa virtaus menisi vapaakierrolla suoraan takaisin säiliöön. Kopista sitten napilla käskettäisiin sähköohjattua 2/2-venttiiliä, joka sulkisi vapaakierron ja öljy ohjautuisi perälle, paineenrajoitusventtiilin päästäessä ylimääräiset tankkiin.

Mutta mutta... Pahanonnenmersun luulin olevan jo lähes siivousta vaille katsastuskunnossa. Paitsi että yksi päivä nosturilla auton käydessä huomasin että polttoainetta tippuu maahan ihan tiputtamalla. Ajattelin nyt sitten etsiä vian, ja kiristään jonkun liitoksen, vaihtaa letkunpätkän tms. Vaan ei, löpöä tihkuu suutinputkien, tai oikeastaan niiden alla olevien mitä lienevätkään juuresta. Säädetäänkö niistä sitten sylinterien syötöt tasan vai mitä, pumppuymmärrys loppuu käytännössä syöttöruuvin ja ajotusmerkin jälkeen. Näitä ei vissiin voi kotikonstein tiivistää, tai paremminkin aukomisen jälkeen kasata niin että pelaa vielä oikein, vähän sen näköisiä. :think: Varamoottorin pumppukin aika vetisen oloinen on, vaan sillä kai se on kokeiltava huomenna. Jospa se ei ihan niin paljon vuotaisi :lol:
h.hartikainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 177
Liittynyt: To 04.10.2007 21:17
Paikkakunta: 08

Re: 190D 2.5 (asd:n asennusta??)

Viesti Kirjoittaja h.hartikainen »

nätti homma vaihdella ite ne junttureiden tiivisteet..
siellä on o-renkaat ja sitten alumiini tai kupari prikat.. eikä maksa montaa euroa.
villeke
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Pe 01.04.2011 21:23

190D 2.5

Viesti Kirjoittaja villeke »

Kirjoitanpas vähän hommien kulusta, kun ystävällinen mersukansakin on neuvojaan antanut. Tiedä kiinnostaako tämä sittenkään ketään. No kuitenkin, tuosta vuotavasta pumpusta viimeksi mainitsin. Viikonloppu oli tosiaan tulossa eikä minulla tuohon mitään erikoistyökalujakaan ole, ajattelin selviäväni helpommalla kun vaihdan vain pumpun. Jostakin tuntemattomaksi jääneestä syystä en kuitenkaan saanut pelaamaan niin kuin pitäisi. Tyhjäkäynti oli uskomattoman voimaton, kierroksillakaan ei voimaa normaalisti ollu, nokea tuli enemmän kuin entisellä pumpulla milloinkaan, vaikka kaikki kotikonstein otettava on siitäkin pelissä. Tyhjä käynti jäi välillä humpusuttamaan seuraavasti: näyte. Lisäksi sai hangata pitkään käyntiin jos minuutinkaan seisoi, ihan kuin jostakin ilmaa vetäisi, ulospäin ei käynnissä kuitenkaan mitään tullut. Nämä kaikki ominaisuudet olivat jo käytännössä vaivana, kun itse toivovasta autosta purkamani laitoin yhteenkään ruuviin koskematta kiinni. Myöhemmin ajoitusta kääntelin suuntaan ja toiseen sekä tyhjäkäynti- ja syöttöruuveja pyörittelin. Olet ajatellut hetken, että se ei vaan osaa. Malta hetki. Maanantaina vein entisen (sen vuotaneen) pumpun tiivisteen vaihtoon, tiistaina hain takaisin, viskasin kiinni ja heti pelasi kuin pitikin ja keskiviikkona eli viikko sitten käytin katsastuksessa. Eli periaatteessa homman pitäisi olla hanskassa. Mutta osaako tuosta viteosta joku arvioida, olisiko joku säätö vain pielessä, vai onko jotakin sitten rikki. Sinänsähän tuolla ei enää kauheasti ole väliä, mutta ei kai tiedosta haittaakaan olisi.



Joku jonninjoutava kuva ihan vain viestiketjua piristämään, vaikka ei tuo kovin kuvauksellinen vekotin ole, täytyy sitten rajata näppärästi :D

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Avatar
jean.s
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Ma 27.08.2007 13:31
Paikkakunta: rovaniemi

Re: 190D 2.5 (asd:n asennusta??)

Viesti Kirjoittaja jean.s »

tuosta asd.stä.. omaan 124.seen semmosen siirsin toisesta autosta ja no tais siinä viikonloppu mennä, ei voi kaikkea muistaa ku aikaaki muutama vuosi. mut on se vaan hyvä varuste.

ite asennuksesta sen verta että suurin työmaa ainaki omasta mielestä oli vetää putket taka-akselille siististi vielä kun turbon puoli ahas, mut 190.hän neki on keulilla nii helpommalla selviää. ja abs.n johtosarjan vaihoin omaani kokonaisena, katoin helpoimmaksi ku se että olis alkanu auton omiin abs johtoihin naittamaan.
muut tekee mitä osaa, minä mitä haluan!!!

MB 300dt -89 MB E320T cdi -03
ex. MB E320 T cdi -03 ex. MB E320 T cdi -00
ex. MB 250TD -90 ex. ski-doo mxz 600 -04
ex. honda cbr 900rr -96 ex. MB 190E 1.8 -90
ex. MB 190 2.6 -87 ex. MB E250D -93
ex. MB E300dt 4-matic -93 ex. MB C200 cdi T -01
ex. MB 300d aut. -91
ex. MB 190 2.0e -84
ex. MB 190 2.5D -92
Vastaa Viestiin